Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-03-28@09:00:34 GMT

یارانه بر چه اساس حذف میشود؟

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۲۱۹۳۱

چهارتن از اقتصاددان‌ها در میزگردی به بررسی شیوه‌های مختلف شناسایی اقشار پردرآمد با هدف حذف یارانه نقدی آنها پرداختند که در نهایت بررسی سپرده‌های بانکی افراد به عنوان یکی از جدی‌ترین روش‌های معمول برای شناسایی پردرآمدها معرفی شد.

عصر امروز(31 شهریور) میزگردی با حضور چهار تن از اقتصاددان‌ها در جهاد دانشگاهی تهران برگزار شد که در آن درباره حذف یارانه دهک‌های پردرآمد و شیوه‌های مختلف شناسایی اقشار پردرآمد بحث و گفتگو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یارانه پردرآمدها مبلغ دندان‌گیری نیست

در ابتدای این نشست علیرضا زاهدیان –معاون پیشین طرح های آماری مرکز آمار ایران- با اشاره به میزان درآمدهای تقریبی حاصل از حذف یارانه اقشار پردرآمد در این باره اظهار کرد: حذف یارانه پردرآمدها ممکن است 10 درصد از کل یارانه های پرداختی را شامل شود که این چیزی در حدود 4 هزار میلیارد تومان از 40 هزار میلیارد تومان یارانه پرداختی خواهد بود.

او با بیان اینکه حذف یارانه خانوارهای پردرآمد می‌تواند هشت میلیون نفر را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار دهد اظهار کرد: این تصمیم ممکن است بازخوردهای منفی و تبعاتی اجتماعی را با خود به همراه داشته باشد، بنابراین بهتر است که این اقدام به صورت مرحله‌ای و به دور از عجله صورت بگیرد.

زاهدیان با بیان اینکه دولت با تمرکز بر روی مساله مالیات‌ها می‌تواند درآمد بسیار بیشتری نسبت به حذف یارانه افراد پردرآمد کسب کند، مالیات بر ارزش افزوده را یکی از گزینه‌های مالیاتی دولت برای افزایش این درآمدها توصیف کرد.

با قبض آب و برق نمی توان پردرآمدها را شناسایی کرد

در ادامه این میزگرد، علی اصغر سالم، دیگر اقتصاددان حاضر در این نشست، به شیوه های مختلف تشخیص دهک‌های اقتصادی بر اساس قبض‌های آب، برق و گاز اشاره کرد و گفت که این شیوه‌ها از ضریب خطای بالایی برخوردارند و نمی‌توانند اقشار پردرآمد را از این طریق شناسایی کرد.

این اقتصاددان در ادامه بهترین شیوه برای شناسایی اقشار پردرآمد را بررسی حساب‌های بانکی افراد ارزیابی کرد و گفت: دولت با بررسی حساب های بانکی شهروندان علاوه بر اینکه می‌تواند سه دهک بالای جامعه را شناسایی و یارانه آنها را حذف کند، همچنین می‌تواند در اخذ مالیات بر درآمد نیز از این اطلاعات استفاده کند. در این شیوه دولت می تواند به یک بانک اطلاعاتی دسترسی پیدا کند که بر اساس آن با جستجوی هر کد ملی می‌تواند انواع اطلاعات درآمدی افراد را پیدا کند.

در ادامه این بحث مجید عینیان، به عنوان یک کارشناس پولی و بانکی به اهداف قطع یارانه بنزین در سال‌های گذشته پرداخت و آن را طرحی برای اصلاح الگوی مصرف و نه توزیع درآمد توصیف کرد و ادامه داد: بر این اساس باید این سوال را پرسید که چرا باید یارانه 30 درصد از افراد حذف شود و نه ارقام دیگر؟ واقعیت این است که هدف دولت در پرداخت نقدی یارانه‌ها اهداف اجتماعی یا رفاهی نبوده است.

ملاک اصلی طبقه‌بندی ها پس‌اندازهای بانکی است

هادی موسوی نیک دیگر اقتصاددان حاضر در این نشست، به انتقاد از دسته‌بندی دهک‌ها بر اساس درآمد و هزینه پرداخت و گفت: در این شیوه پس‌اندازهایی که مردم در حساب های خود دارند نادیده گرفته می‌شود در حالی که همه می دانیم یکی از اصلی ترین ملاک‌هایی که باعث تفاوت دهک‌های درآمدی می‌شود بحث پس‌انداز است.

این اقتصاددان به بانک‌ اطلاعاتی شکل گرفته در وزارت رفاه هم اشاره کرد و گفت: با این بانک اطلاعاتی می‌توان به هدف شناسایی طبقات مختلف اقتصادی رسید. بهتر است در این فرصت که دوباره موضوع شناسایی طبقات اقتصادی به واسطه بحث حدف یارانه‌ افراد پردرآمد اهمیت پیدا کرده است، اطلاعات بانکی و مالیاتی را نیز به فایل‌های موجود در بانک اطلاعاتی وزارت رفاه اضافه کنیم.

او به بحث حفاطت از اطلاعات محرمانه افراد نیز اشاره کرد و گفت که استفاده از اطلاعات اقتصادی افراد روند معمولی است که البته می توان تدابیری را نیز اندیشید که این اطلاعات مورد سواستفاده قرار نگیرد.

