Web Analytics Made Easy - Statcounter

 تفاهم نامه همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بهزیستی استان فارس با هدف غربالگری ناشنوایی نوزادان روز دوشنبه به امضای دکتر علی بهادر رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و سید مرتضی موسوی مدیر کل بهزیستی استان فارس رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حاشیه امضای این تفاهم نامه گفت: نقص شنوایی، نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایعترین ناهنجاری های بدو تولد است، اما به دلیل فقدان نمود ظاهری آن در کودک، ناآشنا بودن خانواده ها با نشانه های اولیه آن، اطلاع نداشتن از خدمات مراکز موجود، عوارض جدی آن با تأخیر بسیار زیاد شناسایی می شود و در نهایت اثرات بسیار منفی بر رشد گفتار، زبان و شناخت بر جای می گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر  علی بهادر  برنامه‌های غربالگری را مؤثرترین راه برای شناسایی زود هنگام ابتلا به نقص شنوایی در میان نوزادان دانست و  ادامه داد: نیمی از موارد کم شنوایی و ناشنوایی ها با اقدامات ساده اولیه قابل پیشگیری هستند و در بسیاری، با تشخیص زود هنگام و مدیریت مناسب به کمک جراحی و استفاده از وسایلی مانند سمعک و کاشت حلزون قابل درمان است.

دکتر بهادر اضافه کرد: بیش از ۶۰ درصد از انواع کم شنوایی کودکان، با اجرای برنامه های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری اولیه هستند و بنابراین تشخیص در بدو تولد و مداخلات درمانی را نباید به تاخیر انداخت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با امضای این تفاهم نامه، به زودی و با همکاری سازمان بهزیستی، مراکز غربالگری شنوایی نوزادان، در مراکز غربالگری نوزادان راه اندازی و به بهره برداری می رسد.

سید مرتضی موسوی مدیر کل بهزیستی استان فارس نیز در این زمینه گفت : به منظور پیشگیری و شناسایی به موقع نوزدان ناشنوا و کم شنوا طرح غربالگری شنوایی در همه بیمارستان‌هایی که بخش زایشگاه دارند فعال شده است .

موسوی  ادامه داد: در طرح غربالگری تمام نوزادان در بدو تولد مورد معاینه قرار گرفته و کودکانی که نیاز به کاشت حلزون دارند را به مراکز درمانی مربوطه برای انجام کار معرفی می‌کنیم .

مدیر کل بهزیستی استان فارس خواستار فعالیت مستمر همه بیمارستان‌ها در اجرای طرح غربالگری  کودکان و نوزادان شد و تصریح کرد : نظر به اینکه بهترین سن برای جلوگیری از ناشنوایی سه سالگی می باشد در صورت همکاری مطلوب همه بیمارستان‌ها با این سازمان آمار معلولیت جامعه ما در ۱۰تا ۲۰ سال به خصوص در بخش ناشنوایی به شدت کاهش خواهد داشت.

به گفته موسوی ناشنوایی یکی از معلولیت های شایعی است که در دنیا رایج و بر اساس آمارهای ارایه شده هم اکنون ۳۶۰ میلیون نفر با معلولیت ناشنوایی در دنیا شناسایی شده  که ۷۰ میلیون نفر ناشنوا و ما بقی کم شنوا هستند .

۶۱۱۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: درمان ناشنوایی مددجویان بهزیستی علوم پزشکی بهداشت و درمان ناشنوایان بهداشت و سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۶۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود حسین آبادی اظهار کرد: آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد، با هدف پیشگیری اولیه از مصرف مواد اعتیاد آور و اطلاع رسانی ویژه به گروه مخاطب والدین در خصوص توجه به فرزندان و افزایش دانش والدین برگزار می‌شود.

وی افزود: این کارزار به مدت ۱۰ روز با هدف حساس سازی والدین تنها با این جمله که آیا میدانی الان فرزندت کجاست آغاز شده است چرا که بیشترین آسیب‌های که فرزندان و جامعه ما از جمله اعتیاد با آن درگیر هستند بیشتر به دلیل عدم آموزش و آگاهی والدین است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی به اهداف عملیاتی و راهبرد این طرح اشاره کرد و گفت: اطلاع رسانی به گروه مخاطب والدین در خصوص توجه به فرزندان و افزایش دانش والدین در زمینه پیشگیری از اعتیاد از اهداف عملیاتی این کارزار بوده و حساس سازی و آگاه سازی و اطلاع رسانی ۲ راهبرد مهم در اجرای این کارزار است.

حسین آبادی گفت: در این بازه زمانی سعی شده با نصب بنر، آموزش، ساخت موشن و پخش در فضای مجازی در سطح شهر و وسایل حمل و نقل عمومی، مدارس، بانک‌ها، ادارات، منطقه‌های گردشگری، فروشگاه‌های بزرگ و مردم را نسبت به این امر آگاه کرده و در این مدت تنها با این جمله که «آیا میدانی الان فرزندت کجاست؟» روبه رو شوند.

وی اظهار کرد: این طرح در تمام مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی اعم از مراکز مثبت زندگی، مراکز مشاوره، ترک اعتیاد، اماکن عمومی، مراکز بهداشتی و درمانی، بانک‌ها، دفترخانه‌ها و ادارات استان مرکزی، عملیاتی خواهد شد.

حسین آبادی گفت: موضوع مشاوره و پیشگیری در سطح جامعه و به ویژه در بین خانواده‌ها به یک گفتمان تبدیل شود تا از این طریق گام‌های مؤثری در زمینه پیشگیری از اعتیاد برداریم.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با اشاره به شیوه تعامل مؤثر خانواده‌ها با فرزندان جهت پیشگیری از روی آوردن آنان به انواع مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی افزود: ایجاد عزت نفس در فرزندان، گسترش فضای همدلی در خانواده، آگاهی خانواده‌ها از رفت و آمد فرزندان و آموزش مهارت نه گفتن از عوامل پیشگیرانه روی آوردن نوجوانان به اعتیاد است.

کد خبر 6085590

دیگر خبرها

  • حمایت از بیماران سلیاکی با بسته‌های حمایتی
  • اجرای برنامه پیشگیری از خودکشی در گچساران/ غربالگری سلامت روان
  • غربالگری ۸۰۰۰۰۰ نفر از جمعیت استان اردبیل
  • آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • راه‌اندازی ۲ ابربیمارستان در فارس با هدف بازسازی زیرساخت‌های آموزشی و درمانی
  • نحوه محاسبه اضافه کاری پرستاران اصلاح می‌شود
  • تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ۵۰ درصد افزایش می‌یابد
  • نحوه محاسبه اضافه‌کاری پرستاران اصلاح می‌شود
  • مردمی سازی سلامت و سلامت خانواده شعار هفته سلامت
  • روند پیشبرد فعالیت‌ها در مرکز مشاوره درمان ناباروری رو به جلو باشد