Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-24@14:23:34 GMT

ورزش راه حلی برای چاقی بعداز یائسگی

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۴۷۵۴

ورزش راه حلی برای چاقی بعداز یائسگی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان،  استروژن یک هورمون جنسی زنانه است که توسط تخمدان‌ها تولید می‌شود. در زمان یائسگی یا ضعف تخمدان، تولید تخمک متوقف می‌شود، سطوح استروژن نیز کاهش می‌یابد. پس افزایش وزن بعد از یائسگی برای زنان غیر معمول نیست.

چرا کاهش استروژن باعث کاهش سوخت و ساز بدن می شود ؟

استروژن مزایای فراوانی برای بدن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از آثار مثبت آن کمک به سوخت و ساز پایه بدن است. برخی مطالعات نشان می‌دهد با کاهش سطح استروژن، میزان سوخت و ساز  در زمان استراحت نیز کاهش می‌یابد. یک راه برای جلوگیری از این وضعیت،  تمرینات قدرتی برای حفظ عضلات بدن است تا میزان از دست رفتن عضله کاهش یابد.

  استروژن و هورمون رشد

یکی دیگر از آثار استروژن، تحت تاثیر قرار دادن چربی سوزی با افزایش هورمون رشد است. همان طور که می دانید، هورمون رشد چربی سوزی را آسان‌تر می‌کند بنابراین وقتی جوان هستید و هورمون رشد بیشتری دارید، کمتر مستعد  ذخیره سازی چربی در بدن هستید. استروژن نقش کلیدی در تولید هورمون رشد دارد و نیز بر چگونگی واکنش بافت‌ها به این هورمون تاثیر می‌گذارد. وقتی تخمدان‌ها استروژن را تولید می‌کند، غده هیپوفیز در مغز هورمون رشد بیشتری را آزاد می‌کند و این باعث ایجاد شرایط مطلوب‌تری برای از دست دادن چربی می‌شود بنابراین افزایش چربی پس از یائسگی، به دلیل کاهش هورمون رشد تا حدودی ممکن است.

 جنگ استروژن و کورتیزول

شما احتمالاً با کورتیزول آشنا هستید. همان هورمون استرس، این هورمون زمانی افزایش می‌یابد که بدن شما دچار استرس ذهنی یا جسمی باشد. افرادی که سطوح بالاتری از کورتیزول دارند، مستعد اضافه‌وزن به ویژه در دور کمر و شکم، هستند. استروژن به کنترل کورتیزول کمک می‌کند و هنگامی که استروژن کاهش می‌یابد، کورتیزول تسلط می‌یابد. به همین دلیل است که زنان پس از یائسگی در ناحیه کمر و شکم دچار چاقی می شوند. تحقیقات نشان می‌دهد احتمال چاقی شکمی در زنان یائسه بیشتر است.

 جلوگیری از افزایش وزن یائسگی

شکی نیست که کاهش استروژن، زنجیره‌ای از رویدادهایی را به وجود  می‌آورد که می‌تواند باعث افزایش وزن شود. از دست دادن توده عضلانی، کاهش هورمون رشدو  افزایش کورتیزول باعث می‌شود لاغر ماندن سخت‌تر شود. افزون بر این، یائسگی می‌تواند مکان ذخیره سازی چربی شما را تغییر دهد .به تازگی محققان بیش از سه هزار زن را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند، آن‌هایی که از نظر فیزیکی فعال بوده‌ در میان سالی تجربه افزایش وزن نداشته اند و افزایش وزن در میان این زنان در زمان یائسگی کمتر است.

  و اما راه حل

بله درست است باز هم چاره  این مشکل ، ورزش و زندگی فعال است. توجه داشته باشید در کنار ورزش سبک زندگی درست و تغذیه مناسب بسیار مهم است . بازهم توصیه می کنیم؛ ورزش را به صورت علمی انجام دهید چرا که همان ورزش غیر اصولی بلای جان شما می شود. اگر ورزش شما نسبت به آمادگی بدنتان شدت بیشتری داشته باشد سطح کورتیزول افزایش بیشتری خواهد داشت که خود موجب چاقی می شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: چاقی سوخت و ساز بدن ورزش یائسگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۴۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با این ورزش‌ها از مرگ زودرس نجات پیدا می‌کنید

آفتاب‌‌نیوز :

به عنوان مثال، تحقیقات ارائه شده در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا ۲۰۲۳ منبع معتبر نشان می‌دهد که هشت عادت سالم می‌تواند پیری بیولوژیکی را تا ۶ سال کاهش دهد.

این عادات مربوط به رژیم غذایی، حفظ وزن مناسب، پرهیز از دخانیات، رعایت بهداشت خواب، مدیریت کلسترول، قند خون و فشار خون، و مهمتر از همه، فعال ماندن از نظر بدنی است.

