اللهکرم: جامعه روحانیت جایگاه لیدری و مرجع در جریان اصولگرا دارد/باید کفه جریان انقلابی در بین اصولگرایان را سنگینتر کنیم/به سمت آزادیهای اجتماعی-اسلامی شیفت کنیم
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۱۴۲۸۶
ساعت24-اللهکرم می گوید: جامعه روحانیت مبارز جایگاه ویژهای داشته و دارد و همچنان نیروی مرجع محسوب میشود مسلم است که نیروی مرجع میتواند جایگاه لیدری هم داشته باشد.
«نواصولگرایی» مدتهاست از سوی اصولگرایان به ویژه از سوی چهرههایی مانند محمدباقر قالیباف مطرح میشود البته فقط قالیباف نیست که از لزوم بازنگری در جریان اصولگرایی میگوید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از سوی دیگر محمدعلی پورمختار از نمایندگان اصولگرای مجلس دهم درباره بازنگری در اصولگرایی سخن گفت و حتی آن را امری ضروری برای جذب آرا می داند. البته اینکه چه کسی یا چه گروهی قرار است رهبری این نوسازی را به عهده بگیرد از آن معماهایی است که پاسخ روشنی حداقل تا به امروز برای آن وجود ندارد.
در این میان وقتی صحبت از بازسازی اصولگرایی به میان میآید افرادی چون حسین الله کرم، عضو شورای هماهنگی حزب الله، بحث انقلابی و غیرانقلابی بودن را مطرح می کنند. او در همین راستا به خبرآنلاین گفت: جریان اصولگرایی باید کفه ترازو را به سود جریان انقلابی سنگین کند تا بتواند موفق شود.
البته صحبتهای الله کرم به همینجا ختم نشد و زمانیکه بحث لیدری جریان اصولگرا مطرح شد، گفت: جامعه روحانیت مبارز قادر است نقش لیدری به عهده داشته باشد و هم نقش مرجعیت را ایفا کند اما به نظر میرسد جامعه روحانیت ترجیح داده است در نقش مرجعیت ظاهر شود تا لیدری و رهبری یک جریان. آنچه در ادامه میخوانید مشروح این گپ و گفت است:
***
آقای الله کرم! موضوع نوسازی در جریان اصوگرا مدتی است از سوی برخی چهره ها مطرح و درحال تکرار شدن است.به نظر شما جریان اصولگرا آیا به مرحله بازسازی و نوسازی رسیده است؟
باتوجه به اینکه جریان کشور به سمت دوگانه انقلابی و غیرانقلابی میرود لذا نیازمند به تحول در ساختار اصولگرایی هستیم، به نحوی که کفه جریان انقلابی در بین اصولگرایان سنگینتر شود. اگر این تحول ساختاری رخ بدهد و کفه جریان انقلابی در بین اصولگرایان تقویت شود وشاهد یک روند به سمت غالب شدن جریان انقلابی باشیم،آن گاه نوسازی رخ داده است.
تقسیمبندی بر اساس انقلابی و غیر انقلابی خیلی تعریف روشن و مشخصی ندارد با این اوصاف دقیقا منظور شما از تقویت جریان انقلابی در درون اصولگرایان چیست؟
جریان انقلابی نیاز روز جامعه برای تقویت مقاومت در کشور است به عبارت دیگر منظور تقویت ساختار مقاومت منطقهای است از اینرو جریان انقلابی به این سمت حرکت میکند که مسوولیت مهمتری را حتی در سطح منطقه به عهده بگیرد. شکلی که کشور یا بهتر بگویم جریان مقاومت نیازمند آن می باشد.
بنابراین اگر جریان انقلابی در میان اصولگرایان بتواند آن وزنه را پیدا کند همراه با این جریان میتواند روند ساختار دولت کلاسیک و دولت منطقهای را تحقق ببخشد.
در انتخاباتهای اخیر یکی از مشکلاتی که اصولگرایان با آن دست به گریبان بودند مسئله جذب آرا خاکستری بود به نظر شما این نوسازی و به قول معروف به روز شدن باید مشمول نظرات اصولگرایی به ویژه در مورد زنان، جوانان و موضوع آزادیهای اجتماعی هم بشود؟
به هر حال هر دورهای خواست جامعه بر اساس نیاز روز آن خواهد بود. به نظر بنده نیاز آینده جامعه بر مبنای عدالتخواهی است البته نه به معنای برابری بلکه به مفهوم اینکه طبقات پایینتر و متوسط بتوانند خود را ارتقا دهند، پیش خواهد رفت. دراین وضعیت آزادیهای اجتماعی نیز به سمت آزادیهای اجتماعی-اسلامی شیفت می کند.براین اساس ما بار دیگر به سمت عدالتخواهی وآزادیهای اسلامی سوق پیدا میکنیم لذا آنچه تحت عنوان آزادیهای اجتمای-لیبرالی مطرح میشود به نظر بنده در مقابل عدالتاجتماعی جای خود را به آزادیهای اسلامی می دهد.
