Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-19@20:32:33 GMT

قانون تجارت و مساله ذی نفعان

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۳۱۶۶

قانون تجارت و مساله ذی نفعان

قانون فعلی تجارت که هم اکنون در کشور اجرا می‌شود، در سال ۱۳۱۱ به تصویب رسیده و در سال ۴۷ نیز اصلاحاتی در آن صورت گرفته است. به این اعتبار قانون تجارت ایران ۸۵ سال است که در کشور اجرا می‌شود. با توجه به اهمیت این قانون که زیر ساخت تعاملات اقتصادی کشور است، از آن به عنوان یک قانون مادر هم یاد می‌شود و این در حالی است که در این مدت هشت دهه و نیم اقتصاد و روابط بین المللی دستخوش تحولات گوناگونی شده و به همین علت دیگر قانونی با این قدمت پاسخگوی نیازهای کشور ما نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درنتیجه در ضرورت اصلاح و بازنگری آن هیچ شکی نیست.

در این رابطه اقدامات متعددی صورت گرفته که بررسی جزییات آن در این بحث نمی‌گنجد ولی به طور اجمالی می‌توان گفت که در دوره دولت هشتم لایحه‌ای از طرف دولت به مجلس رفت و مجلس نیز با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی آن را به کمیسیون قضایی ارجاع داد. سرانجام و پس از کش و قوس های فراوان در سال ۹۱ این قانون به تصویب رسید و به شورای نگهبان رفت. با این حال شورای نگهبان با توجه به اهمیت این قانون آن را به مجلس بازگرداند تا مواد آن در صحن مطرح شده و سپس به تصویب برسد. پس از اصلاحاتی که در جزییات آن انجام شد به صحن علنی مجلس آمد و در شهریور امسال نیز به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

با این حال اعتراضاتی به این مصوبه صورت گرفته استِ این انتقادات ربطی به این ندارد که کسی اهمیت تغییر و اصلاح قانون ۸۵ ساله را زیر سوال برده بلکه مساله بر سر این است که ذی نفعان باید بیشتر در جریان امور باشد. در واقع یک قانون، به ویژه قانونی زیربنایی و مادر چون قانون تجارت برای اینکه کمترین ایرادات ممکن را داشته باشد، بهتر است در جریان تغییرات آنُ ذی نفعان نیز حضور مستقیم داشته باشند. منظور از ذی نفعان هم صرفا بخش خصوصی نیست؛ قضات دادگاههای مربوطه نیز جزو آن دسته از کسانی هستند که ضعف‌های قانون قبلی را به خوبی می‌دانند و می‌توانند به تصویب قانونی جامع‌تر یاری رسانند. هدف از اصلاح قانون کهن، تامین نیازهای کشور و سرعت دادن هر چه بیشتر به فعالیت‌های تجاری است. علاوه بر این باید کاری کرد که قوه قضاییه نیز چون گذشته با پرونده‌های گوناگون مواجه نباشد و هر چه کمتر کار به دعوی قضایی بکشد.  

نباید فراموش کنیم که کشور زیر فشار تحریم‌های طاقت فرسا قرار دارد و از قضا تجارت و بازرگانی از جمله بخش‌هایی است که با محدودیت‌های جدی رو به‌رو شده است. به همین دلیل صرف حضور یک نماینده در صحن مجلس کفایت نمی‌کند. هنگامی که در عرض دو ساعت ۱۰۰ ماده به تصویب می‌رسد هیچ تک نفری نمی‌تواند به شکل جامع مسایل را واکاوی کند. این قانون یک و نیم دهه برای تصویب به عقب افتاد و اگر بررسصی آن توسط ذی نفعان یک سال دیگر هم بر این زمان می‌افزود، مشکل بزرگی پیش نمی‌آمد. حال آن‌که اگر یک قانون قابل تفسیر به تصویب برسد، مسایل رو به فزونی می‌گذارد یا لااقل نتایج لازم از تغییر قانون گرفته نخواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی

۲۲۳۲۲۸


 

کد خبر 1302219

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: قانون تجارت مجلس دهم دربی باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال لیگ برتر نوزدهم ایران و آمریکا دفاع مقدس جنگ تحمیلی ایالات متحده آمریکا مدرسه دونالد ترامپ آرامکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۳۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ طرح ممنوعیت تجارت با رژیم صهیونیستی در مجلس ترکیه

یک حزب سیاسی ترکیه با ارائه پیشنهادی به مجلس این کشور خواستار ممنوعیت تجارت با رژیم صهیونیستی شد.

دریافت 6 MB

دیگر خبرها

  • فیلم/ طرح ممنوعیت تجارت با رژیم صهیونیستی در مجلس ترکیه
  • تصویب لایحه تجارت پس از ۲۰ سال
  • تصویب لایحه تجارت پس از ۲۰ سال/ تشدید مجازات‌ سرقت
  • مساله بحرین و استیضاح دولت هویدا + عکس های تاریخی
  • اقدام ضدایرانی مجلس نمایندگان آمریکا در پی پاسخ موشکی به اسرائیل
  • تعطیلی پنج شنبه از کی اجرا می‌شود؟
  • تصویب چند لایحه ضد ایرانی در مجلس نمایندگان آمریکا
  • قطعنامه‌ ضد ایرانی مجلس نمایندگان آمریکا
  • اقدام ضدایرانی مجلس نمایندگان آمریکا
  • تصویب چند لایحه علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا