Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه ادعاهای بی‌اساس مقامات آمریکا علیه کشورمان مدعی شد که این کشور با احتمال زیادی ایران را مسئول حمله به آرامکو عربستان می‌داند.

ایسنا به نقل از گاردین، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در جمع خبرنگاران مدعی شد که «احتمال خیلی زیادی هست» که ایران در حمله پهپادی و موشکی به دو زیرساخت بزرگ نفتی[مجموعه پالایشگاهی آرامکو] روز چهاردهم سپتامبر نقش داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این باره مدعی شد: می‌توانم بگویم که انگلیس با احتمال زیادی مسئولیت حملات آرامکو را به ایران نسبت می‌دهد. ما بر این عقیده‌ایم که احتمالا ایران واقعا با به کار بردن پهپادها و موشک‌های کروز، مسئول[این حمله] بوده است.

وی با تاکید بر خودداری از هرگونه تحریک در بحران موجود، گفت: نقش انگلیس را «پلی میان دوستان اروپایی و دوستان آمریکایی‌مان» درباره این مسئله می‌بینم.

ادعای بوریس جانسون درباره نقش داشتن ایران در این حمله در پی این مطرح می‌شود که شنبه گذشته انصارالله یمن حمله گسترده‌ای را علیه تاسیسات نفتی آرامکو واقع در شرقی‌ترین نقطه عربستان انجام دادند که در نتیجه آن تولید نیمی از نفت این کشور متوقف شده است. این گروه  پس از انجام این عملیات پهپادی به‌طور رسمی و صریح مسئولیت حمله را بر عهده گرفتند. با این حال، مقامات آمریکایی و سعودی تلاش می‌کنند با طرح ادعاهایی بی‌اساس ایران را برای این حمله مقصر جلوه دهند.

محمدجواد ظریف در بخش‌هایی از گفت‌وگویش با شبکه سی.‌بی.اس با تاکید بر اینکه ایران هیچ نقشی در حمله به آرامکو نداشته است، خاطر نشان کرد که ایران احتمالا نتیجه تحقیقات سازمان ملل را در این زمینه نخواهد پذیرفت.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که کارشناسان برای بررسی درباره این حمله راهی عربستان شده‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این باره گفت: سازمان ملل ما را در جریان قرار نداده است. سازمان ملل با ما مشورت نکرده است. ما نمی‌دانیم که بر چه اساسی قرار است این کار انجام شود اما ما اطمینان داریم که اگر سازمان ملل تحقیقاتی عادلانه و درست انجام دهد، به این نتیجه خواهد رسید که حمله توسط ایران صورت نگرفته است.

جانسون پس از طرح این ادعا گفت: واضح است که شکل دادن پاسخی مناسب و این که راه پیش رو چیست، سختی[این مسئله] است. ما با دوستان آمریکایی و دوستان اروپایی‌مان برای پاسخی مناسب که موجب کاهش تنش در منطقه خلیج فارس شود، همکاری خواهیم کرد.

وی افزود: این که چه نوع اقدامی می‌کنیم،[به این بستگی دارد] که آمریکایی‌ها پیشنهاد کنند که کار بیشتری برای کمک به دفاع از عربستان سعودی انجام شود و ما نیز آن را به دقت دنبال خواهیم کرد.  واضح است که اگر از جانب عربستان سعودی یا آمریکایی‌ها از ما درخواست شود که نقش[‌در این زمینه] داشته باشیم، ما بررسی خواهیم کرد که چگونه می‌توانیم کارآمد باشیم.

وقتی از وی پرسیده شد که آیا این به معنای پاسخی است که ممکن است به مشارکت نیروهای نظامی انگلیس بیانجامد، گفت: اگر از ما درخواست شود، ما بررسی خواهیم کرد که چگونه می‌توانیم مفید باشیم و بستگی به این دارد که برنامه دقیق چیست.

اما جانسون از ذکر کردن اقدامی احتمالی خودداری کرده و درباره تحریم‌های سخت‌تر گفت: حتما موضعی برای پاسخی متفق وجود دارد واین همان کاری است که ما می‌خواهیم انجام دهیم.

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان پیشتر این ادعاهای آمریکایی‌ها علیه کشورمان را ناشی از شکست واشنگتن در فشار حداکثری بر ایران دانسته و گفته بود که طرح  اتهامات بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی و مقصر دانستن ایران  به فاجعه یمن خاتمه نمی‌دهد.

