Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-25@23:54:34 GMT

همه‌چیز درباره معتادان شیک

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۴۰۴۵

تعداد معتادان کارتن‌خواب به زیر ۱۰ درصد رسیده است، دسته‌ای به نام یقه‌سفید‌ها که نه اعتیاد و نه درمان را نمی‌پذیرند. ناطقان: مصرف‌کننده‌ای از بین شمشاد‌ها بیرون می‌آید، صورت سیاه و کثیفی دارد با لباس‌های مندرس و پاره و .... این تمام تصویری است که از مصرف‌کننده‌ها برای ما ساخته‌اند، یک معتاد ژولیده، طردشده، متجاهر و تمام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از گزارش‌های توصیفی با موضوع غم‌نامه در رسانه‌ها گرفته تا سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی که تصورشان از مصرف‌کننده تماما معتاد متجاهر است و دلیل آن احتمالا تمرکز بر ظواهر و حتی سوءاستفاده از این گروه است. در حالی که این گروه از مصرف‌کننده‌ها آماری زیر ۱۰ درصد دارند و بقیه این آمار مربوط به مصرف‌کننده‌های یقه‌سفید است.

معتادان شیک!

یقه‌سفید‌ها چه گروهی‌اند؟
طبقه‌ای که نه می‌شود از ظاهرشان و نه از سبک زندگی‌شان فهمید که این افراد مصرف‌کننده هستند. «محمدهادی پناهی»، رئیس کانون درمانگران اعتیاد با این مقدمه می‌گوید: «یقه‌سفید‌ها افرادی هستند که مصرف موادمخدر، عوارض کلاسیک اعتیاد را برایشان ندارد. منظور این است که از روی ظاهرشان به‌سادگی نمی‌توان تشخیص داد که مصرف‌کننده هستند. نوع موادشان هم اغلب روان‌گردان است تا مواد سنتی‌تر مثل تریاک و.... هم گروه‌های یقه‌سفید که مفهوم خاص اجتماعی دارند و هم گروه‌های نوجوانی که اعتیاد به دارو‌های خاص دارند و در گروه اعتیاد داروخانه‌ای هستند، ذیل این اعتیاد شیک قرار می‌گیرند. شکل اعتیاد این افراد، اعتیاد شیک است؛ به‌طوری که گهگاهی با ایده تفنن مواد روان‌گردان مصرف می‌کنند. حتی گاهی مصرف این مواد در برخی گروه‌های جمعیتی شکل خرده‌فرهنگ به خود گرفته است. در ضمن معتادان متجاهر، کمتر از ۱۰ درصد معتادان هستند؛ تاکید می‌کنم کمتر از ۱۰ درصد و حتی به ۱۰ هم نمی‌رسد.» در ادامه نکاتی درباره این نوع اعتیاد مطرح می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: مخدری مرگبار که مصرف‌کننده را به زامبی تبدیل می‌کند + فیلم

اعتیاد شیک، علایم ظاهری ندارد!
بشر از ابتدا تا امروز به دنبال راه‌هایی سریع‌تر برای دستیابی به آرامش و تسکین درد‌های جسمانی و روانی خود بوده است. به نظر می‌رسد که برای برخی‌ها، اعتیاد به مواد از سریع‌ترین مسیر‌ها برای دستیابی به آرامش است. همان‌طور که اشاره شد، فقر، طبقه اجتماعی پایین، خشونت، نزاع و درگیری، فرار، تلو تلو خوردن، دندان‌های به هم ریخته و خراب، ظاهر ژولیده و نامرتب و ... از جمله ویژگی‌هایی است که برخی افراد از فرد معتاد در ذهن خود می‌پرورانند، اما غافل از این‌که مافیای مواد افیونی به منظور کسب منافع، هر روز با ایجاد تغییرات مختلف، سعی در جذب افراد یک جامعه دارد. به طوری که هم اکنون پای قشر جدیدی از افراد جامعه را به مصرف کنندگان مواد اضافه کرده است و سعی در زدودن هرچه بیشتر علایم ظاهری اعتیاد دارد.

