Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@04:18:54 GMT

تبریز، روز نخست مدرسه و ترافیک

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۵۹۲۶

تبریز، روز نخست مدرسه و ترافیک

گزارش خبرنگار ایرنا از تبریز حاکی است که صبح امروز همه خیابان های اصلی  و  میادین و معابر این کلان شهر 1.8 میلیون نفری، درگیر ترافیک شدید ناشی از بازگشایی مدارس و دانشگاه هاست؛ هر چند پلیس راهور تبریز از روزها قبل برای کمک به تسهیل ترافیک در این روز تدابیری اندیشیده  و  ماموران راهنمایی و رانندگی در سر چهار راه ها  و میادین شلوغ حضور دارند، اما این امر چیزی از شدت ترافیک در تبریز نمی کاهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تبریز امروز شاهد رویش دوباره خودروهای سرویس مدارس است؛ زیباترین بخش از قصه تکراری و شیرین «اول مهر» که های و هوی و لبخندهای دلنشین کودکانه اش، سبزینگی امیدها و آرزوهای جامعه ایرانی - اسلامی را نوید می دهد.

در گذر از چهار راه شهید رضانژاد و در ترافیک فشرده و گیج کننده خودروها برای عبور از همدیگر که با بوق های پرتعداد رانندگان در هم لولیده است، خودروی «ونی» که سرویس یک مدرسه ابتدایی دخترانه است، مانند  رعد در چشمم فرود می آید؛ تبسم شیرین نوغنچه های نشسته بر صندلی های ون که بنا به طبیعت کودکانه شان آرام و قرار ندارند و از سر و کول هم بالا می روند، نگاهم را می دزد؛ تماشای سرحالی و خرمی این نوشکفته گان آینده ساز در صبحگاه سرد پاییزی تبریز که هوای آن نسبت به 2 روز قبل 10 درجه سردتر شده است، حس انرژی بخشی است که جان تازه ای می بخشد.

بوق خودروی پشت سری از حس و حال نظاره کودکان شیرین زبان و شوخ طبع  سرزمین ام بیرونم می آورد؛ پس از گذر از چهار راه شهید رضانژاد در بافت تاریخی تبریز، راه خود را به  سمت «چای کنار» کج  می کنم؛ اینجا ترافیک فشرده تر و همه چهار خط خیابان پر از خودروهایی است که انگار در هم تنیده  شده اند و قرار نیست هرگز از جایشان تکان بخورند؛ شاید این حس نیز ناشی از فراموشی ترافیک صبح های قبل از تعطیلی مدارس است که به این زودی گرفتار نسیان شده  است. 

راننده خودروی پژویی که سرویس مدرسه پسرانه ای است، در حالی که روی پدال ها گاز، ترمز و  کلاچ  پا عوض می کند تا شاید نیم متری خود را جلوتر بکشد، در حالی که دستش را از پنجره  سمت راننده بیرون آورده است، با هیجانی که از چشمانش بیرون می ریزد، خطاب به ارننده  جلویی می گوید: "آقا خوابیدی؟ تکون بخور. بچه ها دیرشان شد"؛ این هم نشان از تعجیل روز اول بازگشایی مدارس برای همه است و بدون شک در روزهای آتی به این وضعیت عادت خواهیم کرد. 

انگار شور و  شوق و تعجیل بچه ها برای حضور در مدارس، امروز اپیدمی شده و مانند بیماری ساری، دامن همه را گرفته است؛ بزرگترها نیز بی آنکه خود بدانند در چنین حسی شریک هستند و این را می توان در چهره های رانندگان خودروها و اولیا به خوبی دید و  لمس کرد. 

بر اساس اعلام آموزش و پرورش آذربایجان شرقی امروز حدود  780 هزار نوآموز و دانش آموز در استان راهی مدارس شدند که از این تعداد حدود  40  درصد، 350 هزار نفر، تنها در کلان شهر تبریز در پشت  نیمکت های مدرسه ها حاضر می شوند. 

پلیس آذربایجان شرقی نیز برای تسهیل تردد مردم و نیز پیشگیری از وقوع هر گونه حادثه ناگوار در نخستین روز بازگشایی مدارس، توصیه هایی به رانندگان سرویس های مدارس کرده و از آنان خواسته است که "حتما خودشان دانش آموزان را به مدارس برساند و از سپردن خودرو به سایر افراد اجتناب کنند".

پلیس همچنین از رانندگان سرویس مدارس خواسته که "خودروی خود را از نظر فنی بررسی کنند و از سالم بودن چراغ‌های ترمز، راهنما، لاستیک و کمربند ایمنی تمامی سرنشینان مطمئن شوند. خودرو به کپسول آتش نشانی، جعبه کمک‌های اولیه و چراغ گردان زرد مجهز و تابلو سرویس مدارس در آن نصب شود و بغل‌نویسی سرویس مدرسه هم داشته باشد".

