Web Analytics Made Easy - Statcounter

فیزیکدانان و شیمیدانان "دانشگاه مونستر"(University of Münster) آلمان در مطالعه اخیرشان روشی نوین برای اندازه‌گیری میدان نانو ساختار یافته نور(nano-structured light fields) ابداع کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، فیزیکدانان و شیمیدانان آلمانی با همکاری یکدیگر موفق به ایجاد یک تکنیک به نام "برش‌نگاری نانو"‌(nano-tomographic) شده‌اند که این روش آنها را قادر می‌سازد تا خصوصیات نامرئی میدان‌های نانو ساختار یافته را در کانون یک لنز تشخیص دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنین روشی ممکن است به ایجاد مناظر نوری نانو ساختار یافته کمک کند و به عنوان ابزاری کاربردی در ماشین‌کاری مواد، انبرک نوری یا تصویربرداری با وضوح بالا مورد استفاده قرار گیرد.

نور لیزری ساختار یافته قبلاً کاربردهای مختلفی داشته است. این ابزار برای ماشین‌کاری دقیق، به دام انداختن و دستکاری مواد یا حرکت تعریف شده از ذرات کوچک یا محفظه‌های سلولی و همچنین افزایش پهنای باند برای محاسبات هوشمند نسل بعدی مناسب است.

اگر این ساختارهای نوری کاملاً توسط یک لنز متمرکز شوند، مانند یک ذره‌بین که از آن به عنوان شیشه سوزنده استفاده می‌شود، مناظر نوری سه‌بعدی بسیار شدید شکل گرفته و باعث افزایش وضوح برنامه‌های نام برده می‌شود.

با این حال، همه این میدان‌های نانو به خودی خود نمی‌توانند اندازه‌گیری شوند، زیرا اجزای سازنده که برای تکنیک‌های اندازه‌گیری معمولی نامرئی هستند به سختی تشکیل می‌شوند. تاکنون عدم وجود روش‌های مناسب اندازه‌گیری مانع از دستیابی به مناظر نوری نانو ساختار شده به عنوان ابزاری برای ماشین‌کاری مواد، انبرک نوری یا تصویربرداری با وضوح بالا شده است.

طی این مطالعه پروفسور دکتر "کرنلیا دنز"(Cornelia Denz) فیزیکدان "موسسه داروسازی و فیزیک کاربردی"(Institute of Applied Physics and chemist) و پروفسور دکتر "بارت جان راوو"(Bart Jan Ravoo) از "مرکز علوم نانو سافت در دانشگاه مونستر(آلمان)" (Center for Soft Nanoscience at the University of Münster) با موفقیت یک تکنیک برش‌نگاری نانو تهیه کردند که قادر است خصوصیات نامرئی زمینه‌های نانو ساختار یافته را در کانون یک لنز بدون نیاز به الگوریتم های تجزیه و تحلیل پیچیده یا پردازش داده‌ها تشخیص دهد.

برای این منظور ، پژوهشگران دانش خود را در زمینه نانو نوری و شیمی آلی ترکیب کردند تا رویکردی را بر اساس تک لایه مولکول‌های آلی تحقق بخشند. این تک لایه در قسمت نور متمرکز قرار داده شده است و با استفاده از فلورسانس به این نورپردازی پاسخ می‌دهد و تمام اطلاعات مربوط به خواص نامرئی را تعبیه می‌کند. با کشف این پاسخ، شناسایی مجزای نانو توسط تصویر یک دوربین تک، سریع و ساده انجام می‌شود.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Nature Communications" منتشر شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نانو نور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۱۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص ساده و سریع دو بیومارکر بیماری عفونی سپسیس

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، پژوهشی که به تازگی در قالب رساله دکتری مرجان ملک محمدی، به راهنمایی علی حسین رضایان استاد گروه نانوبیوتکنولوژی و بیومیمتیک دانشکده مهندسی علوم زیستی و علی ابویی میریزی دانشیار گروه مهندسی پزشکی این دانشکده و به مشاوره حسین نادری منش و زهرا واعظی اساتید دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است، به طراحی، ساخت و ارزیابی نانو بیوسنسور تشخیص دو بیومارکر بیماری عفونی سپسیس پرداخته است.

این محققان توانستند نانو بیوسنسوری مبتنی بر کاغذ میکروسیال طراحی و ارزیابی کنند که بتواند دو بیومارکر CRP و IL-6 بیماری سپسیس را به صورت موفقیت‌آمیزی شناسایی و تعیین کمیت کند.

