Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@20:17:11 GMT

آیا سهم مشاوره هر دانش‎آموز کافی است؟

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۲۱۱۷۱

آیا سهم مشاوره هر دانش‎آموز کافی است؟

در حالی شاهد رشد و گسترش آسیب‌های اجتماعی در جامعه هستیم که سرانه مشاوره هر 15 دانش‌آموز در سیستم آموزشی کشورمان تنها یک ساعت تعریف شده لیکن آیا چهار دقیقه مشاوره برای دانش آموزان کافی است؟

به گزارش ایسنا، آسیب‌های اجتماعی یکی از بزرگترین معضلات فعلی حاکم بر جامعه است که عمدتاً نیز قشر جوان به ویژه دانش‌آموزان را به عنوان آینده‌سازان کشور هدف قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشاوره و آموزش‌ مهارت‌های زندگی فردی و اجتماعی به دانش‌آموزان می‌تواند نقش موثری در ایمن‌سازی آنها در مقابل آسیب‌های جامعه داشته باشد ولی به نظر می‌رسد که سرانه مشاوره هر دانش‌آموز به علت نبود نیروی انسانی کافی بسیار ناچیر و اندک است و نمی‌تواند به درستی اهمیت موضوع را محقق سازد.

البته برخی کارشناسان معتقدند که سرانه‌ی مشاوره دانش‌آموزان در دنیا تعریف خاصی ندارد ولی برای هر دانش‌آموز 20 جلسه دو ساعته و حداقل هفته‌ای دو ساعت ارائه مشاوره‌ عمومی در تمامی ابعاد و موضوعات به ویژه رفتاری، فکری و اخلاقی و خانواده ضروری می‌دانند.

مشاوره 250 هزار دانش‌آموز توسط 200 مشاور!

«علی سرداری» معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، با بیان این که خوشبختانه براساس برنامه‌ریزی کشوری مشکلی در سازماندهی مشاوره دانش‌آموزان وجود ندارد، اعلام می‌کند: براساس این برنامه‌‌ریزی به ازای هر 15 دانش‌آموز باید یک ساعت مشاوره ارائه شود که در حال حاضر این الگو در یزد نیز پیاده می‌شود.

وی با اشاره به تحصیل 250 هزار دانش‌آموز در استان یزد، تعداد مشاوران فعال در این حوزه را 200 نفر اعلام می‌کند و می‌گوید: مشاوره‌های دانش‌آموزان الزاماً مشاوره‌های تحصیلی نیست و در آنها به مهارت‌های زندگی نیز ‌پرداخته می‌شود.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: البته هر چه تعداد نیروی انسانی مشاور مدارس بیشتر باشد، تاثیر آموزش‌ مهارت‌های اجتماعی بر دانش‌آموزان نیز بیستر خواهد بود و این موضوعی انکار‌نشدنی در سیستم آموزشی دنیاست ولی در حال حاضر این امکان در کشورمان وجود ندارد.

وی در ادامه یادآور می‌شود بیان می‌کند: مقطع تحصیلی متوسطه اول، بیشترین مشاوران را با موضوعاتی نظیر معرفی مشاغل، هدایت تحصیلی، مشاوره‎های یادگیری‌، کنکور و مشاوره‌های رفتاری و مسائل خاص به خود اختصاص داده است.

سرداری خاطرنشان می‌کند: البته آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی هیچ مشاوری ندارد و از رابطان مشاور که در واقع همان معلمان با تحصیلات مرتبط با مشاوره هستند، بهره می‌برد و در صورت نیاز به وجود مشاور، از مشاوره‌های تکمیلی یا مراکز مشاوره جهت ارائه خدمات به والدین و دانش آموزان استفاده می‌شود.

نقش محوری خانواده‌ها در آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان

معاون پرورشی آموزش و پرورش استان یزد با تاکید بر این که آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس رها شده نیست، اظهار می‌کند: هر چند حضور مشاوران به صورت مستمر در مدارس به رغم تاثیر بسیار زیادی که خواهد داشت، در حال حاضر ممکن نیست ولی ارزیابی‌ها بیانگر تاثیر قطعی مشاوره‌ها در ارتقای مهارت‌های زندگی و اجتماعی دانش‌آموزان است.

