Web Analytics Made Easy - Statcounter

حدادعادل: درباره شفافیت آرای نمایندگان تردید دارم

غلامعلی حدادعادل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس گفت: امروز خیلی‌ها طرفدار شفافیت آرا هستند ولی من قصد دارم بگویم که اگر کسی به یک جمع‌بندی رسید و آن جمع‌بندی خلاف موج رسانه‌ای و افکار عمومی بود، ممکن است شفافیت آرا آن کس را در معذوریت قرار دهد که و او نتواند به آن چیزی که حق تشخیص داده است رای دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه افزود: همه جنبه مثبت طرح شفافیت آرای نمایندگان را دیده‌اند که البته جنبه‌های مثبتی هم دارد ولی جنبه منفی آن را هم باید دید...

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح جنبه منفی شفافیت آرا, گفت: با شفاف شدن آرا افرادی که جمع‌بندی آنها خلاف موج رسانه‌ای به وجود آمده و افکار عمومی باشد متهم خواهند شد و این قطعاً خلاف است...

او در ادامه افزود: در مصلحت بودن مطلع شدن مردم از رای هر نماینده تردید دارم؛ مردم باید روز اولی که قصد رای دارند بیشتر حواسشان را  جمع کنند و اگر کسی مورد قبول است اجازه دهند خودش تصمیم گیرد. اگر با تبلیغات و جوسازی رأی دهند و بعد دلایل هر رأی را بخواهند، درست نیست پس مردم باید در انتخاب خود دقت کنند. 

بیشتر بخوانید:

حدادعادل: ممکن است شفافیت‌آرا باعث معذوریت نماینده شود

***

لاریجانی؛ نقش اول ناکارآمدی مجلس

نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد در بخشی از گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: علی رغم آنکه لاریجانی با لیست امید به مجلس دهم راه پیدا کرد، اما به این نتیجه رسید که به منافعش نیست که با امیدی‌ها سر یک سفره بنشیند، لذا با تشکیل فراکسیون مستقلین، این تفاوت ظاهری را ایجاد کرد تا بتواند از زیر بار فشارهای روانی خارج شود و نگویند که لاریجانی با امیدی ها در یک جا نشسته است. اما عملا مستقلین و امیدی‌های مجلس با یکدیگر مواضع مشترکی دارند و به عبارتی رفیق گرمابه و گلستان هم هستند.

پژمانفر افزود: در ناکارآمدی مجلس هیچ‌کس به اندازه لاریجانی سهیم نیست. وی بسیاری از طرح‌ها و لوایح مهم را بدون دلیل از دستور کار خارج کرد و در مقابل طرح‌ها و لوایح کم‌ اهمیت را برای تحقق خواسته‌های خویش یا انجام تعهداتی که به دیگران داده است، در دستور کار قرار می‌داد. لاریجانی قدرت زیادی در مجلس دارد و از سوی دیگر جریان اکثریت مجلس هم با وی هماهنگ هستند و خواسته‌های وی را دنبال می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی: لاریجانی در ناکارآمدی مجلس نقش اول داشته و روحانی هم او را همراهی کرد

***

واکنش رئیسی به ماجرای هپکو

سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه با تقدیر از اقدام دولت برای ساماندهی وضعیت کارخانه هپکو در اراک گفت: این اقدام کافی نیست، زیرا کارخانجات دیگری در کشور وجود دارند که با مشکلاتی نظیر مشکل هپکو مواجهند و باید این موضوعات به صورت ساختاری رفع شود.

شرکت‌ها و کارخانجات زیادی در کشور هستند که خصوصی سازی در آن‌ها پیامد‌هایی داشته و مشکلاتی را ایجاد کرده است. در بسیاری از این شرکت‌ها ضوابط قانونی خصوصی سازی رعایت نشده است، کارخانه دچار رکود شده، کارگران بیکار شده اند، کارگران حقوق نگرفته اند، به اعتراضات توجهی نشده و نهایتا قوه قضاییه درگیر موضوع شده است. بر این اساس باید در ساختار‌ها و رفتار‌ها بازنگری و اشکالات را رفع کرد تا شاهد بروز این مسائل نباشیم.

