Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فایننشال تایمز، محققان گوگل در مقاله‌ای که اوایل هفته گذشته برای مدت کوتاهی بر روی یکی از وبسایت‌های ناسا قرار داده و سپس حذف شد، ادعا کردند که پردازنده آن‌ها می‌تواند محاسبه‌ای که برای پیشرفته‌ترین کامپیوتر کلاسیک امروزی موسوم به سامیت (Summit) نزدیک به ۱۰ هزار سال زمان می‌برد را در ظرف تنها سه دقیقه و ۲۰ ثانیه انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گفته این پژوهشگران، این که کامپیوترهای کوانتومی امروز محاسباتی را انجام می‌دهند که قبلا غیرممکن بود، به معنای «برتری کوانتومی» است.

در این مقاله آمده است: «این افزایش سرعت چشمگیر نسبت به تمام الگوریتم‌های شناخته شده کلاسیک، تحقق آزمایشی برتری کوانتومی را در انجام یک کار محاسباتی نشان می‌دهد و از ظهور یک الگوی رایانش که مدت‌ها انتظارش را می‌کشیدیم، خبر می‌دهد.»

«تا جایی که می‌دانیم، این آزمایش نخستین محاسبه‌ای است که تنها توسط یک پردازنده کوانتومی قابل انجام است.»

به گفته پژوهشگران، این سیستم تنها قادر به انجام یک محاسبه فوق تکنیکی است و هنوز با استفاده از دستگاه‌های کوانتومی برای حل مسائل علمی سال‌ها فاصله دارد.  

با این حال محققان گوگل از این کامپیوتر با عنوان «نقطه عطفی در مسیر رایانش کوانتومی در مقیاس کامل»، یاد می‌کنند.

اگرچه نمونه‌های اولیه کامپیوترهای کوانتومی پیش‌تر توسط شرکت‌هایی چون IBM  و استارتاپ‌هایی چون Rigetti Computing ساخته شده‌اند اما این نمونه‌ها قادر به اجرای همان کارهایی هستند که کامپیوترهای کلاسیک انجام می‌دهند، منتها با سرعت بیشتر.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کامپیوتر کوانتومی ابررایانه گوگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۷۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) شبیه‌سازی نخستین بمباران هسته‌ای در «هیروشیما»

«هاشم الغیلی» زیست‌شناس مولکولی مقیم برلین که به فیلم‌سازی مشغول است، با فیلم‌های علمی خود جهان را حیرت‌زده می‌کند. او پیش از این نیز در «مزرعه نوزاد انسان» به فناوری‌های آینده برای پرورش جنین و نوزاد اشاره کرده بود.

به گزارش خبرآنلاین، او در فیلم اخیر خود با عنوان «هیروشیما» به شبیه‌سازی نخستین بمباران هسته‌ای تاریخ پرداخته و جزئیات دقیقی را از پرواز، انفجار بمب، قدرت تخریب و تلفات انسانی به تصویر کشیده است. او در این فیلم از صدا‌های واقعی شخصیت‌های تاریخی تأثیرگذار در این بمباران استفاده کرده است: مکالمه برج فرماندهی و هواپیمای «انولا گی» (حامل بمب اتمی)، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده «هری ترومن»، «یولیوس رابرت اوپنهایمر» مدیر پروژه منهتن که بمب‌های اتمی را ساخت و درنهایت «آلبرت اینشتین»، برجسته‌ترین دانشمند آن روزگار که با نامه‌نگاری به فرانکلین روزولت، آغازگر پروژه منهتن و ساخت بمب هسته‌ای شد.

جالب‌تر، عبارت «God Speed» در مکالمه برج فرماندهی با خلبان «انولا گی» است که لحظاتی پیش از رهاسازی بمب اتمی عنوان می‌شود و در زبان فارسی می‌توان آن را «خدا به همراهتان» ترجمه کرد. زیرنویس فیلم «هیروشیما» در خبرآنلاین ترجمه شده، ولی ویدیوی «هیروشیما» را می‌توانید در یوتیوب با کیفیت‌های بالاتر نیز مشاهده کنید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ساخت نخستین آسمان نمای دیجیتال در بروجن
  • حدیث روز | تشویق به محاسبه نفس
  • نوآوری‌های ادامه‌دار با کمک هوش مصنوعی / ساخت دوربین و سمعک پردازشگر صدا و تصویر
  • ۴۷ سال سریع تر با کامپیوتر کوانتومی گوگل! (+عکس)
  • پیش‌بینی های ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی
  • لیست قیمت لوله جدار چاه کالوپ در ضخامت های مختلف
  • معرفی کابینت های جدید
  • (ویدئو) شبیه‌سازی نخستین بمباران هسته‌ای در «هیروشیما»
  • نه صفر، نه یک!
  • بازگشت به روایت اقتصاد و جامعه