Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-18@13:42:40 GMT

چه بلایی بر سر لوگوی میراث فرهنگی آمد؟

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۳۱۸۳۷

چه بلایی بر سر لوگوی میراث فرهنگی آمد؟

صراط:

وضعیت تغییرات جوان‌ترین وزارتخانه دولت هنوز نامعلوم است و اینک از اندرونی به دیوارهای بیرونی ساختمان آجری آن نفوذ کرده است.

به گزارش ایسنا، ۲۶ مردادماه رییس مجلس در نامه‌ای به رییس‌جمهور تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را ابلاغ کرد، آن‌هم در حالی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مخالف بود و آمادگی برای تغییر نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمتر از یک ماه بعد مجلس رأی اعتماد را به گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور برای وزاتخانه تازه تاسیس داد. حالا یک ماه از آن روزها گذشته و بازار گمانه‌زنی‌ها و بحث بر سر زورآزمایی میراث فرهنگی و گردشگری داغ است. هنوز معلوم نشده ساختار درونی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آن هم با این عنوان طولانی، چه خواهد شد. با این حال معاون گردشگری در تنها اظهارنظر رسمی از سوی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفته: «مجلس یک سال فرصت داده تا ساختار وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشخص شود. »

با این وجود در تغییر نشانی که ۳۴ سال به دیوارهای ساختمان آجری به قاب نشسته، اقدام شده است.

نشان سازمان میراث فرهنگی اثر محمد احصایی

معماری ساختمان کنونی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به «حسین امانت» نسبت داده‌اند*، همان معماری که برج آزادی را طراحی و اجرا کرد. ساختمان آجری با معماری پیش از اسلام و نظمی هندسی، ‌قرار بود کارگاه هنرهای سنتی باشد. پروژه امانت در سال ۱۳۵۷ به نیمه می‌رسد و تا سال ۱۳۶۴ متوقف می‌ماند. سال تکمیل این پروژه را ۱۳۶۶ اعلام کرده‌اند.

در سال ۱۳۶۴ که سازمان میراث فرهنگی تشکیل شد همین ساختمان را در اختیارش قرار می‌دهند. لوگوی آن را که هنوز هم در دل دیوارهای آجری مشرف به خیابان آزادی، خوش نشسته «محمد احصایی» خوش‌نویس، نقاش و گرافیست، طراحی می‌کند؛ دست‌خطی که با هنرسنتی درآمیخته حالا با تبدیل سازمان به وزارتخانه، با یک بنر پوشانده‌ شده و جای آن را که اکنون یک اثر هنری دارای ارزش به شمار می‌آید، یک بنر ساده با تاکید بر نام «وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» گرفته است.

این نشان (لوگو) بیش از سه دهه، حتی با وجود ادغام گردشگری و الحاق صنایع دستی، بدون تغییر مانده بود، اگرچه برای تغییر آن بارها ایده‌ای مطرح شد اما جدی پیگیری نشد. دی‌ماه سال گذشته محمدحسن طالبیان ـ معاون میراث فرهنگی آن سازمان ـ‌ درحالی‌که ۱۶ سال از ادغام گردشگری و میراث فرهنگی می‌گذشت و عمر الحاق صنایع دستی به این مجموعه به ۱۳ سال رسیده بود، درست در روزهایی که مجلس درباره طرح تبدیل این سازمان به وزارتخانه درحال نتیجه‌گیری بود، ناگهان اعلام کرد: «غلامحسین امیرخانی پذیرفته است که لوگوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را بازنویسی کند و اصل این اثر نیز در موزه قرار گیرد. »

لوگوی پوشانده شده با بنر وزارتخانه تازه تاسیس

از لوگویی که پیر خوشنویسی معاصر ایران قرار بود بازنویسی کند نه تنها تا به حال خبری نشده که وزارتخانه جوان اینک به حذف دست‌خط استاد دیگر و اثری که می‌رود قدمتی تاریخی پیدا کند، برآمده است. شاید لازم باشد وزاتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که عمارت آن شناسنامه‌ای تاریخی دارد، لااقل کُدهای خود را برای حفظ هنرهای سنتی و تاریخی رعایت و جایگاهی دیگر را برای لوگوی جدید برگزیند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: لوگو میراث فرهنگی مجلس رئیس جمهور صنایع دستی صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۱۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان نمایشگاه توانمندی‌های بانوان منطقه آزاد ماکو

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، علی خورابلو با اعلام این مطلب گفت: در این نمایشگاه ۲۵ نفر شرکت‌کننده در حوزه‌های مختلف صنایع‌دستی، گردشگری، آشپزی و عفاف و حجاب حضور داشتند که به همت سازمان منطقه آزاد ماکو و اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ماکو برگزار شده بود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ماکو افزود: در این نمایشگاه ۲ غرفه صنایع‌دستی در رشته‌های‌ چوب و کالاهای چوبی، گره‌چینی، خراطی و کنده‌کاری چوب دایر شده بود.

او تصریح کرد: پخش موسیقی‌های سنتی آشیقی و پاپ، اجرای مسابقات پرسش و پاسخ، پخش مستندهای مختلف فرهنگ عامه، اجرای برنامه‌های آیینی و سنتی از دیگر برنامه‌های جانبی این نمایشگاه هستند.

 

 

 

دیگر خبرها

  • جشنواره فرهنگی، ورزشی و تفریحی سلماس برگزار می‌شود
  • پایان نمایشگاه توانمندی‌های بانوان منطقه آزاد ماکو
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی خراسان جنوبی پرداخت شد
  • کشف بیش از ۳۰ شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار
  • پرداخت ۳۵۰ میلیارد وام به هنرمندان صنایع دستی خراسان جنوبی
  • موزه‌های قلعه چالشتر پررونق‌ترین موزه در چهارمحال و بختیاری
  • ۳.۵ میلیارد نفر امکان سفر بدون روادید به ایران را دارند