Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@18:54:47 GMT

۴۲۰ واگن مترو به حمل و نقل عمومی ملحق می‌شود

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۱۴۲۲۲

۴۲۰ واگن مترو به حمل و نقل عمومی ملحق می‌شود

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمل و نقل ریلی در دنیا یکی از ایمن ترین و پرکاربردترین روش های جابجایی محسوب می شود. سابقه‌ سفر با قطار در ایران نیز  به سال ۱۳۰۶ شمسی بازمی‌گردد، ابتدا در مسیرهای بسیار محدود مانند تهران - شهرری و سپس مسیرهای گسترده تر، شیوه‌ای نوین از حمل و نقل که به سرعت جای خود را میان مردم باز کرد و به عنوان یکی از پرکاربردترین روش‌های جابجایی مورد استفاده قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران نیز از زمره کشورهایی است که برنامه‌های متنوعی برای توسعه حمل و نقل ریلی در کشور تعریف کرده است. برای کشور بزرگی مانند ایران، حمل و نقل ریلی بهترین ابزار برای جوابگویی به نیازهای حمل و نقل باری و مسافری است، اما این وسیله نقلیه در کشور ما بسیار مهجور افتاده و قابلیت های آن هرگز به درستی مورد توجه قرار نگرفته است.

البته یک دلیل برای این بی‌توجهی وجود دارد و آن هم هزینه بالای احداث مسیرهای ریلی است که منحصرا باید از سوی دولت تامین شود چراکه سرمایه گذاران دیگر به دلیل عدم بازده اقتصادی این رشته از حمل و نقل حاضر به سرمایه‌گذاری برای توسعه زیربنایی آن نیستند.

 

ضرورت بومی‌سازی صنعت ریلی

اما  در این میان ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کنار دیگر متولیان این صنعت راهبردی در کشور به دنبال اجرایی کردن طرح هایی است که بتواند به رونق حمل و نقل ریلی در کشور کمک کند.

صنعت ریلی از بخش های اولویت دار کشور است طوری که در ماده ۲۴ سیاست های کلان ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری به قوای سه گانه، بر اولویت حمل ونقل ریلی و ایجاد مزیت رقابتی برای این بخش تأکید کرده است. در همین راستا ماده ۵۴ قانون برنامه ششم با الزام بومی سازی دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری تا سطح ۸۵ درصد در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است.

مطابق اطلاعات به دست آمده، طبق آخرین آمار با وجود اینکه ایران ۱۵ سالی است به حوزه ساخت واگن ورود کرده است اما داخلی سازی واگن مترو تنها ۳۳ درصد رشد داشته است. این درصد پایین ارتباط مستقیمی با ساخت واگن از طریق فاینانس خارجی و محدودیت های ساخت داخل این نوع قراردادها دارد.

بدین منظور و در راستای اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و الزام قانونی ماده ۵۴ برنامه ششم توسعه و شعار ملی "رونق تولید"، ستاد توسعه فناوری های فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنایع و معادن نسبت به تعریف و اجرای مدل بومی سازی طراحی و ساخت واگن مترو اقدام کرده‌اند.

گسترش خطوط ریلی در کشور ما در دو دهه اخیر همواره با تاکیدهای بسیار همراه بوده است. با توجه به اینکه بخش دولتی به تنهایی نمی‌تواند توسعه این صنعت کاربردی در کشور را محقق کند، از بخش خصوصی کمک گرفته و چند سالی است با حضور شرکت‌های غیردولتی حال صنعت ریلی در کشور بهتر شده است.

تولید ۴۲۰ دستگاه واگن متروی ایرانی

با شکل گیری زیست بوم نوآوری و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان به این صنعت ورود کردند و بخش بزرگی از کار را به دست گرفتند. شرکت‌هایی که به اتکای ایده‌های نوآورانه و جوان ایرانی پا به میدان مبارزات اقتصادی گذاشته‌ و در این مسیر به خوبی خود را به اثبات رسانده‌اند.

چند سالی است که به همت جوانان این مرز و بوم، واگن‌های داخلی بر روی ریل صنعت حمل و نقل به حرکت درآمده‌اند و مسافران ایرانی از تلاش و تولیدات جوانان ایرانی به خود می بالند.

