Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا جعفری روز سه شنبه در حاشیه بازدید از اورژانس اجتماعی دامغان در استان سمنان، به خبرنگار ایرنا افزود: امروز غفلت و بی توجهی یکی از مهم ترین عوامل کودک آزاری در کشور است و پس از آن، آزار عاطفی و روانی، خشونت جسمی و در نهایت خشونت جنسی، از جمله این عوامل است، خشونت جنسی کمتر از ۲ درصد از کل کودک آزاری را شامل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی، به موضوع کودک آزاری و همسرآزاری اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای جهانی، از هر هزار کودک ۲۰ کودک در معرض خشونت قرار دارد که این آمار در ایران بسیار پایین تر از آمارهای جهانی است. 
جعفری گفت: دو معضل اجتماعی کودک آزاری و همسرآزاری در کانون خانواده رخ می دهد که با توجه به این امر، آمار دقیقی در دست نیست و تنها می‌توان برای کنترل آسیب، خدمات اورژانس اجتماعی را توسعه داد.

مشارکت خیران در تمام مراکز حوزه آسیب ها

جعفری ادامه داد: ۱۱۰ مرکز کودک و خانواده، خانه امن و مرکز ندای مهر، از جمله مراکزی هستند که بهزیستی با مشارکت و حمایت سازمان های مردم نهاد و خیران در کشور زیر پوشش و نظارت دارد. 
وی اظهار داشت: هم اکنون، ۲۰ مرکز غیردولتی و ۷ مرکز دولتی در خصوص خانه های امن در کشور وجود دارد که این مکان، ویژه نگهداری زنان در معرض خشونت و فرزندان آن ها است. 
جعفری گفت: ۲۲ خانه ندای مهر غیر دولتی و ۳۰ خانه سلامت دولتی ویژه دختران در معرض آسیب و فرار در کشور فعال است. 

فعالیت اورژانس اجتماعی در همه شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر کشور
وی با اشاره به اینکه ۳۵۸ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور فعال است، گفت: طبق آمارهای به دست آمده در سازمان بهزیستی کشور، با فعالیت مراکز اورژانس اجتماعی، میزان شناسایی آسیب های اجتماعی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ به میزان ۲۵ درصد افزایش یافته است.
جعفری اضافه کرد: این آمار به معنای افزایش آسیب های اجتماعی نیست بلکه این آمار نشان می دهد مشکلات و آسیب ها به خوبی ‌شناسایی شده و پیشگیری های لازم انجام می گیرد.
وی تصریح کرد: اورژانس اجتماعی گام جدی و اساسی است که می توان امیدوار بود با همین روند رو به جلوی مراکز، بتوانیم آسیب ها را شناسایی و به مرور، این مشکلات را به حداقل برسانیم.
جعفری گفت: در سال ۹۸ با توجه به مشکلات اعتباری و توسعه کافی از لحاظ کمی، سعی در تثبیت و توسعه کیفی مراکز اورژانس اجتماعی داریم. 
وی ادامه داد: امسال آموزش نیروی انسانی، تدوین انواع راهکارها، مداخلات تخصصی در خصوص کودک آزاری، تقویت خانه های امن، مشاوره حوزه های طلاق و توسعه مراکز آسیب‌ها در دستور کار است. 

مرکز راه نوین، خدمت جدید بهزیستی کشور 
مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: مرکز راه نوین به عنوان یک مرکز جدید با رویکرد کاهش آسیب، در زمینه زنان آسیب دیده اجتماعی فعالیت دارد که هم اکنون به صورت آزمایشی در ۴ استان کرمان، کرمانشاه، مازندران و خراسان رضوی، در حال اجرا است. 
وی افزود: با ایجاد این طرح، سازمان بهزیستی به دنبال افراد آسیب دیده فعالیت و خدمات روانی اجتماعی لازم را به صورت تخصصی در این زمینه ارائه می کند.
جعفری گفت: در این چهار استان، ۱۶ نیروی انسانی فعالیت دارند که ظرفیت پذیرش هر مرکز، در مرحله اولیه ۶۰ نفر است.

پذیرش یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در مراکز اورژانس اجتماعی 
جعفری به خدمات ارائه شده توسط مراکز آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: سال ۹۷، در حوزه اورژانس اجتماعی، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در تیم های سیار، پایگاه های خدمات اجتماعی و مراکز مداخله در بحران، پذیرش شدند.