دکتر دل پوزو کروز محقق علوم بهداشتی کاربردی در دانشگاه کادیز در اسپانیا و استادیار گروه علوم ورزشی و بیومکانیک بالینی در دانشگاه جنوب دانمارک است.

دکتر دل پوزو کروز با همکاری سایر محققان، مطالعات مختلفی را انجام داده است که ارتباط بین اشکال مختلف ورزش و خطر مرگ ناشی از علل مختلف را بررسی کرده است.

چه نوع ورزش‌هایی خطر مرگ را کاهش می‌دهند؟

در مطالعه‌ای که در آگوست ۲۰۲۳ در JAMA Internal Medicine Source منتشر شد، دکتر دل پوزو کروز و همکارانش داده‌های حدودا ۵۰۰ هزار نفر شرکت‌کننده را تجزیه و تحلیل کردند تا ببینند که اشکال مختلف ورزش چگونه با خطر مرگ و میر افراد مرتبط است.

این مطالعه تأثیر فعالیت بدنی هوازی متوسط، مانند پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری ملایم، فعالیت بدنی هوازی شدید، مانند دویدن، و فعالیت‌های تقویت‌کننده عضلات، مانند وزنه‌برداری را مورد بررسی قرار داد.

یافته‌های آن نشان داد که ترکیبی متعادل از همه این اشکال ورزش برای کاهش خطر مرگ و میر بهترین کار را دارد.

به طور خاص، حدود ۷۵ دقیقه ورزش هوازی متوسط، به علاوه بیش از ۱۵۰ دقیقه ورزش شدید، در کنار حداقل دو جلسه تمرین قدرتی در هفته، با خطر کمتر مرگ و میر ناشی از همه علل مرتبط بود.

زمانی که نوبت به کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی به میان آمد، دکتر دل پوزو کروز و همکارانش پیشنهاد کردند حداقل ۱۵۰ تا ۲۲۵ دقیقه فعالیت بدنی متوسط را با حدود ۷۵ دقیقه ورزش شدید و دو یا چند تمرین قدرتی ترکیب کنند.

چقدر ورزش کافی است؟

حداقل «مقدار» ورزش که می‌تواند به دفع برخی از شرایطی که بیشترین تهدید را برای سلامتی به همراه دارند، چقدر است؟

این تحقیق نشان داد که انجام ورزش شدید تنها به مدت ۲ دقیقه در روز می‌تواند خطر مرگ ناشی از سرطان یا حوادث قلبی عروقی را کاهش دهد.

محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که هرگز ورزش شدید انجام ندادند، ۴ درصد در معرض خطر مرگ در طی ۵ سال بودند، اما انجام کمتر از ۱۰ دقیقه فعالیت شدید در هفته، این خطر را به نصف کاهش داد. علاوه بر این، خطر مرگ آن‌ها برای کسانی که حداقل ۶۰ دقیقه در هفته ورزش می‌کردند، دوباره به نصف کاهش یافت.

آیا هر گونه فعالیت بدنی خوب است؟

او همچنین هشدار داد که فعالیت بدنی مربوط به کار‌های خانه یا شغل فرد، در مقابل ورزش در یک زمینه اوقات فراغت، ممکن است گاهی اوقات بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد.

تأیید می‌شود که بین مشاغل سخت بدنی و خطر بالاتر اختلال شناختی ارتباط وجود دارد.

برخی از رایج‌ترین مشاغل مرتبط با فعالیت بدنی فشرده که در این تحقیق ذکر شد، در پرستاری و مراقبت، خرده‌فروشی و کشاورزی بود، جایی که افراد زیاد روی پا هستند و اغلب مجبورند با موقعیت‌های استرس‌زا دست و پنجه نرم کنند؛ بنابراین در حالی که همه اشکال ورزش می‌تواند برای سلامتی مفید باشد، فعالیت بدنی شدید یا شدید در یک محیط کار می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش دهد و حتی ورزش برای اوقات فراغت می‌تواند بر جنبه‌های سلامت جسمانی - مانند یکپارچگی مفاصل - به ویژه در مراحل بعدی زندگی تأثیر بگذارد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • رسمی: آزادی پرسپولیس و استقلال از چنگ وزارت ورزش بعداز ۴۰سال / AFC واگذاری را تأیید کرد / ۵درصد سهام به بازیکنان قدیمی سرخابی رسید!
  • واکنش دروسی به گلرنی سردار ۴دقیقه بعداز تعویض
  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند
  • چاق ها، عصرها ورزش کنند
  • ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است
  • با این ورزش‌ها از مرگ زودرس نجات پیدا می‌کنید
  • چطور با قانون ۳۰-۳۰-۳۰ وزن کم کنیم؟
  • چرا سخت و خسته از خواب بیدار می شوید ؟
  • جفت در بروز دیابت بارداری نقش دارد
  • ساختار مغز زنان در طول قاعدگی واقعا تغییر می‌کند