بر اساس این گزارش، به زودی ۴۲۰ دستگاه واگن مترو با استفاده از منابع داخلی به بازار مصرف تزریق می‌شود و بخش بزرگی از نیازهای داخلی کشور با این فناوری و صنعت پیشرفته تامین خواهد شد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: واگن مترو شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۴۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش چمران به جوابیه سازمان شهرداری‌ ها؛ تأیید واگن‌ ها را به تأخیر نیندازید

تین نیوز

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به جوابیه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برای ورود واگن های مترو به کشور تأکید کرد: موضوع تأیید واگن ها را به تأخیر نیندازید. برای این اقدام باید یک عمل جهادی انجام شود و بررسی ها به صورت جهادی انجام شود.

پاسخ سازمان شهرداری ها به اظهارات چمران درخصوص تأخیر قرارداد تأمین ۷۹۱ واگن متروی تهران ممانعت از ورود "اتوبوس های برقی" توسط فردی در وزارت کشور!​

 

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مهدی چمران پیش از آغاز دویست و بیست و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران و در تشریح دستور جلسه امروز شورای شهر تهران، گفت: در ابتدای این جلسه گزارشی از معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در ارتباط با اقداماتشان در ایام عید نوروز، ماه مبارک رمضان و عید فطر ارائه خواهد شد.

وی افزود: پس از ارائه این گزارش، مجمع عمومی شرکت واحد نیز برگزار خواهد شد؛ چرا که مدت زمان بازرس آن به پایان رسیده و باید بازرس جدید انتخاب شود. پس از آن نیز در مورد بهای خدمات استفاده از معابر شهری بحث و گفت وگو و تصمیم گیری خواهد شد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: کمیسیون نامگذاری نیز در این جلسه علاوه بر چند نامگذاری جدید، یک طرح دو فوریتی را نیز ارائه کرده که مورد بررسی اعضای شورای شهر قرار می گیرد.

چمران در پاسخ به سوالی در خصوص جوابیه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برای اظهاراتش درباره ورود واگن های جدید مترو به کشور گفت: ما موضع گیری خاصی نداریم تنها می گوییم که به درد مردم برسید و موضوع تأیید واگن ها را به تأخیر نیندازید. برای این اقدام باید یک عمل جهادی انجام شود و بررسی ها به صورت جهادی انجام شود. بی تردید این بحث موضوعی نیست که دو تا سه ماه بماند. اگر متخصص ندارند باید کمک بگیرند. ما مخلص همه آنها هستیم.

وی افزود: بحث ما این است که هر یک روز که موضوع به تأخیر بیفتد مردم از داشتن یک هزار واگن عقب می مانند و این مشخص نیست به نفع کیست. اگر اشکال از ماست بیایند رفع کنند. در این شرایط نباید اداری پیش رفت و بعد اعلام شود نمی شود و موضوع بماند. جزئیات را ما و آنها می دانیم. موضوع کارشناس است و مترو کارشناس این مساله است. البته از شرکتی خارج از مترو هم کمک می گرفتند. ما نمی خواهیم اسراف و بریز و بپاش اضافی صورت بگیرد. اگر تقصیر ماست ما را فلک کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • واکنش چمران به جوابیه سازمان شهرداری‌ ها؛ تأیید واگن‌ ها را به تأخیر نیندازید
  • تاکید رئیس شورا براقدام جهادی درخصوص واردات واگن های مترو
  • واکنش چمران به جوابیه سازمان شهرداری‌ها درباره واگن‌های مترو
  • توضیحات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور درباره واردات واگن‌های مترو
  • تحول ریلیِ دولت سیزدهم با محوریت وزارت کشور
  • تحول ریلی دولت سیزدهم با محوریت وزارت کشور
  • ◄ سوزنبانی درست، راه آهن را روی ریل می آورد/ آیا در راه­ آهن کسی سوزنبانی می ­داند؟!
  • ماجرای سنگ اندازی برای واردات واگن های متروی تهران چیست؟​
  • ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
  • ورود واگن‌های مترو برای امسال منتفی شد؟/ پاسخ چمران