Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق برآوردهایی که توسط برخی پژوهشگران دانشگاهی انجام شده انتقال مرکز سیاسی و اداری از تهران در مرحله اول سالانه حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان و به‌صورت غیرمستقیم تا ۴۰ هزار میلیارد تومان از اقتصاد ناشی از حضور حاکمیت به مناطق دیگر منتقل می‌کند. ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳ اجتماعی تهران نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ ریشه اصلی مشکلات تهران، جمعیت بیشتر از ظرفیت زیستی این شهر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مشکلاتی که از اول مهر گریبان تهران را پس از تعطیلات تابستانی می‌گیرد "ترافیک" است.

ترافیک نیز مثل مشکلات دیگر تهران ناشی از جمعیت بیش از حد است.

افزایش جمعیت تهران ناشی از نرخ رشد طبیعی نیست بلکه ناشی از مهاجرت است، ریشه مهاجرت به تهران به دلیل تنوع فرصت‌های شغلی به اضافه تنوع امکانات و خدمات در تهران و کمبود آن‌ها در سایر مناطق کشور است؛ تهران حداقل دارای 2 میلیون فرصت شغلی است و دانشگاه‌های برتر، صنایع برتر، خدمات پزشکی برتر و مرکز سیاسی و اداری در تهران قرار گرفته است.

به دلیل وجود جمعیت زیاد و افزایش روزافزون آن ساخت و ساز در تهران صرفه اقتصادی بالایی دارد  به گونه‌‌ای که در حال حاضر نزدیک 70 درصد از هزینه خانوارهای  تهرانی را مسکن تشکیل می‌دهد؛ طبق داده‌های مرکز کنترل ترافیک تهران، روزانه، 55 دقیقه از وقت شهروندان در ترافیک صرف می‌شود.

اگر فرض کنیم هر روز 50 درصد از این افراد به هر دلیلی در رتق و فتق امور 55 دقیقه از وقت خود را از دست بدهند، روزانه نزدیک 6.5 میلیون ساعت از وقت شهروندان تهرانی گرفته می‌شود.

این وضعیت اگر نمایشگاهی در تهران برگزار شده باشد، بدتر می‌شود؛ این روزها دانشگاه‌ها شروع به فعالیت کرده‌اند و مدارس باز شده‌اند و بسیاری از افرادی که در تعطیلات تابستانی بوده‌اند وارد تهران شده‌اند؛ هر سال بر تعداد جمعیت تهران افزوده می‌شود و اگر قرار باشد با این نرخ افزایش جمعیت تهران که هر سال 250 هزار نفر به آن افزوده می‌شود، داستان ترافیک در سال‌های آینده تبدیل به تراژدی خواهد شد.

مراکز سیاسی و اداری تهران به عنوان مشاغلی که ارتباطی به بازار مصرف و خدمات تهران ندارند و جابه‌جایی آن‌ها وابسته به عزم حاکمیت است و می‌توان بدون پشتوانه مالی دولتی آن را انتقال کرد به عنوان یک راهکار برای کاهش تنوع شغلی تهران پیشنهاد می‌شود.

طبق برآوردهایی که توسط برخی پژوهشگران دانشگاهی انجام شده، انتقال مرکز سیاسی و اداری به صورت مستقیم یک میلیون نفر و غیرمستقیم 4 میلیون نفر را از تهران جابه‌جا می‌کند؛ این جابه‌جایی در مرحله اول سالانه حدود 15 هزار میلیارد تومان و به‌صورت غیرمستقیم تا 40 هزار میلیارد تومان از اقتصاد ناشی از حضور حاکمیت به مناطق دیگر منتقل می‌کند بنابراین انتقال جمعیت علاوه بر سبک‌سازی اقتصادی تهران، تا حد زیادی می‌تواند در کاهش جمعیت تهران اثر داشته باشد؛ کاهش حداقل یک میلیون نفری جمعیت تهران اثر زیادی در کاهش ترافیک تهران خواهد داشت.

تا به حال پیشنهادی به این میزان اثرگذاری که سرمایه آن از سوی بخش خصوصی تأمین شده باشد و حداقل به اندازه یک میلیون نفر روی جمعیت تهران اثر داشته باشد، ارائه نشده است؛ طبق برآورد کارشناسان، هزینه انتقال مرکز سیاسی و اداری 100 هزار میلیارد تومان است که تمامی آن از محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی قابل تأمین است.

