Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@12:49:38 GMT

ابهامات سامانه ثبت اموال مقامات چیست؟

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۱۱۹۸۸

ابهامات سامانه ثبت اموال مقامات چیست؟

فرصت یک ماهه مسئولان برای ثبت اموال و دارایی های مسئولان آغاز شده و ۲۵۰هزار نفری که مشمول ماده ۳قانون می شوند، باید حضوری نسبت به ثبت در سامانه اقدام کنند.

به گزارش مشرق، سامانه مرتبط با قانون رسیدگی به اموال و دارایی های مسئولان روز گذشته به صورت رسمی و البته پایلوت افتتاح شد. سامانه ای که رونمایی شد فاز جدید و البته قابل قبولی برای اجرای قانون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در راستای اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی سال ۹۴ در یک طرح فوریتی تصویب شد.

سه ماده اول این قانون، شاکله اصلی را تشکیل می دهد و با تفکیک سمت ها و پست های دولتی و مقامات ، مسئولان مشمول را نام می برد.

بیشتر بخوانید: سامانه ثبت دارایی مقامات رونمایی شد

در نگاه کلی مسئولان و مقامات مشمول در دو دسته جای می گیرند. دسته اول طبق ماده ۱ این قانون پست هایی را بر می شمرد.  منشا اعلام این مقامات به اصل ۱۴۲ قانون اساسی بازمی گردد. طبق این ماده و بر اساس اصل مذکور دارایی رهبر، رئیس جمهور، معانان رئیس جمهور، وزیران و همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت توسط رئیس قوه قضائیه بررسی می شود تا برخلاف حق افزایش نیافته باشد.

اقدامی که این دسته از مقامات باید بکنند این است که دارایی خود و اعضای خانواده شان را  در سامانه ظرف یک ماه پس از اتمام ماموریت  ثبت کنند.

از رؤسای دفاتر سران قوا تا رؤسای کلانتری ها

 مشمولان به همین دسته ختم نمی شوند و طبق ماده ۳، ۲۴عنوان شغلی دیگر هم مشمول این قانون می شوند. طبق ماده ۳ قانون رسیدگی به اموال و دارایی های مسئولان مصوب ۹۴، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری،اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقامات منصوب از سوی رهبری، اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان رئیس مجلس و مدیران کل مجلس، معاون رئیس قوه قضاییه و رؤسای سازمان‌ها و دستگاه‌های وابسته به این گروه و معاونان و مدیران کل مدیران کل آنان، دادستان کل کشور رئیس دیوان عالی کشور رئیس دیوان عدالت اداری کل دادگستری استان ها و معاونان همه آنها و سایر دارندگان پایه‌های قضایی، مشاوران سران سه قوه، روسای دفاتر سران سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری، روسا و معاونان سازمان ها و موسسات دولتی و نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی، روستای دفاتر سران سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری مدیران کل آنها باید اموال و دارایی های خود و خانواده هایشان را در سامانه قوه قضائیه ثبت کنند.

طبق این قانون، دستیار ارشد رئیس‌جمهور، معاونان وزرا مدیران کل و همتراز آنان، دبیران شورای عالی امنیت ملی مجمع تشخیص مصلحت نظام هیئت دولت شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی، رئیس و دادستان دیوان محاسبات کشور معاونان و اعضای هیئت مستشاری، رئیس قائم مقام و معاونان و دبیر کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح از درجه سرتیپ تمام و بالاتر و همتراز آن ها و روسای کلانتری ها، مدیرعامل اعضای هیئت مدیره بیمه ها بانک ها و موسسات مالی و اعتباری دولتی و شرکت‌ها و موسسات وابسته به آنها را از های مناطق و روسای شعب ارزی و ویژه و سرپرست های مناطق، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و معاونان و روسای بورس های تخصصی مناطق و فرابورس,  رئیس و اعضای هیئت عامل صندوق توسعه ملی، استانداران و معاونان فرمانداران شهرداران و اعضای شورای شهر تمام شهرها و شهرداران مناطق کلان شهرها و معاونان آنان، سفرا و کارداران سرکنسول ها و مسئولان حفاظت منافع و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، نمایندگان دولت در مجامع عمومی هیئت مدیره هیئت امنا و مدیرعامل شرکت ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت و نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی، اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل و بازرسان مناطق ویژه و مناطق آزاد تجاری و معاونان آنان،رئیس کل گمرک و معاونان و مدیران کل گمرک و روسای گمرکات کشور، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور معاونان مدیران کل و سر ممیزین هم باید دارایی های خود را اعلام کنند.

دو شغله ها دوبار اعلام می کنند

قانون مذکور سعی کرده تمام ابعاد را بسنجد به همین منظور به دو شغله ها هم اشاره کرده است. در قانون امده است که  چنانچه مقامات مسئول، هم‌زمان بیش از یک سمت داشته باشند باید به اعتبار هر سمت در شروع و پایان دوره مسئولیت نسبت به ارائه فهرست دارایی اعضای خانواده اقدام نمایند.

