Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکتر محبوبه دولتیاری با همکاری گروه دکتر علی رستمی عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز و شرکت ASEPE در کشور آلمان، موفق به ارائه نوع جدیدی از نمایشگر شفاف با تصاویر با وضوح بالا بر اساس نانوذرات هسته پوسته Si-SiO۲ شدند. این نمایشگر ویژگی‌های بسیار جذابی مانند سهولت ساخت، زاویه دید گسترده، مقیاس‌پذیری در اندازه‌های بزرگتر و مصرف برق کمتر را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محبوبه دولتیاری در خصوص این کار پژوهشی گفت: در این نمایشگر از شبه‌آرایه نانوذرات برای به دست‌آوردن مشخصات پراکندگی بسیار بالا استفاده شده است، برای این منظور، نانوذرات Si-SiO۲ سنتز شدند و با کنترل اندازه ذرات، طول موج انتشار و پراکندگی کنترل شد. برای ساخت نمایشگر شفاف به رنگ آبی، نانوذرات فرآوری شده Si-SiO۲ در پلیمر به‌طور یکنواخت پخش شدند و سپس روی یک سطح شیشه شفاف پوشش داده شدند، پس از خشک‌شدن فیلم، ویژگی‌های نمایشگر شفاف ساخته‌شده مورد بررسی قرار گرفت و یک پروژکتور ویدئویی برای تست عملی نمایشگر استفاده شد.

وی افزود: نکته مهم این است که متون و تصاویر را می‌توان به خوبی در دو طرف نمایشگر ساخته‌شده ارائه داد و فیلم نازک کامپوزیت نیز می‌تواند از شیشه جدا شده و به عنوان نمایشگر انعطاف‌پذیر استفاده شود.

دولتیاری معتقد است این کار پتانسیل بالایی برای تجاری‌شدن دارد و با هدف قابل استفاده‌بودن در ایران، طراحی شده است.

وی درباره این پروژه گفت: در انجام این پروژه با دانشگاه کلن آلمان همکاری داشته‌ایم و درحال حاضر بر روی بخش پژوهشی پروژه متمرکز هستیم، برای مثال نمایشگر رنگ آبی ساخته شده و مطالعات مربوط بر روی رنگ‌های دیگر از جمله سبز و قرمز نیز در حال انجام است، پس از پایان فاز پژوهشی، این فناوری تجاری‌سازی خواهد شد.

پژوهشگر دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه تبریز در رابطه با ویژگی‌های نوآورانه این پروژه گفت: به دلیل استفاده از نانوذرات در این نمایشگر، شفافیت رنگ و در نتیجه کیفیت تصویر بسیار بالاست. کار مشابهی در دانشگاه MIT با نانوذرات نقره انجام شده بود اما استفاده از نانوذره Si/SiO۲ کیفیت تصویر را بسیار بالاتر برد.

دولتیاری درباره مزایای این طرح گفت: برای نمایشگر شفاف لزومی ندارد از فلزات گرانبها استفاده شود بلکه استفاده از نانوذرات سنتزشده و ساخت نمایشگر با روش محلول، هزینه ساخت را بسیار کم و قابلیت ساخت در ابعاد بزرگ را امکان‌پذیر ساخته است. همچنین مشکل اصلی صفحه نمایش، یک زاویه دید باریک است که بر مکان بیننده تأثیر می‌گذارد و نمایشگرهای شفاف با پراکندگی نور پروژکتور، مشکل زاویه دید را حل کرده‌اند. همچنین نمایشگر شفاف با قابلیت نشان‌دادن تصاویر با رزولوشن بالا می‌تواند جای نمایشگرهای کنونی که مصرف برق بالایی دارند را بگیرد.

این نمایشگر در صنعت خودرو، صنایع هواپیمایی، تبلیغات شهری، فروشگاه‌های کتاب، ایستگاه‌های مترو و اتوبوس‌ و ویترین مغازه‌ها جهت معرفی محصولات درحالی که خود محصول هم دیده شود، می‌تواند استفاده شود.