وی همچنین در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه سی‌ان‌ان در پاسخ به این سوال که پیامدهای اقدام نظامی آمریکا یا سعودی‌ها علیه ایران چه خواهد بود، تاکید کرد: یک جنگ تمام عیار.

ظریف در ادامه تصریح کرده بود: من یک بیانیه بسیار جدی درباره دفاع از کشور خودمان می‌دهم. من یک بیانیه بسیار جدی مبنی بر این می‌دهم که ما نمی‌خواهیم وارد درگیری نظامی شویم اما برای دفاع از خاک خود لحظه‌ای درنگ نمی‌کنیم.

گاردین در ادامه گزارش داد که نسخت‌وزیر انگلیس قرار است که مذاکراتی دوجانبه با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز سه‌شنبه داشته باشد که درباره مسائلی از جمله حملات رخ داده به [آرامکو]ی عربستان سعودی و بازداشت نازنین زاغری با وی گفت‌وگو خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به ایران گفته است که از اهداف اصلی او در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، گردهم آوردن [کشورهای جهان] برای پاسخ به اتفاقی است که در عربستان سعودی افتاده است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۸۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ را خواهیم زد

 

به گزارش تابناک به نقل از رویترز، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با تاکید دوباره بر اینکه مسکو هیچ نقشه‌ای برای حمله به لهستان، کشورهای حوزه بالتیک یا جمهوری چک ندارد، گفت که اگر غرب برای اوکراین جنگنده اف-۱۶ تامین کند، ارتش روسیه آن ها را سرنگون خواهد کرد.

پوتین در جمه خلبانان نیروی هوایی روسیه تاکید کرد: ناتو از زمان فروپاشی شوروی سابق در ۱۹۹۱، به سمت شرق و روسیه گسترش یافته است اما مسکو هیچ برنامه‌ای برای حمله به کشورهای عضو این ائتلاف ندارد.

وی ادامه داد: ما در قبال این کشورها هیچ نیت خصمانه‌ای نداریم. حرف و حدیث درباره اینکه ما به برخی کشورهای دیگر حمله خواهیم کرد و با این حرف‌ها لهستان، کشورهای بالتیک و جمهوری چک را ترسانده‌اند، کاملا بی معنا و یاوه‌گویی است.

رییس جمهور روسیه همچنین درباره وعده‌های غرب به اوکراین برای ارسال جنگنده اف-۱۶ به این کشور نیز گفت: اگر برای اوکراین اف-۱۶ تامین کنند که به نظر می‌رسد درباره این موضوع صحبت کرده و ظاهرا خلبانان را آموزش می‌دهند، باز هم تغییری در شرایط میدان نبرد ایجاد نخواهد شد.

وی تصریح کرد: ما همانطور که تانک‌ها، زره‌پوش‌ها و سایر تجهیزات(غربی) از جمله موشک‌اندازهای چندمنظوره را نابود کردیم، جنگنده‌ها را هم نابود می‌کنیم.

پوتین با اشاره به اینکه جنگنده‌های اف۱۶ قادر به حمل سلاح هسته‌ای هستند نیز اضافه کرد: البته اگر از فرودگاه‌های نظامی در کشورهای ثالث از این جنگنده‌ها استفاده شود، آنگاه برای ما اهداف مشروع خواهند بود و فرقی نمی‌کند که موقعیت مکانی آنها کجا باشد.

اظهارات پوتین پس از آن مطرح شد که دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین پیش‌تر گفته بود که جنگنده‌های اف-۱۶ طی ماه‌های آتی به کی‌یف تحویل خواهند شد.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه برادران لاریجانی
  • پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است
  • ادعای بولتون: پوتین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ را خواهیم زد
  • واکنش معین به ادعای حضور پنهانی‌اش در ایران: دروغ می‌گویند
  • ادعای مقام آمریکایی: ایران با یک کشتی اطلاعاتی در جیبوتی حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند
  • حمله تل آویو به سخنان رئیس جمهور کلمبیا
  • روسیه: اوکراین در حمله خونین به کنسرت مسکو نقش داشته است
  • چین به هک اطلاعات مقامات آمریکا و انگلیس متهم شد