Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف شورای روابط خارجی آمریکا در گفت‌گویی  با "فیلیپ گوردون" دیپلمات و از کارشناسان این شورا، نظر وی را در قالب پرسش و پاسخ جویا شده است. شورای روابط خارجی و فیلیپ گوردون در این گفت‌وگو فرض خود را بر دست داشتن ایران در حمله به آرامکو  قرار داده اند. نکته ای که هنوز هیچ سند محکمی برای آن ارائه نشده و مقامات کشورمان با ارسال نامه ای به سفیر سوییس دراین باره این موضوع را تکذیب کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مقامات آمریکایی می گویند برای مقابله با ایران در خلیج فارس و به دنبال حملات هفته گذشته به تاسیسات نفتی عربستان، در حال تشکیل یک ائتلاف هستند. آیا این بدین معناست که صحبت از جنگ در حال کاهش است؟

  آشکار است که پرزیدنت ترامپ بسیار مایل است از سراشیبی شدید ناشی از اقدام نظامی علیه ایران پرهیز کند. دولت ترامپ می داند که خودداری از دادن پاسخ به این حملات، فقط تهران را جسورتر می کند، اما ترامپ این را هم می داند که حمله نظامی به ایران می تواند جنگی گسترده تر، بحران جهانی انرژی، بحران در قیمت بنزین در آمریکا، سرخوردگی در انتخابات، و خشم میان سیاسیون را در پی داشته باشد – که تصور می کردند وی از درگیر شدن در جنگ های بیشتر در خاورمیانه خودداری خواهد کرد. با این توضیح می توان پی برد که چرا ترامپ به رغم سخنان شدیداللحن خود، مردد به نظر می رسد و در پاسخ به این پرسش که چه کسی مسئول حملات است، از بیان صریح جواب خودداری و بر "استقلال" آمریکا در عرصه انرژی تاکید کرده و می گوید به عربستان بستگی دارد که چگونه پاسخ بدهد.

وی با وجود آنکه مدعی است حداکثر فشار را به ایران اعمال کرده، تحریم های جدیدی علیه آن اعلام می کند. لذا به نظر می رسد اگر بتواند، مصمم است از درگیری نظامی خودداری کند.

 بسیاری از کارشناسان می گویند این حملات از منظر تهدیدات علیه انرژی جهانی ، بی نظیر بود. آیا مقامات آمریکایی باید در نشست مجمع عمومی سازمان ملل از فرصت استفاده کرده و تحقیقاتی در این باره انجام دهند؟

حمله به تاسیسات نفتی عربستان که بیش از نیمی از تولیدات روزانه آن را مختل کرد، قطعا بی سابقه بود. ... اما در این مورد،  بیشتر کشورهای جهان می گویند دولت ترامپ با محروم کردن ایران از صادرات نفت، عامل تحریک این بحران است، و در خصوص اعلام مسئولیت حملات، نگران اعتبار خود است، همه اینها یعنی تلاش واشنگتن برای جلب نظر جامعه بین الملل. ولی با توجه به اینکه تحریم های ثانویه آمریکا اقتصاد ایران را شدیدا تحت فشار قرار داده، بعید است که تحریم های بیشتر موثر باشد.

آیا تلاش برای برقراری آتش بس و آغاز روند صلح در یمن، می تواند به کاهش تحریم ها منجر شود؟

جنگ یمن بیشتر رقابتی است بین ایران و عربستان تا اینکه انگیزه مناقشه. ... آتش بس در یمن قطعا برای کاهش تنش ها موثر خواهد بود، و آشکارا به نفع یمنی ها مصیبت زده، اما رقابت گسترده تر منطقه ای همچنان ادامه خواهد یافت. تا زمانی که تهران و ریاض با هم درگیر باشند، متاسفانه تصور صلح در یمن دشوار است.