این پژوهش حاصل همکاری دکتر محبوبه دولتیاری محقق دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه تبریز و گروه پژوهشی دکتر علی رستمی عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز است و در قالب مقاله‌ای با عنوان Transparent Display using a quasi-array of Si-SiO۲ Core-Shell Nanoparticles در مجله Scientific Reports از مجموعه Natureبه چاپ رسیده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فناوری نانو دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۷۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین گوشی موبایل در رنج ۲۰ میلیون؛ مقایسه A55 و ردمی نوت 13 پرو پلاس

فرارو- مقایسه گلکسی A55 سامسونگ و ردمی نوت 13 پرو پلاس شیائومی، در اولین روز‌های سال نو رسما به نبرد غول‌های ۲۰ میلیونی بازار موبایل تبدیل شده است.

به گزارش فرارو؛ گلکسی A55 سامسونگ بااینکه در آیتم دوربین باید روی کاغذ عملکرد ضعیف‌تری از ردمی نوت 13 پرو پلاس داشته باشد، در عمل گزینه بهتری است. آنطرف ردمی نوت 13 پرو پلاس در بخش باتری اوضاع تاحدودی بهتری است، اما انصافا نمی‌توانیم بابت تفاوت‌هایی که در بخش پردازنده و نمایشگر وجود دارد، از بین A55 و ردمی نوت 13 پرو پلاس، یکی را به‌عنوان برنده بی‌چون و چرا معرفی می‌کنیم. فروشنده‌های موبایل ردمی نوت 13 پرو پلاس نسخه ۲۵۶ گیگ را حدود ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فرشوند و بابت گلکسی A55 نسخه ۱۲۸ گیگ تقریبا چنین پولی را طلب را می‌کنند.

مقایسه A55 و ردمی نوت 13 پرو پلاس در بخش طراحی

گلکسی A55 سامسونگ از نظر ابعاد و اندازه به‌شکل جزیی از ردمی نوت 13 پرو پلاس بزرگتر است؛ گفتیم به‌شکل جزیی، چون از نظر عرض فقط سه میلیمتر بزرگتر از ردمی نوت 13 پرو پلاس است و اتفاقا ارتفاع کمتری دارد.
گلکسی A55 سامسونگ با این حال طوری طراحی شده که حدود ۱۰ گرم از ردمی نوت 13 پرو پلاس سنگین‌تر است

گلکسی A55 از نظر طراحی نسبت به مدل نسل قبلی خودش پیشرفت بزرگی داشته و علاوه بر استفاده از شیشه در پنل پشتی، به فریم آلومینیوم مجهز شده است. همین آپشن در طراحی ردمی نوت 13 پرو پلاس هم وجود دارد و به‌این ترتیب نمی‌توانیم در این بخش تفاوت زیادی بین آن‌ها قائل باشیم.

مقایسه A55 و ردمی نوت 13 پرو پلاس در بخش نمایشگر

گلکسی A55 سامسونگ و ردمی نوت 13 پرو پلاس از حیث نمایشگر رقابت نزدیک و تنگاتنگی دارند. بااینکه گلکسی A55 طبق انتظار به نمایشگری از نوع سوپر AMOLED مجهز است و ردمی نوت 13 پرو پلاس با نمایشگر OLED روانه بازار شده، اما درعمل اختلاف چشمگیری در صفحه‌نمایش این دوتا دیده نمی‌شود.

ردمی نوت 13 پرو پلاس تصاویر را با رزولوشن بیشتری نشان می‌دهد. از طرفی همان نمایشگر سوپر AMOLED تاثیرش را در آیتم‌های دیگری نشان می‌دهد و به‌خاطر آن، شارژدهی گلکسی A55 تا حدود زیادی تقلیل پیدا می‌کند.

مقایسه A55 و ردمی نوت 13 پرو پلاس در بخش دوربین

ردمی نوت 13 پرو پلاس روی کاغذ از دوربین بهتری نسبت به A55 سامسونگ برخوردار است، اما وقتی دست‌پخت نهایی آن‌ها را مقایسه می‌کنیم، انصافا دست بالاتر با گلکسی A55 سامسونگ است.

ردمی نوت 13 پرو پلاس با حسگر اصلی ۲۰۰ مگاپیکسل روانه بازار شده و کنار آن حسگر‌های هشت و دومگاپیکسل اولتراواید و ماکرو قرار گرفتند. آنطرف گلکسی A55 سامسونگ علاوه بر حسگر اصلی ۵۰ مگاپیکسل، برای ثبت تصاویر از حسگر‌های ۱۲ و پنج مگاپیکسل اولتراواید و ماکرو کمک می‌گیرد. عددورقم‌ها به‌نفع ردمی نوت 13 پرو پلاس است، اما احتمالا شما هم موقع مقایسه عکس‌ها، گلکسی A55 سامسونگ را گزینه بهتری انتخاب می‌کند. عکس‌های واقعی‌تر و ثبت جزییات بیشتر، فقط بخشی از برتری نماینده کره‌ای در این قسمت نسبت به رقیب چینی تلقی می‌شود.