آسیب های نوپدید کشور باید مهار شود 

وی افزود: با توجه به تغییر سبک زندگی، آسیب های اجتماعی نوپدید در کشور باید مهار شود.
جعفری تصریح کرد: با توجه به تغییرات دنیای معاصر، بحث شتاب و فضای جدید مطرح است که باید در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی در این موضوع ورود جدی داشته باشیم.
مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: آسیب های فضای مجازی، ازدواج سفید، شیطان پرستی و ازدواج خاکستری، از آسیب های پنهان است که با توجه به روند جامعه باید به این امر ورود جدی داشت، چرا که در صورت مهارنشدن آنها، هزینه بیشتری به جامعه وارد می شود.

مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور روز سه شنبه در سفر یک روزه به شهرهای سمنان و دامغان، از مراکز اورژانس اجتماعی، مداخله در بحران، مراکز و خدمات اجتماعی بهزیستی در استان سمنان بازدید کرد.

در استان سمنان اورژانس اجتماعی در شهرهای سمنان، شاهرود، گرمسار و دامغان فعال است.

۹۸۵۶/۶۱۰۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: همسر آزاری کودک آزاری اورژانس اجتماعی دامغان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۷۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولدی دیگر در شورآباد

همشهری آنلاین-مژگان مهرابی:هیچ چیز به اندازه وقت گذراندن با گل و گیاه حالش را خوب نمی کند، آنقدر خوب که درد خماری یادش می رود و دلش برای آینده ای پاک و بدون دود و دم تنگ می شود. به تشویق هم اتاقی اش سلیم در کلاس های پرورش گل و قارچ دکمه ای مرکز بازپروری سروش شرکت کرد. کم کم علاقمند شد و چم و خم کار را یاد گرفت وحالا یکی از تولیدکنندگان برتر گل و گیاه به شمار می آید. او این اتفاق نیک را از حضورش در مرکز بازپروری ماده ۱۶ سروش دارد. بابک یکی از صدها مددجوی این مرکز است. کسانی که با ورود به این جا بعد از ترک اعتیاد، در کلاس های فنی حرفه ای آموزش می بینند و بنا به علاقه خود در یکی از کارگاه های خیاطی، پرورش گل و گیاه، مکانیکی، صافکاری، نقاشی و آهنگری مشغول کار می شوند.

مرکز بازپروری سروش، جایی آن دورها

کهریزک که تمام می شود، محدوده شورآباد آغاز می شود. انتهایی ترین قسمت نقشه تهران، جایی زیر پونز. بعد از یک ساعت رانندگی آن هم در جاده پرچاله شورآباد، تابلوی مرکز بازپروری ماده ۱۶ سروش نمایان می شود. اولین تصوری که از کمپ ترک اعتیاد یا مرکز بازپروری در ذهن نقش می بندد، جایی است محصور به میله های آهنی، با حیاطی کوچک که وقت استراحت مددجوها مجازند در آن هوایی تازه کنند. اما آنچه جلوی نظر ظاهر می شود، محوطه ای بزرگ و وسیع که دوروبرش تا چشم کار می کند زمین خاکی است. مرز بین بیابان اطراف و حیاط مرکز بازپروری با نهال های اکالیپتوس مشخص شده و فضای دلچسبی را به وجود آورده است. نسیم خنک بهاری پای خیلی از مددجوها را به محوطه کشانده تا در کنار هم از هوای تازه لذت ببرند. ظاهر آراسته ای دارند، رنگ و رخسارشان هم نشان نمی دهد قبلا مواد مصرف می کرده اند. البته به گفته آرش مسئول فرهنگی مرکز بازپروری بیشتر مددجوها در این ساعت از روز داخل کارگاه ها مشغول فعالیتند. او تا سال پیش از مددجوهای اینجا بوده و حالا با ترک اعتیاد و نشان دادن جربزه، به عنوان یکی از کارکنان مرکز سروش استخدام شده است.