بیشتر بخوانید:

رئیس قوه قضائیه: مشکلات مشابه هپکو، در سراسر کشور وجود دارد/ نحوه واگذاری غصه‌هایی درست کرده است

***

سلحشوری: نگرانی مخالفان شفافیت آرا از کینه‌ورزی وزرا است

پروانه سلحشوری نماینده مردم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به طرح نمایندگان برای شفافیت آرا در مجلس گفت: به طور کامل و جامع با این طرح موافق هستم. من جزء امضاء کنندگان طرح بودم... اگرچه برخی همکاران من امکان دارد فکر کنند که استقلال مجلس تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد یا فکر کنند این طرح برای این است که در جهت رد صلاحیت نمایندگان استفاده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته برخی از نمایندگان هم این مسأله را مطرح می‌کنند که در صورت شفاف شدن آراء به خصوص در استیضاح وزرا، امکان کینه‌ورزی شخص مورد استیضاح با حوزه انتخابیه نمایندگان موافق وجود دارد که باید بگویم این مسأله کاملاً درست است.

سلحشوری ادامه داد: اگر یک روزی مجلس در رأس امور باشد هیچ نهادی نمی‌تواند با نماینده و حوزه انتخابیه او چنین کاری را انجام دهد و اساساً اگر سؤالی از وزیری پرسیده شود حتماً در جهت منافع ملی مطرح می‌شود.

***

نظر مصباحی‌‌مقدم درباره درآمد روحانیون

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم درباره نقش روحانیت در حکومت و وضعیت زندگی ایشان به اعتمادآنلاین گفت: «از مجموعه شاید ۱۵۰ هزار روحانی که در کشور وجود دارد، ۱۰ درصد در جریان مدیریت کشور حضور دارند و بیش از ۹۰ درصد روحانیون در قدرت و در پست‌های مسئولیتی نیستند. تازه روحانیونی که حضور دارند در پست‌های تصمیم‌گیری به معنای اقتصادی و اجرایی نیستند.

مثلاً ائمه جمعه، هیچ مسئولیت اجرایی در دست ندارند و یا مسئولان نهادهای نمایندگی رهبری در ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و دانشگاه‌ها و... هیچ‌گونه پست مدیریتی و مسئولیتی در دست ندارند. کارهایشان کارهای فرهنگی است. البته کارهای خودشان است.

اتفاقاً کارکردهایشان کارکردهایی نیست که مشکل‌آفرین شده باشد، ولی همین‌قدر که در چنین جایگاه‌هایی حضور دارند، ضعف کارکردهای بخش اقتصادی- اجتماعی دامن‌شان را می‌گیرد. نه تنها دامن آنها را می‌گیرد که دامن همه عمامه به سرها را می‌گیرد و هر کسی که روحانی است.

حال آنکه ضعیف‌ترین قشر اقتصادی جامعه ما روحانیون هستند. من به صراحت می‌گویم الان شهریه‌ای که طلبه‌ها و مدرسان حوزه‌ها در قم، مشهد و در شهرستان‌ها دریافت می‌کنند، اصلاً قابل تحمل برای متوسط خانواده جامعه ما نیست. حدود ۶۰۰، ۷۰۰، ۸۰۰ هزار تومان درآمد ماهانه و حقوق دریافت می‌کنند. احیاناً اگر بتوانند از تبلیغات ماه رمضان و دهه محرم مبلغی اضافه جبران کنند، کردند اگر نکنند که هیچ.

چون خودم هم از روحانیون و هم از غیرروحانیون مراجعاتی دارم و می‌فهمم که اینها در چه شرایطی هستند. مردم خیلی از این موارد را نمی‌دانند. همین‌جا بگویم یک ریال از شهریه حوزه‌ها ربطی به دولت و به بودجه عمومی ندارد.

