Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - وزیر نفت پرهیز از خام‌فروشی را از برنامه‌های اصلی وزارت نفت دانست و گفت: هنگامی که تولید یک میلیارد دلاری به بیش از 25 میلیارد دلار در سال 1400 می‌رسد این خود یک جهش بزرگ است و این راه ادامه خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (یکشنبه، 31 شهریورماه) در آیین گشایش رسمی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و قدردانی از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان این نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه ایران‌پلاست به ابتکار شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال 81 آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه در آستانه جهش سوم صنعت پتروشیمی قرار داریم، افزود: در سال 76 و در دولت آقای خاتمی که بنده وزیر نفت آن دوره شدم، ارزش محصولات پتروشیمی به قیمت آن زمان یک میلیارد دلار بود که با تلاش دولت، وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آن دوره توانستیم مجموعه عظیمی از طرح‌ها را با همکاری بین‌المللی مطلوبی که وجود داشت آغاز کنیم که بخشی تا سال 84 و بخشی نیز در سال‌های بعد به نتیجه رسید.
وزیر نفت ارزش کنونی محصولات پتروشیمی را بیش از 16 میلیارد دلار عنوان کرد و ادامه داد: در این سال‌ها تلاش‌های زیادی برای طرح‌های نیمه‌تمام و جدید در صنعت پتروشیمی شده است.
تولید 16 میلیون تن اتان تا پایان سال 1400
زنگنه با بیان اینکه تولید اتان در سال 92، 4.2 میلیون تن و در سال 97، 7.3 میلیون تن بوده است، گفت: این رقم به 16 میلیون تن در سال 1400 خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه طرح‌های پارس جنوبی و ان‌جی‌ال‌های 3100، 3200، خارک و پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تعیین‌کننده هستند، تصریح کرد: طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس 3.4 میلیون تن، ان‌جی‌ال 3200، 8 میلیون تن، ان‌جی‌ال 3100، 900 هزار تن، خارک 2.4 میلیون تن، پالایشگاه پارسیان سپهر 3.3 میلیون تن و پتروپالایش کنگان 3.5 میلیون تن در سال تولید خواهند داشت.
وزیر نفت ادامه داد: طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل با سرمایه گذری 1.2 میلیارد دلار توسط هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی مارون در حال اجراست.
گازهای مشعل تبدیل به ثروت می‌شوند
زنگنه تأکید کرد: با اجرای پروژه‌های ان‌جی‌ال، بیدبلند خلیج فارس و طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه، گازهای مشعل به صفر نزدیک و به ثروت تبدیل می‌شوند و دیگر آلودگی محیط زیستی نخواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه جهش دوم صنعت پتروشیمی از سال 92 آغاز می‌شود و تا پایان سال 1400 پایان می‌یابد، گفت: با تحقق این جهش، تولید این صنعت به بیش از 25 میلیارد دلار با قیمت پایه سال 92 می‌رسد و ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی بیش از 100 میلیون تن خواهد شد.
زنگنه تصریح کرد: 15 طرح پتروشیمی از ابتدای دولت یازدهم به ارزش 5.2 میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده است و 27 طرح جدید نیز تا پایان سال 1400 تکمیل می‌شود.
وزیر نفت با بیان اینکه جهش سوم پتروشیمی تا پایان سال 1404 محقق خواهد شد، گفت: در این جهش ایجاد تنوع خوراک، محصولات، تولید پروپیلن و متنوع‌سازی زنجیره‌ پایین‌دست بسیار مورد تأکید وزارت نفت است و مناسب‌ترین خوراک استفاده از گاز طبیعی است.
آمایش سرزمین برای توسعه صنعت پتروشیمی
زنگنه با اشاره به اینکه آمایش سرزمین مورد توجه وزارت نفت است، افزود: با توجه به اینکه مجتمع‌های پتروشیمی به آب احتیاج دارند، بنابراین تصمیم گرفته شده در کنار سواحل خزر و بعضی از مناطق کشور که توان تأمین آب دارند به شرط ایجاد زنجیره پایین‌دست در کنار آنها، صنعت پتروشیمی توسعه یابد.
