Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمدعلیرضا بیگی که این روزها درگیر پرونده خصوصی‌سازی است از مدعیان دخالت وی در پرونده فروش 17 هزار خودرو می‌خواهد که اگر مدارکی دراختیار دارند به قوه قضائیه ارائه کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  آناج: از نخستین روزهای واگذاری ماشین‌سازی تبریز به قربانعلی فرخ‌زاده برخی از نمایندگان تبریز با اعتراض به این مساله عنوان می‌کردند که وی اهلیت و صلاحیت خرید و اداره چنین صنعتی را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمدعلیرضا بیگی یکی از همان نمایندگان است که در طول دو سال اخیر پیگیر پرونده ماشین‌سازی تبریز و دیگر خصوصی‌سازی‌ها در کشور بود. وی البته این روزها با برخی حواشی نیز روبروست و برخی رسانه‌ها بدون نام بردن از وی تصویر بیگی را به عنوان نماینده درگیر در تخلف فروش 17 هزار خودرو سایپا منتشر می‌کنند. به همین دلیل گفت‌وگویی با استاندار سابق آذربایجان‌شرقی و نماینده فعلی تبریز در مجلس داشتیم تا از پشت پرده واگذاری‌ها، حواشی اخیر و نسبتش با برخی جریانات ثروت در تبریز سخن بگوید. مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر می‌باشد:

از آخرین وضعیت خصوصی‌سازی در کشور و روند واگذاری‌هایی که به صورت ناصواب بوده، بفرمایید..

گزارش تفریغ بر تخلفات سازمان خصوصی‌سازی دلالت داشت

بیگی: گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات در ارتباط با بودجه سال 96 به عنوان مرجع صلاحیت دار ناظر به این مطلب بود که در اکثر واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی تخلف صورت گرفته و ماشین‌سازی تبریز، کشت و صنعت مغان، هپکوی اراک و پالایشگاه کرمانشاه از جمله آنان بود. مدارک و مستندات از تخلفات عدیده در واگذاری‌ها حکایت دارد که موضوعات امنیتی را پیش رو می‌آورد و تنش و درگیری در پی دارد. مانند موضوع کارگران هپکو که روزها خط راه آهن شمال به جنوب را به خاطر عدم دریافت حقوق مسدود کردند. علاوه بر این چنین واگذاری‌هایی موجب ایجاد طبقه قدرتمند و ثروتمند شده است.

ترکیب جدید دستگاه قضائی، بارقه‌های امید را برافراشت

تمام سعی ما این است که این پرده‌ها برداشته شود و روند غلط و مجرمانه خصوصی‌سازی برای مردم روشن شود. مجلس نیز بعد از این گزارش پرونده‌های خصوصی سازی را مورد تحقیق  تفحص قرار داده اما در نهایت این پرونده‌ها به قوه قضائیه ارجاع داده می‌شود و اگر قوه قضائیه قدرتمند نباشد این تحقیق و تفحص به جایی نمی‌رسد. قوه قضائیه با ترکیب جدید حتما بارقه امید در نظر مردم است و اقدامات انجام شده سرمایه‌های اجتماعی را به قوه قضائیه بازگرداند و حتی سبب مقایسه قوه قضائیه فعلی با قوه قضائیه سابق شد.

روایت بیگی از مصاف دانشجو با جریان ثروت در ماجرای واگذاری‌ها

در ماجرای خصوصی سازی به عنوان نماینده تبریز در خصوص ماشین‌سازی و سایر صنایع مصاحبه انجام می‌دادم اما تا زمانی که تغییرات در قوه قضائیه به وجود نیامده بود صدایمان به جایی نمی‌رسید. حتی من به قدری عاجز شده بودم که با صد دانشجو در مقابل سازمان خصوصی سازی به روند نامناسب واگذاری‌ها اعتراض می‌کردم و یا در پاستور خطاب به رئیس جمهور اعتراض می‌کردیم که باید پاسخگو باشد. چرا وزیری که قول داده بود رئیس سازمان خصوصی‌سازی را برکنار کند عنوان می‌کند چنین توانی ندارم زیرا حامی این شخص رئیس جمهور است؟

با تعلل دولت، اموال و دارائی هپکو به تاراج رفت

البته در نهایت این برکناری اتفاق افتاد و واگذاری‌ها نیز به سوی ابطال پیش می‌رود و رئیس جمهور ابطال واگذاری هپکو را صادر کرد اما چه ثمری داشت؟ این همه دارایی و اموال هپکو به تاراج رفته و از هپکو که روزی منحصر به فرد در تولید ماشین‌آلات بود چیزی نمانده و تنها کارگرانی مانده‌اند که به دلیل عدم دریافت حقوق چند ماهه ریل قطار را مسدود می‌کنند.

