Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@11:36:19 GMT

هدف گذاری برای کشت سه برابری محصول کلزا در خوزستان

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۸۴۶۵

هدف گذاری برای کشت سه برابری محصول کلزا در خوزستان

محمد قاسمی نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کشت کلزا در سال های اخیر در خوزستان همواره رو به رشد بوده افزود:سال زراعی گذشته (۹۸-۹۷) سطح زیرکشت محصول کلزا در خوزستان ۳۰هزار هکتار بود که حدود چهار هزار هکتار آن در جریان سیلاب فروردین دچار آبگرفتگی و خوابیدگی شد ولی در مجموع حدود ۵۰ هزار تن کلزا به قیمت تضمینی خریداری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت:بر اساس برنامه هدف گذاری شده ۶۳ هزار هکتار به صورت آبی و ۲۰هزار هکتار دیم در زمین های مستعد خوزستان زیر کشت کلزا خواهد رفت و پیش بینی می شود در مجموع ۱۴۷هزار تن دانه روغنی کلزا در سال زراعی آینده تولید شود که این هدف با همت و تلاش بهره برداران و نزولات الهی شدنی و قابل تحقق است.
قاسمی نژاد ادامه داد: نشست های هماهنگی و تخصصی برای افزایش سه برابری کشت کلزا با مدیران و دست اندرکاران بخش کشاورزی در خوزستان انجام شده و برنامه ریزی و پشتیبانی از بهره برداران محلی و تامین نهاده های مورد نیاز به خصوص بذر ، در حال انجام است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تولید علوفه برای تغذیه دام در کشور و برنامه وزارت جهادکشاورزی برای کشت حدود ۶۰۰هزار هکتار کلزا در سال زراعی آینده در کل کشور، پیش بینی کرد با افزایش سه برابری کشت کلزا در خوزستان ۱۴۷هزار و ۵۵ تن دانه روغنی کلزا تولید شود.
وی گفت: ۴۹۰ تن بذر کلزا برای سطوح زیرکشت این محصول در خوزستان در حال تولید در کشت و صنعت شهید رجایی دزفول است.
قاسمی نژاد از کشت پاییزه غلات در خوزستان در سطح ۹۲۱هزار هکتار در سال زراعی آینده که از اول مهر(فردا) شروع می شود خبر داد وافزود: در سال های آینده سطح زیرکشت کلزا باید به ۲۵ درصد سطح زیرکشت غلات افزایش یابد.
کلزا به دلیل تاب آوری در شرایط متنوع آب و هوایی در بیشتر مناطق کشور ، مقاومت در برابر کم آبی و کنجاله بسیار غنی آن برای مصارف دامی و طیور ، تامین روغن خوراکی مورد نیاز با بهترین کیفیت و خاصیت و درآمد مناسب برای بهره برداران ، مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.
کارشناسان بخش زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بهترین زمان کشت دانه روغنی کلزا را در خوزستان نیمه دوم مهرتوصیه کرده اند.
در سال های گذشته بیشتر کشاورزان خوزستانی ، کلزا را در آبان کشت می کردند ولی بنا به تجارب گذشته و امکان خسارت کمتر به کلزاکاران ، کشت کلزا یک ماه عقب جلوتر کشیده شده است.  
وزارت جهاد کشاورزی قیمت ۵۰ هزار ریال برای هرکیلوگرم دانه روغنی کلزا را به شورای اقتصاد پیشنهاد کرده که در مقایسه با سال زراعی قبل ، ۱۵ هزار ریال افزایش نشان می دهد.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، دامی ، شیلات و زنبورداری  و عمل آوری ۱۲۴ گونه کشاورزی ، به لحاظ حجم و تنوع تولید رتبه نخست را در کشور دارد.
۶۰۶۵   / ۶۰۳۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی کلزا خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۸۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، علی اکبر حسینی محراب در نشست بررسی طرح زراعت چوب افزود: آماری که در سامانه منابع طبیعی کشور برای کشت نهال ثبت شده ۹۰ هزار هکتار است که ۷۳ هزار هکتار از آن فقط به خوزستان اختصاص دارد و ۱۷ هزار هکتار نیز برای سایر استان‌ها در نظر گرفته شده است و دلیل آن هم این است که طرح زراعت چوب را به عنوان یک پروژه ملی در نظر گرفته‌ایم که می‌تواند کمک زیادی به آب و هوا و تولید و اشتغال استان داشته باشد.

وی افزود: زراعت چوب به عنوان یک کار جدید است که می‌تواند بخشی از کانون‌های ریزگرد را تحت پوشش قرار داده و در کنار آن موجب شکل‌گیری تولید صنایع چوب و ایجاد زنجیره اشتغال شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: این طرح در قالب سفر هیئت دولت مطرح شد و مورد تایید دولت قرار گرفت. خوزستان حدود شش میلیون هکتار زمین دارد و اجرای این طرح در ۳۰۰ هزار هکتار در طول ۴ سال پیش‌بینی شده است.

حسینی محراب اظهار کرد: در هر هکتار از طرح زراعت چوب بیش از هزار درخت اکالیپتوس و گونه‌های مشابه کشت می‌شود که پس از چهار سال به تولید می‌رسد و طی این مدت از برگ آن جهت گرفتن اسانس استفاده میشود و دو یا سه کارخانه به این منظور راه‌اندازی شده است.

وی  با بیان اینکه این کار درآمد نسبتاً خوبی نسبت به کشت سایر محصولات دارد، گفت: کار خوبی که در سال زراعی جاری که معمولا آغاز آن را از ۳۰ شهریور لحاظ می‌کنند صورت گرفته کشت نهال در حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در استان است و رقم مصوب ۴۶ هزار هکتار بوده که رقم قابل توجهی است؛ درخواست‌هایی که شرکت‌ها و کشاورزان مختلف نیز داشتند بیش از صد هزار هکتار است.

حسینی محراب گفت: در گذشته در سال‌های طولانی مجموعاً دو هزار هکتار در زمینه زراعت چوب در استان زیر کشت رفته است و کشتی که در سال زراعی جاری شده بیش از هشت و نیم برابر نسبت به گذشته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد
  • خرید ۳۸ هزار تن کلزا در خوزستان
  • برداشت کلزا از مزارع شهرستان کرخه
  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ
  • افزایش 5 برابری کاشت کلزا در مهاباد