این صحبت شما به معنای این است که جریان اصولگرایی باید به سمت این تغییر نگاه گام بردارد؟
پاسخم همان است که گفتم اینکه شما از این صحبت من چه برداشتی میکنید مشکل شماست.
آقای الله کرم! در این میان موضوع لیدری و رهبری جریان اصولگرایی هم مطرح است به نظر شما در این نوسازی چقدر نحوه رهبری و لیدری در جریان اصولگرا باید بازتعریف شود، برخی معتقدند باید رهبری به دست جامعه روحانیت مبارز سپرده شود، برخی هم از لیدری و رهبری فردی حمایت میکنند، عده ای دیگر هم می گویند دوره رهبری فردی گذشته است.
روحانیت مبارز جایگاه ویژهای داشته و دارد و همچنان نیروی مرجع محسوب میشود مسلم است که نیروی مرجع میتواند جایگاه لیدری هم داشته باشد و میتواند همان جایگاه مرجع را دنبال کند. به نظر میرسد جامعه روحانیت مبارز ترجیح داده است همان جایگاه نیروهای مرجع را ایفا کند.
به نظر شما اینکه جامعه روحانیت مبارز در جایگاه معنوی و مرجعیت قرار گرفته است خواست خودش بوده یا خواست احزاب اصولگرا؟
این را به نظرم باید از خودشان بپرسید.
منبع: خبرآنلاینمنبع: ساعت24
کلیدواژه: احمدی نژاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۴۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
طعنه سنگین روزنامه جمهوری اسلامی به رئیسی و پرونده چای دبش: در کشوری که یک فسادبزرگ را «فسادنمایی» مینامید، میشود دم از عدالت زد؟
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: هیچکس، چه در سطح کارگزاران نظام و چه در سطح عموم مردم، تردید ندارد که ما هنوز نتوانستهایم عدالت را در جامعه برقرار کنیم.
قضاوتی است که از کارگزاران ارشد نظام هم بارها شنیده شده و نمودهای عینی آن نیز در جامعه کاملاً قابل لمس است.
ثروت کشور به صورت عادلانه میان مردم تقسیم نمیشود، در ادارات با ارباب رجوع برخورد یکسان صورت نمیگیرد، پارتیبازی در اکثر دستگاهها بشدت رواج دارد، حقوقها، مزایا و امکانات رفاهی به تناسب شایستگیها و نیازهای واقعی پرداخت نمیشوند. بر بخشهای بکارگیری افراد در پستها و تفویض جایگاهها شایستهسالاری رعایت نمیشود، به افراد بلهقربانگو امتیاز داده میشود و افراد منتقد منصف و دلسوز طرد میشوند و...
اینها و بسیاری موارد دیگر نشانههای بارز تبعیض هستند، چیزی که با روح اسلام و نظامی که قرار است با «جمهوریت» و «اسلامیت» اداره شود در تضاد کامل هستند.
در جامعهای که حتی با مفسدان اقتصادی برخورد یکسان نمیشود بطوری که یکی را به دلایل خاص از زیر سنگ هم که شده پیدا میکنند و به صُلابه میکشند ولی دیگری را که فساد بزرگتری مرتکب شده تکریم میکنند و در بهترین جایگاه قرارش میدهند، چگونه میتوان باور کرد که عدالت حاکم است؟
این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود که به نظر میرسد به رئیسی و پرونده چای دبش کنایه میزند نوشته است:در جامعهای که پرونده بزرگترین فساد اقتصادی را به جای آنکه با اولویت بررسی کنند به محاق میبرند و آن را فسادنمائی جلوه میدهند، چگونه میتوان پذیرفت عدالت در حال اجرا شدن است؟
همچنین روزنامه جمهوری اسلامی با طعنه به شیخ علیرضا پناهیان ادامه میدهد:
در جامعهای که اهانتکننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر مینشانند، چگونه میتوان به مردم گفت در حال ساختن بنای رفیع حکومت عدل علی هستیم؟
مردم با مشاهده این بیعدالتیها اگر به این نتیجه برسند که ما کاری غیر از تغییر اسم انجام ندادهایم و هدفمان این بود که محمدرضا پهلوی را کنار بزنیم و خودمان جای او را بگیریم، نمیتوان قضاوتشان را رد کرد. قرار نبود آنهمه شهید بدهیم و آنهمه فداکاری صورت بگیرد و بعد از ۴۵ سال هنوز در پیچ و خمهای تبعیض و بیعدالتی سرگردان باشیم و در عین حال به عدهای اجازه بدهیم چنین وضعیتی را متن عدالت جلوه دهند!
tags # سید ابراهیم رئیسی ، علیرضا پناهیان سایر اخبار آیا انسان میتواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتالها محتویات معده حیوانات را میخوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی میکنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه میشود؟