مقایسه گلکسی A55 و ردمی نوت 13 پرو پلاس در بخش پردازنده

گلکسی A55 سامسونگ در بخش پردازنده به تراشه چهارنانومتری و قدرتمندی به‌اسم اگزینوس ۱۴۸۰ مجهز شده است. آنطرف از چهار نانومتری دیگری تحت‌عنوان تراشه دایمنسیتی ۷۲۰۰ در طراحی ردمی نوت 13 پرو پلاس استفاده شده که انصافا، تفاوت چشمگیری باهم ندارند.

ردمی نوت ۱۳ به‌کمک تراشه دایمنسیتی ۷۲۰۰ می‌تواند برای اجرای بازی روی گوشی گزینه بهتری نسبت به اگزینوس ۱۴۸۰ گلکسی A55 باشد، اما نهایتا محاسبات بنچمارک‌های معروف مشخص می‌کند هر دو گوشی در این بخش تقریبا نیمی از امتیازات لازم را کسب می‌کنند و بدون تعیین برنده نهایی از رینگ خارج می‌شوند.

مقایسه A55 و ردمی نوت 13 پرو پلاس در بخش باتری

مقایسه گلکسی A55 و ردمی نوت 13 پرو پلاس در بخش باتری برنده بی‌چون و چرا ندارد. هر دو مدل به سبک و سیاق گوشی‌های میان‌رده اسم‌ورسم‌دار بازار از باتری پنج هزار میلی‌آمپرساعت تغذیه می‌کنند که می‌تواند در استفاده‌های روزمره و معمولی تا یک و نیم روز ماندگاری داشته باشد.

ردمی نوت 13 پرو پلاس با این حال به‌خاطر نمایشگر اقتصادی‌تر در مصرف باتری صرفه‌جویی بیشتری می‌کند و می‌تواند عملکرد بهتری از خودش نشان بدهد. فراموش نکنید یکی از جذابیت‌های ردمی نوت 13 پرو پلاس شارژر عجیب و غریب آن محسوب می‌شود که می‌تواند ظرفیت باتری را در کمتر از ۲۰ دقیقه از صفر به ۱۰۰ تبدیل کند.

مقایسه A55 و ردمی نوت 13 پرو پلاس در یک نگاه

مشخصات

گلکسی A55 سامسونگ

ردمی نوت 13 پرو پلاس شیائومی

ابعاد

161.1 در 77.4 در 8.2 میلیمتر

161.4 در 74.2 در 8.9 میلیمتر

وزن

213 گرم

204.5 گرم

سایز نمایشگر

6.6 اینچ

6.6 اینچ

نوع نمایشگر

سوپر AMOLED

OLED

حسگر اصلی

50 مگاپیکسل

200 مگاپیکسل

دوربین سلفی

32 مگاپیکسل

16 مگاپیکسل

تراشه اصلی

اگزینوس 1480

دایمنسینی 7200 اولترا

ظرفیت باتری

پنج هزار میلی‌آمپرساعت

پنج هزار میلی‌آمپرساعت

دیگر خبرها

  • نیروگاهی که ایرانیان در سریلانکا ساختند!
  • بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده‌های توان کاربردی در تجهیزات مخابراتی توسط محققان کشور
  • محققان از ریه بافت مینیاتوری ساختند
  • مشخصات اصلی اوپو پد ۳ لو رفت
  • مشاهده سرو یک نوع قلیان کشنده در کافه‌های لاکچری شهرهای تهران، تبریز و شیراز | بعد از کشیدن این قلیان افراد از خود بی‌خود شده و بعد بیهوش می‌شوند
  • (ویدئو) دو ایرانی بهترین تبلیغ تاریخ تویوتا را در دبی ساختند!
  • بهترین گوشی موبایل در رنج ۲۰ میلیون؛ مقایسه A55 و ردمی نوت 13 پرو پلاس
  • گیاهی که در قرون وسطی از آن شربت جوانی می‌ساختند
  • نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید
  • زلزله خوی، تبریز را لرزاند