Web Analytics Made Easy - Statcounter

تنها در سه ماهه نخست امسال میزان بدهی این دو شرکت حدود ۶ هزار میلیارد و زیان انباشته آن‌ها نیز حدود ۲ هزار میلیارد تومان بیشتر شده‌است. بررسی صورت‌های مالی این شرکت‌ها که به سازمان بورس عرضه شده است، نشان می‌دهد که وضعیت وخیم آن‌ها، روی شیب تندی قرار گرفته‌است. زیان انباشته و بدهی‌های ایران‌خودرو و سایپا به شدت افزایش یافته و اگرچه میزان دارایی‌ها و درآمدهای آن‌ها نیز بالا رفته، اما به گرد پای عددهای قرمز روی ترازنامه مالی نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران خودرو؛ ۳۳ هزار میلیارد بدهی، ۲۵ هزار میلیارد دارایی

بررسی اطلاعات ایران‌خودرو در سایت کدال از ابتدای سال مالی ۹۸ تا تاریخ ۳۱ مردادماه، نشان می‌دهد که این خودروساز ۵ هزار و ۷۹۹ میلیارد و ۸۳۷ میلیون تومان فروش داشته است.

آخرین حسابرسی مالی ایران‌خودرو نیز مربوط به ۳۱خرداد ۹۸ است. زیان انباشته این شرکت در این تاریخ ۲۲ درصد افزایش یافته و به رقم ۹ هزار و ۸۳۷ میلیارد تومان رسیده‌است. این در حالی است که زیان انباشته این شرکت در پایان سال ۹۷، ۸ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان بود. در پایان سال ۹۶ نیز، زیان انباشته ایران خودرو ۴ هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان بود.

بر اساس آخرین حسابرسی ثبت شده در سایت کدال، جمع دارایی‌های جاری ایران خودرو ۷ درصد افزایش و دارایی‌های غیرجاری آن یک درصد کاهش داشته‌است. جمع دارایی‌های ایران خودرو در آخرین حسابرسی در ۳۱ خردادماه با ۵ درصد افزایش به ۲۴ هزار و ۶۲۱ میلیارد تومان رسیده‌است. هم زمان با این افزایش، میزان بدهی‌های این خودروساز نیز ۱۰ درصد افزایش یافته و به رقم ۳۲ هزار و ۸۱۹ میلیارد تومان رسیده‌است.

با این حساب، بدهی‌های این خودروساز، نزدیک به ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای آن بیشتر است.

در سال ۹۱ دارایی‌های ایران‌خودرو تنها ۳۱۲ هزار و ۷۸۸ میلیون تومان از بدهی‌های آن بیشتر بود، بعد از آن این فاصله کمتر شد و در دو سال اخیر، میزان بدهی‌ها از میزان دارایی‌ها بالاتر رفت. در آن زمان کل دارایی‌های ایران‌خودرو حدود ۱۵ هزار و ۷۱۴ میلیارد تومان و بدهی‌های آن حدود  ۱۵ هزار و ۴۰۱ میلیارد تومان بود.

با این حساب، تنها طی بازه سه ماهه از اسفند ۹۷ تا آخر خرداد ۹۸ هم میزان بدهی‌های این خودروساز حدود ۳ هزار میلیارد تومان بیشتر شده‌ و هم زیان انباشته آن، هزار و ۲۰۷ میلیارد تومان افزایش یافته‌است.

سایپا؛ ۳۰ هزار میلیارد بدهی، ۲۶ هزار میلیارد دارایی

این خودروساز از ابتدای سال مالی تا پایان مرداد ۹۸، ۳ هزار و ۹۴۶ میلیارد تومان خودرو فروخته‌است. موجودی نقد سایپا طی سه ماه اول امسال، ۷۰ درصد افزایش یافته‌است. اما بررسی دیگر موارد ترازنامه مالی، از اوضاع نامساعد این خودروساز نیز خبر می‌دهد.

جمع دارایی‌های جاری و غیرجاری این شرکت نیز نسبت به اسفندماه، ۹ درصد افزایش یافته و به ۲۶ هزار و ۶۵۹ میلیارد تومان رسیده‌است. در حالی که جمع بدهی‌های این شرکت با ۱۱ درصد افزایش، به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده‌است. تنها طی بازه سه ماهه از اسفند ۹۷ تا پایان خرداد ۹۸، بدهی‌های سایپا نیز مانند ایران‌خودرو، حدود ۳ هزار میلیارد تومان افزایش داشته‌است.

