Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم نشست روز جهانی بدون خودرو و پیوستن ایران به کمپین جهانی حمل و نقل پاک در سخنانی با اشاره به روز جهانی بدون خودرو گفت: کلان شهر‌های دنیا هرچند با هم متفاوت هستند، اما مشکلات آن‌ها به هم شبیه است و تمام کلانشهر‌ها با مشکلاتی مانند آلودگی هوا مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهردار تهران با اشاره به تبدیل تهران به یک کلان شهر اظهار کرد: در حال حاضر که تهران از کلان شهری عبور کرده مشکلات آن بیشتر و راه حل آن مانند دیگر کلان شهر‌ها مشابه است.

او افزود: در تهران ۸۰ درصد آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی است که ۴۰ درصد آن از خودرو‌های شخصی در هوا آزاد می‌شود و نقشه و هدف ما را در این حوزه به طور کامل مشخص می‌کند.

حناچی با اشاره به وضعیت دوچرخه سواری در پایتخت گفت: میزان استفاده شهروندان از دوچرخه در پایتخت امروز زیر یک درصد است و شهری مانند وین این ادعا را دارد که ۷ درصد حمل و نقل آن به وسیله دوچرخه انجام می‌شود.

شهردار تهران ادامه داد: اجرای سیاست احداث خیابان‌های جدید یعنی ایجاد تقاضای سفر و این اقدام به هیچ عنوان مشکل ما را حل نخواهد کرد و باید در ادامه به اقدام‌های زیادی که شهرداری تهران انجام داده است اشاره کنم و به عقیده من اگر مردم بدانند چه اقدامی صورت گرفته و در چه شرایطی هستیم تلاش خواهند کرد که به کمک مدیریت شهری مشکلات حل شود.

او ادامه داد: چاقی، فشار خون، کلسترول از جمله بیماری‌هایی است که به دلیل کاهش تحرک فردی به سراغ فرد می‌آید که حل این مشکلات را می‌توان با گسترس دوچرخه سواری از میان برد و دوچرخه سواری را از امری مستحب به امری واجب بدل کرد.

حناچی با اشاره به جدیت مدیریت شهری در بحث معاینه فنی گفت: برای کاهش آلودگی هوا شهرداری تهران جدیت بسیاری در حوزه صدور معاینه فنی برای خودرو‌های سبک و سنگین از خود نشان داد.

شهردار تهران با تأکید بر این نکته که تحریم‌های امروز در کنار ایجاد فشار گشایش‌هایی نیز ایجاد می‌کند، بیان کرد: در کنار تحریم‌ها تلاش کردیم تا کار‌ها را به پیش ببریم که یکی از آن‌ها توسعه خطوط ۶ و ۷ مترو بود که در کنار تحریم توانستیم با افزایش تعداد واگن‌ها در این حوزه فاصله‌های قطار‌ها را در خطوط ۱، ۲ و ۴ کاهش دهیم و برای آن که بخواهیم هر فاصله قطار‌ها را به ۲.۵ دقیقه برسانیم باید ۲ هزار واگن به خطوط مترو اضافه کنیم که در شرایط امروز کشور (تحریم) اقدامی بسیار دشوار است.

او با اشاره به توسعه اتوبوسرانی ادامه داد: ۶۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی زیر نظر بخش خصوصی است و در کنار توسعه ناوگان اتوبوسرانی ما احداث خطوط ۸، ۹ و ۱۰ مترو را نیز در برنامه داریم.

حناچی با اشاره به احداث مسیر امن دوچرخه بیان کرد: از سال ۱۹۲۰ آیین نامه استفاده از دوچرخه در کشور به تصویب رسیده است و در این بازه زمانی این آیین نامه نیاز به بازنگری دارد و در کنار آن باید استفاده از اسکوتر و ماشین برقی نیز مورد توجه قرار بگیرد.

شهردار تهران با اشاره به توسعه محور پیاده در پایتخت گفت: توسعه محور پیاده مسیری است که مدیریت شهری در آن گام برمی‌دارد و در حال حاضر نمی‌گویم که از کدام خیابان‌ها این طرح قرار است اجرا شود، اما توسعه محور پیاده را از خیابان‌های قدیمی تهران آغاز می‌کنیم.

او با تأکید بر استفاده شهروندان از دوچرخه در محور‌های پایتخت اظهار کرد: در حال حاضر استفاده دوچرخه در پایتخت از سوی شهروندان زیر ۱ است و ما تلاش می‌کنیم که این آمار را به ۴ درصد برسانیم و شرکت‌ها نیز از این امر استقبال می‌کند.