علی حسین رضایان در ارتباط با اهمیت پژوهش در حوزه سپسیس و بیماری‌های عفونی، گفت: «سپسیس یک وضعیت تهدیدکننده است که در آن سموم تولید شده توسط میکروارگانیسم‌های عامل عفونت باعث بروز پاسخ‌های سیستمیک می‌شوند. عامل ایجاد سپسیس می‌تواند باکتری‌های گرم منفی، بعضی باکتری‌های گرم مثبت، بعضی قارچ‌ها و ویروس‌ها باشد که البته در این بین، بخش اعظم سپسیس توسط باکتری‌های گرم منفی ایجاد می‌شود. سپسیس شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانی است و در افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف بویژه در نوزادان و افراد با کهولت سن دیده می‌شود. سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است که مرگ‌ومیر سالانه در سراسر جهان به دلیل سپسیس حدود ۶ میلیون نفر است که اکثر این مرگ‌ومیرها قابل پیشگیری هستند. امروزه شناسایی و تشخیص صحیح و به موقع سپسیس، به عنوان یک چالش باقی مانده است. استفاده از نانوزیست‌حسگرها به عنوان ابزارهای تشخیصی مزایایی از جمله مقدار بسیار کم نمونه، توانایی جداسازی و ردیابی با تفکیک بالا، و سرعت بالای تشخیص دارد.»

استاد دانشگاه تهران در خصوص راهکار نوین تشخیصی گفت: «بیوسنسور وسیله یا کاوشگری است که یک عنصر بیولوژیکی مانند آپتامر یا آنتی‌بادی را با یک جز الکترونیکی برای تولید یک سیگنال قابل اندازه‌گیری ادغام می‌کند. قطعه الکترونیکی اطلاعات مربوط به تغییرات فیزیولوژیکی یا وجود مواد شیمیایی یا بیولوژیکی مختلف در محیط را شناسایی، ثبت و انتقال می‌دهد.»

وی درباره یافته‌های این رساله پژوهشی، افزود: «سامانه طراحی‌شده در این رساله دکتری شامل یک نانو بیوسنسور مبتنی بر آپتامرها است که پتانسیل بالایی در تشخیص پروتئین‌های هدف را دارد. این نانوبیوسنسور کاملاً اختصاصی عمل می‌کند و دارای تکرارپذیری و پایداری بالایی است. در این سنسور از نانوذرات طلا استفاده شده است و آنها می‌توانند با خاصیت نوری ویژه‌شان در حالت‌های مختلف رنگ‌های متفاوتی ایجاد نمایند. بر این اساس با بررسی رنگ نتایج میزان غلظت پروتئین هدف در پلاسما تعیین می‌شود. یکی از دستاوردهای مهم این رساله این است که بدون نیاز به دستگاه‌های پیچیده و زمان‌بر، با انجام این تست تشخیص سریع و نسبتاً دقیق سپسیس امکانپذیر می‌شود و به تشخیص بالینی کمک شایانی می‌کند.»

رضایان با بیان اینکه این پژوهش یک پژوهش میان‌رشته‌ای است، افزود: «امروزه استفاده از مطالعات و فناوری‌های میان‌رشته‌ای اهمیت بسیار زیادی برای حل چالش‌های مختلف جامعه محسوب می‌شود زیرا با تلفیق دانش و تخصص‌های مختلف، توانایی حل مسائل پیچیده امکانپذیر شده و دستیابی به یک راه حل جدید ممکن می‌شود. در این پژوهش از اول با رویکرد میان رشته‌ای از تخصص‌های مختلف (شیمی، مهندسی پزشکی، نانوبیوتکنولوژی، بیوفیزیک، متخصص بیماری‌های عفونی و …) برای بررسی جوانب مختلف تحقیق استفاده شد و بخش کوچکی از این دستاورد در این رساله گزارش شده است و تحقیقات ما در این زمینه ادامه دارد و امیدواریم نتایج خوبی بدست آوریم.»

کد خبر 6076371

دیگر خبرها

  • تحول ساختار تولید ذوب‌آهن اصفهان در راستای تحقق شعار سال
  • ببینید | ساختار پدافند هوایی رژیم صهیونیستی
  • داروخانه یک ساختار بین‌المللی و قانونی برای ارایه خدمات سلامت است
  • نیمه نامرئی فناوری؛ آیا هوش مصنوعی قدرت تفکر را از انسان می‌گیرد؟
  • ساختار سازمان امور عشایری کشور تغییر می‌کند
  • روشی آسان و کاربردی برای تعمیر و براق کردن شیر آب حمام و دستشویی (فیلم)
  • ◄ نقد تند رانندگان کامیون از نصب سپهتن در ناوگان سنگین: روشی بی نتیجه برای کنترل سرعت
  • تشخیص ساده و سریع دو بیومارکر بیماری عفونی سپسیس
  • تولید نانو پوشش‌های زیستی برای افزایش ماندگاری محصولات غذایی
  • کنایه تند رشیدی کوچی به دولتمردان: وضعیت اقتصاد خراب است