Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-20@01:06:37 GMT

شفافیت باید در تمام حوزه‌ها حاکم باشد

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۹۰۴۸

شکور پورحسین شقلان نماینده مردم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پارس‌آباد و عضو کمیسیون اجتماعی  مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح نمایندگان برای شفافیت آرا در مجلس گفت: با این طرح کاملاً موافقم. من همیشه موافق شفافیت آراء نمایندگان مجلس هستم اما نیازمند توضیح تخصصی است که متأسفانه به آن توجه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار سیاسی- وی افزود: ملاک اصلی حاکمیت ما، قانون است. اساسنامه کار مجلس شورای اسلامی، قانون آئین‌نامه داخلی مجلس است که به تصویب خود مجلس رسیده و تمام نمایندگان نیز تابع این قانون هستند. در آئین‌نامه مجلس برخی آراء مخفی، برخی آراء نیز در سیستم اعمال شده و پرینت گرفته می‌شود. به طور مثال وقتی به یک وزیری رأی اعتماد می‌دهید رأی با برگه مخفی است و همین موضوع را قانون پیش‌بینی کرده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: اگر منظور از شفافیت آراء نمایندگان این باشد که رأی نماینده به هر لایحه و طرحی در منظر افکار عمومی قرار بگیرد، نیازمند اصلاح قانون است. اگر قانون را اصلاح کنند می‌توانند هر رأی را پرینت گرفته و در منظر افکار عمومی قرار بدهند، فعلاً یک بخشی از این طرح ممنوعیت قانونی دارد.

پورحسین اضافه کرد: مجلس می‌تواند به نمایندگان طرح و لایحه‌ای ارائه دهد و اگر تصویب گردید و آئین‌نامه اصلاح شد دیگر نیازی به شفافیت رأی من نیست چرا که در سیستم و سامانه به صورت شفاف به مردم اعلام خواهد شد.

وی افزود: یک ساختاری تعبیه شده که مثلاً در بحث FATF‌ یکی از نمایندگان جهت شفاف شدن آراء امضاء جمع می‌کرد، ممکن است یک شخصی مصالح کشور را در رأی دادن به FATF ببیند و یک نماینده دیگر مصالح کشور را در رأی ندادن به FATF بداند؛ انتشار این آراء فشاری بر نمایندگان آزاد اندیش است، گاهی شفافیت درست در نقطه مقابله آزاد اندیشی هم قرار می‌گیرد.

نماینده مردم پارس‌آباد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ساختاری که امروز در آئین‌نامه داخلی مجلس به عنوان قانون با آن سر و کار داریم این است که برخی از آراء مخفی باشد؛ اگر منظور از شفافیت این است که تمام آراء نمایندگان در معرض دید عموم قرار بگیرد مستلزم اصلاح قانون است و همانطور که گفتم باید طرح و لایحه‌ای به صحن مجلس آورده و به رأی گذاشته شود.

پورحسین گفت: یکی از اصول ارزشمند حکمرانی خوب، اصلِ شفافیت است. اصلِ شفافیت در تمام حوزه‌های تصمیمات کشوری باید حاکم باشد اما اینکه استثنائات آن چه چیزهایی است باید به قانون مراجعه کنیم.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۹۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه گفت: دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه شهرستان کرمانشاه به صورت کاملا الکترونیک برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، علی شعبانی امروز_ پنجشنبه سی‌ام فروردین_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در دور نخست انتخابات در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تکلیف ۵ حوزه انتخابیه استان و یک کرسی از سه کرسی حوزه انتخابیه مرکز استان روشن شد و رقابت ۴ نامزد برای کسب ۲ کرسی باقی‌مانده کرمانشاه به دور دوم کشیده شده که به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.

وی افزود: بر اساس اختیارات قانونی در دور دوم می‌توانیم ۳۰ درصد صندوق کمتر داشته باشیم، اما در دور دوم انتخابات هم همانند دور اول، ۶۵۴ شعبه اخذ رأی در حوزه انتخابیه کرمانشاه در نظر گرفته شده است.

رئیس انتخابات استان کرمانشاه تصریح کرد: دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه شهرستان کرمانشاه به صورت کاملاً الکترونیک برگزار می‌شود.

شعبانی اضافه کرد: آموزش‌های لازم در این راستا به مردم و عوامل اجرایی از طریق رسانه ملی و فضای مجازی و همچنین در جمع‌های حقیقی ارائه می‌شود.

وی گفت: انتخابات دور دوم دوازدهمین مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

کد خبر 745675

دیگر خبرها

  • دموکراسی هند در یک قدمی خط پایان
  • دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • اوج گیری مبارزات انتخاباتی در هند
  • اقدام ضدایرانی مجلس نمایندگان آمریکا در پی پاسخ موشکی به اسرائیل
  • تصویب چند لایحه ضد ایرانی در مجلس نمایندگان آمریکا
  • قطعنامه‌ ضد ایرانی مجلس نمایندگان آمریکا
  • اقدام ضدایرانی مجلس نمایندگان آمریکا
  • تصویب چند لایحه علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا
  • معین الدین سعیدی: کاش رئیسی، بلوچ بود؛ انتظار دارند صرفا مجیزگوی دوستان باشیم
  • صدور اعتبار نامه نمایندگان منتخب تهران در مجلس دوازدهم