Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@23:09:28 GMT

مسجد طفلان مسلم؛ سنگر نخست محله

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۱۴۰۷۰

مسجد طفلان مسلم؛ سنگر نخست محله

این یک مسجد معمولی نیست. منظورم از معمولی یعنی همان مسجدهایی که صبح، ظهر و شب نماز جماعتی در آن می‌خوانند، فوق فوقش کلاس قرآنی در آن برگزار می‌کنند و تمام...

به گزارش خبرگزاری شبستان: این را از صحبت‌های امام جماعت جوان و پرانرژی مسجد طفلان مسلم، «محمدصادق دارائی» در محله شهید معقول می‌فهمم. او معتقد است که فعالیت مسجد باید در راستای رفع نیاز محله باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسجد طفلان مسلم هم چند زیرمجموعه دارد که کنار هم زیر لوای مسجد فعالیت می‌کنند. هیئت هفتگی، فعالیت فرهنگی و مذهبی، پایگاه بسیج، مرکز نیکوکاری شهید جهاندیده، دارالقرآن ولایت و... این مسجد حالا یک‌سال است که تبدیل شده به مکانی برای انعقاد این فعالیت‌های خوب.

 

 

مسجد چند منظوره

آقای دارائی می‌گوید: «یک سالی می‌شود که رویکرد و کارکرد مسجد را تغییر داده‌ایم. مسجدی که تا پیش از آن فقط نماز جماعت در آن برگزار می‌شد یا خانه پرش مراسم عزاداری، مولودی‌خوانی و... حالا ورود پیدا کرده به موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عام‌المنفعه. ما ثمره این‌کار را هم در این یک‌سال در سطح محله دیده‌ایم.»

 

 

نخبه‌پروری

نخبه‌پروری یکی از موضوعاتی بود که این مسجد به آن ورود پیدا کرده است. آن هم از طریق حمایت تحصیلی از 40نخبه و دانش‌آموز برتر که همه معدل20 هستند. این دانش‌آموزان همه در خانواده‌های نیازمند زندگی می‌کنند و به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی خانواده قصد ترک تحصیل داشته‌اند. فعالان این مسجد این 40نفر را شناسایی می‌کنند و بعد خیرانی پیدا می‌شوند که هزینه تحصیل این بچه‌ها را تمام و کمال برعهده می‌گیرند. دارائی در این باره می‌گوید: «برای اینکه این خانواده‌ها ترغیب به حمایت تحصیلی از فرزند خود شوند برنامه دیگری را هم پیش گرفته‌ایم. قرار است خانواده‌هایی که فرزندشان در تحصیل پیشرفت داشته‌اند، تحت حمایت مالی قرار بگیرند.»

 

 

ابتکار در برگزاری روضه

اما فعالیت فعالان این مسجد به همین جا ختم نمی‌شود. حالا یک‌سال است که اهالی می‌توانند در مسجد برای اهل بیت(ع) به بهانه‌ها و مناسبت‌های مختلف روضه و مولودی بگیرند و در و همسایه را هم دعوت کنند. خانواده‌هایی که توان مالی و مکان مناسب ندارند، به صورت رایگان و با کمک مسجد به‌عنوان صاحب مجلس در مراسم حضور پیدا می‌کنند. صندوق خیریه مسجد تمام هزینه‌ها را برعهده می‌گیرد.

 

 

تجلیل از ریحانه‌های ولایت‌مدار

او درباره برنامه‌های فرهنگی مسجد هم این‌گونه توضیح می‌دهد: « ما به‌طور تخصصی در مسائل فرهنگی ورود پیدا کرده‌ایم. آن هم با برگزاری مراسم مختلف. اما نه مراسم مرسومی که همه در ذهن داریم و بدون در نظرگرفتن سن، جنسیت و شرایط مخاطب برگزار می‌شوند. جلسه برای مادرها، پدرها، دخترها و... جدا برگزار می‌شود. مثلا عید غدیر برنامه‌ای برگزار کردیم با عنوان تجلیل از ریحانه‌های ولایت‌مدار. تعداد زیادی از دختران نوجوان محله هم شرکت کردند و استقبال خوبی از برنامه شد.»

 

 

کارآفرینی جمع و جور

مسائل اقتصادی و کارآفرینی موضوع دیگری بود که به آن ورود می‌کنند. در همین راستا فروشگاهی را با عنوان فروشگاه مسجد محله در دو قدمی خود مسجد افتتاح کرده‌اند. حالا هر همسایه‌ای، از هر ایل، تبار و هر نوع تفکری از فروشگاه مسجد خرید می‌کند که تخفیف‌های خوبی هم دارد و دو نفر از جوانان ساکن محله هم در آنجا مشغول به کار شده‌اند.

می‌گوید که کارآفرینی آن‌ها فقط به مسجد محله ختم نمی‌شود و بعد کلی جامدادی از کشوی میزش بیرون می‌آورد و می‌گذارد روی میز. می‌گوید: « ظرفیت خانواده‌ها را شناسایی کردیم و دیدیم چه استعدادها و توانایی‌های زیادی در همین محله داریم. از آن‌ها حمایت کردیم. این‌ها همگی کار دست یک خانواده هنرمند هستند که با قیمت بسیار مناسب به فروش می‌رسند. این‌ها کارهای کوچک اما زودبازده هستند. شبکه تولید ما همین خانواده‌ها هستند و شبکه فروش ما هم همین‌طور و ما این‌ها را در خود محله به مناسبت‌های مختلف به فروش می‌رسانیم. حتی بسته‌بندی این‌ها هم برعهده خانواده‌ها هستند.»

 

 

محل تجمع اهالی دغدغه

فعالیت‌های ریز و درشت این مسجد تمامی ندارد. به جملاتی که در آغاز گفت و گو گفته است فکر می‌کنم. به اینکه مسجد محله باید کانون فعالیت‌های یک محله باشد. باید محل تجمع اهالی دغدغه‌مند باشد. افرادی که درد مردم محله را بدانند، نیازسنجی و برای رفع آن‌ها اقدام کنند. اقداماتی که از صفر تا صد آن را خود مردم برای مردم انجام می‌دهند.

 

منبع: شهرآرانیوز/نیکو عقیده

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد هفته دفاع مقدس رژه نیروهای مسلح دفاع مقدس اردبیل اربعین حسینی کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد مسجد طراز اسلامی روزنامه مسجد طراز اسلامی مشهد مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۴۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین سالگرد شهادت سردار حجازی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم سومین سالگرد شهادت سید محمد حجازی فردا پنج شنبه ۶ اردیبهشت در مسجد پیامبر اعظم (ص) برگزار می‌شود.

مراسم مذکور فردا پنجشنبه ۶ اردیبهشت ساعت ۱۶ در مسجد پیامبر اعظم (ص) واقع در شهرک شهید محلاتی، خیابان ولایت برگزار می‌شود.

کد خبر 6087379 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • سرنوشت بچه گمشده محله مولوی تهران چه شد؟
  • سریال مشاور و روایتی از باز کردن کلاف‌های پیچیده زندگی
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تصاویر استقبال ویژه مسلمانان سریلانکا از رئیسی در مسجد تاریخی کالپیتی + ویدئو
  • نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود
  • سومین سالگرد شهادت سردار حجازی برگزار می‌شود
  • ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۱۲ اصفهان/ اجرای فاز نخست پردیس خانواده به‌زودی
  • مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می شود
  • جای خالی آموزش‌های شهروندی در تهران | ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲ فعالیت کردند
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند