Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-23@09:57:29 GMT

زنگنه: پرهیز از خام فروشی برنامه وزارت نفت است

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۷۹۵۵

زنگنه: پرهیز از خام فروشی برنامه وزارت نفت است

وزیر نفت گفت: پتروشیمی ها در خط مقدم جنگ اقتصادی هستند و بیشترین میزان بازگشت ارز و تزریق آن به سامانه نیما را داشته‌اند.

به گزارش مشرق، بیژن زنگنه، وزیر نفت امروز یکشنبه ۳۱ شهریورماه ۹۸ در آیین افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در خط مقدم جنگ اقتصادی است، اظهار داشت: پتروشیمی ها بیشترین میزان بازگشت ارز و تزریق آن به سامانه نیما را داشته‌اند و این در حالی است که بیشترین بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور بین واحدهای اقتصادی مختلف نیز، مربوط به پتروشیمی‌ها است؛ بنابراین این صنعت علاوه بر اینکه ارز وارد کشور کردند، توانستند با برنامه ریزی، پروژهای خود را که عمدتا مربوط به جهش سوم این صنعت است، تکمیل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه صنعتی در کشور مشابه صنعت پتروشیمی نداریم که بتواند ۵ میلیارد دلار خوراک به واحدهای پایین‌دستی خود خوراک تحویل دهد، افزود: عامل محدود کننده در بحث خوراک، واحدهای بالادستی نیستند؛ بلکه عامل اصلی تقاضای بازار است که آن نیز متاثر از متغیرهای اقتصاد کلان کشور است.

بیشتر بخوانید: از اسرار مگوی پتروپارس بگویید آقای نبوی! رمزگشایی از روابط عطاریان، آخوندی و زنگنه با هپکو

به گفته این مقام مسئول، وقتی بازار مسکن رونق داشته باشد تولید و فروش محصولات پتروشیمی که در مسکن مصرف دارد افزایش می‌یابد یا اگر وضعیت اقتصادی مردم خوب باشد، به همان میزان تقاضا برای کالاهایی که محصول نهایی پتروشیمی هستند نیز، بالا می‌رود.

زنگنه با اشاره به اهمیت به توسعه صنعت پتروشیمی گفت: در مناطقی که از منابع کافی آب بهره مند هستند؛ به شرط اینکه صنایع پایین دست هم در کنار صنایع بالادست پتروشیمی احداث شود، می‌توانیم این صنعت را توسعه دهیم.

وزیر نفت با بیان اینکه هدف اصلی در صنعت پتروشیمی، رسیدن به ظرفیت بالای ۱۳۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ است، تصریح کرد: وزارت نفت در توسعه زیرساخت‌ها کمک خواهد کرد تا ارزش تولیدات به ارزش ۳۷ میلیارد دلار افزایش یابد. 

این عضو کابینه دوازدهم گفت: این اعداد بسیار بزرگ هستند؛ با رسیدن به این عدد معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه هیدروکربورات در این صنعت مصرف می شود.

وی با اعلام اینکه اکنون در آستانه جهش سوم پتروشیمی قرار داریم، اظهار داشت: ارزش تولید پتروشیمی در سال ۷۶، یک میلیارد دلار بود که با تلاش‌های انجام شده این رقم به بیش از ۱۷ میلیارد دلار رسیده و از سوی دیگر، در سال ۹۲ تولید اتان  ۴.۲ میلیون تن بوده که اکنون به ۷.۳ میلیون تن رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۰ به ۱۶ میلیون تن در سال برسد.

زنگنه ادامه داد: جهش دوم از سال ۹۲ آغاز شد و تولید محصولات پتروشیمی به قیمت سال ۹۲ تا سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد؛ این در حالی است که اکنون در آستانه جهش سوم پتروشیمی هستیم که تنوع خوراک و محصولات در آن مورد تاکید قرار گرفته است. 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پرهیز از خام‌فروشی از برنامه‌های وزارت نفت است، تصریح کرد: این جهش‌ها بیانگر همین مهم است، زمانی که تولید یک میلیارد به بیش از ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد نشان‌دهنده این موضوع است.