پشت‌پرده‌ی واگذاری‌های نیابتی

مدارکی که ما از ماجرای واگذاری ایران ایرتور، هپکوی اراک و پالایشگاه کرمانشاه به دست آوردیم حتما پشت پرده‌ها را آشکار می‌سازد. در خصوص واگذاری ماشین‌سازی زمانی که سوال می‌کنیم با چه دیدگاهی ماشین سازی را به کسی که چهار کلاس سواد دارد و اهلیت ندارد واگذار کرده‌اید، عنوان می‌کنند که ما در خصوص اهلیت خریدار تکلیفی نداریم! و چون واگذاری ما نیابتی بوده، از طرف کسانی انجام دادیم که نتوانستند تعهدات را انجام دهند و به ما اختیار دادند تا واگذاری را به هرکسی که دلمان می‌خواهد انجام دهیم؛ لذا بندهایی که در قانون وجود دارد برای ما الزام اجرایی ندارد!

واگذاری ماشین‌سازی، پولوشویی بزرگی رقم زد

وقتی به پشت پرده می‌رسیم، برای یک نفر با عنوان مش قربانعلی 500 میلیون دلار تخصیص ارز گرفته، می‌فهمیم که این لقمه به اندازه مش قربانعلی نیست و وی تنها یک ورژن بالاتر از پیرزنی است که در بشاگرد به نام وی 100 دستگاه پورشه وارد شده و اصلا روحش خبر دار نیست. مش قربانعلی می‌دانست موضوع چیست و به ازای هر دلار 1000 تومان پول درخواست کرده بود و از همین طریق 500 میلیارد تومان یک شبه به حسابش واریز شد که با آن ماشین‌سازی تبریز را خریداری کرده است. این روند خصوصی سازی موضوع پولشویی و پول حرام را پوشش می‌دهد تا پول از کشور خارج شود.

وادادگی برخی نمایندگان آذربایجان به دلیل تعلقات سیاسی

عمده مشکل ما صف بندی مجلس است که 70 نفر یک طرف و 170 نفر در یک طرف هستند و این دلبستگی به دولت باعث شده که حتی نمایندگان آذربایجان که باید در موضوع ماشین سازی وارد شده و اعتراض می‌کردند، بعد از آشکار شدن تخلفات و افتادن تشت از پشت بام وقیحانه عنوان می‌کنند این رئیس سازمان خصوصی سازی بسیار سالم بوده و چون باج نداده چنین شده است! البته این بار نخست نیست و در حادثه قطار تبریز نیز این اتفاق رخ داد و در حالیکه هموطنان ما به خاطر تخلف آشکار جانشان را از دست دادند نمایندگان آذربایجان وزیر راه را در آغوش گرفته و امضایشان را پس گرفتند آنهم به این خاطر که تعلق خاطر به دولت دارند! این موضوع باید دستمایه مردم باشد که در رابطه با نمایندگانشان دقت کنند. من به شخص خاصی اشاره نمی‌کنم اما مشخص است هر نماینده در خصوص حقوق مردم چه موضعی را داشته است.

چرا به تعبیر شما تمام اتهامات در خصوص واگذاری‌های ناصواب متوجه رئیس جمهور است؟

انگشت اتهامات به سمت رئیس جمهور است

بیگی: وقتی وزیر اقتصاد قبل از رای گیری به فراکسیون ما می‌آید و استدلال و مدارک را نشان می‌دهیم که رئیس خصوص سازی تخلف کرده و تعهد می‌دهد که اگر وزیر شوم این شخص را برکنار می‌کنم و بعد از وزیر شدن تعهد می‌دهد که این کار اجرایی شود اما یک ماه بعد می‌گوید توان این کار را ندارم چون پشت پرده قوی دارد، به تظر شما این مساله چه دلیلی دارد؟ من در نطق خودم نیز عنوان کردم که امروز انگشت اتهام به سوی شخص رئیس جمهور است و اگر چنین نیست اجازه دهند رئیس سازمان خصوصی‌سازی برکنار شود اما واعظی چند روز بعد اعلام کرد که به خاطر امنیت شغلی مدیران رئیس جمهور حاضر نیست چنین کاری کند! عاقبت به قدری پافشاری صورت گرفت و هزینه‌ها زیاد شد که سازمان بازرسی پوری‌حسینی را احضار کرده و به دولت عنوان کرد که این فرد بازداشت خواهد شد و اگر نمی‌خواهید به عنوان رئیس سازمان خصوصی‌سازی بازداشت شود چهار ساعت زمان دارید تا وی را برکنار کنید.

