Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اظلاع رسانی وزارت کشور، «مهدی محمودی» روز سه‌شنبه در دیدار «عبدالغفور لیوال» سفیر افغانستان و هیئت همراه او که در اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور برگزار شد، انتخاب سفیر جدید افغانستان در جمهوری اسلامی ایران را دریچه‌ای جدید در جهت هماهنگی‌های بیشتر در حوزه رسیدگی به امور اتباع و مهاجرین افغانستان دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در طی چهار دهه گذشته خدمات قابل توجهی را در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، بهداشت، معیشت و حرفه‌آموزی به اتباع و مهاجرین افغانستانی ارائه کرده و امروزه با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران که در حوزه اقتصادی تأثیراتی را به همراه داشته، این خدمات همچون قبل و حتی بیشتر و وسیع تر درحال ارائه است.چ

بیشتر بخوانید: عدم بازگشت داوطلبانه اتباع افغان کشور میزبان را با مشکل مواجه کرده است

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی کشور اضافه کرد: اداره اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور به عنوان یک سازمان هماهنگ کننده در میان دستگاه‌های مختلف کشور، خدماتی در حوزه مهاجرین و اتباع خارجی فراهم کرده و انتظار می‌رود دولت افغانستان نیز در جهت تسهیل در این امور بیشتر از قبل با دولت ایران همکاری داشته باشد.

محمودی با بیان این که ایران با نگاه بشردوستانه و انسان‌دوستانه در امور پناهندگان و ارائه خدمات به‌آنان هیچ وقت کم کاری نکرده است، گفت: در سال ۱۳۹۸ تعداد ۹۲ هزار نفر از اتباع خارجی پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند و همچنین برای اقشار آسیب‌پذیر نیز تدابیری را اندیشیده‌ایم تا روند درمانی آنها از قبیل عمل‌های جراحی و حتی اهدای عضو به صورت رایگان انجام شود.

اقدامات گسترده‌ای در حوزه آموزش و ساخت مدارس برای اتباع خارجی انجام داده‌ایم

او در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص آموزش اتباع و مهاجرین افغانستانی لازم‌التعلیم حتی اتباعی که فاقد مدارک هستند، یادآور شد:تاکنون  اقدامات بسیار گسترده‌ای در حوزه آموزش و سوادآموزی و ساخت مدارس برای اتباع خارجی انجام شده است و  افراد لازم‌التعلیم می‌توانند به هرکدام از دفاتر خدمات اتباع که در سراسر کشور هستند مراجعه و پس از طی مراحل ثبت نام مشغول تحصیل شوند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی به صدور کارت‌های مجاز کار برای اتباع افغانستانی نیز به عنوان یکی دیگر از خدمات ارائه شده به این افراد اشاره کرد و افزود: در طرح‌های آمایشی که سالیانه برگزار می‌شود برای بسیاری از اتباع با توجه به تخصص و حرفه‌ای که فراگرفته‌اند کارت کار صادر می‌شود تا این افراد هم در زمانی که در ایران مشغول کار هستند و هم در زمان بازگشت به کشور متبوع خود به عنوان یک فرد حرفه‌ای و دارای تخصص شناخته شده و در حوزه ای که تخصص دارند ادامه کار دهند.

دولت افغانستان شرایط بازگشت اتباع خود را فراهم کند

محمودی اضافه کرد: در حوزه آموزش فنی و حرفه ای اتباع و مهاجرین خارجی نیز تفاهم‌نامه‌هایی امضاء شده و با کمک سازمان فنی و حرفه ای کشور اتباع، کار و حرفه‌ای فرا می‌گیرند. در این میان انتظار می‌رود دولت افغانستان نیز شرایطی را برای بازگشت عزتمندانه این افراد به کشور خود ایجاد کند تا این افراد در آرامش کامل در کشور خود مشغول به کار شوند.

