Web Analytics Made Easy - Statcounter

وجود کوهی از زباله در سراوان و روانه شدن شیرابه از این زباله‌ها ضمن اینکه باعث آلوده شدن سفره‌های آبی زیر زمینی می‌شود، در خوراک دام‌ها، مزارع برنج و باغ‌های میوه نیر تاثیر مخرب خواهد داشت.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جنگل‌های سراوان رشت، از جاذبه‌های دیدنی گیلان با پوشش گیاهی انبوه و درختان سربه فلک کشیده با دریاچه پوشیده شده از چمن یکی از مناطق تفریحی و توریستی است که متاسفانه در چند دهه تبدیل به محلی برای تخیله زباله شهری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود شیرابه‌ها ناشی از زباله‌ها بوی تعفن عجیبی در فضا به وجود آورده؛ به طوری موجب نارضایت اهالی این منطقه شده است.
کوه زباله سراوان در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار و ۹۰ متر ارتفاع روزانه بیش از ۴۰۰ هزار لیتر شیرابه تولید می‌کند که باعث آلوده شدن سفر‌های آبی زیر زمینی شده و این امر در خوراک دام‌ها طیور، مزارع برنج، باغ‌های میوه و بیماری‌های پوستی مردم آن منطقه تاثیر گذار خواهد بود.
سوزندان زباله‌ها یکی از کار‌هایی است که انجام می‌شود؛ اما دود ناشی از سوختن زباله‌های این منطقه تولید گاز متان می‌کند و شدت دود مشکلاتی را برای مردم منطقه ایجاد کرده و موجب آلودگی در این منطقه شده است.
در سال گذشته اهالی این منطقه در اعتراض به وضعیت نابسامان دفع زباله با بستن راه عبور ماشین‌های حمل زباله نارضایتی خود را اعلام کردند؛ اما مشکلی حل نشد.       تحمل وضعیت نابسامان در منطقه به دلیل تخلیه و دفن زباله برای مردم این منطقه سخت شده است. وجود حشرات موذی در باغ‌ها و منازل روستا‌های اطراف محل دفن زباله شده بسیار نگران کننده است.
در این راستا مسئول بسیج اساتید گیلان معتقد است زباله‌های سراوان آسیب جدی به محیط زیست رشت می‌زنند معضل زیست محیطی مرکز دفن زباله سراوان به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است و حل آن نیاز به دیتا‌های تخصصی دارد.
حسین بهمنش، جانشین سازمان بسیج اساتید گیلان می‌گوید در حال حاضر در بحث پسماند بیشترین مشکل زیست محیطی مربوط به دفنگاه زباله سراوان است که از سال ۶۳ تاکنون در این مرکز زباله تلمبار شده است.
بهمنش می‌افزاید: مشکلات جایگاه دفن زباله سراوان به تنشی در زیستگاه مردم اطراف این منطقه تبدیل شده است و باید هرچه سریعتر مشکلات این منطقه به کمترین حد خود برسد.   تولید ۴ لیتر شیرابه زباله در ثانیه روزانه در حالت عادی ۴ لیتر شیرابه در ثانیه تولید می‌شود که این شیرابه‌ها از محل رودخانه پایین دست به تالاب به و دریا میرسد.
قربانعلی محمدپور، مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان در این رابطه به خبرنگار ما گفت: منطقه سراوان از دهه ۶۰ تاکنون به عنوان محل دفن زباله چند شهر اقماری در نظر گرفته شده است.     محمدپور می‌افزاید: اصل قضیه در آن است که مشکل دفن زباله در این منطقه وجود دارد و قابل انگار نیست. زباله در حال پوشاندن استان گیلان است و بحث سوء مدیریت زباله در این استان به معضل اجتماعی و امنیتی تبدیل می‌شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان معتقد است اگر برای این معضل برنامه و راه کاری نداشته باشیم در آینده نه چندان دور ساکنین گیلان باید این استان را ترک کنند و به منطقه دیگر مهاجرت کنند.
وی می‌افزاید: در ۲۲ مرکز گیلان مشکل دفن زباله به صورت غیر اصولی داریم که سوء مدیریت کاملا احساس می‌شود.
محمد پور می‌گوید: برای مدیریت زباله استان گیلان تا به امروز تکنولوژی نداریم و راهی جز سوزاندن زباله نداشته ایم؛ البته بعضی از دانشگاهیان معتقد هستند که باید «زباله تبدیل به برق شود»؛ اما در کشوری که انرژی ارزان است این چند معادله اقتصادی هم خوانی ندارد که از زباله برق تولید شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان می‌افزاید: برای حل دفن زباله‌های در گیلان از طریق مجلس باید اعتباری برای بحث به کارگیری تکنولوژی زباله سوزی در گیلان اختصاص داده شود.
وی می‌افزاید: حدود ۲ سال گذشته اعلام کردیم برای از بین بردن کامل زباله‌ها در گیلان حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه احتیاج داریم؛ اما امروز اعلام می‌کنم برای از بین بردن زباله در این استان ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا کل استان گیلان از معضل زباله نجات دهیم.  
محمدپور معتقد است: معضل زباله در گیلان کاملا جدی است، ولی متاسفانه، چون تکنولوژی نداریم برای حل مشکل اگر اقدامی انجام می‌شود موقت است، برای شیرابه‌های زباله‌های سراوان تصویه خانه‌ای در حال احداث است اقدامات اولیه صورت گرفته است، اما این فقط برای تولید ۳ الی ۴ لیتر شیرابه در ثانیه در هوای عادی است و در پاییز و زمستان تولید این شیرابه‌ها ۱۵ تا ۱۸ لیتر در ثانیه می‌رسد که به مشکل برخواهیم خورد و این نشان می‌هد در سراوان خیلی مشکل داریم.
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان می‌افزاید: برای رفع معضل دفن زباله به بودجه احتیاج داریم.