ابوالفضل مرادی؛ پژوهشگر  آمایش سرزمین

توسعه مسیر سواره باعث کاهش ترافیک نمی‌شود/موتورسواران نباید مسیرهای دوچرخه را تصرف کنندتهران| ممنوعیت تردد کامیون‌ها به تخلیه بار ترافیکی روزهای نخست مهر کمک کردشهرداری تهران: کاهش ترافیک نخستین روز مهر نسبت به سال گذشته

انتهای پیام/

R1491/P/S2,25,1417/CT4 واژه های کاربردی مرتبط شهرداری تهران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شهرداری تهران شهرداری تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۵۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه برای انضباط بخشی بیشتر در جهت روانسازی ترافیک

به گزارش خبرگزاری مهر، اولین جلسه مشترک مدیران ارشد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با پلیس راهور پایتخت در سال ۱۴۰۳ برگزار و در این جلسه بر هم‌افزایی بیشتر این دو مجموعه برای ساماندهی بیشتر و انضباط بخشی ترافیکی و تسهیل رفت‌وآمد شهروندان تاکید شد.

در این جلسه شهریار افندیزاده مشاور عالی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سرهنگ سیدابوالفضل موسوی پور رئیس پلیس راهور پایتخت، مدیران کل و مدیران عامل شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و فرماندهان پلیس راهور پایتخت حضور داشتند، مقرر شد: کمیته‌های تخصصی در موضوعات مختلف هوشمند سازی، حمل و نقل همگانی، روان سازی ترافیک، کاهش تصادفات، آموزش و فرهنگ سازی و سایر امور فنی و حقوقی تشکیل و به صورت مستمر ماهانه، با برگزاری جلسات مشترک، مسائل و مشکلات مربوط به مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در کمیته‌های مربوطه مطرح و حل و فصل شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، در این جلسه ضمن تشکر و قدردانی از زحمات شبانه روز پلیس راهور پایتخت و مدیران حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام آمادگی حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از طرف معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، برای هماهنگی و همکاری بیشتر با پلیس راهور پایتخت در جهت ساماندهی و روان‌سازی ترافیکی معابر اظهار نمود: "هدف از تشکیل جلسات مشترک در عالی‌ترین سطح مدیران دو مجموعه، تبادل نظر و انتقال تجارب مدیریتی و کارشناسی، همفکری، مشارکت و هماهنگی مدیران درباره مباحث گوناگون ترافیکی و در نهایت بهبود خدمات کیفی و کمی پلیس و شهرداری تهران در زمینه حمل و نقل و ترافیک به شهروندان تهرانی است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با تاکید بر پاسخ‌گویی به مسائل ترافیکی در چارچوب امور تخصصی و کارشناسی افزود: رفع معضلات ترافیک شهری نیازمند هماهنگی و ایجاد تعامل در جهت هم افزایی، بین پلیس راهور تهران بزرگ و حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بویژه میان فرماندهان و نیروهای خدوم پلیس راهور و مدیران و کارکنان پرتلاش حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است و اقدام‌های مشترک این دو مجموعه می‌تواند باعث نظم‌دهی بیشتر به نظم بخشی امور حمل و نقل و ترافیک شهری و تسهیل رفت و آمد شهروندان و ارائه خدمات مناسب مسافران در پایتخت شود.

گفتنی است در این جلسه، موارد مهم ترافیکی شهر تهران از جمله راهکارهای افزایش ایمنی سرنشینان خودرو و عابران پیاده، بررسی و رفع نقاط پرحادثه، ارائه نکات ایمنی و آموزش‌های لازم راهنمایی و رانندگی به اقشار مختلف از جمله موتورسواران و رانندگان سامانه حمل و نقل عمومی و… مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و دو طرف دیدگاه‌های خود را برای اتخاذ تصمیمات مناسب مطرح ارائه کردند.

کد خبر 6087763

دیگر خبرها

  • بیشترین تصادفات تهران در این مناطق رخ می‌دهد
  • کدام مناطق پایتخت در جدول تصادفات صدرنشین هستند؟
  • وقوع ۵۹ درصد تصادفات تهران در بزرگراه ها/ مناطق ۴ و ۱۲ دارای بیشترین آمار تصادفات
  • برنامه برای انضباط بخشی بیشتر در جهت روانسازی ترافیک
  • جزئیات تغییرات طرح ترافیک جدید در پایتخت/ طرح «زوج و فرد» حذف می شود؟
  • حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت؟
  • زوج و فرد از طرح ترافیک پایتخت حذف شد
  • حذف زوج و فرد در طرح جدید ترافیک پایتخت
  • رویداد ویژه ایمنی و حمل و نقل در پایتخت
  • آغاز رویداد «ایمنی حمل و نقل» در پایتخت از امروز