Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ وزیر صنعت معتقد است باید جلوی صادرات کالا‌های بی کیفیت، غیرکیفی و غیراستاندارد گرفته شود و این کار یک تکلیف است. رضا رحمانی می‌گوید: صادرات اینگونه کالا‌ها علاوه بر اینکه از نظر شرعی درست نیست به آبروی کشور آسیب می‌رساند.

پیش‌نیاز‌های توسعه بازار‌های صادراتی از طریق ارتقای سطح استاندارد کالاها، رعایت الزامات و قواعد بین‌المللی درخصوص کیفیت محصولات صادراتی، به‌عنوان یک ملاحظه کلان برای بهبود کیفیت کالا‌ها مورد تاکید سیاست‌گذاران قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکید کارشناسان بر توجه به ضوابط سازمان تجارت جهانی و حرکت به سمت برندسازی و از همه مهمتر ایفای تعهدات توافق‌شده میان فروشنده و خریدار از مهم‌ترین پیش‌نیازهاست که متاسفانه فقر این نیاز، بازار صادرات بی کیفیت‌ها را پررنق‌تر کرده و مانند آتشی بر جان صادرات کشور انداخته است.
خداحافظی با صادرات کالا‌های بی کیفیت

در این راستا حمید زادبوم، سرپرست سازمان توسعه تجارت نیز با توجه به اهمیت صادرات کالا‌ها با کیفیت بالا می‌گوید: سازمان ملی استاندارد در حال بررسی توافق‌نامه‌ای دوجانبه در حوزه استاندارد با کشور‌های اولویت یک تجاری و شرکایی مانند هند و چین است، اما در کنار توجه به شاخص‌های کیفی صدور کالا در عرصه بین‌المللی، ایفای تعهدات ارائه شده توسط فروشنده به طرف معامله، به‌عنوان یکی از نقاط اصلی از سوی سیاست‌گذار مطرح است.

به گفته سکاندار تجارت کشور، آنچه می‌تواند به‌عنوان یک دستور سیاستی مانع از صدور برخی کالا‌ها شود، بی توجهی به تعهداتی است که در کیفیت کالای صادراتی مورد توافق قرار می‌گیرد.
تجربه تلخ و شیرین داستان کیفیت

«می توان بدون هیچ اغماضی بیان داشت که ایران در فرصت سوزی مقام اول کشور‌های جهان را دارد». در همین رابطه یک اقتصاددان با بیان این مطلب و با توجه به اهمیت افزایش کیفی محصولات ایرانی در بازار‌های جهانی می‌گوید: موضوع صادرات کالا باید به دغدغه جدی مسئولان و تولیدکنندگان و همچنین بازرگانان تبدیل شود.

محمدعلی صدیقی، تحول در نگاه به موضوع صادرات با کیفیت کالا و محصولات ایرانی را اقدامی ضروری دانست که با تاخیر چند ساله هنوز آغاز نشده است. فقدان سیاست‌های اقتصادی و مدون، امروز به یک بحران پیچیده در بحث تولیدات با کیفیت کالا و محصولات ایرانی تبدیل شده و بی تدبیری دولت ها، بازار صادرات را یکی پس از دیگری در معرض نابودی قرار داده است.

به گفته این اقتصاددان، تاوان صادرات کالا‌های بی کیفیت را مردم، تولیدکنندگان و صادرکنندگان و در نهایت اقتصاد می‌پردازند، آن هم با خروج تدریجی از میدان رقابت جهانی!

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: تجربه تلخ صادرات کالا‌های بی کیفیت به بیش از نیم قرن گذشته در کشورمان بر می‌گردد، زمانی که ایران با توجه به ظرفیت بالای صنایع به عنوان صادرکننده برتر می‌توانست در منطقه محسوب شود. به عنوان نمونه در زمان یاد شده، پاکستان مشتری جوراب‌های تولیدی ایران بود که با توجه به صادرات کالا‌های ناقص از سوی بازرگانان، باعث برگشت کالا از کشور مقصد شد. با تکرار این نوع تجربیات در طی سال‌های گذشته وضعیت صنایع کشور هر روز وخیم‌تر و باعث حاشیه نشینی ایران در بازار‌های صادراتی شد.

«از دست دادن بازار سوریه، عراق و افغانستان رویدادی است که زمان زیادی از آن نمی‌گذرد». صدیقی در ادامه یادآور شد: این در حالی است که از سوی دیگر تجربه شیرین تولید و صادرات برخی کالاهایمان در سال‌های گذشته نشان می‌دهد زمانی که عزم بر تولید باکیفیت و مطرح جهانی داشته باشیم می‌توانیم با غول‌های صنایع مختلف رقابت داشته باشیم. به طور نمونه یک کارخانه تولید چکش و ابزار آلات در میدان رقابت جهانی گوی رقابت را از کشور‌هایی نظیر آلمان ربوده است و این به این معنی است که اگر بخواهند می‌شود.
ضعف در برابر کیفیت صادرات

به گفته صدیقی، ضرورت حضور در بازار‌های جهانی تنها با ارائه محصول باکیفیت، قیمت مناسب و در نهایت تداوم حضور قابل اجراست. نگاه تولید با محوریت صادرات امروز به عنوان کلید جهت حضور و ابقاء در بازار‌های جهانی مطرح است. دغدغه تولیدکنندگان در این فضا تهیه مواد اولیه لازم و با کیفیت و همچنین نبود تکنولوژی به‌روز است که این دو مهم، شرایط را برای صادرات کالای ایرانی سخت کرده است.

