Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@12:50:00 GMT

حادثه آرامکو فقط ابعاد اقتصادي ندارد

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۰۴۰۰

حادثه آرامکو فقط ابعاد اقتصادي ندارد

خبرگزاری آریا- یک استاد دانشگاه و کارشناس ارشد حوزه نفت و انرژی گفت: حملات پهبادی به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان فقط ابعاد اقتصادی ندارد بلکه ابعاد سیاسی این مسئله بسیار قابل توجه است.
به گزارش خبرگزاری آریا، «منصور معظمی» با موضوع بررسی اثرات انفجار آرامکو بر بازار نفت و تحولات سیاسی و اقتصادی افزود: ابعاد سیاسی و اقتصادی حمله اخیر پهپادهای به تاسیسات نفتی عربستان متعلق به شرکت نفتی آرامکو از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی همچنین اظهارداشت: حمله استراتژیک یمنی ها به تاسیسات نفتی شرکت «آرامکو» یک حادثه بسیار مهم و غیر قابل تصوری بودو همینطورنشان داد تاسیسات نفتی کشورعربستان بسیار آسیب پذیراست.
استاد دانشگاه وکارشناس ارشد حوزه نفت و انرژی به رادیو اقتصاد گفت: این حمله هیمنه آسیب پذیر نبودن تاسیسات نفتی عربستان شکسته شد.
وی در ادامه ضمن اشاره به تاثیرات حمله پهبادی به شرکت آرامکو در بازار نفت افزود: اینکه می گویند کار بازسازی و تعمیر تاسیسات نفتی عربستان به سرعت انجام می شود یا از ذخایر استراتژیک نیاز بازار را تامین خواهند کرد بخش زیادی بلوف است.
معظمی اظهارداشت: امکان اینکه این حجم از نفت (5,7 میلیون بشکه در روز) را در درازمدت بتوانند از ذخایر استراتژیک استفاده کنند به هیچ وجه شدنی نیست.
وی گفت: ذخایر استراتژیک نفتی عربستان سعودی نزدیک به 200 میلیون بشکه است حال به درستی معلوم نیست که همه این 200 میلیون بشکه قابل برداشت باشد یا نه!.
این کارشناس ارشد حوزه نفت و انرژی افزود: اگر عربستان بخواهد روزی 5,7 میلیون بشکه نفت به بازار تزریق کند این ذخایر تنها جوابگوی 20 تا 25 روز نیاز بازار خواهد بود و از طرفی امنیت ملی ایجاب می کند کشورها ذخایر استراتژیک نفتی داشته باشند.
وی اظهارداشت: ذخایر استراتژیک نفتی آمریکا بر اساس شنیده ها 600 میلیون بشکه در روز است.
معظمی گفت: اگر آمریکا ذخایر استراتژیک خود را به بازار تزریق کند تازه معلوم نیست این نفت آمریکایی ها همان نفت عربستان باشد که بتواند با مشخصات پالایشگاه ها تطبیق کند.
وی افزود: تحلیل کلی اینکه امکان اینکه عربستان و آمریکا بتوانند در درازمدت نفت بازار را از طریق ذخایر استراتژیک تامین کنند هرگز چنین چیزی مقدور نیست.
این کارشناس ارشد حوزه نفت و انرژی در خصوص اظهارات وزیر انرژی عربستان که اعلام کرده کار بازسازی وتعمیر تاسیسات نفتی آسیب دیده از حملات پهبادی این کشور تا پایان سپتامبر تکمیل و روند تولید و صادرات نفت به حالت عادی باز خواهد گشت، اظهارداشت: چنین امکانی به هیچ وجه وجود ندارد.
وی گفت: اگر فاصله بین تولید و عرضه نفت به بازار زیاد شود بطور قطع و یقین روی قیمت ها تاثیر جدی خواهد گذاشت.
معظمی افزود: آمریکایی ها در سال های اخیر ضمن سرمایه گذاری سنگین در حوزه شیل اویل و شیل گس موفق شده اند بخشی از نیاز خود را از این طریق تامین کنند البته نباید فراموش کرد که این نفت یک نفت گرانی است بنابراین قیمت نفت بایستی برای تولید آمریکایی ها در سطح اقتصادی باشد از اینرو قیمت پائین نفت برای آمریکایی ها صرفه اقتصادی ندارد.