حناچی با اشاره به احیای بافت فرسوده بیان کرد: تهران شهری است که همواره در معرض مخاطراتی، چون سیل و زلزله قرار دارد و ما تلاش می‌کنیم با برگزاری مانور و آگاهی بخشیدن به شهروندان در این حوزه آمادگی شهروندان را برای مقابله با مخاطرات طبیعی در سطح بالایی نگه داریم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار شهری شهرداری تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۴۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهری که برای ۱۰۰ سال آینده طراحی شد

شهر هوشمند فوجیساوای ژاپن (Fujisawa SST) از حیث استفاده از فناوری‌هایی نظیر زیرساخت‌های ضدزلزله، تحویل خودران، حمل‌ونقل هوشمند، تامین انرژی از پنل‌های خورشیدی و سیستم‌های نظارتی پیشرفته سرآمد است و به عنوان شهری برای ۱۰۰ سال آینده شناخته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شهر هوشمند پایدار فوجیساوا یک شهر کوچک به اصطلاح «تجربی» است که با حمایت پاناسونیک و با هدف توسعه فناوری‌هایی برای کاهش تأثیر انسان در جهان و با رویکردی شهروندمحور توسعه یافته است.

این شهر هوشمند ژاپنی یک هدف اضافی را نیز دنبال می‌کند که استفاده از فناوری اطلاعات برای دستیابی به اهداف ۷، ۱۱، و ۱۷ توسعه پایدار سازمان ملل متحد است که به ترتیب شامل مفاهیم انرژی مقرون‌به‌صرفه و پاک، شهرها و جوامع پایدار و مشارکت برای اهداف است. حال آیا فوجیساوا می‌تواند به این هدف دست یابد؟

شهر هوشمند چیست؟

در حالی که تفاسیر متفاوتی از شهر هوشمند وجود دارد اما یک اجماع مشترک وجود دارد: شهری است که به تقویت پایداری اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی اختصاص داده شده است، در حالی که خدمات را از طریق نوآوری‌های دیجیتالی که نیازهای همه ساکنانش را برآورده می‌کند، افزایش می‌دهد.

نوآوری‌ها شامل سیستم‌های حمل‌ونقل شهری هوشمندتر، مدیریت تأمین آب پیشرفته، طرح‌های کاهش زباله و اجرای سیستم‌های روشنایی و گرمایش کارآمدتر در ساختمان‌ها است. علاوه بر این، شهر هوشمند مستلزم تقویت مدیریت شهری تعاملی‌تر و پاسخگوتر و همچنین طراحی فضاهای عمومی است که برای ساکنان قابل سکونت و ایمن‌تر باشد.

شهرهای هوشمند را می‌توان در تمام قاره‌ها از جمله آسیا، آفریقا، خاورمیانه یا اروپا یافت. این شهرها به ترویج شیوه زندگی پایدارتر اختصاص دارند و اغلب با نام‌های مختلفی مانند شهر دیجیتال، شهر حساس، شهر بوم‌گردی یا شهر سبز فعالیت می‌کنند.

شهر هوشمند پایدار فوجیساوا

شهر هوشمند فوجیساوای ژاپن که با نام Fujisawa SST شناخته می‌شود، یک پروژه توسعه شهری پایدار است که توسط پاناسونیک و چند شرکت فناوری شریک ایجاد شده است و در استان کاناگاوا حدود ۵۰ کیلومتری توکیو قرار دارد.

با مساحت ۱۹ هکتار و با فضایی برای حدود هزار خانه، هدف اصلی این شهر کشف فناوری‌هایی است که برای کاهش اثرات زیست‌محیطی شهرها طراحی شده‌اند. راه‌حل‌ها عمدتاً توسط پاناسونیک ارائه می‌شوند، با این حال، سایر همکاران این شهر شامل شرکت گاز توکیو و یاماتو ترانسپورت هستند.

یکی از اهداف اصلی تعیین‌شده فوجیساوا کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان ۷۰ درصد در مقایسه با سطوح سال ۱۹۹۰ است. این شهر خانه‌های تک‌خانواده و حذف وسایل نقلیه موتوری را در اولویت قرار داده است.

نوآوری‌هایی نیز در زمینه پنل‌های خورشیدی، مدیریت شبکه هوشمند، فناوری باتری، وسایل نقلیه تحویل خودران، سیستم‌های نظارتی، سازه‌های مقاوم در برابر زلزله در این شهر به وضوح به کار برده شده است.

اولین ساکنان فوجیساوا در سال ۲۰۱۴ وارد شدند، اما انتظار می‌رود این پروژه برای چندین دهه ادامه یابد. بسیاری از اهداف به‌ویژه استفاده بهتر از انرژی، انسجام اجتماعی بالقوه یا کاهش درازمدت مورد انتظار در نرخ جرم و جنایت با چشم‌انداز ۱۰۰ ساله تعیین شده‌اند.