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: رقبای خارجی با در نظر گرفتن سلیقه مشتری و رعایت استاندارد‌های لازم، بازار‌های جهانی را در سیطره خود قرار داده اند. هنوز سازوکار تولید صادرات محورمان مشخص نیست و نمی‌دانیم با چه رویکردی، چه کالایی را برای کدام بازار تهیه و عرضه کنیم. ضعف تبلیغات کالای ایرانی در بازار‌های مقصد، نبود برند و حرکت آهسته صنعت بسته بندی در مقایسه با سایر کشور‌های رقیب، تولید بدون انطباق با استاندارد‌های جهانی و ده‌ها مورد دیگر، بازار صادارت محصولات تولید کشور را دچار رخوت کرده و در نهایت صنعت و بخش تجاری کشور تضعیف شده است و هر روز شاهد کمرنگ‌تر شدن حضور کالای ایرانی در بازار‌های جهانی هستیم.
کیفیت قربانی سیاست

این فعال اقتصادی با تاکید بر این مطلب ادامه داد: برخی کشور‌های همجوار به دلیل ضعف و ناتوانی مالی قادر به خرید محصولات گران و باکیفیت نیستند، اما نباید این موضوع به صادرات کالا‌های بی کیفیت و بدون استاندارد از سوی بازرگانان ایرانی دامن بزند. امروز اقتصاد قربانی سیاست زدگی شده است از این رو تامین نیاز صنعت با، اما و اگر‌هایی روبروست که همین موضوع شاکله تولید با محوریت صادرات را به مخاطره انداخته است.

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این موضوع گفت: ما با دنیا هماهنگ نبوده ایم. برای تولید کالا‌های صادرات محور نیاز به ابزار‌های لازم است. مواد اولیه، تبلیغات صحیح، بازارگردانان و بازاریابان زبده و تکنولوژی روز دنیا به همراه فناوری‌های جدید، از جمله نیاز‌های یک تولید با کیفیت است.
سیاستگذاران کشور از سکانداری اقتصاد دست بردارند

صدیقی ادامه داد: متاسفانه امروز به جای رسیدگی به این موضوعات، هر روز از بدنه تقویت تولید و صادرات فاصله گرفته می‌شود و در اصل با شاکله این موضوع نبرد می‌شود.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه مداخله دولت در تولید و صادرات تبعات دور شدن از بازار‌های مقصد را برجای گذاشته است گفت: امروز دولت به وظیفه ذاتی خود نمی‌رسد و نظارت را کنار گذاشته و تعیین قیمت ها، حضور در بازار‌های جهانی و دست اندازی در تولید را پیش گرفته است.

این فعال اقتصادی در پایان با تاکید بر اینکه وقت آن رسیده که سیاستگذاران کشور از سکانداری اقتصاد دست بردارند. آنان فرق بین بی کیفیت و با کیفیت و حضور در بازار‌های جهانی و تبعات آن بر اقتصاد کشور را به اندازه یک فعال اقتصادی نمی‌دانند لذا باید وظیفه هدایت تولید به سمت بازار‌های جهانی را به بخش‌های فعال اقتصادی که با ظرفیت بالا حاشیه نشین شده اند تحویل دهند. منبع: اقتصاد24 برچسب ها: رویداد24 ، اقتصاد ایران ، صادرات کالاهای بی کیفیت ، توسعه بازارهای صادراتی ، ارتقای سطح استاندارد کالاها ، سازمان ملی استاندارد سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 اقتصاد ایران صادرات کالاهای بی کیفیت توسعه بازارهای صادراتی سازمان ملی استاندارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۲۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج تدریجی سامانه بارشی از گلستان تا فردا

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان مریم نیکزادفر گفت : با فعالیت این سامانه بارشی از بامداد سه شنبه تا امروز بارش‌های خفیف و موثری در استان داشتیم و تاکنون بیشترین باران به میزان ۱۱۹ میلیمتر از شیرآباد خان ببین و ۱۱۴ میلیمتر از جعفر آباد گرگان ثبت شد.

او افزود: این سامانه به تدریج تا امشب از استان خارج می‌شود و فقط امشب و فردا احتمال بارش‌های خفیف و پراکنده در کوهستان وجود دارد.

نیکزادفر گفت: امروز مراوه تپه با ۱۲ درجه سردترین نقطه استان بود و بیشینه دما بین ۲۶ تا ۲۸ درجه در مناطق شمالی استان ثبت شد.

کارشناس هواشناسی گفت: فردا دمای هوا یک تا دو درجه افزایش خواهد یافت و تا اواسط هفته آینده آسمان استان پایدار پیش بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • خروج تدریجی سامانه بارشی از گلستان تا فردا
  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • پاشنه آشیل فاتح توپ طلا در پرسپولیس | جثه بزرگی که دردسرساز هم می شود
  • رشد جنون آمیز قیمت کاکائو در جهان؛، شکلات از طلا سبقت گرفت!
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • فروشگاه‌ها تامین مالی می‌شوند
  • تولید قزل آلا به ۱۱۰ هزارتن می‌رسد
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی‌ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است