Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایلام-هر چند که با تثبیت حدودی قیمت‌ها کمی از التهاب بازار گوشت سفید ازجمله مرغ کاسته شده است اما کمبود مرغ و یا نحوه عرضه به‌گونه‌ای دیگر در استان ایلام خودنمایی می‌کند.

قدس آنلاین؛ گروه استان ها- فرزانه سلطان پور: درحالی‌که این استان سالانه افزون بر ۵۰ هزار تن مرغ تولید و روانه بازار می‌کند اما مدتی است که به دلیل ضعف برخی از زیرساخت‌ها مانند کشتارگاه صنعتی لذا نظام عرضه و تقاضا برهم‌خورده و موجب اعتراض تولیدکننده و مصرف‌کننده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل تنها فعالیت یک کشتارگاه در این استان لذا کشتار مرغ با مشکلات بسیاری روبرو است و لذا نیاز مردم استان به‌ویژه در شهرهای دره‌شهر، بدره، آبدانان و دهلران به دلیل کمبود شدید این محصول تأمین نشده و قیمت مرغ در این مناطق با افزایش بیشتری روبرو است.

کشتارگاه مرغ دره شهر که با ظرفیت کشتار ۱۰ هزار قطعه مرغ در روز در تأمین نیازهای این شهرها نقش تأثیرگذاری داشت حال به دلیل تعطیلی شهرستان‌های حوزه جنوب استان را با کمبود مرغ روبرو کرده است.

هرچند که تا پیش‌ازاین مسئولان وعده دادند که با طرح کشتارگاه صنعتی طیور آبدانان با ظرفیت کشتار دو هزار قطعه در ساعت خلأ تعطیلی کشتارگاه دره شهر پر می‌شود اما واقعیت این است که این پروژه نیز متوقف‌شده است.

گره‌ای که کورتر می‌شود

اما دراین‌بین نبود کشتارگاه طیور موجب شده تا صدای بسیاری از تولیدکننده‌ها نیز دربیاید.

تولیدکنندگان مرغ که حال با مشکل کشتار صنعتی روبرو هستند تلاش می‌کنند تا محصول خود را به خارج استان بفروشند اما این در حالی است که مسئولان چهارمحال و بختیاری خروج طیور را از ایلام ممنوع کرده و لذا بنا بر گفته یکی از این مرغداران در حال حاضر آها در بلاتکلیفی به سر می‌برند.مصرف روزانه گوشت مرغ در استان ایلام ۳۰ تن است و این در حالی است که مرغداری‌های ایلام روزانه ۴ برابر این مقدارتولید می‌کنند

آن‌ها اظهار می‌کنند: طبق اعلام ستاد تنظیم بازار استان، به‌منظور تأمین گوشت مرغ موردنیاز مردم استان، خروج مرغ زنده و کشتار روز از استان تا اطلاع ثانوی ممنوع است از طرفی امکان کشتار به‌صورت صنعتی و بسته‌بندی بهداشتی نیز در سراسر استان میسر نیست با این احتساب مسئولان اعلام نمی‌کنند پس چه باید انجام داد؟

تولیدکنندگان ابراز می‌کنند درحالی‌که مسئولان می‌دانند که تولید در استان بیش از نیاز و مصرف است اما اجازه خروج مرغ از استان را نمی‌دهند و این موضوع درنهایت به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده تمام می‌شود زیرا با این رویه در دوره بعد بسیاری از تولیدکنندگان از جوجه ریزی خودداری خواهند کرد و دوباره بازار دچار کمبود خواهد شد.

یک مویز و چهل قلندر

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام در این رابطه اظهار می‌کند: استان ایلام به دلیل برخورداری از مرز مهران و واحدهای متعدد مرغداری در صورت وجود کشتارگاه‌های مختلف طیور و بسته‌بندی‌های مناسب می‌تواند بخشی از بازار عراق را نیز تأمین کند.

یار الله نصیری ابراز می‌کند: این در حالی است که این استان تنها دارای یک کشتارگاه طیور بوده و لذا این کمبود هم چنان در بازار التهاباتی را به همراه دارد که منجر ب افزایش قیمت و یا کمبود گوشت مرغ در بازار شده است.