وی ضمن اشاره به اینکه نفتی که عربستان و ایران تولید می کند از نظر هزینه تمام شده جزو ارزان ترین ها در دنیاست، اظهارداشت: ناگفته نماند قیمت تمام شده نفت آمریکایی ها به دلیل بهره گیری از تکنولوژی های پیشرفته کاهش یافته و این یک مزیت برای این کشور محسوب می شود.
معظمی گفت: اگر روند بازسازی تاسیسات نفت طولانی شود و عربستان نتوانند نفت به بازار مصرف عرضه کنند پیش بینی ها حاکی از اینکه حتی قیمت نفت سه رقمی شود.
وی افزود: متاسفانه در سال های اخیر عربستان یک روش خیلی بدی را در پیش گرفته که این خلاف سیاست های اوپک است.
این استاد دانشگاه و کارشناس ارشد نفت و انرژی اظهارداشت: عربستان به عنوان تولید کننده شناور در این سال ها در اوپک عمل کرده است یعنی هرگاه بازار با کمبود مواجه می شد عربستان برای جبران کمبوها ورود پیدا می کرد در حالیکه طبق اساسنامه اوپک اعضا نباید کاری کنند که منافع سایر اعضا تحت شعاع قرار گیرد.
وی گفت: بطورکلی حادثه آرامکو روی قیمت نفت اثر جدی داشته کمااینکه اکنون قیمت نفت بین 5 تا 10 درصد بر مدار افزایشی است.
معظمی در ادامه مصاحبه با رادیو افزود: افزایش 5 تا 10 درصدی برای مصرف کنندگان عدد قابل توجهی است.
وی اظهارداشت: جدا از این حملات پهبادی به تاسیسات نفتی عربستان نگرانی جدی در بین مصرف کنندگان نفت در دنیا ایجاد کرده است.
این کارشناس ارشد حوزه نفت و انرژی گفت: مصرف کنندگان به دنبال این هستندکه محموله های نفتی راحت، به موقع و به قیمت به دست آنان برسد.
وی افزود: هیچ کس فکر نمی کرد از عربستان نفت بخرد اما این سرنوشت را پیدا کند بنابراین حادثه مزبور در مصرف کنندگان و مشتریان طرف قرارداد با عربستان ترس و وحشت ایجاد کرده است.
معظمی اظهارداشت: برای مصرف کنندگان آنچه تعیین کننده به نظر می رسد اقتصاد بازار است چرا که رقبای بزرگ و بی رحمی دارند بنابراین به دنبال این هستند که هزینه تمام شده خود را به میزان قابل توجهی کاهش تا بتوانند نبض بازار را دردست گیرند.
وی گفت: این حادثه باعث می شود هزینه ها به شدت افزایش و بازار را تحت شعاع قرار دهد.
این استاد دانشگاه و کارشناس ارشد حوزه نفت و انرژی افزود: ولیعهد ماجرا جویی عربستان به دنبال اینکه سهام آرامکو را واگذار کند.
وی با اشاره به اینکه آرامکو یک شرکت بسیار بزرگ و معتبری است، اظهارداشت: این شرکت 10 تا 11 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیو اقتصاد، معظمی گفت: سود خالص شرکت آرامکو در سال گذشته 200 تا 220 میلیارد دلار بوده است.
وی افزود: این حادثه ضمن کاهش جذابیت سهام آرامکو در خریداران سهام این شرکت نیز به شدت تردید ایجاد می کند.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: حادثه آرامکو اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۰۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، کنترل نقدینگی و تورم یکی از سیاست های اصلی است که دولت سیزدهم بر روی آن پافشاری می کند و البته گزارش هایی هم که از وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی بیرون می آید هم حکایت از آن دارد که این رشد تا حدودی کنترل شده است، هر چند که هنوز آثار مخرب آن از سنوات گذشته، از اقتصاد ایران پاک نشده است.