یقه سفید‌ها چه موادی مصرف می‌کنند؟
این افراد اغلب دارو‌های روان‌گردان و محرک مصرف می‌کنند. البته مصرف کوکائین هم در این افراد دیده می‌شود، ولی با توجه به دسترسی راحت‌تر و ارزان‌تر به داروها، آن‌ها با اقبال بیشتری مواجه شده‌اند. از جمله گروه‌های پرخطر به این نوع اعتیاد‌ها می‌توان از نوجوانان و جوانان به ویژه دانشجویان و کارمندان یاد کرد. این افراد به دلایل مختلفی از جمله مقابله با استرس و اضطراب‌های تحصیلی و شغلی، بازدهی تحصیلی یا شغلی بیشتر، کنجکاوی، هیجان‌خواهی و ... مبادرت به سوء مصرف مواد از جمله مواد روان‌گردان می‌کنند.

چه عواملی باعث اعتیاد یقه سفید‌ها می‌شود؟
عوامل مختلفی در بروز پدیده اعتیاد در افراد به اصطلاح یقه سفید موثر است که تا حدودی با انواع دیگر اعتیاد همپوشانی دارد. از جمله این موارد؛ شیوه‌های فرزندپروری نامناسب و آشفته، کنجکاوی، آشنا نبودن با مهارت‌های حل مسئله و نه گفتن، داشتن اضطراب، تاثیرپذیری از گروه همسالان و ... است که به دلیل اهمیت شیوه‌های فرزندپروری و گروه‌های همسالان، دو نکته در این باره مطرح می‌کنم.

شیوه‌های فرزندپروری: تحقیقات و پژوهش‌های متعدد روان شناسی نشان داده‌اند، جو عاطفی سالم و روابط صمیمانه در خانواده، یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد است. والدینی که سبک‌های فرزندپروری مستبدانه یا سهل گیرانه دارند زمینه لغزش‌های رفتاری فرزندان خود را در آینده فراهم می‌کنند.

گروه همسالان: بررسی‌ها و مصاحبه‌های انجام شده از افراد به اصطلاح یقه سفید نشان می‌دهد اغلب این افراد اولین مصرف خود را در جمع‌های دوستانه تجربه کرده و به طور کلی مصرف مواد در جمع دوستان را ترجیح داده اند. تاثیر گروه همسالان در دوران نوجوانی بسیار مشهود است، به میزانی که روابط اجتماعی و عاطفی مناسبی در خانواده وجود داشته باشد، کشش به سمت گروه همسالان کاهش می‌یابد.

معتادانی که به درمان، فکر هم نمی‌کنند!
با توجه به این‌که تغییرات رفتاری و هیجانی ناشی از اعتیاد یقه سفید‌ها در مقایسه با اعتیاد‌های دیگر خیلی محسوس نیست، این افراد نیاز کمتری به تغییر در خود احساس می‌کنند و حتی گاهی اصلا خود را معتاد تلقی نمی‌کنند و مدعی هستند که اعتیاد مشکلاتی را که برای دیگران ایجاد کرده برای آن‌ها ایجاد نکرده است و نخواهد کرد. این افراد احساس می‌کنند بر اوضاع کنترل دارند و خود را بی نیاز از درمان می‌دانند؛ بنابراین به نظر می‌رسد به سبب همین انکار و پذیرش نکردن مشکل از جانب آن‌ها درمان شان بسیار مشکل است چراکه در مقابل درمان به شدت مقاومت می‌کنند.

درگوشی با نوجوانان و جوانان!
همه انسان‌ها در طول زندگی خود هیجان‌های مختلفی را تجربه می‌کنند (شادی، غم، ترس، خشم و...)، به دلایل مختلف مانند مشغله‌های تحصیلی و شغلی دچار اضطراب می‌شوند، شکست و حال بد را تجربه می‌کنند، ولی با به کارگیری مهارت‌های اجتماعی مناسب و کمی صبوری می‌توان به سمت حال خوب حرکت کرد. هر عامل ثالثی که بخواهد در فرایند تسکین ورود کند و به صورت مکرر استفاده شود، می‌تواند زمینه ساز بروز اعتیاد باشد بنابراین به نوجوانان و جوانان پیشنهاد می‌شود به عوامل راه گشا (مانند مهارت حل مسئله، خودآگاهی، مشاوره و ...) تکیه شود. آگاه باشید که درد کشیدن و ناکام شدن در اهداف زندگی نه تنها نقطه تاریک زندگی به حساب نمی‌آید بلکه با به کارگرفتن مهارت‌های زندگی می‌توانید معنای مناسبی از درد‌ها و ناکامی‌های خود بسازید و به طور قطع اعتیاد در این زمینه، حتی به عنوان مسکنی موقت برایتان هزاران هزار دردسر ایجاد خواهد کرد. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: معتادان ، شیک ، کارتن خواب

منبع: ناطقان

کلیدواژه: معتادان شیک کارتن خواب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۴۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ شیوع بیماری‌های ژنتیکی، یک به دو هزار نفر در سال اعلام می‌شود، اما باید توجه داشت که بیماری‌هایی مانند سرطان، آسم و آلزایمر شیوع بیشتری دارد. از آنجایی که این بیماری‌ها وابسته به محیط هستند، لازم است با بررسی ژنتیک و محیط از بروز این بیماری‌ها پیشگیری شود و اگر فردی به این بیماری‌ها مبتلا شد، روش درمان خاص فرد به وی ارائه شود.

