Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر همدان گفت: برگزاری اجلاس جهانی «راه ابریشم» امکان تبادلات اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های جدید را با سایر کشورهای این پهنه ایجاد می‌کند.

مریم روانبخش در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، اظهار کرد: اعضای سازمان جهانی یونسکو برای برگزاری اجلاس جهانی راه ابریشم در همدان با حضور کشورهای حاشیه این جاده گرد هم خواهند آمد تا در محملی برای تبادل دانسته ها و ایده های کاملا تخصصی شرکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: ایجاد شبکه تعاملات و ارتباطات موثر با کشورهای واقع در مسیر راه ابریشم در راستای همکاری‌های بین المللی با هدف توسعه منطقه، ظرفیت بزرگی محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: جاده ابریشم، یک ظرفیت مناسب علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که در فضای اقتصادی موجود کشور امکان تبادل اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های جدید را با سایر کشورهای این پهنه ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: میزبانی از نمایندگان 14 کشور اروپایی و آسیایی یکی از رویکردهای هوشمندانه دیپلماسی ایران است که در بین شهرهای کشور پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین برای این اتفاق مهم انتخاب شده است.

روانبخش با تأکید بر اینکه بهره‌گیری صحیح و استفاده از وضعیت اجلاس جهانی راه ابریشم سهم چشمگیری در ثروت‌آفرینی و رونق اقتصادی استان خواهد داشت، گفت: باید بخش مهمی از دیپلماسی کشور را در جاده ابریشم متمرکز کرده و با بهره‌گیری از روابط تاریخی سازنده و مثبت با این کشورها توسعه روابط تجاری و گردشگری را رقم بزنیم که این امر مستلزم عزم بیش از پیش مسئولان استانی است.

وی با اشاره به روابط دوستانه ایران با کشورهای حاشیه جاده ابریشم بیان کرد: جاده ابریشم شبکه راه‌های به هم پیوسته با هدف بازرگانی در آسیاست که خاور، باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و اروپا پیوند می‌دهد.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر همدان در پایان عنوان کرد: جاده ابریشم 1700 سال بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا بوده و همچنان به عنوان ژئوپلیتیک اقتصادی ـ سیاسی در جهان مطرح است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی راه ابریشم شورای اسلامی شهر همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۵۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«فرسایش خاک در ایران» سه برابر میانگین کشورهای آسیایی و 20 برابر میانگین جهانی! - استاد دانشگاه یزد: ایران در رده پنجم از نظر ثروت منابع طبیعی جهان قرار دارد

به گزارش جماران؛ گزارش سخنرانی علی طالبی در وبینار چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مدیریت منابع آب کشور در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده توسط انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه شهرکرد با همکاری مجمع اسلامی دانشجویان آزاداندیش در پی می آید:

عنوان سخنرانی «ضرورت و جایگاه حفاظت آب و خاک در کشور»

دکتر علی طالبی استاد دانشگاه یزد در ضرورت و جایگاه حفاظت آب و خاک در کشور به ۸۵ درصد اراضی منابع طبیعی جنگل ها و مراتع اشاره کرد که ایران را در رده پنجم از نظر ثروت منابع طبیعی جهان قرار میدهد. با این حال کشورما از نظر حکمرانی منابع طبیعی از میان ۸۹ کشور صاحب منابع رتبه ۶۹ و شاخص ۳۸ از ۱۰۰ را کسب کرده است که بیانگر حکمرانی بسیار ضعیف می باشد.

دکتر طالبی افزود تنها ۳۰ درصد از ظرفیت آب‌های زیرزمین از نظر مطالعاتی قابل بهره‌برداری است و بقیه خارج از وضعیت طبیعی و بهره برداری می‌باشد.

رییس انجمن آبخیزداری ایران با اشاره به روند نزولی وضعیت الگوی رشد جنگل‌های کشور در دهه گذشته گفت در ایران سالیانه ۱۶/۷ تن در هکتار خاک در معرض فرسایش آبی است که با تخمین ۱۰۰ هکتار فرسایش، زیانی معادل ۱۰ میلیارد دلار بر کشور تحمیل می شود.

از این نظر وضعیت فرسایش خاک در ایران سه برابر میانگین کشورهای آسیایی و ۲۰ برابر میانگین جهانی است. برآوردها نشان می‌دهد به‌طور میانگین دو میلیارد تن در سال فرسایش خاک در کشور وجود دارد و با سیلی که در سال ۱۳۹۸ در کشور رخ داد ۳ تا ۴ میلیارد متر مکعب خاک از دست داده شد، و این درحالی است که تشکیل هر سانتی متر خاک از دست‌رفته حداقل صدها سال زمان نیاز دارد.

دبیر کارگروه مدیریت جامع آبخیز وزارت کشور با اشاره به روند در حال افزایش وقوع سیلاب ها نسبت به دهه ۱۳۶۰ در کشور، ۴۵۰ شهر و ۸۶۵۰ روستا را در معرض تهدید سیل عنوان نمود که رشد سیلاب های مخرب حدود ۳۰۰ درصد رشد داشته است و سالانه خسارات زیادی را بر کشور تحمیل می کند.