به تاراج رفتن 27میلیارد دلار و 60 تُن ثروت کشور توسط سیف و عراقچی

در کمیسیون اقتصادی مجلس و در مراحل دادرسی وقتی از آقای سیف و عراقچی می‌پرسند که با چه اجازه‌ای 27 میلیارد دلار و 60 تن ثروت کشور را به بهانه کنترل بازار ارز در بازار ریخته‌اید و  این زد و بندها رخ داده و ثروت کشور به تاراج رفته آقای سیف کتبا عنوان می‌کنند که به دستور رئیس جمهور این کار رخ داده است. این دلایل مستند بوده و ما را به سمتی هدایت می‌کند که بدانیم در پشت پرده باید چه کسی مورد مواخذه قرار گیرد.

مسئولیت‌های بعد از برکناری، حکم مصونیت دارد

معاون اول رئیس جمهور که عنوان می‌کند حتی توان برکناری یک استاندار را ندارد چرا در مسئولیت باقی می‌ماند؟ چرا برای برکناری افرادی مانند آقای سیف که مورد اتهام هستند رئیس جمهور مقاومت می‌کند تا دوره ریاستش تمام شود و بعد کس دیگری را جایگزین کرده و به سیف سمت مشاور پولی و مالی رئیس جمهور را می‌دهند؟ جز برای این است که این پست و مسئولیت مصونیتی برای این افراد باشد؟ کدام اراده و شخص این کارها را انجام می‌دهد؟ اینها خیلی واضح و روشن است.

در ماجرای کشت و صنعت مغان پیشقدم بودم

آیا در مواجهه با واگذاری واحدهای تولیدی گزینشی عمل می‌کنید؟

بیگی: ما درباره سیر واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی تمام مدارک را در اختیار قوه قضائیه قرار داده‌ایم به ویژه درباره کشت و صنعت مغان که با امضای 70 نماینده خواستار رسیدگی شدیم تا قوه قضائیه منتظر تحقیق و تفحص نشوند. زیرا تحقیق و تفحص زمانبر است و در پایان نیز به قوه قضائیه ختم می‌شود و ماهم مستقیما خواستار ورود شدیم که شعبه‌ای مستقیما وارد این قضیه شده است.

چرا تاکید دولت بر واگذاری‌های فردی است؟

چرا دولت شرکت‌های سود ده را از فهرست سهام عدالت خارج کرد؟

بیگی: سهام عدالت ناظر بر این است که ثروت کشور به گونه‌ای توزیع شود که افراد ضعیف و درمانده که دستشان از همه جا کوتاه است با این ثروت اندکی وضعشان بهتر شود. به عنوان مثال ذوب آهن و فولاد مبارکه باید فروخته شود و اگر در قیمت گذاری 60 هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شود کسی چنین پولی برای خرید ندارد و ما هم نمی‌توانیم این صنعت را به افراد خارجی واگذار کنیم. پس باید قیمت را کاهش دهیم و اگر چنین کاری انجام دهیم این افراد که با پول اندک صاحب سرمایه‌ای چنین عظیم شده‌اند در آینده می‌توانند با همین ابزار به دولت و حاکمیت تنه بزنند. سهام عدالت این امکان را می‌دهد که ثروت را بین مردم توزیع کنیم اما آیا در ارتباط با سهام عدالت این کار صورت گرفت؟ خیر! دولت صنایع سودده را از این سهام خارج کرده و صنایعی که در ضرر هستند را جایگزین کرد تا به جای پرداخت سود به مردم حتی روزی فرا برسد که از مردم پول بگیرد!

