Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@12:34:52 GMT

توسعه روابط با ایران برای چین یک تصمیم راهبردی است

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۱۸۸۶۶

توسعه روابط با ایران برای چین یک تصمیم راهبردی است

به گزارش خبرنگار مهر، «ژانگ جیان وی»، مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقای کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در نشست «فرصت‌ها و چالش‌های همکاری ایران و چین در چارچوب مشارکت راهبردی»، بر اهمیت طرح «یک کمربند، یک جاده» در گسترش همکاری‌های میان ایران و چین تاکید کرد.

مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقای کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در نشست مذکور که از سوی «پژوهشکده تحقیقات راهبردی» و در «مرکز مطالعات عالی بین‌المللی» دانشگاه تهران برگزار شد، عنوان داشت: در طرح یک کمربند یک جاده سعی می‌کنیم که میان زیربناها و ساختارها کشورهایی که در این طرح قرار می‌گیرند، ارتباط برقرار کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین تلاش خواهد شد تا موانع روابط تجاری کشورها برطرف شود و البته پشتوانه مردمی در این طرح‌ها بسیار حائز اهمیت است.

به گفته ژانگ جیان وی، طرح ابتکاری یک کمربند و یک جاده نیازمند همکاری، و بهره برداری مشترک کشورهاست و چین زمینه این همکاری میان کشورها را ایجاد می کند، هرچند رهبر چین هم بر همکاری همه کشورها در این ابتکار تاکید دارد، چون این ابتکار به نفع همه کشورهاست.

ژانگ جیان وی همچنین در ادامه افزود: میزان تجارت چین با کشورهای جاده ابریشم از سال ۲۰۱۳ بسیار بیشتر شده و به عنوان نمونه در ایران بندر گوادر در جنوب این کشور در حال ساخت است. بنابراین در این طرح همه کشورها از ظرفیت و توانایی خود به نحو احسن استفاده خواهند کرد و از نیروهای بومی خود استفاده می‌کنند.

مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقای کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در ادامه اظهار داشت: دو کشور چین و ایران دارای تمدنی دیرینه و کهن هستند. تجار ایرانی از قدیم تا به امروز در میان مردم چین معروف بوده‌اند و برخی محصولات کشاورزی ایران به چین صادر می شوند و ارتباط دو ملت از قدیم بسیار نزدیک بوده است.

به گفته این مقام چینی، فرایند توسعه روابط سیاسی و دیپلماتیک با ایران همواره طی سال‌های گذشته تداوم داشته و چه در دوره جنگ و چه تحریم ایران روابط نزدیکی با چین داشته است.

مدیرکل آسیای غربی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین همچنین افزود: در ابتکار یک کمربند یک جاده ایران نقش زیادی دارد و ایران همیشه دولتی پرنفوذ و پرقدرت در خاورمیانه به شمار آمده است.

مقام چینی در نشست یاد شده اظهار داشت: در سال ۲۰۱۵ ایران عضو موسس بانک سرمایه گذاری آسیا شد و در سال ۲۰۱۶ در سفر آقای «شی» به ایران دو طرف بیانیه مشترک و تفاهم همکاری ذیل طرح یک کمربند یک جاده را امضا کردند و در حال حاضر روابط چین و ایران روابط راهبردی جامع است.

مقام حزب کمونیست چین در ادامه گفت: توسعه روابط چین و ایران برای پکن یک تصمیم راهبردی است و تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای بر این روابط تاثیر نمی گذارد. کشور ایران از نظر استراتژیک و راهبردی نقش مهمی در منطقه دارد و در پروژه «یک کمربند و یک جاده»، چین علاقه دارد تا از ظرفیت دیگر کشورها استفاده کند و به همین دلیل نیز در حال حاضر دو کشور در تلاش برای هماهنگی های راهبردی هستند.

ژانگ جیان وی همچنین در ادامه به چالش‌های روابط ایران و چین پرداخت و در این ارتبط گفت: در همکاری های انرژی چین با ایران، علی رغم دخالت برخی کشورها، این همکاری ها با مشکلاتی مواجه است، اما اراده چین برای تداوم همکاری با ایران بسیار محکم است.

مقام دیپلماتیک چین همچنین به مقاومت ایران در برابر فشارها نیز اشاره کرد و گفت: ایران در برابر فشارها و مشکلات مقاومت کرده است، این مقاومت ایرانی‌ها مانند صبر آن‌ها در بافت یک فرش ده ساله است و نشان می‌دهد که ایران تحت تاثیر اقدامات خارجی قرار نمی گیرد. لذا با وجود مشکلات امروز ایران، اما این مشکلات تاثیری بر ایران نخواهد گذاشت.

جیان وی در ادامه به پیشینه روابط ایران و چین هم اشاره کرد و گفت: هم چین و هم ایران دارای تاریخی چند هزار ساله هستند. ما ملت چین مانند ایران در برابر مشکلات عقب نشینی نمی‌کنیم و هر دو ملت این توانایی را دارند که با مشکلات مقابله کنند. به این دلیل همکاری چین و ایران ظرفیت های فراوانی دارد و آینده این همکاری ها روشن است.

