Web Analytics Made Easy - Statcounter

وَقف به معنای هدیه ابدی برای خدمت عمومی یا نگه‌داشتن اصل چیزی و جاری بودن منفعت آن در جهت خیر و نیکی و رضای خدا است.

کلمه «وقف» در قرآن کریم نیامده است، ولی عناوینی همچون صدقه، خیر، برّ، انفاق، احسان در قرآن آمده است و هر یک از این عناوین بر وقف صدق می‌کند، زیرا هم صدقه است و هم برّ و نیکی است ولی در عین حال عنوانی خاص برای وقف است، یعنی بین وقف و بین این عناوین عام و خاص مطلق است و عنوانی خاص می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ثواب‌های فراوانی برای کسانی که به انجام آن همت بگمارند وعده داده شده است.

یکی از ویژگی‌های اصلی وقف که همانا ماندگاری و بقای آن در طول سالیان متمادی است موجب شده تا دانشگاه های زیادی در سراسر دنیا به صورت موقوفه ساخته شده و با سازو کار وقف مدیریت شود.

این هفت دانشگاه برتر شامل دانشگاه هاروارد، دانشگاه ییل، دانشگاه‌ تگزاس، دانشگاه استنفورد، دانشگاه پرینستون، دانشگاه علوم و تکنولوژی «ملک عبدالله» و موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) می باشد.

مدیر روابط عمومی اوقاف وامورخیریه استان البرز گفت: در هفت دانشگاه برتر دنیا ارزش کارهای وقف و اقدامات خیریه انجام شده در آن ۴ میلیارد و ۶۲۸ میلیون دلار است.

علی علی اکبری افزود: لذا  باید برای آنکه آموزش عالی کشورمان پیشرفت شگرفی کرده و بتواند مسائل و مشکلات کشور و نیازهای جامعه را مرتفع کند از فرهنگ وقف و حتی کارهای خیریه استفاده حداکثری کرده و در بین دانشجویان و اساتید نقش بارزتری نسبت به دیگران دارند.

در استان البرز موقوفات علم و فناوری و آموزشی به تعداد خیلی کم وجود دارد و با توجه به نیاز امروز جامعه و تراکم جمعیت دانش آموز و دانشجو وقف در این زمینه  بسیار حائز اهمیت است.  

علی اکبری بیان داشت: ارتقا سـطح آموزش و فرهنگ یکی از اهداف واقفـان برای کسب رضایت خداوند و بهبود وضعیت جوامع است و توجه به حوزه آموزش و تحصیل دانش آموزان یکی از نیت‌های واقف مرحومه خانم صدیقه خردمند حاجی باشی،  بانویی نیکوکار است که ۳ دانگ یک واحد آپارتمان شخصی خود واقع در عظیمیه کرج را در سال ۱۳۸۴ وقف کرده است.

وی اظهار داشت: مرحومه خردمند درآمد ملک وقفی خود را با نیت استفاده برای دانش آموزان از هر طبقه جامعه بنا نهاده که از مصادیق وقف عام می باشد.

علی اکبری گفت: این موقوفه که از موقوفات متصرفی می‌باشد شامل یک رقبه به مساحت ۱۷۶ مترمربع  است که در اجاره مستاجر می‌باشد و عواید آن بعد از کسر ۱۰ درصد جهت حفظ عین، آبادانی و بقای موقوفه، صرفاً اختصاص به انجام نیت واقف دارد.

شهرستان کرج  دارای ۷۲۱موقوفه و ۴۸۴۰ رقبه است  که از این تعداد ۶۳۳ موقوفه متصرفی و ۸۸ موقوفه غیر متصرفی و همچنین  ۱۴۲۲ رقبه متصرفی و ۳۴۱۸ رقیه غیر متصرفی می‌باشد.

۶۱۵۶/ ۶۱۵۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگی اوقاف و امور خیریه وقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۰۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ پرونده تخلف پزشکی به اداره تعزیرات دزفول ارسال شد

محمدرضا ابیض معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: ۳۴ پرونده مربوط به تخلفات پزشکی در کمیسیون ماده ۱۱ تخلفات حوزه درمان در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد ۱۳ پرونده برای برخورد قانونی به تعزیزات ارسال شد.

وی صیانت از حقوق بیماران را خط قرمز دانشگاه علوم پزشکی دزفول عنوان کرد و افزود: اضافه دریافت شامل زیرمیزی، وجه مازاد خارج از تعرفه و تحمیل خدمات درمانی غیر لازم در بررسی‌های انجام شده در این ۱۳ پرونده کشف و پرونده متخلفان به اداره تعزیرات حکومتی ارسال شد.

ابیض با اشاره به پلمب سه مرکز درمانی در این شهرستان افزود: ۲ مرکز غیرمجاز دندانپزشکی و یک مرکز لیزر به علت فعالیت غیرمجاز پلمب و پرونده آنها به دادگاه انقلاب ارجاع داده شد.

وی همچنین از ارجاع پنج پرونده تخلف به سازمان نظام پزشکی خبر داد و گفت: یک پرونده قصور پزشکی و چهار پرونده رعایت نکردن حقوق بیمار به سازمان نظام پزشکی ارجاع داده شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به ابلاغ تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۳ به تمام مراکز درمانی و پزشکان این شهرستان اظهارکرد: هیچ پزشکی حق ندارد مبلغی مازاد بر تعرفه به عنوان حق ویزیت و یا خدمات درمانی از بیمار دریافت کند.

وی ادامه داد: شهروندان در صورت مشاهده چنین تخلفاتی می‌توانند با سامانه تلفنی ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس بگیرند یا به صورت حضوری با مراجعه به واحد رسیدگی به شکایات معاونت درمان دزفول، مراتب شکایت خود را اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد قانونی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • پیوند مسجد و جوانان نقطه مثبتی در احیای کارکردهای مسجد است
  • ۱۳ پرونده تخلف پزشکی به اداره تعزیرات دزفول ارسال شد
  • آب انبارها؛ گنجینه‌ای منحصر به فرد برای استفاده بهینه و ذخیره آب
  • پلمب اماکن غیرمجاز درمانی در اردبیل
  • پلمب اماکن غیرمجاز دندانپزشکی و ماساژدرمانی در اردبیل
  • بازدید وزیر بهداشت از ساخت بیمارستان موقوفه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • حذف پذیره از قرارداد اجاره ای اماکن موقوفه ای مازندران
  • لزوم استفاده بهینه از ظرفیت سالن اجلاس در اصفهان
  • پلمب یک محل غیرمجاز زیبایی و لیزر در اردبیل
  • پلمب یک محل غیرمجاز زیبایی در اردبیل