او با بیان اینکه نباید شرایط به صورتی باشد که اتباع و مهاجرین افغانستانی بازگشت به وطن خود را فراموش کنند، خاطرنشان کرد: در حوزه مهاجرین غیرمجاز باید دولت افغانستان تدابیری را بیندیشد و در طی جلساتی با کشور ایران به یک راهکار مشترک برسند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور  در بخش دیگری از این دیدار به مسئله کودکان کار و تکدی گری اتباع خارجی اشاره کرد و گفت: در این خصوص طرح‌هایی را آغاز کرده‌ایم و دولت افغانستان هم باید پای کار باشد تا بحث کودکان کار مشخص شود.
 محمودی یادآورشد: با شناسایی خانواده‌های کودکان کار و متکدیانی که در ایران حضور دارند می‌توان با مشاوره، ترتیبات قابل توجهی را در حوزه ساماندهی آنها اتخاذ کرد.

او گفت: در مباحث فرهنگی و ورزشی نیز ما شرایط بسیار مناسبی را برای اتباع و مهاجرین خارجی فراهم کرده ایم و در مواردی شاهد بوده ایم که جوانان افغانستانی در رشته‌های مختلف ورزشی به موفقیت های خیلی خوبی دست پیدا کرده‌اند. در این زمینه نیز دولت افغانستان می‌تواند همکاری‌های خیلی خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.
‌مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی کشور افزود: صدور گواهینامه رانندگی یکی از خدماتی است که جمهوری اسلامی ایران برای اتباع و مهاجرین افغانستانی در نظر گرفته و هماهنگی های لازم نیز در این خصوص با دستگاه‌های مختلف انجام شده و به زودی شاهد این اتفاق بزرگ خواهیم بود.

تحکیم روابط ایران و افغانستان در حوزه رسیدگی به امور اتباع افغانستانی

همچنین در این دیدار عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در ایران اظهارداشت: امیدواریم شاهد ایجاد فصلی نو در همکاری دوجانبه ایران و افغانستان در حوزه اتباع و مهاجرین باشیم.

او افزود: در کنار روابط دییپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و افغانستان این مسئله مهاجرین است که نشان‌دهنده رفتار صادقانه و بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران بوده و ما در تلاش هستیم این روابط بیشتر از قبل تحکیم پیدا کرده و گسترده‌تر شود.

در این دیدار مقرر شد جلسات کارشناسی با حضور نمایندگان سفارت افغانستان و اداره کل اموراتباع و مهاجرین خارجی تشکیل و با تشریک مساعی و ورود میدانی و اجرایی توسط سفارت افغانستان اقدامات لازم برای حل مشکلات موجود در چهارچوب ضوابط به عمل آید.

انتها ییام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اتباع خارجی تسهیلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۴۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست مدیرکل اتباع البرز با اعضای بخشداری آسارا

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز، روز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ سیروس دهقان شیری به همراه معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کرج ضمن شرکت در شورای اداری بخش آسارا پیرامون وضعیت اتباع خارجی ساکن در آن بخش توضیحاتی را ارائه نمود.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی البرز در این نشست ضمن بیان نحوه تردد،اقامت و ساماندهی اتباع خارجی اذعان داشت: رویکرد کلی پناهندگان و مهاجرین خارجی در استان تمکین از قوانین دولت و سیاست های ابلاغی از سوی سازمان ملی مهاجرت بوده ،و در جلسات اطلاع رسانی و آموزشی همواره سعی این اداره کل بر آگاهی و آشنایی آنان با قوانین کشور می‌باشد.

وی ضمن قدردانی از دستگاههای شهرستان افزود: برای حضور قانونمند مهاجرین تعامل و نظارت بیشتری از سوی کلیه دستگاه ها و ادارات مرتبط با آنان مورد نیاز است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • برگزاری فینال جام رمضان اتباع در قزوین
  • بازگشت اتباع افغانستانی به کشور خود + فیلم
  • نشست مدیرکل اتباع البرز با اعضای بخشداری آسارا
  • نشست ساماندهی اشتغال اتباع در کردستان
  • دیدار مدیران کل امور اتباع قزوین و کرمانشاه
  • حضور اتباع و مهاجرین در قم کنترل و ساماندهی شود
  • مشارکت ۱۱ هزار تبعه خارجی البرز در سرمایه‌گذاری
  • تحویل دفترچه‌های اقامت طرح سپرده‌گذاری اتباع در خراسان رضوی
  • توزیع دفترچه اقامت طرح سرمایه گذاری به اتباع افغانستانی در خراسان رضوی
  • رونمایی از دفترچه های اقامت طرح سپرده گذاری اتباع