روش‌های بدهکار جلوه دادن واحدهای تولیدی توسط دولت

سازمان خصوصی نیز صرفا این کار را دنبال می‌کرد که صنعت را فروخته و پول نقد دریافت کند که در خصوص ماشین سازی همین موضوع رخ داد. در ماجرای ماشین‌سازی وقتی آقای عبدالعلی زاده بنمایندگی از شستا وارد شد و بابت بدهی دولت واگذاری ماشین‌سازی را درخواست کردند، پوری حسینی قبول نکرد چون پول نقد می‌خواست! دیدگاه به خصوصی سازی این بود که برای صنایع مشتری وجود ندارد پس قیمت را کاهش دهیم و اطلاعات را به فرد مورد نظرمان بدهیم که در مزایده برنده شود. اما چگونه؟ اینگونه که یک صنعت را به دروغ بدهکار و یا در حال استهلاک نشان دهیم در حالیکه دیگران از این موضوع خبر ندارند و فرد مورد نظر ما برنده می‌شود. ما با کارگزارهای ناصالح روبرو هستیم که حتی مقام معظم رهبری عنوان می‌کنند که خطاهای بزرگی در سازمان خصوصی‌سازی صورت گرفته است. ما متاسفیم که بعد از این همه خرابی مسئولین دولتی اما از عملکرد این سازمان و فرد دفاع می‌کنند.

در ماجرای خودروهای سایپا نقش داشتید؟ چرا برخی رسانه‌ها از شما به عنوان نماینده دخیل در ماجرا نام می‌برند؟

در اتاق شیشه‌ای قرار دارم؛ هر چه دارید رو کنید..

بیگی: کسانیکه در دنیای سیاست قرار دارند و وارد موضوعات اینچنینی می‌شوند قطعا مورد هجمه قرار می‌گیرند اما ما ترجیح می‌دهیم که در یک اتاق شیشه‌ای قرار بگیریم و به مردم شفاف همه چیز را نشان دهیم. توصیه می‌کنم به کسانی که از رئیس سازمان خصوصی سازی دفاع می‌کنند اگر منصف هستند این مساله را به قوه قضائیه موکول کنند. افراد زیادی هستند که سعی می‌کنند تا نسبت‌های نامناسب و سواستفاده را به من نسبت دهند اما اگر چیزی دارند به قوه قضائیه ارجاع دهند. در خصوص این مساله که عنوان می‌کنید به هیچ عنوان مطلبی در مورد بنده به عنوان متهم وجود ندارد و حتی برای توضیح به هیچ نهادی احضار نشدم. من در اینباره با کمال میل آماده توضیح و بازخواستم و مطالب را به دستگاه قضایی ارجاع می‌دهم.

در ماجرای خودروهای سایپا به هیچ نهادی احضار نشدم و هیچ اتهامی متوجه بنده نیست

وقتی شما منافع افراد قدرت از رئیس جمهور تا وزیر اقتصاد را به خطر می‌اندازید که منافع مالی کسب کرده و حالا می‌ترسند که این منافع به باد رود انگیزه کافی می‌دهید تا در خصوص فردی که موتور محرکه است مواردی را مطرح کنند و او را دلسرد کنند اما من به عنوان نماینده مردم تکالیفی را که بر عهده‌ام گذاشته شده است، انجام می‌دهم. با محافل قدرت تن به تن می‌جنگم، لذا نسبت‌ها و اتهامات خلاف واقع بدیهی است.

با محافل قدرت تن به تن می‌جنگم، لذا اتهامات خلاف واقع از سوی آنان بدیهی است

این مسائل تازگی ندارد و از زمان کاندیداتوری ما برای مجلس مطرح بود اما جواب مردم در صندوق‌های رای داده شد. من در رابطه با این ماجرا حتی به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز احضار نشدم.

نسبت شما با برخی جریانات ثروت در تبریز از جمله آقای زنوزی چیست؟

ماجرای تصویب و ایجاد خط هوایی در آذربایجان‌شرقی

بیگی: این ارتباطات به زمان استانداری بازمی‌گردد. طبعا زمانیکه شما در این مسئولیت قرار دارید باید زمینه را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنید تا فرصت های برتری برای شهر ایجاد کنند و به آنها تضمین بدهید و امکانات را برای موثرین، فراهم کنید زیرا این زمین بایر است. در آن زمان کارهایی از این دست بسیار اتفاق افتاد به عنوان مثال تیکمه داش که زمانی راه کوره بود در همان دوره تبدیل به شهر بزرگ فولادی شد. حتی در مورد راه اندازی آتا زمانیکه ما در هیئت وزیران مصوبه ایرلاین یا همان خط هوایی آذربایجان‌شرقی را دریافت کردیم نوشته شد که فرد معتمد وارد کار شود. ما سرمایه‌گذاران را جمع کردیم و مقابل عدم استقبال دیگران یک نفر گفت که می‌توانم ایرلاین را راه اندازی کنم.