 

 

وی با طرح روند بسیار نزولی حجم مخازن آبخوان های کشور، ایران را در مسیر بیابان‌زایی ناشی از خشکسالی های مکرر دانست و تقویت آبخیزداری و آبخوان‌داری با ظرفیت جمع‌آوری ۵۳۰ مترمکعب رواناب در هکتار و نفوذ ۱۰۰۰ مترمکعب در هکتار را راهکاری جهت کاهش فرسایش خاک به میزان ۹ تن در هکتار، ۱۲۰ تن علوفه در هکتار، ترسیب کربن، حفظ تنوع ژنتیکی و بهبود فرست های شغلی عنوان نمود.

دکتر طالبی با طرح ضرورت تفکر سیستمی به مقوله مدیریت منابع آب، وجود یک سیستم مدیریت حوزه آبخیز به عنوان یک سیستم باز را مطرح کرد که در آن مدیریت اکوسیستم های طبیعی، مدیریت آبهای سطحی، آبهای زیرزمینی، تغییرات اقلیم و مداخلات انسانی مورد توجه قرار می گیرد.

وی تمرکز بر حوزه آبخیز به عنوان یک منبع تمرکز بر تمامی اجزای اکوسیستم از جمله آب، تاکید بر افزایش تاب‌آوری و کاهش آسیب‌پذیری، تمرکز بر سلامت و یایداری اکوسیستم، در نظر گرفنن آب برای تمامی اجزاء اکوسیستم از جمله انسان، تمرکز بر همه خدمات اکوسیستم، تاکید بر تفکر بین بخشی و راه حل های مبتنی بر طبیعت، تمرکز بر رد پای اکولوژیک در بردارنده ردپای آب، مقیاس کاری مناسب از نظر اکولوژی، لحاظ کردن تمامی ذینفعان و سازمان‌های مرتبط در مقیاس آبخیز و امکان پاسخگویی جامع با توجه به ارتباط بالادست-پائین دست را از ویژگی های حکمرانی یکپارچه حوزه آبخیز در مقایسه با حکمرانی آب عنوان نمود.

رئیس انجمن آبخیزداری ایران با تاکید براینکه هدف نهایی حکمرانی سیستم یکپارچه حوزه آبخیز تامین منافع درازمدت آبخیزنشینان است، دست اندرکاران اصلی سیستم مدیریت یکپارچه حوزه آبخیز را دولت، بخش عمومی، بخش خصوصی، جوامع محلی و نهادهای مدنی و سمن ها برشمرد.

 

 

دکتر طالبی ضمن تشریح مدل مفهومی سیستم مدیریت یکپارچه حوزه آبخیز و به طور مشخص حوزه آبخیز اسکندری (زاینده رود) راهکارهای عملیاتی را براساس اولویت تشریح نمود.

بر این اساس توسعه برنامه‌های تخصیص بهینه مصرف آب و تنظیم حق آبه، تهیه و تدوین برنامه مدیریت جامع منابع آب در اولویت بالا و و روش هایی مانند اصلاح الگوی کشت و کشت محصولات سازگار با منطقه، اصلاح بیولوژیک مراتع، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، اصلاح الگوی آبیاری و ترویج کشاورزی ارگانیک و گلخانه ای، ایجاد معیشت های جایگزین با توجه به پتانسیل منطقه، ارائه بیمه بلایای طبیعی، توجه به دانش بومی در جهت مدیریت منابع آب و برگزاری دوره های آموزشی- ترویجی به منظور ارتقای آگاهی جامعه هدف را از اولویت های بعدی بیان نمود.

استاد دانشگاه یزد در پایان از تشکیل کارگروه مدیریت جامع آبخیز در وزارت کشور و در استان ها با محوریت استانداری ها خبر داد و اظهار امیدواری کرد با تشکیل چنین نهاد فرابخشی بتوان بخشی از مشکلات این حوزه را مورد توجه قرار داد و حل کرد.

دیگر خبرها

  • «فرسایش خاک در ایران» سه برابر میانگین کشورهای آسیایی و 20 برابر میانگین جهانی! - استاد دانشگاه یزد: ایران در رده پنجم از نظر ثروت منابع طبیعی جهان قرار دارد
  • امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • دعوت رئیس جمهور ترکمنستان از شرکت‌های ایرانی
  • اعلام آمادگی ترکمنستان برای افزایش فعالیت شرکت‌های ایرانی در این کشور
  • دعوت رئیس‌جمهور ترکمنستان از شرکت‌های ایرانی برای فعالیت بیشتر در این کشور
  • رشد ۴۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و بلاروس در سال ۲۰۲۳
  • ۱۰۷ درصد برنامه صادرات ۱۴۰۲ در کردستان محقق شد
  • مشاغل خانگی و صنایع دستی زمینه‌ساز توسعه اقتصادی است
  • جهش تولید با مشارکت مردم زمینه ساز توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور است
  • ثروت‌آفرینی با پرورش الاغ