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000FPR برچسب ها: اصلاح الگوی مصرف ، حذف یارانه ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: اصلاح الگوی مصرف حذف یارانه بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۱۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وام خرید مسکن نخبگان به ۲ میلیارد تومان افزایش یافت

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش بنیاد ملی نخبگان، فرشاد سلیمانی معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان ضمن تبریک ایام و فرا رسیدن سال نو، گفت: مقام معظم رهبری همواره بر حمایت از نخبگان تاکید دارند و معتقدند اگر دو چیز مهیا باشد نرخ مهاجرت به شدت پایین خواهد آمد که نخست درگیر شدن و اشتغال نخبه در مسائل کشور و دوم امکان ادامه تحقیقات است. یعنی نخبه بتواند در فضای مناسب و امنیت خاطر استعداد خود را شکوفا کند. از این رو بنیاد ملی نخبگان نیز در سالی که گذشت بخش عمده فعالیت خود را بر محور فراهم‌سازی بستر مناسب برای افزایش اثرگذاری نخبگان قرار داد که ایجاد شرایط درخور در حوزه معیشت و اشتغال نیز از جمله مهمترین رویکرد‌ها بود.

وی در ادامه با اشاره به بالارفتن هزینه‌های زندگی به ویژه در حوزه مسکن، از افزایش وام خرید و ودیعه مسکن نخبگان خبر داد و گفت: خوشبختانه پس از پیگیری‌های بسیاری که از سوی بنیاد ملی نخبگان صورت گرفت و برگزاری جلسات متعدد با سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط، تائیدات و مجوز‌های لازم برای افزایش وام خرید و ودیعه مسکن نخبگان اخذ شد که بر این اساس وام خرید به ۲ میلیارد تومان و وام ودیعه مسکن به پانصد میلیون تومان افزایش یافت.

سلیمانی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار بانک مرکزی، نرخ سود تسهیلات ساخت/خرید و ودیعه اجاره مسکن ۲۳ درصد با بازپرداخت تا حداکثر ۲۰ سال برای تسهیلات ساخت/ خرید مسکن، و بازپرداخت تا حداکثر ۵ سال برای تسهیلات ودیعه مسکن در نظر گرفته شده و محاسبه مبلغ اقساط ماهانه، بر عهده بانک‌های عامل است که متقاضی می‌تواند با مراجعه به مدیریت امور شعب بانک‌های عامل، از میزان اقساط اطلاع حاصل کنند.

به گفته معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان، برگزیدگان شیوه نامه شناسایی و توسعه فعالیت‌های استادیاران جوان (طرح زنده یاد کاظمی آشتیانی)، برگزیدگان شیوه نامه تسهیلات جذب دانش آموختگان برتر دانشگاهی در موسسه‌های علمی (طرح شهید شهریاری)، برگزیدگان سطح ۱ و ۲ شیوه نامه شناسایی و پشتیبانی از اختراع‌های برگزیده (طرح شهید فخری‌زاده) و برگزیدگان شیوه نامه بهره‌مندی دانش آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید چمران) مشمولان استفاده این تسهیلات هستند.

معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه متخصصان ایرانی دانش‌آموخته خارج از کشور نیز می‌توانند برای درخواست بهره‌مندی از این تسهیلات، از طریق ارتباط با مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری اقدام کنند، گفت: هر متقاضی صرفاً مجاز به استفاده از یکی از تسهیلات ساخت/خرید و یا ودیعه اجاره مسکن است و در صورت استفاده از یکی از این دو، امکان معرفی برای تسهیلات مسکن دیگر وجود ندارد.

سلیمانی در پایان گفت: افراد حائز شرایط می‌توانند برای بهره‌مندی از این تسهیلات درخواست خود را از طریق سامانه سینا به نشانی https://sina.bmn.ir/ ارسال کنند. همچنین ضروری است، متقاضیان استفاده از هر یک از تسهیلات مسکن، پیش از ارائه درخواست، بررسی‌های لازم را انجام دهند و ضمن اطلاع کافی از شرایط و جزئیات وام، برای دریافت تسهیلات اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • دستگیری سارق اشیای قیمتی بانوان کهنسال در قم
  • دستگیری سارق طلاجات بانوان کهنسال در قم
  • وام خرید مسکن نخبگان به ۲ میلیارد تومان افزایش یافت
  • تخصیص سوخت یارانه ای به شناورهای مسافری براساس پیمایش/ گزارشی مبنی بر قطع سهمیه نداریم
  • کلاهبرداری ۲۸ میلیاردی باند حرفه‌ای با مدارک افراد معتاد و کارتن‌خواب
  • کلاهبرداری ۲۸ میلیاردی یک باند حرفه‌ای با مدارک افراد معتاد و کارتن‌خواب
  • تصاویری از شیوه امدادرسانی سپاه در آبگرفتگی‌های سریالی اهواز | فیلم
  • بدن انسان روزانه به چه میزان پروتئین نیاز دارد؟
  • ۲۹‌امین دوره مراسم تجلیل از خامان قرآن کریم برگزار می‌شود
  • مراسم تجلیل از خامان قرآن کریم با حضور رییس جمهور برگزار می شود