Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، آن زمان که آقا یحیی سوپرمارکتی سر کوچه از اینکه اسم‌های روی پاکت‌های سیگار، زر ... بهمن ... را می خواندیم دعوایمان‌می‌کرد و می‌گفت: " بچه جان دبه‌ی ماست و تخم مرغتو بگیر برو خونه؛ اولش فقط یک مغازه بود؛ آن هم حد فاصل مشاهیر تا معلم. یک تابلوی ورود ممنوع منفی هجده هم سر در مغازه خودنمایی می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال اینکه خیلی دلت می‌خواست بدانی داخل مغازه چه خبر است بماند؛ اما اولش فقط همان یک جا بود و بعد دیدیم از کوثر به سعدی کنار گل فروشی ها هم مغازه دخانیات زده اند و بعد در جاهای مختلف پایین شهر و بالای شهر، به یکباره به خودمان آمدیم و دیدیم که‌ ای بابا ... در میدان‌های اصلی شهرمان در دست جوانانمان بجای کتاب سیگار است. پارک هایمان بوی قلیان می‌دهد، براستی چقدر مغازه دخانیات داریم!

به قول دکتر کتایون علی نیا مقدم پزشک مرکز بهداشت شهرستان سمنان، یکی از مشکلات عمده که در کشور ما و همه جوامع وجود دارد همه گیری دخانیات است. آن هم دخانیاتی که بسیار زیاد ضرر دارد و بیماری‌هایی ازجمله سرطان ریه و جنجره را به همراه دارد چه برای آنان که خودشان مصرف می‌کنند و چه برای آنان که تحت تاثیر مصرف این مواد دخانی هستند.

دکتر علی نیا مقدم در ادامه صحبت هایش در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، گفت: اگر الگوی مصرف مواد مخدر تغییر نکند متاسفانه دخانیات مهمترین عامل مرگ و میر تا سال ۲۰۳۰ و همچنین مهمترین عامل کاهش طول عمر در انسان‌ها خواهد بود.

او در رابطه با اینکه چگونه آمار مصرف دخانیات را کاهش دهیم اشاره به آگاه سازی صحیح و برگزاری کلاس‌های آموزشی به ویژه برای دوره اول و دوم متوسطه که در سن بلوغ قرار دارند کردند و همچنین تاکید داشتند که با تهیه برنامه‌هایی در این خصوص در وسایل ارتباط جمعی همانند رادیو و تلویزیون می‌توان مضررات مواد دخانی را برای افراد روشن ساخت.

اما انصافا در این زمینه باید بگوییم که در کشور ما بسیار خوب عمل شده است چرا که در اکثر تبلیغات به وفور شاهد آن هستیم که می‌گویند سیگار نکشید و قلیان بد است و یا کارشناسان در مدارس در این باره آموزش‌های لازم را می‌دهند. اما باز هم نمی‌دانیم چرا با توجه به اینکه اینچنین بودجه فرهنگی صرف مبارزه با دخانیات می‌شود در رابطه با صدور مجوز‌های مغازه‌های دخانیات هیچ قانونی وجود ندارد و همانند سایر مواد مورد نیاز و استفاده روزانه مردم با آن برخورد می‌شود؛ و سوال اصلی این است که اگر یک چیزی بد است و به جامعه و مردمش آسیب می‌رساند چرا اجازه صدور و پخش آن بدون هیچ قانون منع کننده باید وجود داشته باشد حال بماند برای آنکه وجدانمان آسوده باشد آمده ایم و یک سری محدودیت هایی، چون منفی هجده را لحاظ کرده ایم.

محمدرضا برون رییس اداره اصناف و تشکل‌های سمنان در رابطه با صدور مجوز‌های چنین مغازه‌هایی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، می‌گوید: طبق قانون و بر اساس قانون نظام صنفی هیچ محدودیت تعدادی برای هیچ صنفی وجود ندارد که دخانیات هم یکی از اصناف است.

قانون محدودیت اصناف از سال ۹۲ با توجه به تجارت آزاد تغییر کرده است و با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی هیچ محدودیتی برای هیچ صنفی قرار داده نشده است؛ دخانیات نیز با توجه به غیرمجاز نبودن آن از این قانون مستثنا نیست. البته محدودیت‌هایی نیز برای این مغازه‌ها لحاظ گردیده که به صاحب پروانه کسب ابلاغ می‌گردد و همچنین نظارت‌هایی نیز وجود دارد که از طریق سامانه۱۲۴ پیگیر تخلفات و گزارشات مردمی می‌باشیم، اما از لحاظ تعداد ، محدودیت قانونی وجود ندارد.