وی بابیان اینکه برای رفع این مشکل تاکنون ۱۵ جلسه در ستاد اقتصاد مقاومتی استان با حضور استاندار برگزارشده است می‌افزاید: مسلماً با سرمایه‌گذاری در این صنعت علاوه بر اشتغال‌زایی در استان، مشکلات مرغداران کمتر و نیز توزیع مرغ تسهیل می‌شود.

تولید بیش از مصرف

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام بابیان اینکه روزانه ۱۴۰ تن گوشت مرغ در مرغداری‌های این استان تولید می‌شود بیان می‌کند: مصرف روزانه گوشت مرغ در استان ۳۰ تن است و مرغداری‌های ایلام روزانه ۴ برابر این مقدار و حدود ۱۲۰ تن تولید می‌کنند.

سید محمدتراب میری راه‌اندازی و ایجاد برخی صنایع مانند کشتارگاه صنعتی و صنعت بسته‌بندی را بسیار درآمدزا و برای این استان الزامی و واجب دانسته و ادامه می‌دهد: با توجه به شعار سال به نام رونق تولید در صورت تأمین نهاده‌ها آمادگی تأمین گوشت مرغ استان و صادر کردن به کشور عراق هستیم.

وی یادآور می‌شود: اکنون ۴۰۰ واحد مرغداری در استان وجود دارد که روزانه ۱۴۰ تن مرغ در استان تولید می‌شود که بیش از نیاز مصرف استان است.


 

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: قیمت مرغ کشتارگاه ایلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۵۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است

محمد مختاریانی رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین کنندگان برنج ایران گفت: برای باقی ماندن برنج به عنوان دومین محصول غذایی پرمصرف کشور، در سفره تمامی هموطنانمان، بخش خصوصی نیازمند همراهی و همکاری دولت است.

او با بیان اینکه به رغم درخواستهای مکرر برای تشکیل جلسه همچنان وزارت جهادکشاورزی سیاست های اتخاذ شده برای بازار برنج در سال جدید را اعلام نکرده است، افزود: با توجه به اینکه بخشی از نیاز بازار کشور به برنج از محل واردات تامین می شود، وزارت جهادکشاورزی باید سیاستهای دولت در سال جدید را اعلام  و بخش خصوصی را از بلاتکلیفی دربیاورد و وضعیت ثبت سفارش برنج را مشخص نماید.

مختاریانی با اشاره به مطالبات باقیمانده واردکنندگان از سال گذشته، افزود: بانک مرکزی و وزارت جهادکشاورزی باید هرچه سریعتر در خصوص پرداخت مطالبات ارزی واردکنندگان برنج که از قریب به ۸ ماه پیش پرداخت نشده است، اقدام کنند تا ایشان سرمایه الزم برای واردات برنج در سال جدید را در اختیار داشته باشند.

 رئیس انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ادامه داد: تاخیر در پرداخت مطالبات ارزی واردکنندگان برنج و کند یا متوقف شدن ثبت سفارش، این پیام را برای دلالان دارد که می توانند وارد بازار برنج شده و از شرایط سوء استفاده کنند.

او با تاکید بر اینکه سالانه ۳ تا ۳ و نیم میلیون تن برنج در کشور مورد نیاز است، گفت: باتوجه به بارندگی ها پیش بینی می شود امسال میزان تولید برنج رضایت بخش بوده و با واردات یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰هزار تن، نیاز بازار تامین و به ثبات و تعادل قیمت میرسیم.

مختاریانی ادامه داد: علیرغم درخواست های مکرر انجمن تولیدکنندگان و تأمین کنندگان برنج ایران برای برگزاری نشست با مسوولان وزارت جهادکشاورزی برای تعیین تکلیف وضعیت واردات برنج در سال جاری، نوع ارز تخصیصی و همچنین تعیین تکلیف مطالبات سال گذشته واردکنندگان بابت برنج هایی که ۷ الی ۸ ماه پیش در بازار عرضه شده، همچنان جلسه های تشکیل نشده است.

او با بیان اینکه ثبت سفارش با مشکل روبروست، افزود: باید بپذیریم که بخش از نیاز کشور به برنج از محل واردات تامین شود، اما اردیبهشت ماه فرارسیده و هنوز وزارت جهادکشاورزی در این حوزه تعیین تکلیف نکرده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین کنندگان برنج ایران با یادآوری مشکلات شالیکاران و تولیدکنندگان برنج در سال ۱۴۰۱ ، توضیح داد: سال گذشته برنج زیادی از محصول سال ۱۴۰۱ روی دست کشاورزان باقی مانده بود و به دلیل افزایش قیمت تا ۱۵۰ هزارتومان بازار با کاهش تقاضا و رکود روبرو شده بود.

