Web Analytics Made Easy - Statcounter

هشت گروه فلسطینی طرح جدیدی را به جنبش فتح و حماس برای آشتی ملی فلسطین و پایان دادن به دودستگی ارائه کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه عربی ۲۱، طرح جدید آشتی ملی شامل سه مسأله اصلی است که بارزترین آنها در نظر گرفتن کلیه توافق‌نامه‌های امضا شده از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ به عنوان مرجعی برای تکمیل طرح آشتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روابط سیاسی میان دو جنبش حماس و فتح از زمان وقوع دودستگی میان دو طرف از اواسط ۲۰۰۷ قطع شده است، تا جایی که تاکنون تلاش‌ها برای انعقاد توافق‌نامه‌ای که طرفین را ملزم کند و به پایان دادن به دودستگی بیانجامد، ناموفق بوده‌ است.

در سایه تشدید اظهارات رسانه‌ای میان دو طرف، هشت گروه فلسطینی عبارت از جنبش جهاد اسلامی، دو جبهه مردمی و دموکراتیک، حزب ملت و طرح ملی، حزب اتحادیه دموکرات، جبهه مردمی – فرماندهی کل و الصاعقه طرح جدیدی برای آشتی ملی و پایان دادن به دودستگی ارائه کردند.

این طرح به سازمان آزادی‌بخش فلسطین و تلاش برای اصلاح و احیای آن می‌پردازد. در این طرح همه گروه‌ها بدون سیاستِ در حاشیه قرار گرفتن، مشارکت دارند.

در این راستا، مریم ابو دقه، عضو دفتر سیاسی جبهه مردمی اعلام کرد، این طرح در شرایطی مطرح می‌شود که مساله فلسطین از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی به خطر افتاده است و این شرایط می‌طلبد، گروه‌های سیاسی برای مقابله با این توطئه از طریق تحقق اتحاد ملی بر پایه مشارکت وارد عمل شده، منافع حزبی را با هدف نجات مساله فلسطین کنار گذاشته و برای مقابله با توطئه‌ها و تهدیدهای خارجی آماده باشند.

وی ادامه داد، آنچه که این طرح را متمایز می‌کند، وجود جدول زمانی برای اجرای تفاهمات، وجود کمیته‌هایی متشکل از دبیرکل‌های گروه‌ها جهت نظارت بر مراحل اجرای بندهای این طرح است. طرح جدید در راستای تکمیل روندی است که مصر از زمان نظارت بر پرونده طرح آشتی ملی آغاز کرده است. همچنین حضور سازمان اطلاعات مصر، اتحادیه عرب در چشم‌انداز این طرح جدید مد نظر قرار گرفته‌ است.

از سوی دیگر، عبدالله عبدالله، عضو شورای انقلاب جنبش فتح در واکنش به طرح جدید آشتی مدعی شد: آشتی ملی فلسطین نیازی به طرح‌های جدید ندارد و بیشتر از آن، به احساس مسؤولیت ملی حماس نیاز دارد تا توافقی که ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷ در قاهره منعقد شد، اجرایی شود و مسائلی جز آن، اقدامات حماس خواهد بود تا برای بقا و کنترل خود بر غزه زمان بیشتری بخرد.

وی افزود: فتح مانع از اجرای هرگونه توافق‌نامه‌ای که به نفع مردم است، نمی‌شود و این جنبش موضع رسمی خود را درباره بندهای این طرح از طریق شبکه‌های رسمی اعلام خواهد کرد.

اما جنبش حماس، از زبان یحیی موسی، یکی از رهبران این جنبش اعلام کرد، درباره هرگونه طرح آشتی که درد و رنج ملت فلسطین را بکاهد، در موازات با گروه‌ها حرکت می‌کند.

