Web Analytics Made Easy - Statcounter

وحید مرندی مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در نشستی خبری دوشنبه (اول مهر) گفته است: "بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در خرید تضمینی گندم در مواردی برای اینکه بتوانند پول بیشتری از خریدار گندم دریافت کنند، گندم را با ناخالصی‌هایی مخلوط کرده‌اند. "

ماجرای ضایعات در خرید گندم تضمینی پس از آن بالا گرفت که هفته پیش محمدرضا تقوی، رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران از وجود فسادی گسترده در سیستم خرید تضمینی گندم خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نرخ نان در تهران از اول مهر ماه
وزن (گرم) قیمت به تومان
بربری ساده ۵۱۰، ۱۰۰۰
تافتون سنتی ۲۳۰، ۵۵۰
لواش گردان ۱۴۰، ۳۰۰
سنگک اعلام نشده

به نقل از تقوی گفته شده بود که یک "سیستم مافیایی و فساد گسترده در سیستم خرید تضمینی گندم" شکل گرفته و دلالان سالانه ۷۰۰ هزار تن ضایعات همچون شن و خاک و ضایعات گندم به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان را به دولت، که خریدار گندم است، می‌فروشند.

او همچنین گفته بود: "بار‌ها در مورد آن به وزیر جهاد کشاورزی هشدار دادیم، اما جوابی که از ایشان شنیدیم این بود که اشکالی ندارد به جیب کشاورز می‌رود. "

وزارت جهاد کشاورزی البته خریداری خاک و ضایعات در طرح خرید گندم تضمینی را رد کرده، ولی سازمان استاندارد توری الک‌های استفاده شده برای غربال گندم را 'غیراستاندارد ' می‌خواند.

اصولا در فرایند خرید گندم برای جلوگیری از تحویل ضایعات همراه گندم، باید از "توری استاندارد ۲۰۲۰ " استفاده شود که بر اساس گفته‌های آقای تقوی از توری‌های با ابعاد متفاوت و "غیراستانداردی" برای این کار استفاده شده است.

گفته شده در سه سال اخیر هم وزیر بهداشت و هم رییس سازمان ملی استاندارد در این باره و تاثیر آن بر سلامتی شهروندان هشدار داده بودند که وزیر جهاد کشاورزی "به آن‌ها توجهی نکرده است. "

وزارت جهاد کشاورزی خریداری خاک و ضایعات مخلوط شده با گندم را "کذب" خوانده و گفته امسال هم در طرح خرید تضمینی گندم مانند سال‌های گذشته از الک‌های مشابهی استفاده شده است.

این وزارت‌خانه در جوابیه‌ای گفته: "امسال نیز مانند همه سال‌های گذشته از ابزار سنجش (الک) مشابه استفاده شده است، طرح ادعای ورود گندم با متوسط افت غیرمفید ۸ تا ۱۰ درصد یعنی ۷۰۰ هزار تن شن و خاک و ضایعات به کارخانجات و وجود ناخالصی نامتعارف در گندم خریداری شده و اختلاط آن با خاک، ادعایی کاملا کذب بوده، صحت نداشته و قویا تکذیب می‌شود".

این در حالی است که هفته پیش سازمان ملی استاندارد ایران گفته بود توری غربال گندم مورد استفاده در فرایند خرید تضمینی گندم با استاندارد ملی ایران انطباق ندارد.

غلامرضا امینی، مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد این سازمان گفته بود: " وقتی درجه الک با استاندارد ملی ایران انطباق نداشته باشد، می‌تواند کیفیت گندم تحویلی به کارخانه‌های آردسازی و کیفیت آرد تولید شده آن‌ها را پایین بیاورد. "

اتفاقات اخیر در حالی است که بر اساس بعضی گزارش‌ها نوع گندم بر روی کیفیت نان تاثیرگذار بوده است.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در این باره گفته: "گندم با کیفیت بالا در گیلان توزیع نمی‌شود و این امر مستقیماً روی کیفیت نان اثر گذاشته است. "

در ایران، انحصار بازار گندم در دست دولت است و عده‌ای از منتقدان این انحصار را علت "فساد گسترده" در این زمینه می‌دانند.این افراد می‌گویند دولتی بودن بازار گندم فضا را برای دلال‌ها و واسطه‌ها فراهم کرده است.

براساس نامه اتحادیه نانوایان تهران که (دوشنبه اول مهر) رسانه‌های ایران تصویری از آن را منتشر کردند؛ نرخ‌های جدید انواع نان از امروز به نانوایی‌های تهران ابلاغ شده است.

در بخشنامه جدید، قیمت نان تافتون سنتی (با وزن ۲۳۰ گرم) ۵۵۰ تومان، بربری ساده (۵۱۰ گرمی) ۱۰۰۰ تومان و لواش گردان (با وزن ۱۴۰ گرم) ۳۰۰ تومان اعلام شده؛ در این بخشنامه نرخ نان سنگک اعلام نشده است.

وزارت جهاد کشاورزی اخیرا نرخ پیشنهادی خرید تضمینی محصولات کشاورزی را برای سال زراعی ۹۸-۹۹ اعلام کرده است.

بر این اساس نرخ پیشنهادی هر کیلو گندم معمولی ۲۲۹۵ تومان و گندم دروم ۲۳۸۹ تومان اعلام شده است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: فساد گندم گندم وزارت جهاد سازندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۶۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشین پرچمدار برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان

 سیدحسینی گفت:  خوشبختانه با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت و تعهد ابلاغی سازمان از سوی وزارت جهادکشاورزی و مشارکت کشاورزان ۳۱هزار و ۲۰۰ هکتار حدود ۹۰ درصد از گندمزار‌های سیستان وبلوچستان تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفت.
وی با اشاره به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی میزان کشت قراردادی گندم در استان نسبت به تعهد کشت قراردادی به وزارت جهادکشاورزی اظهار داشت:خوشبختانه کشاورزان در سال زراعی جاری استقبال خوبی برای کشت قراردادی داشته اند.
وی ادامه داد: امسال ۱۶ مرکز خرید در سطح استان، کار خرید گندم از گندمکاران را انجام خواهند داد.
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی در خصوص قیمت گندم سال زراعی جاری بیان داشت:نرخ پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی و دورروم به ترتیب ۱۷۵ هزارریال و ۱۸۰ هزار ریال تعیین شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در پیشین سیستان وبلوچستان
  • خرید تضمینی گندم به ۱۱ میلیون تن می‌رسد
  • بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است
  • پیشین پرچمدار برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • برداشت اولین خوشه های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در پیشین سیستان و بلوچستان
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • آمادگی ۴ مرکز برای خرید تضمینی گندم در شادگان
  • شروع برداشت گندم در مناطق گرمسیری کشور
  • نخستین برداشت گندم کشور در هرمزگان