وزرای جدید باید فرم تعهد نامه پر کنند

با توجه به اینکه در روزهای اخیر دو عضو جدید به کابینه اضافه شده است این افراد باید فرم تعهد نامه خود را پر کنند. علاوه بر این هر مسئولی باید بلافاصله پس از انتخاب یا انتصاب، فرم تعهدنامه را تأیید کند.  

 مسئولان چه چیزهایی را باید اعلام کنند؟

  تمام  اموال غیر منقول، با ذکر مشخصات پلاک ثبتی و یا با هر شناسه دیگر و در صورتی که ثبت نشده باشد با هر مشخصه‌ای که به سهولت قابل شناسایی است. حقوق دارای ارزش مالی از قبیل: امتیاز مالی، حق انتفاع، بهره برداری و نظایر آن، مطالبات و دیون اعم از حال یا وعده دار، سرمایه گذاری، اوراق بهادار از قبیل: اوراق مشارکت و سهام اعم از بی نام یا با نام، با قید نوع، میزان و مرجع صدور، موجودی حساب‌های بانکی، مؤسسات مالی و اعتباری و صندوق‌ها اعم از دولتی یا غیر دولتی و یا قرض الحسنه و نظایر آن با ذکر شماره حساب، هرگونه منابع درآمدی مستمر از جمله مواردی است که مشمولان باید آن را اعلام کنند.  

راستی آزمایی از سوی ۳قاضی برجسته

یکی از نکاتی که در رابطه با این رویه اعلام مطرح است موضوع صحت و سقم آن است. قانون گذار در این رابطه موضوع اعتبار سنجی را در نظر گرفته است و برای ۵ دسته از مقامات مشمول ماده ۱ (رهبر، رئیس جمهور و...) هیات سه نفره متشکل از سه قاضی برجسته را پیش بینی کرده است.

 تغییر در خانواده باید اعلام شود

از آنجایی که ثبت اموال تنها مختص مسئولان نیست، لیست اموال خانواده آنان هم باید ثبت شود در این راستا اگر اعضای خانواده تغییر کند باید در پایان مسئولیت تغییرات را اعمال ‌کنند.  

 سامانه ثبت در بستر اینترنت نیست/مسئولان حضوری اقدام کنند

یکی از دلایلی که بارگذاری سامانه طول کشید موضوع تامین امنیت آن بود. لازم به ذکر است تنها تکمیل فرم نوبت دهی اینترنتی است و اصل سامانه در بستر اینترنت فعال نیست و مسئولان مشمول باید حضوری به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه مراجعه کنند و در بخشی که ویژه این موضوع درنظر گرفته شده است به صورت شخصی اقدام به ثبت کنند. مسئولان در کابینه های تکی با ضریب امنیت بالا حضور می یابند و نسبت به ثبت دارایی ها و اموال خود اعلام می کنند. از امروز تا اول آبان ماه مسئولان فرصت  دارند.

در رابطه با مسئولان استانی هم باید گفت فعلا این دسته از مشمولان باید فرم تعهد نامه پر کنند تا فازهای بعدی سامانه تکمیل شود.

اصل بر اعتماد است/ ابهام در اموال خارج از کشور مسئولان

طبق قانون مذکور، مسئولان باید اموال خود در خارج از کشور را اعلام کنند. اما سوال اینحاست که شناسایی این اموال در خارج از کشور چگونه است. با توجه به اینکه به بهانه تحصیل، عده ای از فرزندان مسئولان و مقامات بلند پایه در خارج از کشور هستند باید این موضوع و دارایی آنها در خارج از کشور هم ثبت شود. 

در همین رابطه، حجت‌الاسلام حمید شهریاری رئیس مرکز امار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به مهاجرت فرزندان برخی از مسئولان به خارج از کشور و همچنین عدم امکان مراوده با برخی کشورها، اموال و دارایی های احتمالی مسئولان در خارج از کشور چگونه قابل شناسایی است؟گفت: اگر هم مراوده نداشته باشیم نیروهای اطلاعاتی تمرکز خوبی دارند.

وی افزود: با این حال در قانون موضوع خود اظهاری قید شده و ما اجازه نداریم که تجسس کنیم چرا که تجسس حرام است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تصریح کرد: با این حال اگر پای کسی در پرونده ای کشیده و تشکیک ایجاد شود، ورود می کنیم.

شهریاری افزود: به طور کلی ما به مسئولان خود اعتماد داریم، قانون ثبت اموال و دارایی های مسئولان علاوه بر مزیت هایی که دارد، محدودیت هایی را هم شامل می شود.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز اخبار خودرو دربی90 تحولات یمن شورای نگهبان مجلس خبرگان رهبری قوه قضائیه سازمان امور مالیاتی کشور شورای عالی فضای مجازی مجمع تشخیص مصلحت نظام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۱۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه | چه دارایی‌هایی شامل این نوع از مالیات می‌شوند؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی ماده ۱۲ این طرح را اصلاح کردند.