توجه به اشتراکات رویکردهای خارجی ایران و چین بخش دیگری از سخنان جیان وی بود و او در این ارتباط گفت: به طور کلی فرصت ها در روابط ایران و چین بیش از چالش هاست. هر دو کشور بر استقلال تاکید می کنند و پای بند به اصول روابط بین الملل و چند جانبه گرایی هستند و با سیاست های هژمونی آمریکا مقابله می کنند.

به گفته جیان وی، ایران و چین در تعداد زیادی از مسائل منطقه‌ای و بین المللی دارای مواضع مشترک و همسو هستند و از لحاظ اقتصادی ظرفیت های دو کشور مکمل یکدیگرند.

جیان وی به همکاری تهران و پکن در حوزه انرژی نیز اشاره کرد و در این ارتباط اظهار داشت: کشور چین نیاز به منبع انرژی با ثبات دارد و ایران هم این ظرفیت لازم را در تامین انرژی دارد، اما بزرگترین چالش این است که یکجانبه گرایی و هژمونی و زورگویی برخی قدرت ها در جهان تاثیرات منفی بر همکاری چین و ایران دارد.

مقام دیپلماتیک حزب حاکم چین همچنین درباره دیگر چالش‌ها در روابط با ایران، گفت: چالش مهم دیگر در روابط دو کشور اوضاع ناآرام منطقه‌ای است، که این شرایط مشکلاتی برای آزادسازی تجاری بوجود آورده است. همچنین چالش دیگر، آشنایی کم دو ملت چین و ایران با هم است. اگرچه آشنایی خوبی و به طور نسبی میان دو ملت وجود دارد، اما ما نیاز داریم تا آشنایی دو ملت چین و ایران از هم بیشتر شود و دو کشور نیاز دارند تا در زمینه همکاری های فرهنگی و مردمی مبادلات میان مردم را افزایش دهند چون دیدگاه دو ملت نسبت به هم خوب است، اما نیاز به آشنایی بیشتر است و این آشنایی‌ها به تقویت روابط بلند مدت و مستمر دو کشور کمک می‌کند.

مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقای کمیته مرکزی حزب کمونیست چین همچنین در پایان سخنان خود، از لغو یک طرفه ویزا برای گردشگران چینی در ایران استقبال کرد و در این ارتباط گفت: لغو ویزای ایران برای گردشگران چینی باعث سفر بیشتر چینی‌ها به ایران می‌شود. سالانه ۱۷۰ میلیون نفر از شهروندان چینی به خارج سفر می‌کنند و اگر یک درصد از این تعداد به ایران سفر کنند، آمار بسیار قابل توجهی برای صنعت گردشگری ایران خواهد بود، چون گردشگران چینی از قدرت خرید بالایی برخوردار هستند و این به نفع اقتصاد ایران خواهد بود، هرچند نیاز است تا ایران زیربناها و ساختارهای گردشگری خود را بیش از پیش تقویت کند.

کد خبر 4726981

منبع: مهر

کلیدواژه: چین ایران طرح یک کمربند یک جاده حزب کمونیست چین ایالات متحده آمریکا عربستان سعودی دونالد ترامپ رژیم صهیونیستی شرکت نفت آرامکو عربستان ایران سوریه عراق فلسطین نتانیاهو افغانستان روسیه جنگ 2015 یمن فرانسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۸۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غرب‌گرا‌ها علاقه ندارند روابط ما با روسیه بهتر شود

روح الله مدبر کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با روابط ایران و  روسیه اظهار کرد: در ارتباط با روسیه کشور ما می‌تواند منافع متعددی کسب کند. اما در داخل ایران نگرانی‌هایی وجود دارد.

وی گفت: روس‌ها همیشه می‌دانند که چه می‌خواهند، می‌دانند با نظام بین الملل چه کار دارند و با داخل و خارج از کشور خود چه روابطی می‌خواهند داشته باشند. نمونه بارز آن را نیز در جنگ اوکراین دیدیم، روس‌ها عنوان کردند که مناطق ادعایی خود را می‌خواهند و کوتاه هم نیامدند.

مدبر افزود: درباره ایران هم برنامه آن‌ها مشخص است، عملیاتی شدن راهگذر شمال به جنوب، همکاری‌های اقتصادی و راهبردی بلندمدت در صنایع مختلف و خصوصا به روز رسانی صنایع نفتی و تعمیق همکاری‌های سیاسی با ایران در مجامع بین‌المللی، مانند بریکس و شانگهای که روس‌ها نقش مهمی در عضویت ایران در آن‌ها داشتند.

کارشناس مسائل روسیه تاکید کرد: اما برنامه کشور ما هنوز مشخص نیست، برنامه دولت ما درباره بریکس و شانگهای و اوراسیا معلوم نیست. امسال اجلاس بریکس را در روسیه داریم و اینکه عد‌ه ای فکر کنند این اجلاس تنها سخنرانی و عکس گرفتن است منافعی برای ما ندارد.