هم بیمه هستم هم حقوق می گیرم

آرش راهش را به سمت کارگاه آهنگری کج می کند. ۲۰ نفری در اینجا مشغول برش آهن یا جوشکاری هستند. به درگاهی کارگاه آهنگری که می رسد، با صدای کش داری مسئول کارگاه را صدا می زند: «آقا اسکندری!» مرد میانسالی ماسک جوشکاری را از جلوی صورتش کنار گرفته و کنجکاو سرش را بلند می کند. آرش است. دوست قدیمی.

اسکندری ۵ سالی می شود در مرکز بازپروری کار می کند. از مددجوهای دهه ۹۰ است. بعد از ترک اعتیاد اینجا ماندگار شده و در واقع به استخدام مرکز بازپروری در آمده است. اسکندری برای خود یلی بوده و در جنوب شهر، کارخانه سنگ بری داشته، از برو بیا و بریز و بپاش های زندگی اش می گوید. اینکه همه حسرت زندگی اش را می خوردند. تعریف می کند: «همه جور موادی را امتحان کردم. همه چیزم را هم به پایش دادم. خانه، ماشین، کارخانه، خانواده ... زن و بچه ام خسته شده بودند. شیرازه زندگی ام داشت از هم می پاشید. نمی خواستم آنها را از دست بدهم. برای همین تصمیم گرفتم برای همیشه مواد را کنار بگذارم و الان ۵ سال است مواد نمی کشم. اینجا به عنوان مسئول کارگاه آهنگری کار می کنم. حقوق می گیرم و بیمه هم هستم. صبح ها می آیم و غروب هم به خانه برمی گردم.»

دوست دارم اینجا بمانم

کارگاه خیاطی ۱۰ قدم آن طرف تر از آهنگری است. یک سوله بزرگ که در واقع تولیدی لباس نظامی است. ۲۰۰ چرخ خیاطی کنار هم ردیف شده اند و پشت هر کدام یک مددجو نشسته است. جز قژقژ چرخ ها صدای دیگری به گوش نمی رسد. همه مشغول کارند. پارچه های سبز مخصوص یونیفرم ناجا در اتاق کناری برش خورده و به دست آنها می رسد. ابراهیممددجوی دیگری است که از جوانی گرفتار اعتیاد شده است. با دقت پارچه را زیر چرخ می گذارد و پای خود را روی پدال فشار می دهد. برای خودش استاد کاری شده کسی که پیش از این حتی بلد نبود یک دکمه بدوزد. درز را تا انتها می رود و نخ اضافی را با قیچی می برد. چشم هایش را تنگ می کند و با دقت پیراهن آماده را نگاه می کند. نقصی در کار نیست. پیراهن را روی لباس های دوخته شده می اندازد. قواره بعدی را برمی دارد و زیر چرخ می گذارد و همین طور که پدال چرخ را می فشارد، سر درددلش باز می شود: «در شرکت ساخت بالابر کار می کردم و درآمد خوبی هم داشتم. از روی بی تجربپگی و سرگرمی سراغ مواد رفتم. کم کم وابسته شدم وقتی به خودم آمدم که کار از کار گذشته بود. کارم را از دست دادم. گریه پدر و مادرم را برای خودم خریدم. هیچ دختری حاضر نیست با من زیر یک سقف زندگی کند. هر جا بروم تا بفهمند قبلا اعتیاد داشتم به من کار نمی دهند. از سر خوشی نیست که بعد از ترک اعتیاد دوباره سراغ مواد می رویم. کسی به ما اعتماد نمی کند. برای همین دوست دارم اینجا بمانم. هر از چند گاهی هم بهمان مرخصی می دهند برویم خانواده مان را ببینیم.»

اعتیاد، نتیجه شکست عشقی

درست در قسمت شمالی مرکز سروش چند ساختمان بزرگ با دیوارهای سبز رنگ قرار گرفته؛ محل اسکان مددجوهاست. هر ساختمان ۲ سالن دارد با کریدوری طویل که از میانشان می گذرد. آرش با گام های آهسته کریدور را پیش می رود. هر کس را می بیند سلام و علیکی می کند. اگر هم فرصتی دست دهد، از خودش می گوید که چطور سر از اینجا در آورده است:‌ «من را در طرح جمع آوری معتادان گرفتند. ۲۰ سال تمام مواد کشیدم. زندگی ام را تباه کردم. در خانه ما همیشه دعوا و مرافه بود. پدر و مادرم با هم نمی ساختند. زمانی که نیاز داشتم به مشکلاتم توجه کنند، ‌ به فکر گله و شکایت های قوم و خویش خود بودند. تا اینکه درسم تمام شد و پیش دایی خودم مشغول کار شدم. او مواد می کشید و من هم آلوده شدم.»

