Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا؛ الهه صادقی با اشاره به وجود بیش از چهار هزار مدرسه در سطح استان، گفت: تقریبا تمامی مدارس به نوعی عرضه مواد خوراکی و غذایی برای دانش آموزان را دارند. برخی مدارس در سطح بسیار جزیی و برخی در سطح بوفه یا پایگاه‌های تغذیه سلامت و برخی هم که بصورت شبانه روزی فعالیت دارند دارای آشپزخانه و محلی مجهز برای عرضه مواد خوراکی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تمامی بوفه‌ها، پایگاه‌های تغذیه سلامت و به نوعی هر محل عرضه مواد خوراکی در مدارس به دقت توسط کارشناسان بهداشت محیط و کارشناسان تغذیه رصد می‌شود.

صادقی در خصوص اقلام قابل عرضه در بوفه مدارس، گفت: با توجه به اینکه دانش آموزان در سن رشد قرار دارند، ضروری است میان وعده‌هایی که در مدارس دریافت می‌کنند از ارزش غذایی بالایی برخوردار باشد.

وی یادآور شد: پیش از هرچیز ترجیح و توصیه ما استفاده از لقمه‌های خانگی برای دانش آموزان است و والدین می توانند از لقمه های خانگی ساده مانند نان و پنیر و گردو، نان و پنیر و خیار، تخم مرغ آب‌پز و ... برای فرزندان خود استفاده کنند.

کارشناس مسئول واحد سلامت مدارس افزود: در صورت نیاز به تهیه مواد خوراکی در مدارس، مسئولان مدارس باید مواد خوراکی سالم را در اختیار دانش آموزان قرار دهند که از جمله آن عرضه انواع خشکبار مانند توت خشک، انجیر خشک، خرما، کشمش و انواع مغزها مانند گردو، بادام، بادام زمینی و ... است.

وی افزود: با توجه به اینکه اقلام ذکر شده غالبا قیمت بالایی دارند، مدارس می توانند از خوراکی های با ارزش غذایی بالا اما ارزان قیمت استفاده کنند  که از جمله آن می‌توان به برنجک، نخودچی، ذرت بوداده و گندم برشته اشاره کرد.

این کارشناس بهداشت عرضه انواع ساندویج بویژه ساندویچ سوسیس و کالباس را در بوفه مدارس غیرمجاز دانست و افزود: تنها عرضه لقمه‌های خانگی مانند نان و پنیر و گردو و یا تخم مرغ آب‌پز، آن هم اگر به شیوه بهداشتی و توسط افراد دارنده کارت سلامت تهیه شود، مجاز است.

وی یادآور شد: عرضه سمبوسه و فلافل هم با توجه به روغن بالایی که در تهیه این نوع خوراکی ها به کار می‌رود، در مدارس ممنوع است.

صادقی افزود: توصیه می‌شود در بحث عرضه نان تنها از نان‌های سنتی و سبوس‌دار مانند نان "سنگک" استفاده شده و از عرضه نان های باگت و صنعتی خودداری شود.

این کارشناس بهداشت تصریح کرد: عرضه انواع کیک و کلوچه و بیسکویت هم اگر کرِمدار و پرچرب نباشد، مجاز است.

وی در خصوص عرضه نوشیدنی در مدارس هم یادآور شد: تنها عرضه آب معدنی  و دوغ بدون گاز و شیر مجاز بوده و نوشیدنی هایی مانند نوشابه گازدار، دوغ گازدار، آبمیوه های صنعتی  و ماء الشعیر ممنوع است.

صادقی خاطرنشان کرد: در بحث عرضه میوه هم انواع میوه مجاز است، اما به شرطی که شسته و گندزدایی شوند.

این کارشناس بهداشت یادآور شد: عرضه غذاهای گرم مانند عدسی، خوراک لوبیا و... نیز تنها در صورت داشتن آشپزخانه مجهز و بهداشتی امکان پذیر است و مواد اولیه آن باید بهداشتی بوده و توسط افراد دارای کارت سلامت تهیه شود.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه این غذاهای گرم از بیرون مدرسه خریداری می‌شود، باید از مکان معتبر تهیه شده و توسط خودروی مناسب به مدرسه حمل شود. عرضه این خوراکی ها هم باید در ظروف یکبارمصرف با پایه گیاهی باشد.

صادقی عرضه هرنوع فرآورده غلات حجیم شده مانند چیپس و پفک را در بوفه مدارس ممنوع دانست و افزود: با عرضه این اقلام در مدارس برخورد می‌شود.