او ادامه داد: سال گذشته در آستانه آغاز فصل کشت و برداشت برنج، این نگرانی وجود داشت که با وجود رکود، آیا کشاورز باز هم به کشت برنج و تولید ادامه خواهد داد.

مختاریانی ادامه داد: با درخواست استانداران استان های شمالی و وزارت جهاد کشاورزی، بخش خصوص به کمک شالیکاران آمد و با سرمایه خود و عرضه مستقیم برنج در فروشگاه زنجیره ای توانست، وضعیت بازار را مدیریت کرده و مانع متضرر شدن شالیکاران شود.

او تاکید کرد: سال گذشته بازار برنج به گونه ای بود که مصرف کننده توانست برنج را با قیمت مناسب خریداری کند و هم از  آسیب دیدن کشاورزان جلوگیری شد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین کنندگان برنج ایران  گفت: سال گذشته وقتی کشاورزان با مشکلات جدی روبرو بودند، به طور مستمر با مدیران وزارت جهاد کشاورزی و استانداران استان های شمالی در ارتباط بوده و در جلسات مکرر پیگیر رفع مشکلات کشاورزان بودیم.

او با اشاره به اقدامات ویژه ای که بخش خصوصی انجام داد و با سرمایه خود اقدام به خرید محصول کشاورزان کرد، قول وعده هایی برای حمایت از بخش خصوصی داده شد، افزود: اختصاص وام برای خریدهای بعدی و تعیین سهمیه واردات متناسب با میزان خرید محصول داخلی از جمله این وعده ها بود، اما به محض اینکه مشکلات حل شد، همه وعده ها به دست فراموشی سپرده شد و با این شرایط امسال بعید به نظر میرسد که بخش خصوصی تمایل داشته باشد با سرمایه خود و با وعده و وعید به این حوزه ورود کند.

مختاریانی با اشاره به اینکه بخشی از افزایش قیمتی که بازار برنج با آن روبرو شده منطقی است، افزود: باید شرایط به گونه ای باشد که کشاورز همچنان انگیزه تولید داشته باشد، اما اگر وزارت جهادکشاورزی با همکاری بخش خصوصی تدبیر نکرده و مجموعه اقداماتی را در دستور کار قرار ندهند، روند افزایش قیمت ادامه می کند.

او ادامه داد: نباید اجازه دهیم شرایط سال ۱۴۰۱ تکرار و با افزایش غیرمنطقی قیمت، بازار مجدد با رکود روبرو شود و باید پیش از اینکه این شرایط حاکم شود، برای مدیریت آن تدبیری اندیشید.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین کنندگان برنج ایران با بیان اینکه دلالان در همه بازارها حضور دارند و این ما هستیم که نباید اجازه فعالیت به ایشان بدهیم، گفت: بخش خصوصی تابعی از سیاستهای دولت است و وقتی تاکنون جلسه ای تشکیل نشده و برای مدیریت بازار و تامین محصول اعم از تولید داخل و واردات تعیین تکلیف نشده است، بخش خصوصی همچنان بلاتکلیف  و سردرگم است.

مختاریانی افزود: قیمت کنونی برنج هاشمی در بازار ۸۰ هزارتومان بود که اکنون به ۱۰۰ هزارتومان رسیده است و برنج ندا و شیرودی ۴۰ هزارتومان بود به ۸۰ هزارتومان رسیده است.

اودر پایان تاکید کرد: بخش خصوصی همچنان آماده کمک به دولت و کشاورز است، اما باید متقابل دولت نیز از بخش خصوصی حمایت کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • حمایت استاندارد ایلام از رشد تولید در استان
  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود
  • تبدیل به ضایعات بیش از ۳ هزار کیلوگرم گوشت مرغ در بیرجند
  • از سرگیری صادرات دام زنده مازاد در کشور
  • حذف بیش از ۳ تن مرغ غیر قابل مصرف از چرخه مصرف انسانی
  • تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی
  • تخلف یک کشتارگاه طیور در استان کرمانشاه
  • بازار لاستیک ترمز برید
  • تاثیر ۲۰ درصدی روغن موتور در رشد قیمت کرایه حمل و نقل
  • سالانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است