Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل مصر با اشاره به تحولات اخیر در این کشور و آغاز اعتراضات از سوی مردم اظهار کرد: جوانانی که در حال حاضر در صحنه اعتراضات مصر حضور پیدا کرده‌اند چیزی برای از دست دادن ندارند و به راحتی بر اثر فشار و تهدید صحنه اعتراضات را خالی نمی‌کنند.

حجت الله جودکی، در گفت‌وگو با ایسنا با مقایسه اعتراضات اخیر با اعتراضات مردمی در زمان مبارک اظهار کرد: در آن دوران ریاست جنبش را جوانان در میدان التحریر بر عهده داشتند و گروه‌های سازماندهی شده سیاسی به مرور و بر اساس فشار جوانان عضو این گروه‌ها وارد صحنه شدند و وقتی نیز حسنی مبارک رفت، شکافی در قدرت حاکم به وجود آمد ولی ساختار امنیتی و نظامی حفظ شد و قدرت نیروهای نظامی همچنان باقی ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در دوران مبارک جامعه مصر به شدت دو قطبی شده بود و ما با پدیده‌ گربه‌های چاق روبرو بودیم کسانی که در پناه نظام مبارک ثروت زیادی را کسب کرده بودند که  بیشتر این افراد نظامی‌ها و افراد امنیتی بودند.

جودکی با بیان اینکه بعد از رفتن مبارک و پیروز شدن انقلاب مصر به ظاهر احزابی مانند اخوان المسلمین وارد صحنه شدند و شاید بتوان گفت به صورت فرصت طلبانه قدرت سیاسی را به دست گرفته‌اند، خاطرنشان کرد : در آن مقطع به مرور اختلافات جدی بین نظامی‌ها و اخوان المسلمین به وجود آمد و در همین چارچوب نظامی‌ها تلاش کردند بحران‌هایی را برای اخوان در نقاط مختلف کشور به وجود آورند و در این ارتباط برخی از گروه‌های سیاسی که همسو با نظامیان بودند به آنها کمک کردند. از دیگر سو عملکرد خود اخوانی‌ها نیز باعث ایجاد نارضایتی‌هایی در جامعه مصر شده بود و با توجه به اینکه سلفی‌ها بخشی از هم پیمانان تحمیلی اخوان بودند عملکرد آنها نیز به اعتراضات علیه اخوان افزود.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای منطقه نیز همسو با نظامیان مصر عمل کرده و تلاش کردند که اخوانی‌ها را سرنگون کنند، اظهار کرد  کرد: در نتیجه  فشارهای نظامیان و اعتراضات مردمی ، شخص سیسی با کودتا حکومت را در دست گرفت و مرسی به زندان افتاد.

جودکی با بیان اینکه با روی کار آمدن سیسی قدرت محدودی که در دست مردم بود از دست آنها خارج شد، افزود: السیسی بعد از روی کار آمدن بسیاری از احزاب و گروه‌های سیاسی را با محدودیت‌های جدی روبرو کرد چنانکه سازمان اخوان از هم پاشید و به نوعی زمین گیر شد گرچه باید به این موضوع نیز توجه داشت جریان‌هایی مثل داعش نیز در مصر به وجود آمده بودند و دولت السیسی برای سرکوب آنها شرایط امنیتی در این کشور را تشدید کرد.

این کارشناس مسائل مصر با اعتقاد بر اینکه دولت السیسی در حل مشکلات اقتصادی مردم نیز به موفقیتی دست پیدا نکرد، ادامه داد: سرکوب مخالفان و فشارهای اقتصادی بار دیگر باعث شد که نیروهای جوان این کشور که کاملا تحت تاثیر  شبکه‌ها و جنبش‌های اجتماعی هستند، انقلاب اخیر سودان را الگوی خود قرار دهند و بار دیگر به صحنه بیایند.

وی با بیان اینکه در اعتراضات اخیر مصر به مانند خیزش مردمی در سودان احزاب نقش چندانی ندارند و بیشتر اعتراضات از سمت مردم هدایت می‌شود، تصریح کرد :  اعتراضات اخیر در مصر در مقایسه  با اعتراضات پیشین که منجر به سرنگونی حسنی مبارک شد مردمی‌تر هست و البته سازماندهی قوی نیز در آن وجود ندارد.