مریم اسلامی متخصص و مشاور ژنتیک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ با اشاره به لزوم مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج برای زوجین، گفت: افراد به منظور پیشگیری از بروز مشکلات ژنتیکی در بین خود و فرزندانشان باید مشکلات و بیماری‌های سه نسل گذشته خود را با متخصص ژنتیک در میان بگذارند. 

وی افزود: بررسی شجره‌نامه ۳ نسل قبل زوجین از قبیل مشکلات و بیماری‌هایی ازجمله بینایی، ناشنوایی، عقب‌افتادگی ذهنی، مشکلات استخوانی، ماهیچه‌ای، بیماری‌های خونی، انواع سرطان و انواع معلولیت‌های خانواده‌های پدری و مادری و بچه‌های آنها لازم است. 

متخصص و مشاور ژنتیک گفت: اگر افراد دارای این مشکلات باشند باید آزمایشات لازم را به همراه داشته‌باشند تا در کنار بررسی شجره‌نامه و جمع‌آوری اطلاعات، میزان خطر و مشاوره‎هایی که لازم است به افراد داده شود.

اسلامی افزود: در این مشاوره‌ها مشکلات روحی و روانی کم شدن یا زیاد شدن ژن‌های زنانه یا مردانه در فرزندان نیز مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این مشاوره‌ها برای همه افراد لازم است، اما برای ازدواج‌های فامیلی تاکید بیشتری وجود دارد، چرا که در ازدواج‌های فامیلی تشابه ژنتیکی و اینکه زوجین می‌توانند ناقل سالم بیماری باشند، وجود دارد. همچنین این الزام برای افرادی که سابقه بیماری‌های ژنتیکی یا سرطان‌ها را در خانواده خود را دارند نیز مطرح است.

اسلامی با بیان اینکه همه مشکلات و بیماری‌های ژنتیکی لزوما از زمان تولد مشخص نیست، گفت: گاهی گمان افراد در دیر مشخص‌شدن بیماری‌های ژنتیکی یا بیماری حادثه‌ای مثل زمین خوردن کودک و مصرف داروی اشتباه بوده، در صورتی که علت آن بیماری ژنتیکی است.

مزایای ژن درمانی

وی افزود: از مزایای این مشاوره‌ها می‌توان در ابتدا به اصلاح ژنتیکی خود افراد و جلوگیری از مشکلات حرکتی و بیماری‌هایی مثل پارکینسون، تالاسمی، سندروم داون و.. اشاره و در ادامه باید از انتقال این بیماری‌ها به کودکان و نسل بعد جلوگیری کرد.

متخصص و مشاور ژنتیک گفت: در ایران از هر ۳۰ زوج یک نفر ناقل بیماری اس ام‌ای است و این اصلا ارتباطی با ازدواج‌های فامیلی ندارد، همچنین شیوع بیماری تالاسمی در دهه‌های اخیر باعث می‌شود همه افراد این مشاوره‌های ژنتیکی را انجام دهند تا در آینده، خود و کودکان آنها به این بیماری‌ها دچار نشوند.

اسلامی بابیان اینکه مانع‌شدن گروه خونی از ازدواج یک اشتباه رایج بین مردم است، تشریح کرد: در آزمایش خون قبل از ازدواج وجود ژن‌ها و دی ان ای‌های مشترک بیماری‌زا بررسی می‌شود ولی اینکه بعضی گروه خونی‌ها نمی‌توانند باهم ازدواج کنند وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت
  • (تصاویر) مرکز نگهداری و اشتغال معتادان
  • مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی
  • دمنوشی که موجب جلوگیری از اضافه وزن می‌شود
  • عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای
  • مضرات خوردن زیاد هندوانه
  • انگلیس؛ شمار مرگ افراد ناشی از مصرف الکل به بالاترین میزان رسید
  • برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم!
  • ۲۲ عطاری متخلف در قم طی سال گذشته پلمپ شدند