وی ادامه داد: در کشورمان موج تخریب ضد روسی داریم و نمونه بارز آن صحبت‌های ضد روسی و مستمر وزیر خارجه سابق کشورمان آقای ظریف است. مواردی مطرح می‌کنند بر ضد روابط ما با روس‌ها. اخیرا هم ادعایی مطرح کردند که کاملا غلط است. گفتند که در سال ۲۰۰۸ روسیه آماده بود علیه ایران با آمریکا متحد شود، در حالی که در هیچ جای صحبت پوتین با کارلسون این حرف‌ها وجود ندارد. این صحبت‌های عجیب آقای ظریف در چه زمانی مطرح می‌شود؟ زمانی که در حال برگزاری مانوری بزرگ با روسیه و چین در شمال اقیانوس هند هستیم و این فایل صوتی منتشرمی شود. این‌ها باعث مشکل می‌شود.

وی افزود: اکنون تبلیغات ضد روسی آن قدر در کشو زیاد شده که تاجر‌های ما به سختی با روسیه تجارت می‌کنند. برای همین خیلی از تاجران روس نمی‌آیند در ایران قرارداد اقتصادی ببندند. فرصت‌ها را خودمان از دست می‌دهیم. ما تا مسئله تبلیغات ضد روسی را در کشور حل نکنیم نمی‌توانیم کار اقتصادی با روس‌ها انجام دهیم.  

کارشناس مسائل روسیه توضیح داد: اینکه عده‌ای به غلط مصاحبه می‌کنند و می‌گویند صادرات ما با روسیه ۲ میلیارد دلار شده خجالت آور است. این مبلغ قابل دفاع نیست. رئیس جمهور وعده ۱۵ میلیارد دلار داده بود. امروز رفت و آمد تجاری ما صادرات و واردات به سختی ۴ میلیارد می‌شود که این عددی نیست، در حالی بلاروس ۳۵ میلیارد دلار تبادل تجاری با روس‌ها دارد.

او گفت: ما نباید منافع ملی را قربانی مصاحبه و گزارش‌ها کنیم. تیم دیپلماسی ما در روسیه باید تقویت شود. در حوزه اقتصادی به چشم اندازی که داشتیم نرسیدیم، رئیس جمهور ما دو سال پیش در مسکو از ۱۵ میلیارد دلار حرف زد این عدد خیلی فاصله دارد و باید مشکلات خود را اصلاح کنیم.

مدبر ادامه داد: بدون برنامه شعاری و با برنامه عملیاتی و اجرایی، فرصت دوره جدید پوتین را نباید از دست بدهیم، اینکه اکنون اتحادیه اروپا بر علیه ایران و روسیه بیانیه صادر می‌کند برای آن است که آن‌ها می‌دانند اگر ما به صورت راهبردی وارد بازار روسیه وساختار های سیاست و امنیتی روسیه شویم، پیوند ناگسستنی برای ما به وجود می‌آید و منافع بزرگی دارد. 

وی گفت: اینکه وزیر پیشین خارجه کشور در تمامی صحبت‌های خود سخنی نیز از روسیه مطرح می‌کند برای آن  است که غرب‌گرا‌ها  علاقه ندارند روابط ما با روسیه بهتر شود. این افراد غرب‌گرا تا به امروز یک بار علیه انگلیس حرف زده‌اند؟ انگلیسی که در جنگ جهانی اول باعث کشته شدن مردم ایران در قحطی شد و اکنون چهارشنبه سوری در ایران اجرا می‌کند. اتاق تخریب ضد روسی در ایران همین انگلیس است. این مطلب بسیار مهم است. ما اگر فرصت را از دست دهیم وارد بازی باخت- باخت آمریکا می‌شویم. ما باید تراز تجاری خود را افزایش دهیم.  

وی گفت: من معتقد به افزایش تیم دیپلماتیک نیستم؛ امروز دنیا با عدد افراد حاضر در کشور‌ها کار نمی‌کنند، ما با برنامه و حرفه‌ای بودن و افرادی که حوزه نفوذ دارند می‌توانیم کار را پیش ببریم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • همکاری در تدوین سند توسعه دریامحور دستور کار سال ۱۴۰۳
  • گام نخست باشگاه هسته‌ای بریکس با حضور ایران
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • تهران-آنکارا در مسیر تجارت ۳۰ میلیارد دلاری
  • توصیه‌های امیرعبداللهیان به سفیر ایران در امارات
  • افزایش ۲۸ درصدی صادرات به روسیه در ۱۴۰۲
  • سفیر ایران در امارات با امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • آمادگی ایران برای تقویت همکاری‌ها با امارات
  • تاکید کرملین بر ادامه برنامه توسعه روسیه با وجود جنگ
  • غرب‌گرا‌ها علاقه ندارند روابط ما با روسیه بهتر شود