در توصیه های پلیس آمده است: رانندگان سرویس مدارس باید مقررات راهنمایی و رانندگی را به دقت رعایت کرده و از عجله و شتاب در رانندگی پرهیز کنند و در موقع سوار و پیاده کردن دانش آموزان چراغ گردان زرد را روشن کنند تا سایر رانندگان توقف خودرو را برای سوار و یا پیاده کردن دانش آموزان متوجه شوند.

پلیس آذربایجان شرقی همچنین تاکید کرده است که رانندگان سرویس مدارس که دارای خودروی ون، مینی بوس و اتوبوس می‌باشند، فردی را به عنوان کمک راننده سرویس همراه داشته باشند تا دانش آموزان را در سوار و پیاده کردن، کمک و از توقف در جلوی درب مدارس خودداری کنند.

شرکت اتوبوسرانی تبریز نیز برای تسهیل تردد دانش آموزان و اولیای آنها و نیز با هدف کاستن از شدت ترافیک اعلام کرده است که امروز ، اول مهر، استفاده از اتوبوس های مسیر تندرو، موسوم  به «بی.آر.تی» رایگان است.

بر این اساس شهروندان تبریزی امروز توانستند از حدود 30 دستگاه اتوبوس تندروی این شهر برای رساندن کودکان شان به مدرسه استفاده کنند تا باری و لو اندک از ترافیک شهر کاسته شود. 

در نهایت اینکه تبریز، صبح امروز، روز متفاوتی را تجربه کرد که تصویری از تلاش برای آینده سازی از طریق تربیت کودکان این مرز و بوم است؛ امید که همه « دست در دست هم دهیم به مهر/ میهن  خویش کنیم آباد». 

518

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تبریز بازگشایی مدارس سازمان حمل و نقل و ترافیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۵۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از موافقت با راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان آذربایجان غربی، گلستان و خوزستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، حمید طریفی حسینی اظهار کرد: سال جاری موافقت اصولی راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری را در سه استان خوزستان، آذربایجان غربی و گلستان اخذ کردیم، یک مدرسه سمپاد عشایری هم در استان فارس داریم که از سال‌های گذشته فعالیت می‌کرده است، اما در بقیه مناطق کشور مدرسه سمپاد عشایری نداشتیم.

وی افزود: برای اولین بار بود که پس از سال‌ها با راه‌اندازی این مدارس موافقت شد و برای سال تحصیلی پیش رو یکی از استان‌ها توانسته زیرساخت لازم را فراهم کند تا ما بتوانیم از مهر حدود ۴۰ دانش‌آموز در دوره اول متوسطه در گروه پسران در آذربایجان غربی داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اکنون هم ثبت‌نام این مدرسه ادامه دارد و دانش‌آموزان عشایر استان آذربایجان غربی می‌توانند این مدرسه را انتخاب کنند؛ این مدرسه به صورت شبانه‌روزی اداره خواهد شد و یک فضای آموزشی خوب و استاندارد است که در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.

طریفی حسینی تاکید کرد: بین دانش‌آموزان عشایر، دانش‌آموزان بسیار بااستعداد و بسیار باهوش و نخبه‌ای وجود دارد که گاهی به خاطر مناطق عشایری و شرایط خاص زندگی آن‌ها، امکان تحصیل‌شان در مدارس شهری، سخت است و ما می‌خواهیم چنین مدارسی به صورت شبانه‌روزی در حوزه عشایر داشته باشیم تا بتوانیم این دانش‌آموزان بااستعداد و نخبه را وارد و متناسب با استعدادشان زمینه مناسب و امکانات لازم را برای‌شان فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: از مهر برای این مدرسه دانش‌آموز جذب می‌کنیم و سال به سال پایه‌های این مدرسه تکمیل خواهد شد، در دوره دوم متوسطه و همینطور برای گروه دختران برنامه‌ریزی خواهیم کرد که تکمیل شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: استان خوزستان و گلستان هم موافقت اصولی دارند و از سال تحصیلی آینده با توجه به تمهید مقدماتی که باید انجام شود و حساسیتی که ما در مدارس سمپاد داریم از نظر فضای آموزشی و معلم که باید تأمین شود، برای سال آتی این دو استان هم دانش‌آموز جذب می‌کنند و به تدریج در بقیه استان‌ها نیز این مدارس راه‌اندازی خواهد شد.

کد خبر 745389

دیگر خبرها

  • مدارس ما و مدارس آن‌ها
  • تاکسیرانی دررفع ترافیک شهری نقش موثری دارد/تجلیل ازرانندگان منضبط
  • ترافیک سنگین در آزادراه تهران - کرج - قزوین
  • ساخت ۳۴۴ مدرسه در سیستان و بلوچستان
  • ۵۰۰ مدرسه مختلط استان نیازمند سرویس بهداشتی مجهز
  • ساخت مدرسه ۶ کلاسه در صالح شهر گتوند
  • صدور مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان
  • بازدید مدیرکل حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید از آزادراه تبریز سهند
  • گره‌گشایی از ترافیک تبریز با مسیرگشایی معابر
  • معابر تهران فعلاً خلوت و ترافیک روان است