وی در ادامه با اشاره به انتقال پسمانده‌های پتروشیمی خوزستان به گیلان می‌گوید: پسماند‌های پتروشیمی داری ارزش افزوده است و قرار نیست این پسماند در استان دفن شود؛ عمل بازیافت برروی این پسماند انجام می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: محیط زیست زباله مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۴۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی آب سد سفیدرود از ۲ هفته دیگر

وحید خرمی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از آغاز رهاسازی آب ذخیره شده در پشت سد سفیدرود از ۲ هفته دیگر برای آبیاری شالیزار‌های این استان خبر داد. 

او گفت: یکی از دغدغه‌های کشاورزان در فصل زراعی تأمین آب کشاورزی است و شرکت آب منطقه‌ای گیلان هم هر سال با توجه به میزان ذخیره آب سد سفیدرود، برنامه زمان بندی شده‌ای را برای رهاسازی آب کشاورزی اعلام می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان تصریح کرد: از ۱۵ اردیبهشت ماه، آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزار‌ها به داخل کانال‌های کشاورزی رهاسازی خواهد شد.

گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد که آب حدود ۱۷۲ هزار هکتار آن تحت پوشش شبکه سد سفیدرود است. آب زراعی بقیه شالیزار‌های استان هم از آب بندان ها، رودخانه‌ها و چاه‌ها تأمین می‌شود.

این سد روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل واقع شده است، حوضه آبریز آن، اما از ۸ استان کشور تغذیه می‌شود.

منبع: صداوسیما

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • خودنمایی بهار در دل طبیعت منطقه بن رود قمصر + فیلم
  • خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار
  • رهاسازی آب سد سفیدرود از ۲ هفته دیگر
  • رهاسازی آب سد سفیدرود از ۱۵ اردیبهشت
  • یک متر خانه در این منطقه ۲ میلیارد است!
  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی 
  • برخورد قاطع با پیمانکاران متخلف همکار با عوامل زباله گردی
  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی
  • شناسایی ۳۶ کودک زباله‌گرد و ۱۹ کودک کار در منطقه ۱۵
  • کاشت نهال در محدوده لندفیل سراوان رشت