Web Analytics Made Easy - Statcounter

پلیس اسپانیا امروز (دوشنبه) از دستگیری ۹ تن از فعالان مرتبط با جنبش استقلال‌طلبی کاتالونیا خبر داد. این فعالان، مظنون به آماده شدن برای اقدامات خشونت‌آمیز هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جنبش مذکور که خواستار جدایی کاتالونیا از اسپانیا است، برای سال‌ها از چالش‌های اصلی دولت اسپانیا به شمار می‌آید که بزرگترین بحران سیاسی این کشور را پدید آورده و طی سال ۲۰۱۷، برای مدتی کوتاه اقدام به طرح اعلامیه استقلال این منطقه کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، تظاهرات گسترده‌ای که در حمایت از این جنبش شکل گرفته، اغلب نشان از مسالمت‌آمیز بودن آن دارد؛ بر خلاف جنبش جدایی‌طلب "باسک" که دهه‌ها موجب بروز شورش و خشونت‌ بود تا زمانی که چریک‌های این جنبش موسوم به "اِتا" در سال ۲۰۱۸ نبرد را پایان دادند.

به گفته پلیس، تحقیقات و یورش‌ها، گروه‌های محلی که تحت نام "کمیته‌های دفاع از جمهوری" (به اختصار سی‌دی‌آر) فعالیت داشتند، هدف قرار داده است. پس از بازداشت رهبران جدایی‌طلب در پی اعلامیه استقلال سال ۲۰۱۷، این گروه‌ها به طور دوره‌ای، در سراسر کاتالونیا تلاش به برگزاری تظاهرات داشته‌اند.

در شهر سابادل که نزدیک بارسلونا قرار دارد، کمیته مذکور از اعضایش خواسته بود تا عصر امروز به اعتراض علیه دستگیری‌های مذکور بپردازند. در حساب توئیتری این سازمان آمده است: "تعیین سرنوشت خود جرم نیست".

به گفته سخنگوی پلیس کشور اسپانیا، اقدامات امروز پلیس نتیجه تحقیقاتی است که بیش از یک سال پیش، توسط دادگاه عالی اسپانیا آغاز گردید.

فرناندو گراند-مارلاسکا، وزیر موقت کشور، به شبکه خبری "آرتی‌وی‌ای" گفته است جزئیات این تحقیقات محرمانه است. او اظهار داشته است: "ما فقط می‌توانیم بگوییم برخی سازمان‌ها متهم به آمادگی برای ارتکاب به جرایم خشونت‌آمیز شده‌اند".

پلیس از احتمال بیشتر شدن دستگیری‌ها خبر داده است؛ در بیانیه پلیس آمده: "تا بحال، ۹ نفر دستگیر شده و ۱۰ مورد یورش در استان بارسلونا داشتیم و هدف از آن، یافتن مکان و در صورت امکان، به دست آوردن شواهدی از ابعاد فراهم آمدن اقدمات خشونت‌آمیز بوده است".

در گزارش روزنامه "لا ونگوردیا" آمده که یورش‌ها از ساعت پنج صبح در شهرهای مختلف کاتالونیا -از جمله سابادل و پارتز دل والز- آغاز شده است. پلیس از ضبط اسناد و سخت‌افزارهای کامپوتری نیز صحبت به میان آورده است.

پلیس در ادامه گفته است: "ما مواد بسیاری پیدا کرده‌ایم که احتمال ساختن مواد منفجره از آن‌ها می‌رود". سخنگوی پلیس گفته است این مورد در صورت به اثبات رسیدن، اولین باری است که توسط این گروه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سال پیش، اعضای کمیته‌های دفاع از جمهوری در اولین سالگرد همه‌پرسی استقلال این منطقه، یک ایستگاه قطار در شهر خیرونا را اشغال و اقدام به بستن بزرگراه‌ها کردند. تلاش‌ بعدتر آن‌ها برای هجوم به پارلمان، ناکام مانده بود.

موضوع استقلال کاتالونیا، با نزدیک شدن محاکمه ۱۲ تن از رهبران جدایی‌طلب در اواسط اکتبر به برهه حساس خود رسیده است. دلیل محاکمه این رهبران، ایفای نقش در همه‌پرسی مذکور در سال ۲۰۱۷ و بیانیه بعد آن است.