اگر از بودجه عمومی به حوزه‌ها کمک داده می‌شود، صرفا و دقیقاً متعلق به بیمه طلاب و روحانیون است. بیمه‌ای که شامل حال همه شده است. چطور همه حتی رانندگان تاکسی بیمه می‌شوند؟ کارگران قالیبافی بیمه می‌شوند، کارگران ساختمانی بیمه می‌شوند، خب طلبه‌ها هم بیمه شوند. اگر بودجه‌ای برای بیمه طلاب اختصاص دادند، کمک به حوزه‌های علمیه می‌شود.

واقعا چنین است؟ خیر. این کمک به طلاب به معنای تامین حقوق و معیشت آنها نیست، ولی به هر حال این یک اتفاقی است که افتاده است. اگر شرایط کشور بهبود پیدا کند، مجدداً اقبال به روحانیت صورت می‌گیرد.»

***

اصولگرایان برای انتخابات مجلس چه باید بکنند؟

عباس سلیمی نمین، تحلیلگر سیاسی درباره انتقاد از دولت روحانی در انتخابات مجلس به نامه‌نیوز گفت: «جامعه دیگر پذیرش این را ندارد که مرتب بخواهد درباره دولت نقد بشنود چون خودش به استنباط و شناخت کافی از دولت آقای روحانی رسیده است، از آنجاکه اصرار به نقد دولت بر علم و دانش جامعه اضافه نمی کند بنابراین در آستانه انتخابات باید اطلاعات جاذبی عرضه شود تا مخاطب تحت تأثیر آن اطلاعات جاذب قرار بگیرد.

جامعه بیش از این کشش این مسئله را ندارد. معتقدم اصلاح طلبان دقیقا به همین خاطر که نگاه افکارعمومی به دولت را مناسب نمی بینند دارند خود را کنار می کشند، اگر غیر این بود با افتخار کنار دولت می ایستادند و از پاسخگویی طفره نمی رفتند.

اصولگرایان باید وقت خودشان را روی تولید فکر قرار بدهند.»

***

 

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۵۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای کما و فوت دختر تهرانی در متروی تجریش به روایت تسنیم

به گزارش صدای ایران،خبرگزاری تسنیم نوشت: در روز‌های گذشته مشخص شد که این خانم به دلیل سرقت تلفن همراهش ترسیده و تشنج کرده و هیچ ارتباطی با تذکر گشت ارشاد و مسائل مربوط به طرح نور ندارد.

این دختر بعد از ثبت شکایت در کلانتری برای پیگیری تلفن همراه سرقتی خود، صفحه اینستاگرامی جدیدی ایجاد و توضیحاتی را در این حادثه بیان می‌کند. اکنون مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی فیلم کامل‌تری از این حادثه به همراه توضیحات این دختر خانم منتشر کرده است.

دیگر خبرها

  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • ماجرای عجیب رای به مصوبه جنجالی مجلس یازدهم
  • دستگیری معترضان و مخالفان کمک به اسراییل در آمریکا
  • ماجرای کما و فوت دختر تهرانی در متروی تجریش به روایت تسنیم
  • اظهارات معاون رئیسی درباره تعطیلات آخر هفته، بودجه ۱۴۰۳ و لوایح بررسی نشده در مجلس یازدهم
  • صدای میرسلیم هم درآمد: رئیسی تدبیر مناسبی بیندیشد
  • ماجرای موشکی که جلوی چشم رهبری از آب بیرون آمد | جواب جالب طهرانی مقدم به ژنرال روسی
  • ادامه ابهام‌ها درباره تعطیلی شنبه‌ها یا پنجشنبه‌ها | موافقان و مخالفان چه می گویند؟ | استدلال خاص درباره تعطیلی شنبه
  • نام بیماری ترانه علیدوستی اعلام شد