Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@00:05:27 GMT

نام و نشان تجاري دو مقوله جدا از يکديگرند

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۰۳۹۷

نام و نشان تجاري دو مقوله جدا از يکديگرند

خبرگزاری آریا- رئیس اداره ثبت علائم تجاری و نشانه های جغرافیایی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: «نام تجاری» و «نشان تجاری» دو مقوله مستقل از یکدیگر هستند و آثار حقوقی متفاوتی هم در بر دارند.
به گزارش خبرگزاری آریا، «غلامرضا بیات» افزود: نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهارداشت: نشان تجاری، علامت تجاری و در مفهوم عام برند در حقیقت می تواند یک نام، عبارت، تصویر، حرف و عدد باشد.
رئیس اداره ثبت علائم تجاری و نشانه های جغرافیایی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: این نشان تجاری ممیزه کالا و خدمات از یکدیگر است و می تواند به نام یک شخص حقیقی یا یک شخصیت حقوقی به ثبت برسد.
وی در ادامه افزود: ماده 30 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب سال 1386 در تعریف علامت تجاری می گوید: «هر نشان قابل رویتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد وبه عبارت بهتر هر نشانی که بتواند کالا یا خدمت یک رقیب را از رقبای دیگر متمایز کند علامت تجاری و در مفهوم عام برند اطلاق می شود.»
بیات اظهارداشت: نشان تجاری یا برند می تواند مصادیق مختلفی از قبیل کلمه، حرف، عدد و عبارت را در بر داشته باشد.
وی گفت: این نشان باید قابل رویت و ویژگی تمایز بخشی داشته باشد و در عین حال عام و شبیه نشان دیگری نباشد.
رئیس اداره ثبت علائم تجاری و نشانه های جغرافیایی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: نشان تجاری نبایستی مبدا جغرافیایی را معرفی کند و همینطور دارای سوابق عین یا مشابه نباشد.
وی اظهارداشت: نکات دیگری که در انتخاب یک نشان تجاری باید رعایت شود اینکه نشان تجاری انتخابی نبایدیک نشان تجاری مشهور، پرچم، اثر تاریخی یا باستانی متعلق به دولت و کشور دیگر و همینطور خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
بیات گفت: سامانه مرکز مالکیت معنوی از بیست و هفتم آبان ماه سال هزار و سیصدو نود و یک بصورت برخط قابل دسترس است.
وی افزود: تمامی متقاضیانی که می خواهند شروع به کسب و کار کنند یا حوزه کسب و کار فعالیت های خود را توسعه دهند طبق قاعده برای معرفی کسب و کار خود باید از مرحله ثبت نشان تجاری یا علامت تجاری یا برند گذر کنند.
رئیس اداره ثبت علائم تجاری و نشانه های جغرافیایی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهارداشت: این فضا از تاریخ مورد اشاره از سوی سازمان مزبورفراهم ودیگر نیازی نیست اشخاص ابتدا به ساکن برای ثبت نشان تجاری مراجعه حضوری به مرکز مالکیت معنوی داشته باشند بلکه می توانند به پرتال مرکز به نشانی https://iripo.ssaa.ir بصورت برخط وارد و نسبت به ثبت نشان یا علامت تجاری خود اقدام کنند منتها مقدمه تقاضای ثبت نشان یا علامت تجاری اینکه شخص ابتدا باید در این سامانه ثبت نام کند.
وی گفت: پس از این که معرفی را انجام داد و تشریفات مرتبط با ثبت نام را طی کرد می تواند نسبت به فرم تنظیم اظهارنامه ثبت علامت یا نشان تجاری اقدام نماید.
بیات افزود: راهنماهایی در این سایت تعبیه شده که متاسفانه بیشتر متقاضیان وقتی وارد پرتال می شوند راهنماهای مزبور را مطالعه نمی کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیو اقتصاد، وی اظهارداشت: اگر این راهنما ها را مطالعه کنند حداقل 60 تا 70 درصد ابهامات و سئوالات متقاضیان برطرف خواهد شد.
رئیس اداره ثبت علائم تجاری و نشانه های جغرافیایی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: این اداره یک مرجع حاکمیتی است و نفعی در بحث اینکه بخواهند متقاضی را گمراه کنند به هیچ وجه وجود ندارد.
وی افزود: متقاضیانی که در حوزه کسب و کار فعالیت می کنند گول و فریب موسسات کارچاق کنی را در فضای بیرون از سازمان را نخورند اگر سئوال و ابهامی دارند در همان صفحه پرتال یک گزینه ای وجود دارد به نام «تماس با ما» که از طریق این گزینه بصورت الکترونیکی می توانند نامه بزنند، ابهامات خود را بپرسند و راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: نام نشان تجاری مقوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۰۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به مقوله حجاب و عفاف مهم‌ترین رکن در سعادت جامعه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیام خدایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب در جلسه شورای فرهنگی با محور هماهنگی برای تأسیس مرکز نیکوکاری در این واحد دانشگاهی اظهار کرد:  پرداختن به مقوله حجاب و عفاف از مهم‌ترین ارکان در سعادت و تعالی یک جامعه به شمار می‌آید و برای ساختن جامعه‌ای متعالی رعایت شئونات اسلامی و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی در آن جامعه از اهم وظایف افراد آن جامعه است که باید همگان این اصل مهم را در سرلوحه امورات زندگی فردی و اجتماعی خویش قرار دهند.

