Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@19:45:18 GMT

خانه تاریخی« صادقی» در لاهیجان مرمت شد

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۲۲۹۴۳

خانه تاریخی« صادقی» در لاهیجان مرمت شد

امیرانتخابی گفت: مرمت خانه صادقی لاهیجان به عنوان یکی از خانه های تاریخی شاخصِ استان توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان به پایان رسید.

«شهرود امیرانتخابی» با اشاره به مرمت بناهای تاریخی استان به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: خانه محمد صادقی یکی از بناهای ساخته شده در دوره قاجار است که در بافت قدیمی شهر لاهیجان قرار دارد و  24 آذر 1354 با شماره ثبت 1498 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه خوشبختانه هم اکنون این بنای تاریخی در اختیار این اداره کل در شهرستان لاهیجان قرار دارد افزود: فاز اول عملیات مرمت دیوارهای حیاط پیرامون بنا در سال 96 با اعتبار 450 میلیون ریال انجام شد.

 

وی ادامه داد: فاز دوم عملیات مرمت به جهت تکمیل مرمت دیوارهای حیاط پیرامون بنا، احیا سر در ورودی قدیمی و مرمت سرویس بهداشتی نیز با اعتبار یک هزار و 750 میلیون ریال ریال از ابتدای تابستان 98 آغاز شد و ظرف مدت سه ماه به پایان رسید.


امیرانتخابی با بیان اینکه ساختمان این بنای تاریخی از یک تالار و یک شاه‌نشین با طاق گنبدی و سقف مقرنس‌کاری شده و ارسی‌های مشبک با شیشه‌های رنگی تشکیل شده است تصریح کرد: اتاق‌های جنبی آن نیز تزئینات نقاشی و گچ‌بری دارد.

 

وی تزئینات این بنا را بسیار ظریف و استادانه دانست و اعلام کرد: این بنا مشخصات معماری مسکونی دوره قاجار را در گیلان به تصویر می‌کشد، دو در ورودی آن به شاه‌نشین بنا مرتبط شده و بالای درها، پنجره‌های مشبک نصب شده‌اند.  یک نوار مقرنس نیز ایوان را که دو ستون چوبی دارد، احاطه کرده است. طاقچه‌ها و ديوارهاي داخل تالار و اتاق‌ها همه داراي نقش‌هاي تزئيني با رنگ روغن است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خاطرنشان کرد: ایوان و اتاق‌های جنبی بنا نیز به به این گچبری‌های دیدنی و نقاشی‌های چشم نواز مزین شده‌اند.

پایان پیام/84

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد هفته دفاع مقدس رژه نیروهای مسلح دفاع مقدس اردبیل اربعین حسینی استان همدان کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد مسجد طراز اسلامی خانه صادقی مرمت بناهای تاریخی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۲۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، سید محمد رستگاری با قدردانی از اقدامات شورای اسلامی شهر و شهرداری میبد در راستای احیا و مرمت بافت تاریخی و معابر ارزشمند میراث فرهنگی گفت: مقررشد؛ میراث فرهنگی با مشارکت شهرداری برای مرمت و احیا قلعه مهرجرد و بارجین اقدام کند.


رستگاری با بیان اینکه کارخوبی که درگذر شاه جهان آباد صورت گرفته است؛ مجموعه عالی برای رویداد‌های فرهنگی گردشگری درراستای توسعه گردشگری پایدار در میبد است گفت: نارین قلعه، قنات و محوطه آن نیز نیاز به توجه بیشتر و مرمت و بازسازی دارد که باید پیگیری لازم جهت تامین اعتبار آن انجام شود.


وی با اشاره به کف سازی، بدنه، نورپردازی و احیا و مرمت راسته از سوی شهرداری گفت: با اقداماتی که در راسته بازار انجام شده است ظرفیت ارزشمندی در این منطقه درحال رقم خوردن در حوزه میراث فرهنگی است. مجید بهارستانی شهردار میبد هم با بیان اینکه میبد بیش از ۸۰۰ هکتار بافت تاریخی دارد گفت: برای حفظ بافت تاریخی و جلوگیری از تخریب آن، در ۱۰ منطقه درحوزه بازآفرینی شهری، زیرسازی، بدنه سازی، مرمت بدنه بافت تاریخی کار کردیم.


بهارستانی با بیان اینکه در چهار منطقه از شهر بیشتر هزینه شده است افزود: در راسته بازار ۱۰ میلیارد تومان، گذر شاه جهان آباد ۴ میلیارد تومان، حمام و مسجد جامع شهیدیه ۳ میلیارد تومان هزینه شده است.


وی خاطرنشان کرد: تامین پارکینگ محله ایی و بازآفرینی وخدمات شهری از دیگر اقدامات شهرداری است که برای خدمات رسانی بافت‌های تاریخی، دو دستگاه موتور آتش نشانی خریداری کرده ایم.

دیگر خبرها

  • محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی
  • نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • عبور از اروند اوج شکوه رزمنده‌های گیلان در عملیات والفجر ۸
  • راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان