Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:26:11 GMT

ناخرسندی عمران خان از ترامپ در قبال افغانستان

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۲۲۹۵۰

ناخرسندی عمران خان از ترامپ در قبال افغانستان

عمران خان که هم اکنون برای شرکت در هفتادوچهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بسر می برد طی سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا درخصوص تبعات لغو مذاکرات با طالبان از سوی دولت ترامپ بر پاکستان و منطقه و پیچیده تر شدن اوضاع افغانستان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش روز سه شنبه رسانه های پاکستانی: عمران خان در واکنش به تصمیم غیرمنتظره ترامپ برای توقف مذاکرات صلح با طالبان در دوحه گفت که ما در حال برنامه ریزی برای گسترش مشارکت خود در آینده پس از پیمان صلح میان آمریکا و طالبان بودیم اما با شنیدن تصمیم ترامپ همه چیز متوقف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عمران خان که طی سال های اخیر همواره از یورش نظامی آمریکا و متحدان غربی آن به افغانستان انتقاد کرده و مخالف همراهی اسلام آباد با واشنگتن در این جنگ بود، تاکید کرد: آمریکا برای کمک به برقراری صلح در افغانستان باید نیروهای خود را از این کشور خارج کند.

وی اظهار داشت: ما در حال آمادگی برای همکاری بیشتر با طرف های صلح در افغانستان بودیم اما رئیس جمهوری آمریکا تصمیم غیرمنتظره ای گرفت در حالی که ما انتظار داشتیم ترامپ قبل از چنین تصمیمی نظر اسلام آباد را نیز جویا می شد.

**فشار بر ترامپ برای ازسرگیری مذاکرات با طالبان

نخست وزیر پاکستان روز دوشنبه به وقت محلی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز دیدار دوجانبه ای انجام داد.

وزیر امور خارجه پاکستان به نقل از سخنان عمران‌خان در این نشست گفت: پاکستان خواهان توقف در فرآیند صلح افغانستان نیست بلکه ما خواستار ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و واشنگتن هستیم.

وی افزود: نخست وزیرپاکستان از رییس جمهوری آمریکا به صراحت خواست تا به بن‌بست در گفت‌وگوها با طالبان پایان دهد.

پیش از این عمران خان گفته بود که وی برای پیشبرد صلح افغانستان قرار بود با هیات طالبان دیدار کند اما این ابتکار به دلیل مخالفت دولت کابل و همچنین تصمیم ترامپ برای توقف مذاکرات، به جایی نرسید.

دونالد ترامپ قصد دارد عمران خان را به نبرد علیه گروه‌های تروریستی و حمایت از روند صلح افغانستان ترغیب کند. نخست وزیر پاکستان که اوایل مردادماه امسال به واشنگتن سفر کرده بود قبل از دیدار با رییس جمهوری آمریکا گفته بود: مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد. خوشحالم که آمریکا لزوم یافتن راه حلی غیرنظامی برای جنگ افغانستان را درک کرده است و مذاکرات تنها راه حل مشکل افغان ها است. وی افزود: دولت پاکستان تلاش خواهد کرد که از طریق روند آشتی ملی، صلح را در افغانستان برقرار کند.

پاکستان به حمایت از طالبان متهم است اما اسلام‌آباد همواره این اتهام را رد می‌کند. حکومت افغانستان نقش و همکاری پاکستان در آوردن صلح و ثبات به افغانستان را مهم می‌ شمرد و از این کشور می‌خواهد که طالبان را متقاعد کند که از جنگ با دولت مرکزی دست بردارند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان عمران خان دونالد ترامپ گروه طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۲۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکتیک رسانه‌ای واشنگتن پست در قبال عملیات وعده صادق

پس از وقوع عملیات وعده صادق، اکثریت قریب به اتفاق رسانه‌های آمریکایی که از این واکنش قدرتمندانه کشورمان بهت‌زده شده‌اند، سعی در تقویت این تاکتیک رسانه‌ای مخدوش دارند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، از زمان آغاز جنگ غزه تا کنون، القای تفکیک و تمایز واشنگتن و تل آویو، تبدیل به یک سیاست رسانه‌ای و تبلیغاتی نخ نما در آمریکا شده است. بر این اساس، رسانه‌های وابسته به هر دو حزب سنتی آمریکا (دموکرات و جمهوریخواه) تلاش می‌کنند پیش فرض تعلق خاطر مطلق نهاد‌های پنهان و آشکار قدرت در آمریکا به لابی صهیونیسم را کتمان کرده و خود را بازیگری عقلانی و حتی واسطه‌گر(در روند انعقاد آتش بس) به افکار عمومی جهان معرفی کنند!