دانشگاه سنگر فرهنگ و دانش در برابر جنگ نرم

امام جمعه میاندوآب نیز دانشگاه را به‌عنوان سنگر فرهنگ و دانش در برابر جنگ نرم و فرهنگ تحریف شده غرب برشمرد و گفت: تدوین و ارائه برنامه‌های فرهنگی در حوزه فرهنگ نیاز به برنامه‌ریزی‌های اساسی و مدون دارد و مشارکت مردمی در این حوزه بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام حمید حسن‌زاده افزود: برای نظم دهی به اصول و قواعد فرهنگی در ترویج فرهنگ اسلامی و برخورد با بی‌حجابی و رفتار‌های ضد ارزشی استفاده از ظرفیت‌های مساجد، نمازخانه‌ها و کتابخانه‌ها و نیز برگزاری همایش‌های فرهنگی بسیار مهم و باید در سرلوحه برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها و سایر نهاد‌ها قرار گیرد.

سرمست چوپان‌نژاد رئیس کمیته امداد امام خمینی میاندوآب نیز با استقبال از راه‌اندازی مرکز نیکوکاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب که برای نخستین‌بار این مهم در دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد،‌ تأسیس این مرکز را گامی مهم در همکاری با این نهاد ارزشمند و یادگار بنیان‌گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی دانسته و کمک به قشر کم‌درآمد و بی‌بضاعت برای ادامه تحصیل در خانه علم مردمی را از اهم واجبات و یک تکلیف مهم الهی و انسانی برشمرد.

به گزارش آنا؛ همکاری و هماهنگی برای تأسیس مرکز نیکوکاری در دانشگاه، برگزاری همایش برای بزرگداشت سالروز شهادت آیت اله مطهری و تجلیل از استادان دانشگاه، برگزاری اردوی علمی، فرهنگی و کوهنوردی برای استادان، کارکنان و دانشجویان واحد، اعطای تخفیف شهریه و تشویق از دانشجویانی که حجاب و عفاف را در دانشگاه رعایت می‌کنند، برگزاری منظم نماز جماعت در واحد، برگزاری مسابقه نقاشی فرزندان کارکنان با محور غزه و جبهه مقاومت، برگزاری کارگاه مشاوره فرهنگی ویژه خانواده دانشگاهیان از مهم‌ترین مصوبات این جلسه بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کانون حل بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات جامعه، آموزش و پرورش است
  • ۸ نشانه ظریف که نشان می‌دهد دوست‌تان پشت سر شما صحبت می‌کند!
  • جریمه یک واحد صنفی در چهارمحال و بختیاری
  • جریمه واحد تولیدی فرآورده خوراک دام و طیور در چهارمحال و بختیاری
  • ۱۰۰درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است
  • استقبال کشورهای غرب آسیا از اکسپو ۲۰۲۴
  • توجه به مقوله حجاب و عفاف مهم‌ترین رکن در سعادت جامعه است
  • اصناف گیلان موافق بی بند و باری در حوزه عفاف و حجاب نیستند
  • توجه ویژه دولت سیزدهم به مقوله فرهنگ
  • احداث بزرگترین پارکینگ مکانیزه کشور در اصفهان