وی هدف جهش سوم صنعت پتروشیمی را تا پایان سال 1404 تحقق ظرفیت تولید بیش از 130 میلیون تنی به ارزش 37 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: مصرف هیدروکربورهای مختلف واحدهای پتروشیمی حدودا معادل 1.5 میلیون بشکه خواهد بود.
وزیر نفت با بیان اینکه پرهیز از خام‌فروشی از برنامه‌های اصلی وزارت نفت است و این جهش‌ها بیانگر آن است، ادامه داد: هنگامی که تولید یک میلیارد دلاری به بالای 25 میلیارد دلار در سال 1400 می‌رسد این خود یک جهش بزرگ است و این راه تداوم خواهد داشت.
زنگنه با اشاره به اینکه وزارت نفت هم اکنون 5 میلیارد دلار خوراک به واحدهای پایین‌دست پتروشیمی می‌دهد، اظهار کرد: هیچ صنعتی در کشور مشابه این صنعت نداریم که تا این اندازه خوراک به واحدهای پایین‌دست خود بدهد. البته عامل محدودکننده در اختصاص خوراک بیشتر واحدهای پایین دست نیستند، بلکه باید بازار وجود داشته باشد که این بازار نیز پارامترهای متغیری در کشور دارد.
وی گفت: شرکت‌های بالادست پتروشیمی به دلیل مسائل تحریم، تمایل زیادی به فروش محصولات خود به صورت نقدی در داخل کشور دارند.
وزیر نفت ادامه داد: پالایشگاه‌های کشور نیز حدود 5 میلیارد دلار در سال گذشته خوراک به واحدهای پایین‌دست ارائه کرده‌اند که 2 میلیارد دلار آن به واحدهای پتروشیمی اختصاص یافته است.
پتروشیمی خط مقدم جنگ اقتصادی
زنگنه با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی در شرایط کنونی کشور در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد، تصریح کرد: این صنعت بالاترین نقش را در بازگرداندن ارز حاصل از صادرات محصولات به چرخه اقتصادی کشور نسبت به واحدهای دیگر دارد.
به گفته وی، صنعت پتروشیمی در عین حال که عمده ارز حاصل از محصولات خود را به شبکه نیما عرضه می‌کند، طرح‌های خود را هم اجرا می‌کند و وارد جهش سوم می‌شود.
وزیر نفت با بیان اینکه می‌توان از توانمندی استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی به‌ویژه در بهبود تولید صنایع پایین‌دست استفاده کرد، گفت: وزارت نفت برنامه مفصلی در این زمینه دارد که امسال آغازگر آن هستیم. البته تنها استقرار فیزیکی این شرکت‌ها مدنظر نیست و روابط بین اجزا و مجموعه زنجیره تولید خلاقانه و نوآورانه بسیار مورد توجه است که حمایت خواهند شد و بنده چند ساعت را در هفته به آنها اختصاص می‌دهم.
زنگنه با اشاره به اینکه این تفکر غلط است که اشتغال تنها کارمند دولت شدن است، گفت: می‌توان اشتغال ایجاد کرد، تولید داشت، موثر بود بدون اینکه کارمند دولت باشیم. این موضوع بسیار مهم است و وزارت نفت حمایت می‌کند تا تولید و زندگی مردم از کار در شرکت‌های مولد بگذرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۵۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصولات فناورانه ایران در نمایشگاه روسیه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ چهار شرکت دانش‌بنیان ایرانی، تازه‌ترین محصولات فناورانه در حوزه محصولات کربنی، کانالیست‌ها و مواد تصفیه نفت و گاز را در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی روسیه عرضه کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از مسکو، نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی روسیه به‌عنوان یکی از بزرگترین رویداد‌های حوزه انرژی در جهان، امسال در حالی بیست و سومین دوره خود را پشت سر گذاشت که بیش از یک‌هزار و هشتصد شرکت از ۱۹ کشور در آن حضور یافتند.