وی تاکید کرد، حماس موافقت خود را با طرح جدید اعلام کرده است و انتظار دارد که فتح با برداشتن تحریم‌ها، کاهش محدودیت‌های اعمال شده بر غزه، پرداخت حقوق خانواده‌های شهدا و اسرا، توقف پیگرد امنیتی اعضای حماس در کرانه باختری، حسن نیت خود را نشان دهد.

همچنین منابعی به روزنامه الشرق الاوسط گفتند، ‌طرح گروه‌های فلسطینی برای پایان دادن به دودستگی پاسخی از سوی حماس و فتح دریافت نخواهد کرد، زیرا این دو جنبش معتقدند، این طرح حرف تازه‌ای ندارد و مسائل مورد اختلاف را بررسی نمی‌کند، از سوی دیگر احتمالا این طرح با تلاش‌های مصر درخصوص طرح آشتی ملی مغایرت داشته باشد.

به گفته این منابع، این دو جنبش در این طرح چیزی جز ابتکارعمل رسانه‌ای که آن هم هیچ پیشرفتی ایجاد نخواهد کرد، مشاهده نکردند. فتح به دنبال این است که حماس اداره نوار غزه را تحویل دهد، این در حالی است که حماس بر اصل شراکت در حکومت مصر‍ّ است و به دنبال راه‌حل‌هایی در خصوص مسائل پیچیده است.

این گروه‌ها خواستار برگزاری نشست کمیته احیاء و توسعه سازمان آزادی بخش فلسطین در اکتبر ۲۰۱۹ در قاهره با حضور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شدند. هدف از این نشست توافق بر سر دیدگاه‌ها درباره برنامه و استراتژی ملی مبارزه مشترک، توافق بر سر تشکیل دولت وحدت ملی انتقالی پیش از پایان ۲۰۱۹ و راهکارهای دریافت ماموریت توسط این دولت، یکپارچه سازی قوانین انتخاباتی نهادهای ملی فلسطین، از سرگیری نشست‌های کمیته برگزاری انتخابات شورای ملی فلسطین و در نهایت برگزاری انتخابات پارلمانی ریاست تشکیلات و شورای ملی در اواسط ۲۰۲۰ است.

طرح جدید آشتی ملی از اکتبر ۲۰۱۹ تا ژوئیه ۲۰۲۰ را مرحله انتقالی برای تحقق اتحاد و پایان دادن به دو دستگی‌ها و فراهم شدن فضای مثبت  از طریق توقف اظهارات رسانه‌ای تنش‌زا از سوی همه طرف‌ها می‌داند.

گروه‌های مذکور این طرح را به دو جنبش فتح و حماس تقدیم کرده و در انتظار پاسخ آن دو هستند. در این راستا احمد سعدات، دبیرکل جبهه مردمی فلسطین از جنبش‌های مذکور خواست این فرصت را برای موافقت با یک دیدگاه ملی جهت تحقق اتحاد و پایان دادن به دو دستگی‌ها غنیمت بشمارند.

طرح آشتی ملی فلسطین در حال حاضر به دلیل اختلافات فتح و حماس بر سر اختیارات دولت فلسطین، تحریم‌های غزه و مذاکرات بر سر آتش‌بس با رژیم صهیونیستی در حالت تعلیق قرار دارد.

فتح خواستار اجرای توافقنامه آشتی منعقده در سال ۲۰۱۷ است؛ زیرا به این ترتیب جنبش حماس باید اداره غزه را به فتح تحویل دهد. اما حماس با این توافق مخالف و خواستار اجرایی شدن توافقنامه منعقده در سال ۲۰۱۱ هست؛ چراکه توافقنامه اخیر بر تشکیل دولت وحدت که ماموریت آن برگزاری انتخابات است و به حماس اجازه می‌دهد در تشکیل مجدد سازمان‌های امنیتی مداخله داشته باشد تصریح دارد.