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه‌ها نزدیک به ۵ میلیارد دلار خوراک به بخش پایین دستی دادند که ۲ میلیارد دلار به بخش پتروشیمی اختصاص یافته است، گفت: در پتروشیمی هم می‌توانیم در بهبود تولید از شتاب‌دهنده‌ها استفاده کنیم و برنامه گسترده‌ای برای این بخش داریم.

به گفته این عضو کابینه دولت دوازدهم ما تا چند سال پیش فکر می‌کردیم اشتغال، کارمند دولت شدن است در حالی که شتاب‌دهنده‌ها می‌گویند بدون اینکه کارمند دولت شد می‌توان اشتغال ایجاد کرد. این تغییر پاردایم برای ما خیلی مهم است.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز اخبار خودرو دربی90 تحولات یمن بیژن نامدار زنگنه وزارت نفت ایران پتروشیمی زنگنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۷۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراز تجاری صنعت شوینده ایران ۱۸۰ میلیون دلار مثبت شد

معاون صنایع عمومی وزیر صمت گفت: افزایش تولید در حوزه شوینده کشور ما را به صادرکننده مواد شوینده تبدیل کرده و تراز تجاری صنعت شوینده کشور ۱۸۰ میلیون دلار مثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، محمدمهدی برادران امروز -دوشنبه سوم اردیبهشت- در نشست با مدیران یکی از کارخانجات بسته‌بندی استان قزوین در شهرستان آبیک اظهار کرد: افزایش تولید در حوزه شوینده کشور ما را به صادرکننده مواد شوینده تبدیل کرده و تراز تجاری صنعت تولید مواد شوینده کشور ۱۸۰ میلیون دلار مثبت شده؛ در حالی که تنها ۲۵ میلیون دلار واردات مواد اولیه داشتیم.

وی از برخورد با ۳۰ نشان و علامت تجاری تقلبی در حوزه تولیدات صنایع در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: سال گذشته با ۳۰ نمونه تقلبی از یک نام تجاری برخورد شد که انجام این مساله بیانگر افزایش فعالیت متقلبان صنعتی دارد.

معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه با بانک مرکزی برای تأمین ارز تولیدکنندگان خبر داد و افزود: تصمیم گرفتیم که ارز تأمین شده برای صنایع را با نرخ سال قبل در اختیار کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی قرار دهیم.

برادران با بیان اینکه ۸۰ درصد بازار ارز در اختیار تولید کنندگان اصلی قرار دارد، ادامه داد: با وجود اختلالات ارزی در بازار تلاش شده تا رقابت در صنایع نساجی و صنایع عمومی همچنان به ثبات و مسیر خود ادامه دهند و عرصه را بر سوداگران ارز تنگ‌تر کنیم.

وی به سهم ۸۵ درصدی محصولات غیرفرهنگی در صنعت بسته‌بندی کشور اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های وزارت صمت همواره این بوده که با بسته بندی آسان و با قیمت مناسب بتواند محصول نهایی را با قیمت پایین به دست مشتریان برساند.

معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: یکی از شرکت‌های مطرح صنعت بسته‌بندی کشور در همین استان قزوین قرار دارد که توانسته از نظر طراحی و چاپ متناسب با نیاز بازار فعالیت درخشانی را از خود به‌جای بگذارد.

کد خبر 747040

دیگر خبرها

  • ۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته
  • تراز تجاری صنعت شوینده ایران ۱۸۰ میلیون دلار مثبت شد
  • تکمیل زنجیره ارزش، گلوگاه «جهش تولید» در صنعت پتروشیمی است
  • استمرار روند رشد اقتصادی/ وزارت نفت پرچم سرمایه‌گذاری خارجی را هم بالا برد
  • جهش تولید طلای صنعت پتروشیمی با توان فنی ایرانی در کوروش
  • فرصت سوزی ممنوع! /نوآوری و خلاقیت، کلید فتح بازار‌های جهانی است
  • نوآوری و خلاقیت، لازمه پیشرفت صنعت پتروشیمی در بازارهای جهانی
  • حمایت وزارت صمت از تولیدکنندگان صنایع ریلی
  • آغاز طرح تشدید نظارت و بازرسی از مراکز تامین، تولید و بسته بندی کالا‌های اساسی درآذربایجان شرقی
  • تشدید نظارت بر مراکز تولید و بسته بندی کالا‌های اساسی آذربایجان شرقی