رییس اصناف مغازه‌های دخانیات را به دونوع عمده فروش و خرده فروش برایمان شرح می‌دهد که مجوز عمده فروشان از سوی اتحادیه خواروبارفروشی‌ها صادر می‌گردد، اما برای خرده فروشان عاملیت فروش صادر می‌شود.

جالب اینجاست که در این زمینه قانونی وجود دارد که هیچ عمده فروشی حق خرده فروشی ندارد و اگر این کار را انجام دهد مورد تخلف عرضه خارج از شبکه قرار گرفته است و در روند پیگیری قانونی تعزیراتی قرار می‌گیرد. به گفته محمدرضا برون در این چندسال اخیر شاهد آن هستیم که خرده فروشی کم شده است. اما خوب ، با توجه به اینکه عمده فروش به طور قانون نمی‌تواند خرده فروشی کند و خرده فروشی هم کم شده است پس چرا شاهد آن هستیم در شهر سمنان مغازه‌های دخانیات افزایش یافته است؟

رییس اداره اصناف و تشکل‌های سمنان خودش نیز به عنوان عضوی از یک جامعه و یک انسان از اینکه در شهرش چنین اتفاقی دارد می‌افتد خوشحال نیست، اما به دلیل نبود قانون در این باره خودش را در جایگاهی نمی‌بیند که بتواند آن را محدود کند و یا مجوز ندهد.

فراموش نکنیم که اصل ۴۴ قانون اساسی مان می گوید آنچه که مایه زیان جامعه نشود مورد حمایت قانون جمهوری اسلامی ایران است. متخصصی را در این زمینه بیابید که به ما بگوید دخانیات برای جامعه ضرر ندارد مگر متخصصان اقتصادی بخواهند دراین خصوص نظر بدهند.

با توجه به اینکه یکی از منابع درآمدی کشورمان مالیات بر دخانیات است حواسمان باشد که این سود زیانی خواهد بود که دودش بر چشمان خودمان خواهد رفت اگر این دود امروز به چشم ما نرود فردا چشم فرزندانمان را خواهد سوزاند و اگر هم چشم آن‌هارا  نسوزاند یقینا نسل آینده مان را کور خواهد کرد.

جوان، سلامت، ضرر‌هایی که دخانیات به جامعه می‌زند اصلا هیچ؛ اگر به دلیل سود‌های اقتصادی که این موضوع برای هر کشوری به دنبال دارد نتوانستید کاری کنید لااقل روز مبارزه با دخانیات را در تقویممان حذف کنیم تا هیچ یک دروغ نگفته باشیم. به امید آمدن روزی بدون دخانیات.

گزارش از معصومه سرخانی

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مواد مخدر اخبار سلامت جوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۰۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام درباره ماشاریپوف

آفتاب‌‌نیوز :

جلال الدین ماشاریپوف هافبک ازبکستانی استقلال پس از بازی جمعه شب آبی‌پوشان مقابل شمس آذر قزوین در هفته بیست و چهارم لیگ برتر به دوبی رفت.

دلیل بدون اطلاع ترک کردن ایران توسط ماشاریپوف این بوده که پاسپورت هافبک استقلال به خاطر فیفادی و انجام بازی‌های ملی برای تیم ملی ازبکستان پیش خود ماشاریپوف بوده است. او به باشگاه اعلام کرده برای آوردن خانواده‌اش به دوبی سفر می‌کند.

ماشاریپوف با پیگیری‌های باشگاه استقلال دیشب (دوشنبه) به ایران بازگشت و هم‌اکنون در تمرین استقلال حضور دارد.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • برای حفظ سلامتی روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم؟
  • پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام درباره ماشاریپوف
  • جنجال «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و آیا برای سلامتی مفید است یا مضر؟!
  • آمار ترسناک از قربانیان دخانیات در ایران
  • فروش نخی سیگار، ممنوع
  • دخانیات در سال چند ایرانی را به کشتن می‌دهد؟
  • (تصاویر) خواص قارچ برای سلامتی؛ فقط این قارچ‌ها خوراکی هستند!
  • مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل مصرف دخانیات
  • برخورد قانونی با سودجویان در اراضی کشاورزی وباغی شهرستان نیشابور
  • مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل دخانیات