جودکی با بیان اینکه دولت سیسی تلاش خواهد کرد که این اعتراضات را سرکوب کند، افزود : ادامه این اعتراضات بستگی به قدرت مردم و اصرار آنها برای حضور در صحنه دارد. چنانکه می‌توان گفت روزهای آینده، روزهای مهمی برای مصر خواهد بود.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: جوانانی که به صحنه آمده‌اند چیزی را برای از دست دادن ندارند و به راحتی تحت فشار و سرکوب صحنه را خالی نمی‌کنند و السیسی برای سرکوب کردن اعتراضات با مشکلات جدی روبرو است و مجبور است امتیازات زیادی را به معترضان بدهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اعتراضات مصر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر محمد مرسی سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۵۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله پلیس با اعتراضات مخالفان دولتی در گرجستان

مخالفان در گرجستان بار دیگر تظاهراتی علیه لایحه قانونی "ماموران خارجی" در نزدیکی ساختمان پارلمان در مرکز تفلیس به راه انداختند که در جریان آن نیروهای ویژه امنیتی ۱۱ تن از مخالفان را به دلیل مقاومت در برابر پلیس بازداشت کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، مخالفان در گرجستان بار دیگر تظاهراتی را علیه قانون عوامل خارجی در تفلیس برگزار کردند. عصر روز سه شنبه صدها نفر از مخالفان دولت در مقابل ساختمان پارلمان گرجستان تجمع کردند تا مخالفت خود با تصویب لایحه قانونی "ماموران خارجی" را به نمایش بگذارند. 

به گزارش خبرنگاران حاضر، معترضان در  محوطه روبروی ساختمان پارلمان تجمع کرده، پرچم گرجستان و اتحادیه اروپا را در دست داشته و علیه این قانون شعار می‌دادند. نیروهای پلیس نیز تلاش می‌کردند تا نظم و امنیت را برقرار کنند. بعد از ساعتی، نیروهای ویژه امنیتی وزارت کشور گرجستان در محوطه جلوی پارلمان در مرکز تفلیس ظاهر شدند و یک ماشین آب پاش هم به خیابان آورده شد.

پورتال رسمی وزارت امور داخلی گرجستان شب گذشته گزارش داد که نیروهای امنیتی مجبور  شدند 11 نفر را در جریان تظاهرات علیه قانون عوامل خارجی بازداشت کنند. به گفته مقامات انتظامی، معترضان فعالانه مقاومت کرده و به سمت پلیس سنگ و بطری پرتاب می‌کردند. به گفته این وزارتخانه، برای متفرق کردن جمعیت، تصمیم گرفته شد از گاز اشک آور و ماشین آب پاش استفاده شود.

در نتیجه مقابله شرکت کنندگان در اعتراضات، یکی از افسران نیروی انتظامی مجروح و به بیمارستان منتقل شد. علاوه بر این، معترضان به یک خودروی پلیس نیز خسارت وارد کردند.

وزارت امور داخلی گرجستان بار دیگر از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در تجمعهای اعتراض آمیز خواست تا در چارچوب قانون اساسی، اعتراضات خود را اعلام کرده و برای برگزاری آن مجوز بگیرند. 

یک روز قبل از آن نیز نیروهای پلیس تفلیس 14 معترض به قانون ماموران خارجی را بازداشت کرد. طبق اطلاعات وزارت امور داخلی، متخلفان در مقابل ماموران نیروی انتظامی مقاومت کرده و به آنها توهین کرده بودند. از معترضان خواسته شده بود از پلیس اطاعت کنند و در غیر این صورت از زور استفاده خواهد شد.

سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان از  اقدام معترضان در تفلیس حمایت کرده و پلیس را متهم به دستگیری افرادی کرد که از دورنمای اروپایی این کشور دفاع می کنند. به گفته او، مردم باید آزادانه نظر خود را درباره قوانین کشور بیان کنند. 

در اول ماه آوریل، حزب حاکم گرجستان اعلام کرد که قصد دارد بار دیگر لایحه مربوط به "عوامل خارجی" را به پارلمان معرفی کند که در مارس سال 2023 به دلیل اعتراضات گسترده از دستورکار پارلمان خارج شده بود. روز دوشنبه، در جریان بحث درباره این قانون در پارلمان، نمایندگان گرجستان هم با یکدیگر درگیر شدند.

چالش‌های عضویت گرجستان در اتحادیه اروپاپشت صحنه تغییرات در گرجستان چیست؟تظاهرات هزاران نفر در گرجستان علیه دولت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • در اعتراضات ۱۴۰۱ همه با «گشت ارشاد» مخالف بودند | چرا دوباره ون‌ها برگشتند؟
  • تصاویری بی‌سابقه از اعتراضات شدید آمریکایی‌ها علیه بایدن
  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • دفاع جانانه مجری مصری از ایران: از آبرویش دفاع کرد
  • مدودف: آمریکا در اعتراضات گرجستان دست دارد
  • (تصاویر) از اهتزاز پرچم حزب‌الله تا آتش زدن پرچم آمریکا در قلب ایالات متحده
  • اعضای شورای شهر تهران معترض به توهین‌های باند زاکانی
  • مقابله پلیس با اعتراضات مخالفان دولتی در گرجستان
  • طنین فریاد مرگ بر آمریکا در سراسر ایالات‌متحده/ حامیان فلسطین پرچم آن را به آتش کشیدند
  • (ویدئو) اعتراف ژنرال مصری به موفقیت حملات ایران