Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال‌هاست در محافل مختلف علمی بر ضرورت گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید شده و گفته می‌شود چون دانشگاه محل تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر است، اگر این نیروی انسانی متخصص بتواند دانش و مهارت خود را در عرصه تولید و صنعت به کار ببرد، موجب پیشرفت خواهد شد.
شعار ارتباط صنعت و دانشگاه سال‌هاست از سوی بسیاری از مسئولان اجرایی و علمی کشور مطرح می‌شود اما تا کنون این ارتباط آنچنان که باید برقرار نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حال با تلاش دانشگاه‌ها برای خروج از نسل اول و دوم و حرکت آنان به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم یعنی کارآفرین و علم و عمل، زمینه برای تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه بیش از پیش فراهم شده است.
بنیاد ملی نخبگان از سال ۱۳۹۶ با هدف برداشتن گامی موثر در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه و تربیت دانشجویان با اهداف دانشگاه نسل سوم و دانشگاه کارآفرین طرح شهید احمدی روشن را اجرایی کرده است که این طرح تا کنون در سه دوره اجرایی شده و موفقیت‌هایی نیز به دنبال داشته است.
محمود سعادت فومنی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، سه‌شنبه در نشستی با مسئولان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های شیراز، علوم پزشکی شیراز و صنعتی شیراز به معرفی و تبیین تسهیلات جدید بنیاد ملی نخبگان تحت عنوان طرح شهید احمدی روشن پرداخت.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تعاریف استعداد برتر، نخبه و سرآمد گفت: وظیفه بنیاد ملی نخبگان در عمل، کشف استعدادهای برتر و کمک به آن‌ها برای سرآمد شدن و در نهایت تاثیرگذاری مثبت آن‌ها در کشور است.
سعادت فومنی با اشاره به فعالیت های بنیاد نخبگان در سطوح مختلف افزود: در بنیاد نخبگان در حیطه دانش آموزی اصل کار، شناسایی استعداد افراد است و در حیطه دانشجویی افزایش دانش و مهارت این افراد که طرح احمدی روشن در همین حیطه و هدف آن آموزش مهارت هایی در حیطه کارآفرینی و غیره است که در دانشگاه‌ها به دانشجویان آموزش داده نمی‌شود.
وی ادامه داد: روش اجرای این طرح، ایجاد ارتباط بین استادان و دانشجویان از طریق هسته‌های نخبگانی است که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و هست و از طریق ایجاد این هسته‌ها، نیروی انسانی متخصص تربیت خواهد شد.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، اهداف این طرح را آموزش و توانمندسازی دانشجویان از طریق حل یک مساله واقعی و رشد و نمود آنان زیر نظر خبرگان، توانمندسازی و هدایت آنان برای حل مسائل راهبردی کشور، ایجاد شبکه مستعدان مرتبط با یکدیگر و در نهایت تربیت و آموزش مستعدان در زمینه حل یک پروژه واقعی زیر نظر یک فرد خبره برشمرد.
سعادت فومنی افزود: در این طرح از استادانی به عنوان مسئول هسته‌ها استفاده خواهد شد که ویژگی‌هایی مانند تعهد، تجربه در آموزش و تربیت دانشجویان و حسن سابقه در انجام پروژه های راهبردی داشته باشند.
رئیس بنیاد نخبگان استان فارس نیز در این نشست با اشاره به گسترش کمی دانشگاه‌ها در کشور گفت: در حال حاضر در کشور حدود ۲ هزار و ۷۰۰ موسسه آموزش عالی و دانشگاه وجود دارد که حداقل۲۱۳ مورد از آنها در استان فارس هستند.
حبیب شریف افزود: این دانشگاه‌ها اکثرا از دانشگاه‌های نسل اول هستند و فقط آموزش محورند، تعداد معدودی از آنها نسل دوم هستند و عملا دانشگاه‌های نسل سوم که باید دانشجویان در آنها به صورت کارآفرین تربیت شوند در کشور وجود ندارد البته گام‌هایی در این مسیر در برخی از دانشگاه‌ها در حال انجام است.
رئیس بنیاد نخبگان استان فارس با اشاره به ارایه طرح شهید احمدی روشن با هدف استفاده از دانشجویان در کنار  استادان با هدف مهارت آموزی و توانمندسازی آن‌ها و همچنین آشنایی آنان با مسایل واقعی صنعت و بازار کار گفت: این طرح به نوعی گامی به سوی ایجاد دانشگاه های نسل سوم است.
۹۲۵۴ /۱۸۷۶ 
 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بنیاد ملی نخبگان شیراز فارس دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۲۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمزارزها به یکی از بسترهای فرار مالیاتی تبدیل شده اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی نخبگان، فرشاد سلیمانی، معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان در نشست هم‌اندیشی جمعی از نخبگان گفت: برخی از مسائل کشور بدون نظارت و وضع قانون به یکی از ظرفیت‌های تخطی از قوانین موجود تبدیل شده‌اند که با کمک نخبگان این مسائل قابل حل هستند، به عنوان مثال حوزه رمز ارزها را شاهد هستیم که به سبب نبود قانون و نظارت‌های لازم به یکی از بسترهای فرار مالیاتی تبدیل شده است.