تفاوت حمایت از رانت با حمایت از سرمایه‌گذار

من زمانی را می‌دیدم که مایوس منتظر بلیط تبریز در فرودگاه هستیم، در حالیکه هر مسیر هوایی از تبریز مانند اتوبان به شهرها و کشورهای دیگر است و حتما باید از این جریان حمایت شود. محصول همین حمایت‌ها هتل کایا، لاله پارک، فولاد بناب و فولاد کاوه می‌شود که در زمان ما راه اندازی شد و محصول اعتماد بخش خصوصی به دولت بود. در این خصوص گروه‌های مختلفی می‌توانند ورود کنند و معطوف به فرد خاصی نیست. به طور کلی حمایت از رانت و حلقه‌های بسته و فساد با حمایت از سرمایه‌گذار متفاوت است. از سرمایه‌گذاران کننده و موثر باید حمایت کرد.

آبادی کشور از رهگذر اعتماد میان بخش‌خصوصی و دولت انجام پذیر است

حتی ما چهار همایش بین المللی برگزار کردیم که شرکت‌های خارجی شرایط فراهم شده را ببیند اما آیا بعد از آن دوره و با برجام و ادعای گشایش‌های اقتصادی چنین مسائلی رخ داد؟ حلقه گمشده این مساله همان اعتماد است. همان افراد در زمان زلزله و بلای بزرگ ورزقان در عرض چهار ماه بر سر مردم سقفی فراهم کردند. اینها افرادی بودند که از رهگذر اعتماد در زلزله ورزقان حضور داشتند اما چرا امروز نمی‌توانیم در کرمانشاه این کار را انجام دهیم؟ این موضوع باید نقطه قوت ما قرار گیرد نه نقطه ضعف.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۱۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پای فدراسیون فوتبال به خصوصی‌سازی رسمی استقلال و پرسپولیس باز شد

معاون واگذاری سهام و دارایی ها با ارسال نامه ای به مهدی تاج، رییس فدراسیون عرضه سهام باشگاههای پرسپولیس و استقلال را اعلام کرد.

طرفداری | معاون واگذاری سهام و دارایی ها سازمان خصوصی سازی با ارسال نامه ای به رییس فدراسیون از اطلاع رسانی عرضه سهام باشگاه های پرسپولیس و استقلال خبر داد.

محمود قامت، معاون واگذاری سهام و دارایی ها با ارسال نامه ای به مهدی تاج، رییس فدراسیون عرضه سهام باشگاههای پرسپولیس و استقلال را اعلام کرد.

در این نامه آمده است:این سازمان به استناد قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی، مصوبات هیات واگذاری و سایر قوانین و مقررات مربوطه، نسبت به عرضه سهام شرکت ها با رعایت «دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی (استراتژیک) و احراز و پایش اهلیت مدیریتی در واگذاری ها» از طریق فرابورس اقدام کرده است.

در این راستا آگهی عرضه عمومی سهام در پایگاه اینترنتی این سازمان به نشانی www.ipo.ir (بخش آگهی های عرضه (اصل 44)) درج و خلاصه آگهی نیز در تاریخ های 26 فروردین ماه (نوبت اول) و 27 فروردین ماه (نوبت دوم) در روزنامه های ایران و سازندگی منتشر می شود.

از دست ندهید ????????????????????????

باخت دیوید تیلور، دردسر تازه برای حسن یزدانی تصاویر سه‌بعدی علیه ژاوی: توپ یامال گل نشده بود! باورنکردنی؛ لالیگا تکنولوژی خط دروازه ندارد کامنت تمسخرآمیز وینیسیوس؛ فکر کردی بلینگامی؟

دیگر خبرها

  • راه خصوصی‌ سازی ایران‌ خودرو و سایپا باز می‌ شود؟
  • کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند
  • واگذاری استقلال و پرسپولیس شش ساله است
  • قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال
  • چرا رهبر انقلاب اصرار بر مردمی سازی اقتصاد دارند؟ / مزایای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی چیست؟
  • خلاص؛ استقلال و پرسپولیس صاحب جدید پیدا کردند
  • ارسال نامه سازمان خصوصی سازی به رئیس فدراسیون فوتبال +تصویر
  • ارسال نامه سازمان خصوصی سازی به رئیس فدراسیون فوتبال
  • پای فدراسیون فوتبال به خصوصی‌سازی رسمی استقلال و پرسپولیس باز شد
  • ارسال نامه سازمان خصوصی‌سازی به رئیس فدراسیون فوتبال