  آیا برای حفظ توافق هسته ای ایران هیچ دورنمایی وجود دارد؟

  خیر، مگر آنکه یا ایران و یا دولت ترامپ از مواضع خود کوتاه بیایند، که ظاهرا اینگونه به نظر نمی رسد. پرزیدنت ترامپ ظاهرا امیدوار بوده است با نابود کردن توافق هسته ای و اعمال فشار اقتصادی به ایران، تهران به میز مذاکرات بازخواهد گشت و با یک توافق "بهتر" موافقت خواهد کرد، توافقی که در آن برنامه غنی سازی اورانیوم وجود نداشته و ابدی باشد، در آن مساله موشک های بالستیک لحاظ شده و دخالت ایران در امور منطقه پایان یابد. هم اکنون آشکار شده است که چنین انتظاری همواره یک تخیل شیرین بوده است. ایران به جای آنکه به خواسته های آمریکا و یک توافق جدید هسته ای تن دهد، به نظر می رسد این علامت را می دهد که اگر نتواند به خاطر تحریم های آمریکا نفت خود را صادر کند، کاری خواهد کرد که دیگران هم نتوانند.

اکنون ترامپ در موقعیت دشواری است تا یا در مقابله با ایران کوتاه بیاید، یا اینکه به جنگی تن دهد که آشکارا از آن پرهیز می کند – بن بستی که قبل از خروج از توافق هسته ای، می توانست دقیق تر درنظر بگیرد. البته او می تواند کوتاه بیاید و به جای امتیازات ظاهری به ایرانی ها، به توافق هسته ای بازگردد؛ اما این مساله یک چرخش فوق العاده سیاسی خواهد بود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۴۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب تحریم‌های نفتی جدید ایران در کنگره آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه بخش نفت ایران به تصویب رساند، که قرار است به عنوان بخشی از لایحه‌ی کمک‌های خارجی، طی چند روز آینده در سنا تصویب شود.

به گزارش اکوایران، مجلس نمایندگان آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه بخش نفت ایران به تصویب رساند، که قرار است به عنوان بخشی از لایحه‌ی کمک‌های خارجی، طی چند روز آینده در سنا تصویب شود.

این قانون تحریم‌ها علیه ایران را گسترش می‌دهد تا بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌های خارجی را که آگاهانه نفت خام ایران را فرآوری یا ارسال می‌کنند، در بر بگیرد. این قانون تحریم‌های ثانویه را نیز بسط خواهد داد تا تمامی معاملات بین مؤسسات مالی چین و بانک‌های ایرانی تحریم‌شده برای خرید نفت و فرآورده‌های نفتی را پوشش دهد.

این قانون که قرار است در یک بسته ۹۵ میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان گنجانده شود، روز شنبه با ۳۶۰ رای موافق در برابر ۵۸ رای مخالف به تصویب رسید

به نوشته بلومبرگ، حدود ۸۰ درصد از حدود ۱.۵ میلیون بشکه صادرات روزانه نفت ایران به پالایشگاه‌های کوچک مستقل چینی موسوم به «قوری» حمل می‌شود.

در حالی که این تحریم‌ها می‌تواند بر حجم صادرات نفت ایران تأثیر بگذارد و تا ۸.۴۰ دلار به قیمت هر بشکه نفت خام بیافزاید، این قانون همچنین شامل حق اعمال معافیت توسط رئیس جمهور است.

جو بایدن ممکن است تصمیم بگیرد که از این اختیار استفاده کند و تاثیر این تحریم‌ها بر قیمت‌ها را خنثی کند. دولت ترامپ دوم ممکن است این کار را نکند.

جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده در ماه اکتبر این تصور رایج را رد کرد که ایالات متحده به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای نزدیکی دیپلماتیک با تهران، به تدریج اعمال تحریم‌ها را بر فروش نفت ایران کاهش داده است.

دیگر خبرها

  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • سفر رئیس‌جمهور به پاکستان موانع توسعه روابط را از بین می‌برد
  • واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به سفر رئیسی به پاکستان
  • واکنش عضو کمیسیون امنیت‌ملی به سفر رئیسی به پاکستان
  • ظریف: ترامپ از من چند بار دعوت به مذاکره کرد، ولی ما اجازه نداشتیم/ آمریکایی‌ها هم در برجام علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران بودند
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف
  • تصویب تحریم‌های نفتی جدید ایران در کنگره آمریکا
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف: ترامپ برای مذاکره از من دعوت کرد
  • افشاگری ظریف از دعوت ترامپ برای مذاکره + جزئیات
  • عملیات ایران نبوغ‌آمیز بود/ ایران مانند شیر است و اسرائیل مثل یک «سگ چلاق» / نتانیاهو معادل هیتلر است/ آمریکا در آستانه جنگ داخلی قرار دارد