وی افزود: علاوه بر اینها عرضه بستنی یخی، یخمک، آدامس، لواشک های فاقد بسته بندی و آبنبات هم در مدارس ممنوع است.

کارشناس مسئول واحد سلامت مدارس خاطرنشان کرد: عرضه بستنی های پاستوریزه  در مدارس بلامانع بوده و تنها عرضه بستنی‌های یخی ممنوع است.

صادقی با بیان اینکه لیست خوراکی های مجاز و غیرمجاز بوفه مدارس اعلام شده و در اختیار تمام مدارس قرار گرفته، از والدین دانش آموزان خواست تا از فرزندان خود بخواهند اقلام عرضه شده در بوفه مدارس را گزارش داده و در صورت مشاهده هرنوع تخلف بهداشتی آن را به سامانه 190 گزارش دهند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دانش آموزان سلامت شبانه روزی شیر مدرسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۴۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهار ماده غذایی ارزان و سالم مخصوص سفر

به گزارش خبرآنلاین، قبل از سفر کمی وقت بگذارید و برای روزهایی که در سفر هستید، خوراکی‌های سالم تهیه کنید. از این خوراکی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

میوه‌های تازه و خشک

میوه‌ها نه‌تنها مغذی هستند،‌ بلکه می‌توان آنها را به‌راحتی جابه‌جا کرد. در طول سفر مصرف خوراکی‌های آبرسان و پرفیبر مانند میوه‌های تازه، جلوی یبوست ناشی از بی‌تحرکی را می‌گیرد. میوه‌های خشک هم علاوه‌بر مغذی بودن، دیر خراب می‌شوند و شیرینی دلچسب و البته سالمی دارند.

سبزیجات آماده (تازه یا بخارپز)

سبزیجاتی که از قبل شسته‌اید، به‌صورت تازه یا بخارپز، بهترین مواد خوراکی در سفر هستند. از این سبزیجات می‌توان به هویج،‌ کلم بروکلی، نخود پخته یا ذرت بوداده اشاره کرد. این سبزیجات پرفیبر جلوی گرسنگی‌تان را می‌گیرند و بسیار سالم‌تر از انواع شکلات و شیرینی‌ها هستند.

لقمه‌های انرژی

لقمه‌های انرژی که به آنها توپ انرژی هم می‌گویند، لقمه‌هایی هستند که از مواد سالمی مانند دانه‌ها و میوه‌های خشک درست شده‌اند. این لقمه‌ها با اینکه کوچک هستند، بسیار مغذی و پرکالری‌اند. می‌توانید خودتان از این لقمه‌ها با موادی چون کره بادام، پودر کاکائو و خرما در خانه درست کنید.

خوراکی‌های پروتئینی

یکی دیگر از مواد خوراکی که در سفر مفید است و می‌تواند جلوی گرسنگی را بگیرد، پنیر است. این ماده حاوی مقدار خوبی از پروتئین و کالری است که به شما انرژی و قوت می‌دهد. البته پنیر کم‌چرب مناسب‌تر است. درضمن اگر به لاکتوز حساسیت دارید، از پنیر بدون لاکتوز مصرف کنید.

از خوراکی‌های پروتئینی دیگر می‌توان به تخم‌مرغ اشاره کرد. این خوراکی منبع خوبی از پروتئین و همچنین آنتی‌اکسیدان است که نه‌تنها سلامت بدن‌تان را افزایش می‌دهد، بلکه به‌سرعت، گرسنگی‌تان را برطرف می‌کند.

از خوراکی‌های دیگر که مناسب سفر هستند، می‌توان به ماست، شیره انگور و خرما، ارده،‌ شکلات تلخ و بادام اشاره کرد.

منبع:

healthline

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1885841

دیگر خبرها

  • ادامه روند کاهشیِ نرخ تورم در استان قزوین
  • خوراکی‌هایی که باعث افزایش التهابات بدن می‌شود (فیلم)
  • خوراکی غنی از منیزیم و فیبر: مبارزه با دیابت و کلسترول بد
  • خوراکی‌های متفاوت سفره افطار خوزستانی‌ها | از هریسه تا لگیمات و محلبی
  • چهار ماده غذایی ارزان و سالم مخصوص سفر
  • افطاری ساده با خوراکی‌های محلی در ایلام
  • عوارض خوردن خوراکی و نوشیدنی‌های صنعتی بجای وعده غذایی
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی با این دانه خوراکی
  • در کرمانشاه چه خوراکی‌هایی بخوریم؟
  • پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های خودرو و سمی در طبیعت‌گردی‌های نوروزی