در نمایشگاه امسال، چهار شرکت دانش‌بنیان ایرانی به همت خانه نوآوری و فناوری ایران در روسیه، در یک مجموعه گردآمدند و محصولات فناورانه خود در زمینه صنایع پتروشیمی، از جمله محصولات کربنی، کاتالیست‌ها و مواد تصفیه نفت و گاز را عرضه کردند.
دیلم صالحی، مدیر خانه نوآوری و فناوری ایران در روسیه با بیان اینکه همه شرکت‌های ایرانی حاضر در مجموعه کشورمان، جزء شرکت‌های دانش‌بنیان هستند افزود: توسعه بازار صادراتی این شرکت‌ها به فدراسیون روسیه از اهداف برپایی مجموعه ایران در این نمایشگاه است.
از دوسال پیش و با از خروج بسیاری از شرکت‌های غربی از روسیه، بسیاری از شرکت‌های بزرگ روسی همکاری‌های خود را با شرکت‌های ایرانی گسترش داده و هم‌اکنون حجم صادرات محصولات پتروشیمی، خدمات فنی و مهندسی در صنعت نفت و گاز و نیز تجهیزات ایرانی به روسیه در حال افزایش است.
شرکت‌های ایرانی محصولاتی با خود به نمایشگاه آورده بودند که از نیاز‌های اصلی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی روسیه به شمار می‌رود.
دیمیتری بوریسوویچ، مدیرعامل شرکت کاسپین اینترنشنال روسیه، در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه کیفیت محصولات پتروشیمی ایران، در سطح جهانی است افزود: این محصولات کاربرد‌های بسیار. یادی در تمام صنایع دارند.
وی گفت: سال گذشته میلادی قرارداد‌هایی با چند شرکت ایرانی امضاء کرده ایم که براساس آن، ذغال سنگ و مواد خام را به ایران ارسال می‌کنیم و محصول نهایی را دریافت کنیم.
در حاشیه برگزاری این نمایشگاه بین‌المللی نیز همایشی با عنوان: ایران و روسیه، مشارکت راهبردی در صنعت نفت و گاز برگزار شد.
معاون وزیر انرژی روسیه، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی ایران، سفیر کشورمان در روسیه و دیگر شرکت کنندگان در این همایش، با اشاره به اینکه دو کشور دارای بیشترین ذخایر اثبات شده گاز و نفت در جهان هستند، بر ضرورت تعمیق و توسعه بیش از پیش همکاری‌های دو کشور و استفاده بهینه از ظرفیت‌های عظیم به منظور ارتقاء جایگاه و تاثیرگذاری بر معادلات جهانی تاکید کردند.
———-
مصاحبه ها:
۱- دیلم صالحی - مدیر خانه نوآوری و فناوری ایران در روسیه
۲- نماینده شرکت دانش‌بنیان ایرانی
۲-نماینده شرکت دانش‌بنیان ایرانی
۳-نماینده شرکت دانش‌بنیان ایرانی
۴- دیمیتری بوریسوویچ - مدیرعامل شرکت کاسپین اینترنشنال روسیه

دیگر خبرها

  • رشد تولید در صنعت شوینده‌ها و محصولات بهداشتی
  • محصولات فناورانه ایران در نمایشگاه روسیه
  • هدفگذاری تجارت ۷۰۰ میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان
  • ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • افزایش بیش‌از ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • کشت و صنعت مغان صاحب برند بذر گندم شد
  • تولید ۱۳۴ هزار و ۶۵۶ تن انواع محصولات فولادی
  • صادرات ۳۶۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی
  • صادرات ۱۳۰ میلیون دلاری محصولات آرایشی و شوینده