وی اضافه می‌کند: البته بهزیستی نیز نیروی کافی برای ارسال به مدارس را ندارد هرچند که در طرح‌های مختلف بویژه مباحث آموزشی همکاری خوبی با آموزش و پرورش دارد.

سرداری به ارتباط سن دانش‌آموزان با آسیب‌های اجتماعی مبتلا به آنها اشاره و اظهار می‌کند: اصولاً قشر دانش‌آموز در گروه‌های سنی قرار دارند که به دلیل نداشتن تجربه و اطلاعات کافی زودتر دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

وی از برگزاری آزمون‌های سلامت‌روان ویژه دانش‌آموزان یاد می‌کند و می‌گوید: این آزمون‌ها اطلاعاتی را در رابطه با آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان تامین می‌کند و حتی نتایج آن می‌توان بیانگر میزان فراوانی آسیب‌های اجتماعی در مناطق مختلف برای استفاده دستگاه‌هایی مانند بهزیستی و دادگستی باشد.

این مسئول خانواده‌ها را محور اصلی پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی می‌داند و عنوان می‌کند: این قشر کمتر در معرض اجتماع هستند لذا نقش خانواده در تربیت آن‌ها بیشتر است در حالی که دانش‌آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم بیشتر تحت تاثیر اجتماع و آسیب‌های ناشی از آن قرار دارند.

سرداری به ضرورت همکاری و تعامل بیش‌تر و جدی‌تر رسانه‌ها، بهزیستی و متولیان امر به ویژه شورای مواد مخدر به منظور تحقق هدف مشترک ارتقای دانش و مهارت‌های زندگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان نیز تاکید می‌کند.

ضرورت آغاز آموزش مهارت‌های زندگی از مهدهای کودک

با این حال، دکتر «ناصر صباغ زادگان» رییس بهزیستی شهرستان یزد از احتمال پایین بودن سرانه مشاوره هر دانش‌آموز ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: آموزش و پرورش یکی از مهمترین و بزرگترین گروه‌های هدف جامعه را در اختیار دارد که باید آموزش مهارت‌های زندگی برای پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در آنها با جدیت دنبال شود.

وی در مورد مشارکت بهزیستی با آموزش و پرورش برای ارائه مشاوره، آموزش و پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان، اظهار می‌کند: متولیان آموزش و پرورش معتقد هستند که محتوای آموزشی تدوین شده در کتب درسی و مربیان مشاوره در مدارس در زمینه آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان جوابگوست لذا نیازی به مشارکت بهزیستی در این مقوله نمی‌بینند.

صباغ زادگان از دغدغه و نگرانی بهزیستی در مورد احتمال پایین بودن سرانه هر دانش‌آموز برای دریافت خدمات مشاوره‌ای در مدارس خبر می‌دهد و در این رابطه از مدیران مراکز آموزشی می‌‌خواهد در چنین مواردی از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی برای دانش‌آموزان بهره بگیرند.

وی ارائه خدمات مشاوره‌ای بهزیستی را در سه سطح عنوان و در این رابطه تصریح می‌کند: اکثر دانش‌آموزان در معرض آسیب‌های اجتماعی نیستند، اما عده‌ای در شرف آسیب و بعضی نیز به آسیب مبتلا شده‌اند که برای هر گروه باید تمهیدات و خدمات خاصی ارائه می‌شود.

این مسئول معتقد است که آموزش مهارت‌های زندگی در راستای پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی باید از مهدهای کودک مورد اهتمام باشد که بهزیستی نیز در این خصوص مربیانی آشنا با مهارت‌های زندگی را در مهدها مستقر کرده تا آموزش‌هایی را به صورت غیرمستقیم و مناسب سن کودکان براساس سرفصل‌های آموزشی مهد‌ها ارائه دهند.