نتایج یک نظرسنجی که در ماه ژوئیه توسط یک موسسه عمومی کاتالان برگزار شد، نشان از حمایت ۴۴ درصدی مردم این منطقه برای جدایی داشت که کمترین میزان در دو سال به شمار می‌آید. مخالفان استقلال از اسپانیا نیز ۴۸.۳ درصد آرا را تشکیل داده‌ بودند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کاتالان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۵۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قتل زن معمار با ۳۰ضربه چاقو + جزئیات هولناک

همشهری آنلاین _ حوادث: به نقل از رسانه‌های اسپانیایی، ۱۰ آوریل امسال، پلیس اسپانیا در جریان پیدا شدن جسدی در یک پارکینگ مخصوص کامیون‌ها در منطقه ژابیا در جنوب شرقی این کشور قرار گرفت.

ماموران با حضور در محل، تحقیقات خود را آغاز کردند و معلوم شد که جسد متعلق به زنی است که بر اثر اصابت ۳۰ ضربه چاقو به قتل رسیده است.

در ادامه بررسی‌ها مشخص شد که مقتول آدری فانگ ۴۳ ساله است. او یک معمار معروف سنگاپوری بود که برای گذراندن تعطیلات به اسپانیا سفر کرده و در یک هتل در ۱۵۰ کیلومتری محل جنایت اقامت داشت.

در بررسی دوربین‌های مدار بسته هتل مشخص شد، که آدری ساعت ۸:۴۵ دقیقه به وقت محلی، از هتل خارج و سوار یک خودرو شده است.

پلیس اسپانیا دست به تحقیقات گسترده‌ای برای یافتن قاتل زد و مشخص شد که مقتول با فردی به نام میچل اونگ که او نیز تبعه سنگاپور بود قرار ملاقات داشته است. با استفاده از این اطلاعات پلیس بلافاصله برای پیدا کردن مخفیگاه میچل دست به کار شد و او را در هتلی دیگر در ۸۰ کیلومتری هتل محل اقامت قربانی دستگیر کرد.

میچل در بازجویی‌های پلیسی اعتراف کرد: به پوشیدن لباس‌های گران قیمت و زندگی لاکچری بسیار علاقه دارم. به همین دلیل با کرایه ماشین‌های گرانقیمت و اقامت در هتل‌های لوکس با زنان پولدار ارتباط برقرار می‌کردم و در فرصت مناسب لوازم گرانقیمت آنها را به سرقت می‌برم.

وی درباره جنایت نیز گفت: پس از آشنایی با مقتول نیز فقط نقشه سرقت داشتم اما او متوجه نیت من شد و من مجبور شدم که او را از سر راه بردارم.

به گفته پلیس قاتل در مورسیا در جنوب شرقی اسپانیا بازداشت است و به زودی محاکمه خواهد شد.

کد خبر 846152 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها خبر مهم حوادث جهان سنگاپور قتل - قاتل

دیگر خبرها

  • ۲ بازیکن لیگ برتر انگلیس به اتهام تجاوز بازداشت شدند
  • بازداشت ۲ بازیکن لیگ برتر انگلیس به اتهام تجاوز
  • فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد
  • جمهوری‌خواهان اعزام پلیس برای سرکوب دانشجویان را خواستار شدند
  • دستگیری دو بازیکن 19 ساله لیگ برتر انگلیس به اتهام تجاوز جنسی
  • اتهام بزرگ: پیکه از عربستان رشوه گرفت!‏
  • هنوز فلسطینی‌ها حق ورود به مسجدالاقصی را ندارند + ویدئو | رفتار خشونت‌آمیز صهیونیستها با فلسطینی‌ها ببینید
  • یک استقلالی آب پاکی را روی دست خطیر ریخت | افسوس برای جدایی هایی که نزدیک است
  • پیام مهم برای سرمربیان پرسپولیس و استقلال
  • قتل زن معمار با ۳۰ضربه چاقو + جزئیات هولناک