این ادعای وقیحانه در حالی از سوی جریانات رسانه‌ای آمریکا پمپاژ می‌شود که واشنگتن نه تنها هدایت فرامتنی منازعه را به سود منافع صهیونست‌ها بر عهده دارد، بلکه در سطح لجستیک و عملیاتی نیز در میدان جنگ حضور داشته و نسل کشی علیه کودکان غزه با نظارت مستقیم و بدون واسطه آن صورت می‌گیرد.

پس از وقوع عملیات وعده صادق، اکثریت قریب به اتفاق رسانه‌های آمریکایی که از این واکنش قدرتمندانه کشورمان بهت‌زده شده‌اند، سعی در تقویت این تاکتیک رسانه‌ای مخدوش دارند.

مروری بر گزارش واشنگتن پست در خصوص عملیات وعده صادق، این واقعیت را ملموس‌تر ساخته است. این روزنامه که بیشتر به طیف سنتی حزب جمهوریخواه آمریکا وابسته است، در شماره اخیر خود در خصوص عملیات ایران در عمق استراتژیک اراضی اشغالی می‌نویسد:

"اسرائیل در طول عملیات نظامی شش ماهه خود علیه حماس، حملاتی را در سوریه علیه ایران و متحدانش انجام داده است ما حمله اسرائیل در اول‌آوریل امسال ( حمله به ساختمان کنسولگری سقارت ایران در دمشق) با دیگر اهداف تفاوت برجسته‌ای داشت.
زیرا قاعدتاً اماکن دیپلماتیک باید معاف از درگیری و منازعات نظامی باشند. اما حمله اسرائیل به کنسولگری ایران، آمریکا را ناامید کرد! ، سه مقام آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند، گفتند که لوید آستین، وزیر دفاع و دیگر مقامات ارشد دفاعی معتقدند که اسرائیل باید قبل از موعد به آن‌ها اطلاع می‌داد، زیرا این حمله برای منافع ایالات متحده در منطقه تأثیر داشت. اکنون آمریکایی‌ها نگران وقوع یک جنگ چندجانبه علیه مواضع منطقه‌ای خود و اسرائیل هستند، چنانچه پس از حمله ایران ( عملیات وعده صادق) نیز شاهد تبعات اقدام اسرائیل بودیم."

سؤال اصلی اینجاست که چرا واشنگتن پست و دیگر رسانه‌های آمریکایی، قبل از وقوع عملیات وعده صادق به جای محکوم کردن اقدام غیر قانونی، وقیحانه و تجاوزکارانه رژیم اشغالگر قدس، در مصاحبه با تحلیلگر‌ها و استراتژیست‌های مختلف غربی مدعی ناتوانی ایران در واکنش به تل آویو شده و سخنی از ناامیدی آمریکا از اسرائیل به میان نمی‌آوردند؟!

واقعیت امر این است که شوک ناشی از عملیات موفقیت‌آمیز وعده صادق نه تنها در سطوح سیاسی، بلکه در سطوح رسانه‌ای نیز مولد بحران‌های محاسباتی و آینده پژوهی زیادی در واشنگتن و تل آویو بوده است. از این رو آثار و تبعات مؤثر عملیات وعده صادق به سود امنیت جمهوری اسلامی ایران و منطقه، به برهه زمانی کنونی محدود نخواهد ماند.

این ترس و دغدغه بزرگ و عمیق، سرتاسر آمریکا و اراضی اشغالی را فراگرفته است...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • جابجایی بیش از ۷۴ هزار تن کالا از طریق خطوط آهن افغانستان
  • طالبان از سلاح جنگی جدید "ساخت افغانستان" رونمایی کرد (فیلم)
  • کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان واگذار شود
  • ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان
  • تاکتیک رسانه‌ای واشنگتن پست در قبال عملیات وعده صادق
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز
  • آمریکا: درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیم نگرفته‌ایم