Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@09:57:29 GMT

صنعت پتروشيمي برفراز قله درآمدهاي غيرنفتي

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۰۴۵۹

صنعت پتروشيمي برفراز قله درآمدهاي غيرنفتي

خبرگزاری آریا- مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: صنعت پتروشیمی در حال حاضر نقش اول را در درآمدهای غیر نفتی کشور به عهده دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا، «بهزاد محمدی» افزود: این صنعت به دلیل تاثیر قابل توجه در فرآیند توسعه کشور از اهمیت ویژه ای برخورداراست.
وی اظهارداشت: هم اکنون 56 مجتمع پتروشیمی فعال در کشور وجود دارد که ظرفیت این مجتمع ها سرجمع 66 میلیون تن در سال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: بخشی از این تولید در خود صنعت پتروشیمی به مصرف می رسد.
وی افزود: بطورکلی 31 میلیون تن در سال محصول قابل فروش در صنعت پتروشیمی تولید می شود که 22 میلیون تن معادل 70 درصد به کشورهای مختلف دنیا صادر و 8,5 تا 9 میلیون تن در داخل مورد مصرف قرار می گیرد.
محمدی اظهارداشت: از 8,5 تا 9 میلیون تن بخشی مربوط به کود اوره که به جهاد کشاورزی تحویل و بقیه محصولات با هدف توسعه صنایع پائین دستی در بورس عرضه می شود.
وی گفت: مجموع درآمد کشور در صنعت پتروشیمی سالانه 17 میلیارد دلار است که سهم درآمد ارزی 12 میلیارد دلار و سهم فروش داخلی پنج میلیارد دلار است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: درآمد حاصل از پتروشیمی در کنترل نرخ ارز بازار داخل کشور بسیار اثرات مثبتی داشته است.
وی اظهارداشت: گذر از خام فروشی یک ایده و آرمان برای صنعت پتروشیمی است بنابراین این موضوع به شدت در سطح صنعت دنبال می شود.
محمدی ضمن اشاره به اینکه درصنعت پتروشیمی دو برنامه مهم تعریف شده است، گفت: برنامه اول در صنعت بحث مربوط به «جهش دوم »است که از سال 1392 آغاز و تا سال 1400 ادامه خواهد داشت و ظرفیت صنعت را در این بازه زمانی به میزان 100 میلیون تن افزایش خواهد داد که این منجر به رشد درآمد از 17 میلیارد دلار فعلی به مبلغ 25 میلیارد دلار در سال 1400 خواهد شد.
وی افزود: سال 1400 پایان برنامه ششم توسعه است و تعهد پتروشیمی در این برنامه تحقق 100 میلیون تن ظرفیت است که به شکل کامل محقق می شود.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اظهارداشت: برنامه دوم صنعت مربوط به «جهش سوم » است که طی سال های گذشته پروژه ها برنامه ریزی و هدف گذاری شده که در افق 1404 این ظرفیت به 133 میلیون تن افزایش خواهد یافت و سطح در آمد از 25 میلیارد دلار سال 1400 به 37 میلیارد دلار در سال 1404 خواهد رسید که این مهمترین مصداق رونق تولید و گذر از خام فروشی است.
وی گفت: صنعت پتروشیمی در حال حاضر 33 میلیون تن خوراک از مجموعه وزارت نفت دریافت می کند که معادل 650 هزار بشکه نفت خام در روز است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیو اقتصاد، محمدی افزود: این خوراک در سال 1400 به عدد 62 میلیون تن معادل یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت خام می رسد که البته در همان سال نیز از پنج طرح تامین خوراک در مجتمع های پتروشیمی کشور به بهره برداری خواهد رسید.
وی اظهارداشت: سال 1404 این عدد به 74 میلیون تن معادل یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت خام می رسد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: سال 1404 تعداد 15 محصول جدید به صنعت پتروشیمی اضافه می شود که از 90 نوع محصول فعلی به 105 محصول خواهد رسید.
وی در ادامه افزود: مشکلی از حیث سرمایه، فناوری و مواردی از این دست برای تحقق دو برنامه یعنی جهش دوم و سوم در صنعت پتروشیمی کشور وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: صنعت پتروشیمی درآمد غیرنفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۰۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۴۰ درصد از سود شرکت‌های پتروشیمی به تکمیل زنجیره ارزش

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: مجتمع‌های پتروشیمی که می‌خواهند از پنج درصد تخفیف خوراک بهره‌مند شوند باید ۴۰ درصد از درآمد خود را به توسعه صنعت پتروشیمی تخصیص دهند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر، اظهار داشت: مجتمع های پتروشیمی که در این منطقه هستند، در سال گذشته با تکیه بر توان داخل، موفق شدند بالاترین میزان بهره وری و تولید را ثبت کنند و این نوید را می دهم که حرکت در سال جهش تولید با شتاب بیشتری انجام شود.

وی، یکی از راهبردهای صنعت پتروشیمی را در سال جاری کاهش هزینه ها و بهینه سازی مصرف انرژی برشمرد و خاطر نشان کرد: ضروری است شرکت های پتروشیمی با بهینه سازی مصرف انرژی، در حفظ و صیانت از منابع  بین نسلی نقش آفرین باشند.

شاهمیرزایی با اشاره به استفاده از تمام ظرفیت های کشور در بحث خودکفایی کامل، افزود: اگر تجهیز و یا قطعه ای در داخل کشور تولید می شود، شرکت های پتروشیمی باید سفارش های خرید خود را از طریق تولید کنندگان و سازندگان ایرانی تامین کنند و به هیچ عنوان نباید کالا یا محصولی مشابه خارجی وارد شود.

وی مهمترین برنامه راهبردی صنعت پتروشیمی سال جاری را رشد ظرفیت ها و جهش تولید عنوان و اظهار کرد: با هدف تکمیل زنجیره ارزش باید با برنامه منسجم تری سبد محصولات پتروشیمی متنوع شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، گفت: باید شرکت ها و مجتمع های پتروشیمی قوانین، دستورالعمل ها و تمام رویه های موجود در منطقه را رعایت کنند.

وی افزود: توجه به مسئولیت های اجتماعی با توجه به شرایط موجود از اهمیت ویژه ای برخوردار است و پتروشیمی ها به تعهد های خود پایبند باشند.

شاهمیرزایی ادامه داد: مجتمع‌های پتروشیمی که می‌خواهند از پنج درصد تخفیف خوراک بهره‌مند شوند باید 40 درصد از درآمد خود را به توسعه صنعت پتروشیمی تخصیص دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تخصیص ۴۰ درصد از سود شرکت‌های پتروشیمی به تکمیل زنجیره ارزش
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان امسال از مرز ۱۰۰ میلیون تن عبور خواهد کرد
  • صادرات محصولات پتروشیمی یک میلیون تن افزایش یافت
  • تنوع سبد محصولات پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش
  • رشد جنون آمیز قیمت کاکائو در جهان؛، شکلات از طلا سبقت گرفت!
  • رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور
  • تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر کشور
  • تولید ۷۵ درصد پارچه موردنیاز کشور در داخل
  • واریزی‌های مالیاتی به حساب شهرداری‌ها برای عمران شهری هزینه شود
  • تراز تجاری صنعت شوینده ایران ۱۸۰ میلیون دلار مثبت شد