Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@01:21:48 GMT

آغاز انقلاب معدنی / معادن بهترین جایگزین نفت

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۲۲۵۵۵

آغاز انقلاب معدنی / معادن بهترین جایگزین نفت

طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، در سال رونق تولید در شرایطی که استفاده همچنان از نفت در بودجه جاری آفت است؛ معادن و صنایع معدنی ایران می‌توانند بهترین جایگزین برای درآمدهای نفتی ما باشند. امروزه ارزش تولیدات صنایع معدنی ما حداقل 20 میلیارد دلار است، بنابراین اولویت دولت در بخش معدن کشور، اکتشاف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، رضا رحمانی- وزیر صنعت، معدن و تجارت- در همایش توسعه فعالیت‌های اکتشافی، پهنه‌های اکتشافی ایران؛ فرصت‌ها و چالش‌ها که صبح امروز (سه‌شنبه) برگزار شد،  گفت: تقارن برنامه امروز با هفته دفاع مقدس را به فال نیک گرفته‌ایم. تشابه این اقدام با هفته دفاع مقدس در این است که هر دو در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که «تولید کار مقدس و حفظ تولید موجود کار جهادی است» پیش می‌رود. در سال رونق تولید، وزارتخانه هفت محور تدوین کرده که یکی از مهمترین آن‌ها معادن و صنایع معدنی است. معادن به عنوان بهترین جایگزین نفت مطرح است. امروزه ارزش تولیدات صنایع معدنی ما حداقل 20 میلیارد دلار است و سالیانه 500 میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود.

وی افزود: کشور از گذشته تا به امروز با درآمد نفتی اداره شده است؛ اما اگر همچنان از نفت در بودجه جاری استفاده شود، برای کشور یک آفت است. چه بسا با تحریم‌های نفتی، این مشکل نمود پیدا کرد.

رحمانی با بیان این‌که یکی از مشکلات ما در بخش معدن، آلومینیوم است، اعلام کرد: 70 درصد مواد اولیه تولید آلومینیوم ایران، وارداتی بوده که از این منظر دچار مشکل شده‌ایم اما در این خصوص برنامه‌هایی اندیشیده شده است. به جز آلومینیوم، همه آمارهای تولید مواد معدنی رشد را نشان می‌دهد. به طور مثال آمار تولید مس قابل تحسین بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌که معادن ما با هزار سال شعار هم، فعال نمی‌شوند، امروز و این همایش را سرآغاز انقلاب معدنی اعلام کرد و گفت:  ما در بخش اکتشاف ضعیف هستیم و تا امروز اکتشافات ما سطحی بوده است. خوشبختانه امروزه شرکتهای بزرگ ما همت کرده‌ که باید به آنها خداقوت گفت. در بخش صنعت نیز چند کار بزرگ از جمله صادرات، بازار، نظام نوین بازار، فناوری و غیره به جد در حال پیگیری است. سال جاری نقشه راه معدن را ذیل برنامه انقلاب معدنی و فعالسازی معادن کوچک مقیاس را در کنار اکتشاف قرار داده‌ایم. لذا باید با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های دقیق داشته باشیم.

ویز صمت با تاکید بر این‌که در کشور برای اولین بار دارای نقشه راه معدن شده است؛ اظهار کرد: اکتشافات باید در مسیر این نقشه راه قرار گیرند. علاوه بر این، توسعه معادن باید در کنار توجه به مسئولیت‌های اجتماعی، در مناطق محل معادن باشد. ۱۰ برنامه عملیاتی در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف شده، بنابراین با توجه به اینکه تولید، کار مقدسی بوده و حفظ تولید موجود یک کار جهادی است، باید علاوه بر اینکه ساخت داخل اولویت اصلی همه بخش‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد اما باید زمینه‌ای هم فراهم شود که معادن به آخرین تکنولوژی‌های روز مجهز شود.  یکی از نقاطی که همواره در کشور ضعف مشهودی دارد، اکتشاف است و بنابراین اگر اکتشاف را از پی‌جویی، شناسایی، اقدامات اکتشافی و تفصیلی در نظر بگیریم، تنها ۱۵ درصد پهنه‌ها اکتشاف شده‌اند.

وی با بیان این‌که اولویت دولت در بخش معدن،  اکتشاف است، افزود: دستگاه‌های ذیربط در کنار انجمن‌ها، تشکل‌ها و بخش خصوصی در حوزه معدن در کنار هم پای کار بیایند. علاوه بر این، از دانشگاه‌ها، مراکز علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید خواست تا در  پایان‌نامه‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی خود معادن را گنجانده و در این زمینه پای کار باشند و کمک کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزير صنعت معدن و تجارت ايميدرو اکتشافات معدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۲۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت بر بازار شرط تحقق شعار سال است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: شرط تحقق شعار سال نظارت و بازرسی بر بازار است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل صمت کردستان، بختیار خلیقی اظهار کرد: نظارت و بازرسی مدون از سطح بازار بستر حمایت از کالاهای داخلی و رشد تولید را به دنبال دارد.

وی افزود: در تحقق شعار سال، مشارکت مردم نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد و جهش تولید و شاخص‌های اقتصادی تسریع می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ که توسط مقام معظم رهبری به نام سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است، خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰ سال است که مقام معظم رهبری شعارهای سال را اقتصادی نامگذاری کرده‌اند و همانگونه که فرمودند یکی از مسائل اصلی کشور اقتصاد است و همه ما وظیفه داریم در این رابطه تلاش بیشتری داشته باشیم.

خلیقی اضافه کرد: رسالت تنظیم بازار در راستای تحقق شعار سال به وضوح مشهود است و باید در بحث بازار و کالاهای اساسی و تنظیم بازاری به صورت جدی ورود پیدا کنیم.

وی ادامه داد: در مجموعه صمت کردستان در راستای تحقق شعار سال با تدوین سند راهبردی اهداف، برنامه عملیاتی، مشکلات و الزامات اجرایی ورود پیدا کرده‌ایم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در سال جاری در بعد صنعت رشد تولید هشت درصد، معدن رشد ۱۳ درصد و در حوزه تجارت نیز رشد ۲۳ درصد در هدف کمی اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گنجانده شده است.

خلیقی گفت: شفاف‌سازی کالاها، نظارت عالی بر قیمت‌گذاری‌ها و توزیع مناسب کالاهای اساسی مورد نیاز شهروندان از جمله رسالت‌های تنظیم بازار است.

کد خبر 745557

دیگر خبرها

  • وجود ۱۹۴ معدن فعال در کردستان
  • بازسازی آسیب‌های معدنکاری با اصلاح قانون معادن
  • اکتشاف سنگ آهن در خواف درسال ۱۴۰۲ حدود۱۱۱ درصد افزایش یافت
  • چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟
  • پیگیری راه اندازی موزه معدن در کرمان
  • رشد۱۲ درصدی تولیدکالاهای مهم و استراتژیک صنعتی چهارمحال و بختیاری
  • همایش بزرگ سرمایه گذاران استان سمنان آغاز به‌کار کرد
  • نظارت بر بازار شرط تحقق شعار سال است
  • احیای ۱۶ واحد صنعتی و معدنی در چهارمحال و بختیاری
  • فراخوان انتخاب برترین‌های صنعتی و معدنی ۱۴۰۳ در چهارمحال و بختیاری