به اتاق هفدهم، داخل می شود. با صدای بلند مردی که گوشه تخت نشسته و با منجوق جاسویچی می بافد را صدا می زند: «احوال آقا اسماعیل خودمان!» مرد میانسال سرش را بالا می گیرد و با هم خوش و بشی می کنند. روی دست مرد، عکس یک تفنگ خالکوبی کرده، به یاد دوران سربازی اش. اسماعیل خیلی اهل حرف نیست. آرش آرام و درگوشی شرح ماوقعی از احوال اسماعیل می گوید: «اسماعیل چندمین بار است به اینجا می آید. هر بار چند ماهی مهمان است و وقتی بیرون می رود دوباره سراغ مواد می رود. خانواده اش او را طرد کرده اند.» اعتیاد اسماعیل از دوران سربازی است. دختری که عاشقش بوده با مرد پولداری ازدواج می کند و وقتی او از سربازی برمی گردد، دختر را بچه به بغل می بیند. همین انگیزه زندگی را از او می گیرد و از لج روزگار پا در مسیری می گذارد که به تباهی ختم می شود. از ابتدا تا انتهای کریدور مطول ۲۰ اتاق است. ۲۰ چهار دیواری که یک طرف آن با نرده های آهنی محصور شده است. تعدادشان زیاد است. ۲۰۰۰ نفری می شوند. شاید هم بیشتر.

اتاق سرهنگ محمودی، کنار در ورودی سالن یک قرار دارد. او تمرکز خود را روی حوزه فرهنگی گذاشته و سعی دارد شرایط ایده آلی برای مددجوها ایجاد کند. برای همین هر از چندگاهی کارشناس های مراکز فنی حرفه ای کهریزک و شهرری را دعوت می کند تا به اینجا بیایند و به مددجوها آموزش دهند. سرهنگ کمی درباره شرایط مددجوها صحبت می کند: «معتادان متجاهر اغلب کارتن خواب هستند و طرد شده از خانواده، معمولا در طرح جمع آوری معتادان به اینجا آورده می شوند. در ابتدا توسط پزشک معاینه می شوند و اگر زخم باز یا بیماری خاصی داشته باشند به مراکزی که مخصوص آنهاست فرستاده می شوند. اما معتادان دیگر بعد از یک هفته قرنطینه به آسایشگاه منتقل می شوند. نگهداری معتادان در اینجا با مجوز قضایی است.»

چیستی های ماده ۱۶

ایجاد و راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ از اولویت‌های مهم حوزه مبارزه با مواد مخدر است. در این مرکزمعتادانی به تهاجر رسیده و سرپناهی ندارند نگهداری می شوند. معتادان متجاهر معمولا در فضاهای بی دفاع شهری، زیر پل ها و فضای سبز در حال استعمال مواد مخدر دیده می‌شوند. آن ها در طرح های جمع آوری توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر به مراکز ماده ۱۶ آورده شده و رایگان دوره درمان خود را سپری می کنند.

بیشتر بخوانید:حکایت ویلچرهایی که اهدا می‌شوند و مسئولانی که پاسخگو نیستند | پای ما لنگ است و منزل بس دراز

من یک دلیوری هستم

کد خبر 844975 برچسب‌ها اعتیاد- ستاد مبارزه با مواد مخدر کارآفرینی اعتیاد - معتاد

دیگر خبرها

  • فوت و غرق شدگی کودک بر اثر آبگرفتگی در داراب
  • تحویل ۵ دستگاه آمبولانس به مرکز درمانی خوزستان+فیلم
  • بالگرد اورژانس قم به کمک کودک پنج ساله رفت
  • افزایش شور و نشاط اجتماعی در سطح جامعه اعتیاد را کاهش می‌دهد
  • جزییات غربالگری در طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی
  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی
  • تولدی دیگر در شورآباد
  • تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به ۱۲۷ مرکز می‌رسد
  • تعطیل شدن یک مرکز ترک اعتیاد در شهرستان رشت
  • مردم تشنه نقش‌آفرینی در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستند