Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-16@04:36:40 GMT

فرار ۴۰ درصدی پزشکان از مالیات

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۳۸۷۴

 سیاووش غیبی پور کارشناس امور مالیاتی با بیان این که  نصب فقط ۲۰ درصد از صندوق‌های مکانیزه فروش سازمان امور مالیاتی توسط پزشکان به معنای شکست و عقب نشینی سازمان امور مالیاتی در طرح خود است اظهار کرد: در مجموع در جمع مالیات پزشکان نسبت به سال گذشته بعید است تغییری حاصل شود و درآمدهای مالیاتی حاصل از صنف پزشکان کمتر از سال گذشته شود، چرا که حساب‌های پزشکان در دسترس سازمان امور مالیاتی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار اقتصادی-غیبی پور با بیان این که امکان محاسبه درآمد مشمول مالیات پزشکان وجود دارد درباره شیوه‌های محاسبه مالیات پزشکان اظهار کرد: برای مثال فرآیندهای بیمه‌ای و قراردادی که پزشکان با بیمه‌های تکمیلی امضا می‌کنند یکی از گزینه‌های است که سازمان امور مالیاتی می‌تواند از طریق آن به درآمدهای پزشکان دسترسی پیدا کنند.

او با بیان این که طرح صندوق‌های مکانیزه فروش از طریق مجلس شورای اسلامی  ارائه شده بود ادامه داد: به نظر می‌رسد چون پزشکان در طرح صندوق‌های مکانیزه فروش پیشقدم بودند نسبت به این امر مقاومت کرده‌اند و شاید آن را نوعی تنبیه برای خود قلمداد می‌کند.

او با اشاره به برنامه‌های سازمان امور مالیاتی برای نصب دوره‌ای صندوق‌های مکانیزه فروش در میان اصناف مختلف اظهار کرد: پیش از این نیز در طرح مالیات بر ارزش افزوده اصنافی مانند طلا فروشان و آهن فروشان نسبت به سازمان امور مالیاتی مقاومت‌های داشتند که در نهایت نیز فرآیند مالیات رسانی برقرار شد.

غیبی پور گستردگی فرار مالیاتی در بین صنف پزشکان را حدود ۴۰ درصد و حتی بیشتر ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از پزشکان اظهارنامه مالیاتی پر می‌کند اما این که این مالیات‌های اظهار شده تا چه حد به واقعیت نزدیک باشد مسئله‌ای است که جای بررسی دارد.

این کارشناس امور مالیاتی اصلی ترین ایراد در سازوکارهای مالیات ستانی را نبود ساختارهای دقیق بانکی و مالیاتی ارزیابی کرد که باعث می‌شود ضریب خطا در مالیات ستانی افزایش پیدا کند.

این کارشناس امور مالیاتی در پایان پر کردن فاصله مالیات پرداختی توسط پزشکان با مالیات این صنف پرداخت شود را رقمی دانست که ممکن است باعث ایجاد مقاومت‌های توسط این صنف شود و اضافه کرد: سازمان امور مالیاتی می‌تواند از طریق حساب‌های بانکی به ورود تخلفات پی ببرند و جرایم سنگینی را نیز اعمال کند. 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: مالیات کارتخوان مالیات پزشکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۳۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات خودروهای لوکس تعیین شد

تین نیوز

انواع خودروی سواری و وانت دوکابین که قیمت روز آنها بیش از 3 میلیارد و 500 میلیون تومان است، نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، بر اساس بند پ تبصره 6 احکام مالیاتی قانون بودجه سال 1403، انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که قیمت روز خودروی آنها بیش از 35 میلیارد ریال (3 میلیارد و 500 میلیون تومان) است، نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می شوند.

مأخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز خودرو بر مبنای ماده (30) قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می شود. سازمان مزبور مکلف است مراتب را به نحو مقتضی بر اساس اطلاعات دریافتی از پلیس راهور به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن سال 1403 پرداخت کنند و در صورت عدم پرداخت مشمول حکم ماده (190) قانون مالیات های مستقیم هستند.

ثبت نقل و انتقال خودروهایی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال، شامل مالیات بر دارایی نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است؛ متخلفان از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسؤولیت تضامنی دارند.

پلیس راهور فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است فهرست مالکان و خودروهای مشمول را مطابق با درخواست سازمان امور مالیاتی کشور حداکثر تا پایان فروردین سال 1403 به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال و امکان دسترسی برخط جهت استعلام موردی را برای این سازمان فراهم کند.

مالیات تعیین شده در اجرای این بند قطعی است و اعتراض اشخاص در اجرای تبصره (1) ماده (216) قانون مالیات های مستقیم قابل رسیدگی خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • مالیات خودروهای لوکس تعیین شد
  • جهیزیه و مهریه معاف از مالیات
  • میزان مالیات خودرو اعلام شد
  • توضیح جدید دولت درباره مالیات مهریه
  • جهیزیه و مهریه معاف از مالیات است
  • کدام خودروها مشمول مالیات شدند؟
  • کاهش فرار مالیاتی با اجرای مالیات بر مجموع درآمد
  • ‌هوشمندسازی مالیات‌ستانی و تمرکز ممیزان مالیاتی بر اخذ مالیات از دانه‌درشت‌ها با اجرای سامانه مودیان
  • رشد ۵۲ درصدی وصول مالیات در خراسان رضوی طی سال گذشته
  • خدمات سامانه مودیان