صباغ زادگان از فراهم شدن بستر مناسب برای ارائه خدمات آموزشی در زمینه مهارت‌های زندگی و اجتماعی به افراد جامعه از سوی بهزیستی نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: 70 مرکز مشاوره تخصصی تنها در سطح شهر یزد به عنوان پایانه‎های ارائه خدمات آموزشی با اولویت زوجین در حال فعالیت هستند که براساس تفاهم‌نامه‌ مشترک بین دفاتر ثبت ازدواج، بهزیستی و دادگستری  دریافت این آموزش‌ها برای زوجین الزامی است و در این زمینه نیز تاکنون بهزیستی یزد پوشش 100 درصدی داشته است.

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی مشاوره مدارس آموزش و پرورش دانش آموز مهارتهای زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۱۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزل معاون متخلف مدرس به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ روز گذشته انتشار تصاویری از برخورد با یک دانش آموز در فضای مجازی منتشر شده و در این اخبار بیان شده بود که دانش آموز توسط معاون مدرسه مورد تنبیه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید؛ برخورد قاطع با معلم خاطی برای تنبیه بدنی دانش‌آموز سراوانی

ماجرا را از آموزش و پرورش استان مازندران جویا شدیم که ضمن تایید تنبیه این دانش‌آموز از عزل معاون مدرسه و ادامه پیگیری در ارتباط با ادامه اشتغال این فرد خبر داده شد.

حسین کمالی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اظهار ناراحتی از شنیدن این خبر، اظهار داشت: پدیده تنبیه بدنی حتی یک مورد هم در آموزش و پرورش استان نباید وجود داشته باشد.

وی با اعلام اینکه آموزش و پرورش استان بدون هیچ اغماضی با مواردی از قبیل تنبیه بدنی برخورد خواهد کرد، افزود: به شدت و با حساسیت روی این قضیه ورود پیدا کردیم و واحدهای ارزیابی موضوع را پیگیری می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران از عزل این فرد از معاونت مدرسه خبر داد و گفت: پرونده این فرد هم به واحدهای نظارتی ارسال خواهد شد تا در ارتباط با ادامه اشتغال این فرد هم بررسی‌های لازم صورت گیرد.

کمالی با بیان اینکه این فرد جایگاه و شان معلمی را رعایت نکرده است، گفت: وقتی فردی با عنوان معاون مدرسه‌ای فعال است باید صبوری و سعه صدر داشته باشد و مشکل دانش آموز را حل کند حتی اگر خطایی از دانش‌آموز سر بزند حق تنبیه ندارد و این موضوع با جایگاه معلمی سازگاری ندارد.

وی با تاکید بر اینکه نباید در آموزش و پرورش به جایگاه و کرامت دانش‌آموزی لطمه وارد شود، خاطرنشان کرد: پرونده این فرد جهت پیگیری‌های لازم به هیات‌های نظارتی ارسال شد که به‌ صورت محکم با این موضوع برخورد می‌شود.

وی بیان کرد: اینکه به‌جای خبرهای خوب در آموزش‌ و پرورش اینگونه خبرهای تلخ آن هم از نهاد آموزش و پرورش شنیده می‌شود نگرانی‌های بسیاری برای خانواده‌ها به همراه دارد، آن هم در عصری که تنبیه مذموم شمرده می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام

کد خبر: 1227602 برچسب‌ها دانش آموز

دیگر خبرها

  • «تک ماده» برای ۴ درس؛ کمک به دانش‌آموز یا پوشاندن ضعف آموزش در مدارس؟/ «کاهش معدل از سخت‌تر شدن سوال‌ها نیست از کاهش سطح آموزشی است»
  • عزل معاون متخلف به‌ دلیل تنبیه دانش‌ آموز | عکس
  • عزل معاون متخلف مدرس به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز
  • وجود ۳۷۰ هزار دانش‌آموز در استان کرمانشاه
  • ضرورت آموزش حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز
  • مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم
  • تغییر زمان شروع ثبت سفارش کتاب‌های درسی
  • ماجرای به تعویق افتادن سفارش کتاب‌های درسی چیست؟
  • معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان صادر شد
  • آغاز طرح رایگان فلورایدتراپی دانش آموزان در مراغه