بیشتر بخوانید: بورس سبزپوش شد/ افزایش ۶ هزار و ۲۳۲ واحدی شاخص کل

در واقع، دولت و بانک مرکزی با سیاست‌های انقباض پولی تلاش می‌کند تا رشد نقدینگی در کشور را کاهش داده و به این ترتیب تورم را کنترل کنند؛ سیاستی که به اعتقاد فعالان اقتصادی، تامین منابع مالی برای واحدهای تولیدی را دشوار کرده و آنها را برای تامین سرمایه در گردش و خرید ماده اولیه دچار مشکل کرده است.

در چنین شرایطی، شنیده‌ها حاکی از آن است که تلاش برای ورود اسکنانس ۵۰۰ هزار تومانی به بازار در بانک مرکزی آغاز شده است و برخی منابع خبری به خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گویند که هنوز این مرجع، درباره ورود ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی به بازار تصمیم نهایی را نگرفته است؛ هر چند که به هر حال زمزمه های آن شنیده می شود.

تایید چاپ ایران چک

۱۵ سال قبل یعنی ۱۴ مهر ۱۳۸۷ مهر نوشته بود که مجوز انتشار ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی صادر شده است. بر اساس این گزارش قرار بود، به زودی بعد از انتشار؛ این ایران چک ها به بازار بیایند؛ البته همان موقع، تسهیل و تسریع در امور جاری مشتریان بانک‌ها، کاهش هزینه‌ها و حجم کار واحدهای بانکی از علل انتشار ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی اعلام شده بود.

یکی دیگر از دلایل چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی درخواست‌های مردم بود تا به جای حمل اسکناس و یا چک‌های با مبلغ بیشتر ایران چک با مبلغ درشت جابجا کنند.در آن سال، چک‌های ۵۰ هزار تومانی، ۱۰۰ هزار تومانی و ۲۰۰ هزار تومانی در بازار وجود داشت و قرار بود یک اسکناس درشت‌تر به این مجموعه اضافه شود.

جمع‌آوری اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

7 اسفند ۱۳۸۷ خبر آنلاین نوشت که بانک مرکزی چک‌پول‌های ۵۰۰ هزار تومانی را جمع می‌کند. در این گزارش آمده بود که بانک‌ها به درخواست متقاضیان چک‌پول‌های ۵۰۰ هزار تومانی جواب رد می‌دهند. در واقع، شعب بانک‌ها به متقاضیان اعلام کرده بودند که سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی که مسئول در اختیار قرار دادن پول و مسکوک به شعب بانک‌ها است، از ارائه چک‌پول‌های ۵۰۰ هزار تومانی به این شعب امتناع می‌کند.

در این گزارش پیش‌بینی شده بود که سیاست‌های انقباضی دولت و بانک مرکزی بر خلاف ادعای رئیس‌کل وقت بانک مرکزی (محمود بهمنی) همچنان ادامه خواهد داشت؛ در حالیکه کارشناسان حذف چک‌پول‌های ۵۰۰ هزار تومانی را بر خلاف سیاست‌های اعلام شده بانک مرکزی مبنی بر ارائه پول‌های درشت برای کاهش سرعت گردش پول می‌دانند.

رشد نقدینگی، خطر اصلی ذهنیت عمومی این است که انتشار چاپ پول بدون پشتوانه تورم‌زاست؛ اما احمد حاتمی یزد، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می گوید: امروز در هیچ کشور جهان صدور و انتشار اسکناس دارای پشتوانه نیست. روزگاری که نقدینگی بانک مرکزی و دولت‌ها متکی به پشتوانه طلا، نقره و جواهرات بود؛ گذشته است.

وی افزود: امروز بانک مرکزی فراغ بال کامل دارد، به هر میزان که بخواهد نسبت به صدور و انتشار اسکناس، اوراق قرضه یا چک‌های مسافرتی اقدام کند؛ اما اگر از این اختیار به صورت منطقی و کنترل شده استفاده نکند، زیان هنگفتی نصیب مردم می‌شود.

حاتمی یزد گفت: راه حل علاج درد بی‌درمان تورم در اقتصاد ما کنترل نقدینگی است و بس.

وی ادامه داد: آنچه امروز در اقتصاد ایران به نام چک مسافرتی یا تراول نامیده می‌شود، عملکردش عین اسکناس است و هرچه حجم این اسکناس و پول نقد افزایش یابد، متناسب با آن حداقل ۶ برابر افزایش نقدینگی خواهید داشت.این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: افزایش نقدینگی تورم‌زا است و سمی برای اقتصاد کشور است. پس مسئله نداشتن پشتوانه برای چاپ چک مسافرتی مسئله اصلی ما نیست. رشد نقدینگی بیش از رشد اقتصادی خطرناک است و این امر در ۴۰ سال گذشته هرگز رعایت نشده است.

وی پیش‌بینی کرد: در ۴۰ سال آینده هم با این نظام دولتی که داریم، مسئله کنترل رشد نقدینگی رعایت نخواهد شد و به این ترتیب رنج محرومان ناشی از تورم اقتصادی، هر روز بیشتر از دیروز خواهد بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1227532 برچسب‌ها بانک مرکزی ایران

دیگر خبرها

  • نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند
  • دانش‌بنیان‌های نفتی نقش موثری در دستیابی به رشد اقتصادی 5.4 درصدی سال گذشته داشتند
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • رمزگشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار
  • رمز گشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار
  • کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار یزد
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • رونق اقتصادی در روز بازارها با مشارکت مردمی
  • قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی
  • با افزایش نرخ رسمی ارز، بازار غیررسمی مهار نمی‌شود