فتح و حماس پیرامون پست‌های وزارتی، گذرگاه رفح، کارمندان جنبش حماس و جمع‌آوری مالیات اختلاف نظر دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گروه های فلسطینی طرح آشتی ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۰۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه‌های فلسطینی: نبرد آینده با دشمن صهیونیستی متفاوت است

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از دمشق، این شخصیت‌ها به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق آمدند تا عملیات تنبیهی وعده صادق را تبریک بگویند و بر ادامه هم پیمانی خود با ایران در مسیر نبرد با اشغالگران صهیونیستی تاکید کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

شرکت کنندگان با اشاره به اینکه عملیات تنبیهی ایران عقبه رژیم صهیونیستی را آسیب پذیر کرد، تاکید کردندکه در سایه این عملیات وعده صادق موازنه قدرت راهبردی در جهان به نفع محور مقاومت تغییر پیدا کرده است.

عبد الکریم شرقی عضو ارشد جبهه خلق برای آزادی فلسطین درباره این دیدار گفت: آمدیم تا اعلام کنیم جمهوری اسلامی ایران در یک سنگر ایستاده ایم، این مسیر را ادامه می‌دهیم تا به پیروزی نهایی برسیم.

خانم رائده احمد از فعالان فلسطینی نیز گفت: وقتی که اخبار عملیات موشکی و پهپادی ایران را از رسانه‌ها شنیدیم، شادی کردم و گفتم که فلسطین از دست نرفته است، فلسطین با وجود هم پیمانانی مانند ایران اسلامی حتما آزاد خواهد شد، به دولت‌های سازشکار عرب می‌گویم، عزت و اقتدار را از ایرانیان بیاموزید.

شرکت کنندگان در این نشست خاطرنشان کردند: عملیات وعده صادق ابهت گنبد پوشالی رژیم صهیونیستی را شکست داد و با سیلی مقتدرانه ایران، هیمنه دروغین اسرائیل فرو ریخت.

اسماعیل سنداوی نماینده جهان اسلامی فلسطین در سوریه در این خصوص می‌گوید: موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مهمترین پایگاه رژیم صهیونیستی یعنی نفتالیم را هدف قراردادند، بنابرین صهیونیست‌ها می‌دانند که جای امنی در سرزمین‌های اشغالی ندارند و باید هرچه زودتر سرزمین ما را ترک کنند.

همچنین در این دیدار شرکت کنندگان وحدت میادین محور مقاومت را یادآور شدند و به دشمن صهیونیستی هشدار دادند، در صورت ادامه کشتار مردم بی گناه غزه، با عملیات زلزله آسای رزمندگان مقاومت مواجه خواهند شد.

حسین اکبری سفیر کشورمان نیز در این دیدار گفت: رژیم صهیونیستی از هیچ توان نظامی برخوردار نیست، ارتشش شکست خورده و به لحاظ سیاسی از درون در حال فروپاشی است، در جامعه جهانی تنفر گسترده‌ای علیه آن وجود دارد، این رژیم می‌داند که راهی در برابر نمانده جز اینکه به اراده محافل بین المللی تسلیم شود.

دیگر خبرها

  • سید الحوثی: اسرائیل از تاکتیک های جدیدی برای کشتار ملت فلسطین استفاده می کند
  • حماس: از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد/تحرکات دشمن شکست خورده است
  • حماس: تعطیلی مسجدالاقصی، مشروعیتی به اسرائیل نمی‌دهد
  • تکذیب انتقال حماس به کشورهای دیگر از سوی سخنگوی این جنبش
  • حماس: تعداد اسیران فلسطینی را به ازای هر سرباز اسرائیلی از ۵۰۰ به ۵۰ کاهش دادیم
  • هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح
  • حماس پیشنهاد عجیب کشورهای عربی را قاطعانه رد کرد
  • شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی در غزه
  • گروه‌های فلسطینی: نبرد آینده با دشمن صهیونیستی متفاوت است
  • شهیدی که مغز متفکر مقاومت فلسطین بود