در سال ۹۱، فاصله میان دارایی‌ها و بدهی‌های سایپا، ۶۶۱ هزار و ۸۴۷ میلیارد تومان بود اما در سال‌های بعد آنقدر بر حجم بدهی‌ها افزوده شد که حالا، بدهی‌های سایپا حدود ۳ هزار میلیارد تومان بیشتر از دارایی‌هایش است.  بر اساس اطلاعات ترازنامه مالی این شرکت در سایت کدال، سرمایه ثبت شده سایپا نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان است.

اما با این حال، زیان انباشته این شرکت تا پایان خرداد ماه، ۱۲ درصد بیشتر شده و به رقم ۷ هزار و ۵۱۷ میلیارد تومان رسیده‌است. این در حالی است که زیان انباشته سایپا در پایان سال ۹۷، ۶ هزار و ۷۲۳ میلیارد تومان بوده‌است.

در سال ۹۳، در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صورت‌های مالی خودروسازان نوشته شده‌بود: « ۷۰ درصد هزینه‌های مالی خودروسازان ناشی از بهره‌هایی است که خودروسازان باید بابت تسهیلاتی که از بانک‌ها دریافت کرده‌اند پرداخت کنند. اگر یک مدیریت صحیح مالی در صنعت خودرو وجود داشت، خودروسازان می‌توانستند با دریافت مطالبات خود (که منبع آن مشخص نشده است) بدون تکیه به دریافت تسهیلات به کار خود ادامه دهند.»

مجلس هزینه‌های مالی بسیار زیاد خودروسازان را یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت خودرو می‌دانست.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۰۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیان خالص پرسپولیس کاهش یافت

به گزارش "ورزش سه"، باشگاه پرسپولیس در حالی صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای خود منتهی به 29 اسفند 1402 را منتشر کرده که بر این اساس همچنان قرمزها جزء شرکت‌های زیان‌ده بازار فرابورس محسوب می‌شوند.

با این حال آنطور که بورس 24 گزارش داده، شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس در ۹ ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۲ زیان خالصی معادل ۱۳۰ میلیارد تومان محقق نمود. شرکت در دوره مشابه قبل نیز زیان خالصی معادل ۱۴۵ میلیارد تومان داشته است. بررسی گزارش این شرکت حاکی از کاهش ۱۰ درصدی زیان خالص در دوره مذکور نسبت به دوره مشابه قبل می‌باشد. پرسپولیس به ازای هر سهم نیز ۱۲۴ ریال زیان شناسایی کرد.

درآمد عملیاتی ۹ ماهه %۱۱۱ رشد داشت و با افزایش کمتر و معادل ۲۲% در بهای تمام شده، زیان عملیاتی با کاهش ۲۴ درصدی به ۱۲۹ میلیارد تومان رسید. شرکت ۲۳ میلیارد تومان نیز درآمد غیر عملیاتی به ثبت رساند. درآمد عملیاتی به معنای درآمدی است که از فعالیت اصلی و مستمر شرکت پدید می‌آید و در اینجا حاصل از درآمد اسپانسری سرخپوشان است و اساسا اهمیت بیشتری دارد.

پرسپولیس در سال جاری با شش اسپانسر مختلف کار خود را پیش برده که البته همگی روی هم چیزی کمتر از 200 میلیارد تومان عایدی برای این باشگاه داشتند که البته قرمزها امیدوارند تا پایان فصل این رقم را بیشتر کنند.

نکته مهم اینکه با واگذاری پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی، حالا آنها امیدوارند که از حال زیان‌ده خارج شوند.

دیگر خبرها

  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود
  • زیان خالص پرسپولیس کاهش یافت
  • بهادری جهرمی: بخشی از حقابه ایران از هیرمند دریافت شده/ نظر دولت درباره تعطیلی آخر هفته
  • چراغ سبز افزایش قیمت خودرو داده شده
  • اعلام عناوین شغل‌های سخت و زیان‌آور در خراسان جنوبی
  • سامانه یکپارچه فروش خودرو تعطیل شد؟ / وزیر صمت: مشتریان مستقیم با خودروساز در ارتباط باشند
  • سامانه یکپارچه فروش خودرو تعطیل شد؟ / وزیر صمت: مشتریان باید مستقیم با خودروساز در ارتباط باشند
  • وزیر صمت: مردم مستقیم با خودروساز باید در ارتباط باشند