Web Analytics Made Easy - Statcounter

اشرف بروجردی، در دیدار با جوزپه پرونه، سفیر ایتالیا در تهران ظهر امروز (دوشنبه یکم مهرماه) با حضور در کتابخانه ملی ایران با رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دیدار و گفت و گو کرد.

وی با اشاره به ادغام سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سال ۸۲، گفت: بر همین اساس بخش اسناد این سازمان در ساختمانی مجزا با عنوان ساختمان آرشیوملی ایران اداره می شود و در قسمت کتابخانه نیز منابع کتابی، خطی و دیداری و شنیداری مستقر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه روزانه حدود یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ نفر برای استفاده از فضای فیزیکی کتابخانه ملی ایران به این مجموعه مرا جعه می کنند، ادامه داد: هم اکنون تعداد ۴۰هزار نسخه خطی در این سازمان وجود دارد که جزء منابع منحصر به فرد بوده و در بخش گنجینه حفاظت می شوند ضمن آنکه حدود سه میلیون جلد کتاب نیز در مخزن منابع خطی وجود دارد.

بروجردی به فعالیت اندیشگاه اشاره کرد و گفت: این بخش محل تضارب آراء واندیشه های اندیشمندان، اساتید، دانشمندان و ... است و در این محل کتاب هایی که به لحاظ علمی دارای جایگاه قابل توجهی هستند رونمایی می شوند.

وی با اشاره به عضویت سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سازمان های بین المللی از جمله ایفلا و ایکا افزود: این سازمان به طور سالانه در کنگره ها و همایش های مربوطه ضمن ارائه مقالات علمی، حضورفعال می یابد.

بروجردی ضمن تاکید بر همکاری میان کتابخانه ملی ایران و ایتالیا و نیز ارتقای تعاملات فرهنگی میان این دوکشور، ادامه داد: امیدوار هستیم در زمینه تبادل منابع به صورت دیجیتال در قالب انعقاد تفاهم نامه گام برداریم این مهم می تواند به عنوان سرفصل جدید کار مشترک فرهنگی میان کتابخانه های ملی ایران و ایتالیا باشد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پاسخ به سوال سفیر ایتالیا در ایران مبنی بر عمده فعالیت های پژوهشی در کتابخانه ملی ایران، گفت: تحقیق و پژوهش در حوزه ایران و اسلام جزئی از وظایف قانونی این سازمان است و علاوه بر آن در حوزه کتابداری و اسناد و به طور کلی منابعی که بتواند به شناخت بهتر اسناد کمک کنند مورد تحقیق قرار می گیرد.

بروجردی به پروژه تدوین فهرست کتب خطی به زبان فارسی در سطح جهان اشاره کرد و افزود: این امر از جمله اقدامات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است.

وی تصریح کرد: این پروژه به طور اختصاصی برای کشور عراق انجام شد به طوری که تمام کتاب های خطی عراق در قالب ۲۲ جلد توسط کتابخانه ملی ایران فهرست نویسی شد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به برقراری نشست های مختلف در حوزه تبادل اندیشه ها با حضور نمایندگانی از سایر کشورها، ادامه داد: کتابخانه ملی ایران این آمادگی را دارد تا از طریق اسکایپ این مهم را پیش ببرد.

بروجردی همچنین به برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه های مختلف از جمله مرمت، نگهداری اسناد، فهرست نویسی و ... توسط کارشناسان ایران به کارشناسان سایر کشورها اشاره کرد.

نقش انکارناپذیر کتابخانه ملی ایران در تبادلات فرهنگی میان ایران و ایتالیا

در ادامه جوزپه پرونه سفیر جمهوری ایتالیا در ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور در کتابخانه ملی ایران و دیدار با ریاست این سازمان، گفت: عمق تاریخی و تمدنی میان ایران و ایتالیا زیاد و به هم نزدیک است و به دنبال آن ایجاد تعاملات فرهنگی میان این دوکشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است که کتابخانه ملی ایران در این عرصه نقش انکارناپذیری دارد.

وی به اشتیاق و استقبال پژوهشگران و کارشناسان ایتالیایی به تحقیق و پژوهش در تاریخ و تمدن ایران اسلامی اشاره و تصریح کرد: یکی از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی تهران یک استاد ایتالیایی است که تاریخ قرآن را به فارسی به دانشجویان درس می دهد و نشان می دهند که این علاقه همواره وجود دارد.

پرونه گفت: یکی از کارهایی که مشتاق هستم از سر گرفته شود ادامه تعامل و همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با یک دایره المعارف بزرگ در کشور ایتالیا است که قبلا این همکاری وجود داشت و با اثرات و نتایج مثبتی نیز همراه بود.

سفیر جمهوری ایتالیا در ایران بر لزوم همکاری دوجانبه ایران و ایتالیا در زمینه تبادلات فرهنگی اعم از تبادل پژوهشگران، اساتید و ... میان کتابخانه های این دوکشور تاکید کرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اشرف بروجردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۳۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراق، قرقیز و افغانستان در انتظار برد ازبک‌ها

به گزارش "ورزش‌سه"، از ساعت 17:30 دقیقه چهارمین دیدار مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های فوتسال آسیا میان دو تیم ویتنام و ازبکستان برگزار می‌شود، تا حریف ایران در نیمه نهایی مشخص شود. دیگر بازی نیمه نهایی هم میان دو تیم تایلند و تاجیکستان برگزار می‌شود.

اما نکته قابل توجه اینکه با توجه به اینکه ازبکستان میزبان جام جهانی 2024 به شمار می‌رود، در صورتی که این تیم بتواند ویتنام را شکست بدهد و با صعود به نیمه نهایی به مانند ایران، تایلند و تاجیکستان سهمیه بگیرد، یک سهمیه دیگر برای آسیا باقی خواهد ماند که باعث می‌شود مسابقات پلی آف میان 4 تیم حذف شده افغانستان، قرقیزستان، عراق و ویتنام شکل هیجان انگیزی به خود بگیرد و حتی نفس گیرتر از رقابت‌های نیمه نهایی و فینال شود.

بر این اساس و در صورت پیروزی ازبکستان در آخرین دیدار مرحله نیمه نهایی، ویتنام عنوان بازنده این مسابقه روز جمعه در یکی از مسابقات پلی آف به مصاف قرقیزستان می‌رود و دیگر مسابقه پلی آف هم میان عراق و افغانستان برگزار خواهد شد. درنهایت برای تعیین پنجمین سهمیه فوتسال ایران در آسیا همزمان با دیدار فینال و رده بندی شاهد نبرد حساس برنده پلی آف یک و دو هم خواهیم بود.

البته تمام این احتمالات به پیروزی ازبکستان در بازی آخر مرحله یک چهارم بستگی دارد که از دقایقی دیگر آغاز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های مشترک میان ایران و سریلانکا
  • اسناد همکاری میان ایران و سریلانکا به امضا رسید
  • عراق، قرقیز و افغانستان در انتظار برد ازبک‌ها
  • ثبت تاریخ شفاهی یزد قدیم، از اولویت های مرکز اسناد و کتابخانه ملي استان يزد
  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • عکس/ امضای اسناد همکاری مشترک میان مقامات ایران و پاکستان
  • تاریخ طب در ایران پس از اسلام در فهرست صد کتاب ماندگار قرار گرفت
  • امضای اسناد همکاری میان هیات‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان
  • اسناد همکاری میان هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان امضا شد
  • اسناد همکاری میان هیات‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان امضا شد