صدر ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۱۲- یک ماده به‌عنوان ماده (۴۶) ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر الحاق می‌شود:

ماده ۴۶- کلیه اشخاص غیرتجاری انتقال‌دهنده «عین» یا «حق‌واگذاری‌ محل» در خصوص انتقال دارایی‌های زیر مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند:

۱- املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل

۲- انواع خودروی سواری دارای شماره انتظامی (پلاک) شخصی

۳- انواع طلا، نقره، پلاتین و مسکوکات آنها و جواهرآلات

۴- انواع ارز

تبصره (۱) و (۲) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

۵۰درصد مالیات‌ ها را این افراد پرداخت می‌ کنند!

تبصره ۱- پس از استقرار بستر اجرایی موضوع ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، صدور صورتحساب الکترونیکی تنظیم وکالت بلاعزل با موضوع انتقال دارایی‌ های موضوع بندهای (۱) و (۲) این ماده، در این قانون در حکم انتقال است و مشمول مالیات موضوع این فصل می‌شود و موکل اصلی یا موکلین بعدی وکالت بلاعزل مسئول پرداخت مالیات متعلق هستند. مبلغ درج شده در صورتحساب‌ الکترونیکی موضوع ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، مبنای محاسبه عایدی سرمایه دارایی‌های موضوع این تبصره است.

آیین‌نامه اجرایی این تبصره حداکثر یک سال پس از لازم ‌الاجرا شدن این ماده، توسط سازمان با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره ۲- در این قانون و قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، صدور صورتحساب الکترونیکی تعویض شماره انتظامی (پلاک) دارایی‌های مشمول مقررات شماره‌گذاری، در حکم انتقال دارایی‌های مذکور تلقی می‌شود.

تبصره (۳) و (۴) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۳- اخذ مالیات موضوع این فصل مشروط به استقرار بستر اجرایی موضوع ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است.

تبصره ۴- پس از استقرار بستر اجرایی موضوع ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، معاملات دارایی‌های موضوع بندهای (۱) و (۲) این ماده که مرتبط با فعالیت‌های شغلی نیستند، صرفاً مشمول مالیات موضوع این فصل هستند و مشمول مالیات موضوع ماده (۹۳) این قانون نمی‌شوند.

تبصره (۵) و (۶) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۵- در صورت فروش دارایی های موضوع بندهای (۳) و (۴) این ماده توسط اشخاص غیرتجاری به اشخاص موضوع اجزای (۳) و (۴) بند «ث» ماده (۱۶مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، عایدی حاصل از انتقال دارایی‌های مذکور معاف از مالیات موضوع این فصل است. در صورت فروش دارایی‌های مذکور به سایر اشخاص، کل درآمد یا وجوه دریافتی حاصل از انتقال دارایی‌های فوق مشمول مالیات موضوع فصل ششم باب سوم این قانون می‌شوند.

اطلاعیه جدید سازمان امور مالیاتی درباره الکترونیکی شدن پرداخت مالیات بر ارث

تبصره ۶- اشخاص غیرتجاری بالای هجده سال که دارایی های موضوع بند (۳) این ماده را مستقیماً از اشخاص موضوع جزء (۳) بند «ث» ماده (۱۶مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان خریداری کرده‌اند، می‌توانند دارایی‌های مذکور را به سایر اشخاص غیرتجاری انتقال دهند. ثبت انتقال مذکور با درج شماره منحصربفرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی خرید اولیه، در حکم صدور صورتحساب الکترونیکی است و صورتحساب الکترونیکی مذکور با درج بلاعوض بودن یا درج مبلغ معامله فوق به‌صورت خودکار به کارپوشه غیرتجاری خریدار منتقل می شود. خریدار مکلف است ظرف سی روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه غیرتجاری، نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب الکترونیکی اقدام کند. عدم اظهارنظر ظرف مدت مذکور به منزله عدم تأیید صورتحساب الکترونیکی مربوط است.

تبصره (۷) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۷- عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس) ها و بازارهای خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات موضوع این فصل نمی شود.

تبصره (۸) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۸- اخذ مالیات موضوع این ماده، مانع از اجرای سایر قوانین از قبیل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیست. همچنین سازمان موظف است مجموع درآمدهای موضوع این فصل متعلق به هر شخص غیرتجاری را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال کند.

کد خبر 846686 برچسب‌ها خبر مهم مالیات سازمان امور مالیاتی کشور شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • تشدید اختلافات داخلی در اسرائیل؛ وزیر دارایی خواهان برکناری فرمانده ارتش شد
  • سپاهانی‌ها در انتظار نامه خوزستانی‌ها به سازمان لیگ
  • پخش زنده| نشست وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه دولت
  • دست رد سوئیس به استفاده از سود اموال مصادره شده روسیه
  • مصوبه مجلس درباره اموال مشمول مالیات بر عایدی
  • مصوبه مجلس درباره اموال مشمول مالیات برعایدی سرمایه
  • این افراد امسال مشمول پرداخت مالیات می‌شوند/ جزئیات
  • مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه | چه دارایی‌هایی شامل این نوع از مالیات می‌شوند؟
  • تعیین دارایی‌هایی که انتقال آن مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود
  • سقف پرداخت حقوق در شرکت های دولتی چقدر است؟