پروژه‌های شهر هوشمند و پایدار فوجیساوا

یکی از پروژه‌های اولیه شهر مربوط به پنل‌های خورشیدی است که روی همه پشت‌بام‌ها نصب شده است و هدف آن تأمین صددرصدی انرژی مورد نیاز خانواده‌ها است. یک سیستم باتری، انرژی تولیدشده توسط پنل‌های خورشیدی در طول روز را ذخیره می‌کند تا در مواقع نیاز مورد استفاده قرار بگیرد.

مانند سایر شهرهای آسیایی، فوجیساوا در حال آزمایش فناوری نظارت انبوه به نفع امنیت عمومی است. این شهر کوچک با نصب ۵۰ دوربین در مجموعه و گشت‌های فیزیکی متعدد، قصد دارد هر نوع جرمی را کنترل کند.

جابه‌جایی الکتریکی یکی از ارکان اساسی این جامعه هوشمند است و شامل اتومبیل‌های برقی و دوچرخه و نقاط شارژ متعدد در سراسر شهر می‌شود. در پایان سال ۲۰۲۰، پاناسونیک شروع به استفاده از ربات‌های تحویل خودکار کرد که با سرعت بسیار کم (۴ کیلومتر در ساعت، مشابه سرعت پیاده روی تند) رانندگی می‌کنند.

توسعه فناوری ژاپنی مقاوم در برابر زلزله برای محافظت از خانواده‌ها و شبکه‌های برق در این شهر نیز برجسته است. ژاپن در بین گسل‌ها قرار دارد به دلیل فراوانی و شدت زلزله‌هایش مشهور است و چندین دهه است که راه حل هوای مقاوم در برابر زلزله را توسعه داده است. در فوجیساوا، تمام زیرساخت‌ها به گونه‌ای ضدزلزله احداث شده‌اند که قبل و بعد از حرکت زمین به کار خود ادامه می‌دهند.

با این حال، همه ویژگی‌های فوجیساوا در مورد تکنولوژی نیست. قلب شهر میزبان نهادی است که مردم می‌توانند در آن جمع شوند تا در مورد مسائل مربوط به شهر بحث کنند و نقش فعالی در توسعه این محله عجیب و غریب ژاپنی داشته باشند.

انتقادها به فوجیساوا

واضح‌ترین انتقاد از فوجیساوا دقیقاً مدل شهری آن است که ساخت خانه‌های تک‌خانواده را تقویت می‌کند. از آنجایی که این مدل بیشترین تأثیر زیست‌محیطی را دارد، بیشترین مصرف آب و انرژی را نیز به همراه خواهد داشت.

انتقاد دوم که اغلب در گزارش‌های رسانه‌های غربی دیده می‌شود، مربوط به استفاده از داده‌ها و مسائل اخلاقی مرتبط با نوآوری شرکت‌های مؤسس شهر است. بر اساس گزارش سازمان ملل، شرکت‌های بزرگ فناوری سهم قابل‌توجهی در انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی دارند و ردپای کربن آن‌ها تقریباً دو تا سه درصد از کل انتشار جهانی را تشکیل می‌دهد.

در میان شرکت‌های فناوری پیشروی ژاپن، گروه پاناسونیک مسئول انتشار حدود ۱۱۰ میلیون تن CO۲ در سال در کل زنجیره ارزش خود است. این رقم معادل مصرف سالانه برق ۲۰ میلیون خانوار است و حدود یک درصد از کل انتشارات ناشی از مصرف برق جهان را نشان می‌دهد. بنابراین، آیا فوجیساوا نشان‌دهنده تعهد واقعی به تغییر است یا صرفاً تلاشی برای تغییر نام تجاری چندملیتی ژاپنی است؟

کد خبر 745298

دیگر خبرها

  • لحظه پیوستن روباه مادر به توله‌اش در ولنجک تهران (فیلم)
  • کلمبیا هم خواهان پیوستن به «بریکس» است
  • اختصاص فضای بیشتر به نمایشگاه کتاب با توسعه مصلی
  • هفت اختراعی که زندگی شهری را تغییر داد
  • (ویدئو) لحظه پیوستن روباه مادر به توله‌اش در ولنجک تهران
  • اعتبار ۹۴ میلیارد ریالی برای بهسازی و توسعه پایانه باقوشخانه
  • ضرورت احیای دوچرخه سواری در تهران
  • ۴۷کیلومتر راه‌سازی در منطقه ۲۲ | ۹۳ درصد بودجه شهرداری منطقه به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت
  • احیای دوچرخه‌سواری در پایتخت
  • شهری که برای ۱۰۰ سال آینده طراحی شد