Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@13:03:12 GMT

گونه کمیاب سسک تالابی خاوری در تالاب گندمان مشاهده شد

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۹۱۳۳

گونه کمیاب سسک تالابی خاوری در تالاب گندمان مشاهده شد

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، شهرام احمدی افزود: سسک تالابی خاوری با نام علمی  (Acrocephalus dumetorum) پرنده‌ای است از تیره سسک و از راسته گنجشک سانان که توسط "کرامت حافظی" مشاهده و توسط "اندرو استودارت" و" رافائی آی" شناسایی شده است.
وی گفت: تاکنون از حضور این پرنده در سطح استان هیچ گزارشی دریافت نشده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


احمدی اظهارداشت: این پرنده ۱۲.۵ سانتی‌متر طول دارد و تشخیص این پرنده از سسک تالابی در طبیعت غیر ممکن است ولی سطح پشتی آن قهوه‌ای مایل به خاکستری می باشد، به کمک سطح پشتی اندکی تیره‌تر و با رنگ خرمائی کمتر، با تردید می‌توان آن را از سسک تالابی معمولی تشخیص داد. شناسایی دقیق این پرنده وقتی میسر است که در دست باشد.
وی گفت:  رویشگاه‌های گیاهی کوتاه و انبوه در گودال‌ها، بیشه‌ها، ساحل رودخانه‌ها، بیدزارها، کشتزارها و غالبا نزدیک به آب زیستگاه این گونه کمیاب است.
احمدی افزود: سسک تالابی خاوری از جمله پرندگانی‌ست که در فصل تابستان از پراکندگی نسبتا فراوانی برخوردار است و ممکن است به‌صورت مهاجر عبوری در جنوب شرقی ایران دیده شود.
وی تصریح کرد، علاوه بر سسک های تالابی فوق الذکر گونه های سسک های ابرو سفید؛ سسک بزرگ نیزار و سسک پرصدا از دیگر گونه های سسک های تالابی است که پیش از این در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری گفت: ماه گذشته نیز سسک جگن زار و سسک شالیزار نیز در این تالاب برای نخستین بار مشاهده شده است.

به گفته وی، بر اساس کتاب اطلس پرندگان ایران در سال ۹۵ بیش از ۱۳۱ گونه پرنده در استان ثبت شد که براساس بررسی های پروژه زاگرس و مشاهدات صحرایی تعداد پرندگان استان امسال به بیش از ۲۷۰ گونه رسیده است.
تالاب گندمان با حدود یکهزار و ۷۰ هکتار وسعت در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد در شهرستان بروجن قرار دارد. این تالاب جزء ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاههای جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر به شمار می رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی(لندن-۱۳۵۲) به ثبت رسیده است.

۷۳۶۰/۲۰۹۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۹۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمیاب: لبخند آقای مددی! (عکس)

به گزارش ورزش سه، مدیرعامل باشگاه پیکان در محل تمرین تیم خود حاضر شد و دقایقی با بازیکنان صحبت کرد.
مددی که همواره ارتباط خوبی با تیم خود داشته امروز در تمرین تیم پیکان حاضر شد و به بازیکنان این تیم روحیه داد تا در ادامه فصل نتایج مثبت این تیم ادامه داشته باشد.

پیکان در نیم فصل دوم شرایط نسبتا بهتری در مقایسه با شروع فصل داشته و از محدوده خطر تا حدودی فاصله گرفته است.
این تیم بعد از برد مقابل سپاهان شرایط روانی بهتری داشته و در هفته‌های اخیر نشان داده که با وجود جوانی بازیکنانش می‌‍تواند از سقوط فرار کند و حتی رتبه قابل توجهی در جدول به دست بیاورد.

مددی در صحبت‌های خود با بازیکنان دلگرمی داد تا این نتایج مثبت ادامه داشته باشد و البته از کادر فنی تیمش حمایت کرد.
گفتنی است پیکان در بازی اخیر خود با دو گل از تیم هوادار عقب بود اما در نهایت با یک بازگشت بزرگ در این بازی هم شکست نخورد تا نشان دهد به کیفیتی رسیده که راحت شکست نمی‌خورد حتی اگر در این تیم ستاره یا مهره‌های تعیین کننده و شاخصی وجود نداشته باشد.

دیگر خبرها

  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران
  • ممنوعیت چیدن لاله واژگون
  • انواع مرغ ماهی خوار در ایران + بررسی خصوصیات آن ها
  • کمیاب: لبخند آقای مددی! (عکس)
  • نجات یک بهله دلیجه زخمی با کمک دوستداران محیط زیست
  • زنده‌گیری مار افعی در یک مدرسه
  • (ویدیو) رویا کجاست؟
  • «پرنده، دیدنی است» به نمایش در می‌آید
  • معرفی ۵ مدل قفس پرنده لوکس
  • گیاهی از خانوادۀ «آناناس» که ممکن است «پرنده و گوسفند» بخورد! (+عکس)