سیدمحمدهادی سبحانیان، معاون وزیر و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز با اشاره به توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر به‌کارگیری توان و تفکر نخبگان در دستگاه‌های اجرایی و نظام مسائل کشور، گفت: پیش از این سیستم اداری کشور به‌صورت سنتی اداره می‌شد و بدنه اجرایی دستگاه‌ها ۳۰سال در همین فضا رشد کرده و با فناوری نامأنوس است.

وی ادامه داد: امروز دغدغه ما جذب نخبگان در سیستم است تا سازمان بعد از خروج نیروهای پیشین، دغدغه و مشکلی برای جذب نیروی توانمند و اثرگذار نداشته باشد.

همکاری بنیاد با ۱۵۰ هیات اندیشه‌ورز

در ادامه این نشست، یاسین کیخا معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان، گفت: بنیاد با ۱۵۰ هیات اندیشه‌ورز همکاری دارد که شناسایی اعضای آن به دو صورت فعال و فراخوان‌محور است. همچنین در دستگاه‌ها میزهای نخبگانی با حضور نخبگان و مدیران و افراد ذی‌نفع فعال است که با رویکردهای متعدد و با تضارب آرا ایده‌های خود را به رای افراد و اجرا می‌رسانند.

وی در ادامه بیان کرد: هدف هیات‌های اندیشه‌ورز همیشه حل مساله نیست، بلکه گاهی ایجاد گفتمان می‌تواند هدف اساسی آن باشد. لازم به ذکر است رویدادهای نخبگانی نیز با همین هدف و ایجاد فضای واقع‌بینانه از مشکلات کشور برگزار می‌شوند.

در پایان این دیدار ضمن ایجاد مقدمات همکاری‌های بین بنیاد ملی نخبگان و سازمان امور مالیاتی کشور، مقرر شد: بستر مشارکت نخبگان در حل مسائل ملی، فراهم شود و اقدامات لازم در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 6085195 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • لایحه پیشنهادی دولت برای وصول مطالبات دانشگاه‌ها از بنیاد شهید
  • تاکید بر بهره گیری از توان نخبگان دانشگاهی در حل مشکلات استان کرمانشاه
  • رمزارزها به یکی از بسترهای فرار مالیاتی تبدیل شده اند
  • خانه نخبگان راه‌اندازی می‌‎شود
  • خانه نخبگان راه‌اندازی می‌شود
  • اجرای «برنامه توانمندساز» بنیاد ملی نخبگان در مسیر نخبگی
  • بهره‌مندی از اعتبارات و تسهیلات با برنامۀ توانمندساز بنیاد ملی نخبگان
  • افزایش دایره نخبگی در دستور کار بنیاد نخبگان استان یزد
  • اجرای طرح بورسیه صنعتی دانشجویان برای اولین بار در استان یزد